tarvittavat 'tilpehöörit' matkalla Travemunden tai Baltian kautta Italiaan/Venetsiaan

PAANANEN KAUKO 14.03.2013 11:26

Lukiessa viisaiden Euroopan matkajien viestejä alkoi mietityttämään mitä kaikkea ihmeellistä tarvitaankaan matkaan Italiaan...ja takaisin tullessa Puolassa. Tavanomaiset autopaperit sun muut kyllä on hallussa, mutta mitä kaikkia ympäristötarroja, moottoritietarroja ja/tai -laitteita, kertakäyttöinen alkometri, muita kummallisia lupia? Kuulimme mielellämme tarkemmin aiheesta: mitä, mistä ja kuinka niitä saa? Kiinnostaisi myös reittiehdotukset. terveisin Paanaset

BERG LEIF 14.03.2013 11:42

Autoliiton kirjassa "Autoillen Euroopaassa" on vastaukset.

HALINEN HARRI 14.03.2013 12:53

Tuohan mitä pyydät on kunkin "vaatimusten" mukainen lista. Erikseen on sitten kunkin maan vaatisten mukaiset tavarat ja paperit. Meillä osa tavaroista on vakituiseen autossa mutta katselin juuri että olen tälläistä liitteen mukaista listaa käyttänyt tavaroiden mukanaolotarkistuksiin/pakkaamiseen jo kohta kymmenen vuotta. Tästä voi muokata omien tarpeiden mukaiseksi ja lisätä tavaraa mukaan jota ei sitten kuitenkaan tarvitse - otetaan varmuudeksi. :)

TOIVONEN MARTTI 14.03.2013 14:08

Hauska lista Harrilla, varmaan auttaa pakkaamisessa. Mutta jos Italiaan mennessä ne pitkät kalsarit jättäisi pois? mot

HALINEN HARRI 14.03.2013 15:11

Jaa, Martti ei oteta mitään riskiä virtsakylmetystulehduksesta! Mukana myös lämmin ulkoilupuku, että sen jälkeen kun arimmat ovat karanneet sisätiloihin voi istuskella ulkona kevätiltaa pimeään saakka ja kuunnella maailman ääniä. Tosiasiassa kevään reissu alkaa yleensä huhtikuun alussa eikä sinne Italiaan ihan pääse yhdellä ajolla.

NÄRHINSALO ANTTI 14.03.2013 15:18

Hauska lista :)

Kun sitä tuossa muodossa katsoo niin onhan tuota rompetta aika lailla varmaan itse kullakin mukana. Toinen juttu onkin sitten onko pirssi aidosti alle 3500 kg kun kaikki on kyydissä...

-a-

HALINEN HARRI 14.03.2013 15:28

Ei ollut edellinen kun vaakassa kävin, tosin tarpeetonta tavaraa on jäänyt sen jälkeen pois mutta kun auto vaihtui ja tuli iso tavaratila sinne tuppaa tarttumaan taas uudestaan turhaa. Tyhjä tila täyttyy itsestään.

JANHONEN MATTI 14.03.2013 15:51

Paananen Kauko Jotta kysymykseesi voi vastata tarvitaan yksi perustieto; Mikä on autosi rekisterikirjaan merkitty suurin sallittu kokonaismassa.

Siitä riippuu tarvitsetko vain vignetit vai tarvitsetko Go-Box -laitteen. Puolassa laitteen nimi on viabox. Molemmat voi hankia maiden ao. rajoilta riippuen siitä mitä ao. maassa tarvitsee. Saksa ei peri tiemaksuja matkailuautoilta ja Italissa tiemaksut maksetaan tietulliasemillla.

ETA-maissa green-cardia ei pakolla tarvita mutta hyvä olla olemassa. Se kertoo huomattavasti paremmin tarvittaessa kun rek. kirjan merkintä vaikkapa Sampo, että autossasi on vakuutus. Saa maksutta netin kauttaa omasta vakuutuutusyhtiöstä. Eikä ole pahitteeksi jos on matkavakuutuksen lisäksi mukana on KELA:sta saatava Kansainvälinen sairausvakuutuskortti. Senkin voi tilata netin kautta.

Kohdasta Matkailu ulkomailla on hieman taaksepäin selaten kohta Tiemaksut. Siinä on linkit matkareittisi varrelle sattuvien maiden tiemaksusivuille. Voi äkistään tuntua vaikealta mutta se sitä ole. Matkaan vaan.

.

TOIVONEN KAIJA 14.03.2013 17:36

Meillä samat pähkäilyt olleet vireillä jo jonkin aikaa. Blogista näet, miten pitkälle me ollaan päästy: http://kaijapasila.blogspot.fi/

Ranska on se maa, missä pitää olla alkometri. Aika monessa maassa pitää olla turvaliivit. Olikohan Sveitsi se maa, missä pitää olla ensiapulaukku? Onkohan siitä jotain vaatimuksia, miten se pitää olla varustettu, vai riittääkö pieni retkeilijän ensiapupussukka?

JANHONEN MATTI 14.03.2013 18:35

Kaikissa maissa pitää olla turvaliivit ja auton ensiapulaukku riippumatta siitä mitä maakohtaiset säännöt sanoo. Liivejä mieluusti kaksi ja pakkauksestaan purettuna kuljettajan puoleiseen ovitaskuun niin, että ne saa päälle ennen ulosmenoa.

REINI SEPPO 14.03.2013 19:34

http://www.voppari.com/index.php?id=3

Löytyy paljon hyvää tietoa matkailijoille!

WILHELMSSON LEIF 14.03.2013 20:20

Ranskan alkometri vaatimus on peruutettu ta siirretty tulevaisuuteen.

KNAAPI JUHA 14.03.2013 20:29

Kyllä tuo Harrin lista vaikutti oikein hyvältä minunkin tarkoituksiini. Jäin kyllä pohtimaan, että AK:n koppalakki ja pussihousut jäi uupumaan. ;-)

JANHONEN MATTI 14.03.2013 22:43

Kauko tuossa matkareittiä kaipasi.

Tässä ehdolle yksi yksinkertainen runko, johon voi rakentaa oksia mielensä mukaan. Laiva tulee Traveen illalla, puuduttava päivä takana ja ruokaa maha täynnä. Kaksi vaihtoehtoa, joko jäät Traveen yöksi ja jatkat matkaa aamulla Jos jäät yöksi niin tässä yksi yöpymispaikka http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/saksa/schleswig-holstein/cp.platz-l%fcbeck-sch%f6nb%f6cken-110606/ Jos taas jatkat heti matkaa niin tässä yksi hyvä ilmainen yöpymispaikka lähellä Hannoveria Aral Allertal 185 km Traven satamasta Seuraavana päivänä ajat 7-tietä Memmingeniin asti jossa sinun on ratkaistava menetkö Lindaun kautta Innsbruckiin vai ajatko 7-tietä Fusseniin ja menet Fernpass:n yli Innsbruckiin. Jos menet Lindaus kautta tässä hyvä yöpymispaikka Lindaussa. http://www.park-camping.de/ Lindausta saat vignetin tai GO-box -laitteen huoltoasemalta tai heti rajan ylitettyäsi vanhalta tulliasemalta. Jos taas ajat Fusseniin niin siellä yöpymispaikaksi käy http://www.wohnmobilplatz-fuessen.de/ Fussenin vieresssä Schwangaun satulinna jos se kiinnostaa. Aivan Fussenin stellplatzin vieressä on kauppoja josta on hyvä täydentää muona- ja juomavarastot ennen Italiaan menoa. Siitä matka jatkuu Fernpassin (1210m) yli Insbruckiin. Fernpassin ylitys on helppo juttu. Hyviä taukopaikkoja matkan varrella. Innsbrukista alppien ylitys käy kätevämmin uutta Brenneron solatietä. Solatie on maksullinen tasoa 8 e/ajokerta. Sekä Lindausta että Fusenista on helppo nakki ajaa Gardalle yöksi. Bardolinon ja Gardan välissä on neljä leirialuetta joista Serenella ja Rocco on ihan hyviä. Bardolinoon mennään Affin liittymästä. http://www.camping-serenella.it/ http://www.campinglarocca.com/ Gardalta on aika lyhyt matka enää Venetsiaan. Venetsiaan ei kannata m-autolla mennä. 5 min bussimatkan päässä Venetsian bussiterminaalista on http://www.veneziavillage.it/en/camping/ Paikan etu on siinä, että sinne on hyvä m-autolla mennä ja bussipysäkille ei ole pitkä matka. Venetsian hyvät camping-alueet on Isolan niemellä meren puolella Venetsiaa. Siellä on joukko Euroopan parhaita camping-alueita. Tässä pari eri vaihtoehtoa josta toinen lux ja toinen minulle sopiva http://www.camping-miramare.it/index.htm http://www.marinadivenezia.it/eng/index.php Molemmista on lyhyt kävelymatka Punta Sabbione vesibussiasemalle josta pääsee suoraan Pyhän Markuksen torin laitaan keskustaan. Mereltä päin Venetsiaan tulo on ihan mukava kokemus.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.3.2013 klo 22:50:16 Ja jos sinulla ei ole AutoRoutea konella niin tälläkin voi näin yksinkertaista reittiä suunnitella. http://www.viamichelin.com/ Karttapohjaan saa asetettua reittipisteitä alku- ja päätepisteen lisäksi muistaakseni 7 kpl.

PAANANEN KAUKO 15.03.2013 08:13

Lämpöinen kiitos kaikille infoa auliisti jakaneille. Näin suunnittelu jatkuu vähän helpommin. Paanaset

REINI SEPPO 15.03.2013 17:25

https://matkustusilmoitus.fi/public_html?command=browse&lang=fi

Jos Kauko vielä tutustu linkkiin ,voit soittaa jos apua tarviit mailmalla! Nimi vain on jotenkin outo Formin>>>entinen ulkoministeriö

JANHONEN MATTI 16.03.2013 16:45

Tässä vielä muutamia "oksia" tuohon reittipuuhun.

Ensin kuitenkin SOS, jota toivottavasti ette tarvitse. www.sos.dk Apua saa 24/7/365 myös suomen kielellä Vakuutusyhtiöiden ylläpitämä palvelu, joka on Kööpenhaminassa mutta joka operoi maailmalaajuisesti. Katso vaikka kohdat Business area/Travel ja Vehicle

Jos tuota 7-tietä ajelette alas niin kohta Würburgin jälkeen on mielenkiintoinen kaupunki lähellä moottoritietä. Kaupunki on Unescon maailmaperintökohde, joka jostain syystä jäi pistämättä liittoutuneilta maan tasalle sodan aikana. http://www.rothenburg.de/index.php?get=121 Lähellä vanhan kaupunkin porttia on monta stellplatzia ja sopii suuremmatkin autot.

Lindau ja vallankin saarella oleva vanha kaupunki on myös mielenkiintoinen paikka. Lindausta löytyy jopa suomalaisten Hakkapeliittojen muistomerkki, kun kävivät siellä 30-vuotisen sodan aikana linnoja ja neitoja ryöstelemässä. Jos menette Lindaun kautta Inncbruckiin niin välillä on 14 km pitkä Arlbergin tunneli joka on maksullinen muistaakseni jotain 9 e/kerta. Tunnelimaksu on eri kun vignettemaksu. Tunneli on aika uusi kolmireikäinen, hyvin valaistu ja ajotunneleissa ajetaan vain suuntaansa.

Fussenin/Fernpass´n kautta Innsbruckiin mentäessä kannattaa huomioida. http://www.romantischestrasse.de/index.php??lang=uk Pohjoisessa tien päätepiste on Würzburg ja etelässä Fussen

Ainan Fussenin vieressä Schwangaussa on Neuschwansteinin linna.

Linnan koordinaatit on 47 33 27 N 10 45 0 E Parkkipaikkoja on riittävästi.

Brennerin solan voi ajaa läpi myös vanhaa B182 tietä. Sopiva väli on ajaa vanhaa tietä Innsbruckista vaikka Bolzanoon ja nousta siitä mottoritielle A22. Vanha tie on hyväkuntoinen, siinä on kaiteet ja aina vähintää 6 m leveä. Sen hyviä puolia on se, että tien varressa on levähdyspaikkoja.

Brennerin uuden solatien maksu peritään kohta Innsbruckista lähdön jälkeen Schönbergin tietulliasemalla. Manuaalikassa (kopissa virkalija) on paras, ei tule sekaannusta.

Garda on kohde sinänsä. Gardajärvellä on vilkas sisäinen laivaliikenne ja esim Sirmionessa, Lazisessa, Desentzanossa jne on helppo käydä laivalla Bardolinosta tai Gardalta käsin. Aivan camping Rocca:n vieressä on myös venevuokraamo josta voi vuokrata oman moottoriveneen käyttöönsä.

Tässä vielä tuohon Sakasaan liittyvä yleisopas http://www.germany.travel/fi/index.html

Käyttäjän lisäys viestiin 16.3.2013 klo 17:17:53 Tässä vielä pari kuvasarjaa tiedoksi

http://www.google.com/search?q=sirmione&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=z3lEUcDRBsrcswaJ9oCIDQ&sqi=2&ved=0CD4QsAQ&biw=1680&bih=891

http://images.google.com/search?hl=fi&lr=&resnum=0&q=Rothenburg+ob+tauber&um=1&ie=UTF-8&ei=NeqUSvTmDc7I-Qbzoq2xBg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&biw=1680&bih=891&sei=Do1EUZfoMc364QTX4oGIDw&tbm=isch

Käyttäjän lisäys viestiin 17.3.2013 klo 16:30:27 Tässä vielä yksi linkki matkan suunnitteluun. http://www.weatheronline.co.uk/Italy/Venice.htm

Avattu valmiiksi Venetsian kohdalta. Siitä voi katsoa lähiajan sään kohteittain ja kohdasta History voi selata taaksepäin vastaavana ajanjaksona edellisinä vuosina vallinnutta säätilaa, Aivan kaikista säähavaintopisteistä tuota history-tietoa ei ole.

Siitä näkyy min ja max lämpötilat vuorokauden tarkkuudella, sademäärä, ilman paine ja kosteus ja tuuli sekä tietenkin auringonpaiste h/pv. Näitä säälinkkejä on toki muitakin. Olen vain tätä tottunut käyttämään. Siinä se syy miksi sitä muillekin "tuputan".

SAIKKONEN ERKKI 24.03.2013 17:19

No niin! Muistuupa mieleeni oma kysymykseni n. 10 vuotta sitten: mitkä ovat vaihtoehdot mennä Suomesta Eurooppaan. Vastauksista jäi mieleeni pari v..maista vastausta: kannattaa ottaa itse selvää vaihtoehdoista, se on matkan parasta antia . Eipä tullut paljon antia. No, kommentit on vuosien varrella muuttuneet, myönteisempään suuntaan. Itse suosittelen noita Autoliiton tai Karavaareiden julkaisuja, jos on tarkoitus leiriytyä c-alueilla , niiden osoitteet, navigaattori, kartat, kansainvälinen campingkortti, samoin eurooppalainen sairausvakuutuskortti, master-card, eiköhän noilla pärjää.

JANHONEN MATTI 24.03.2013 18:39

Mukava kuulla, että kehitystä on havaittavissa. Tosin tiedon jakamisesta on netin kehityksen myötä tullut entistä helpompaa ja nopeampaa. Omakohtaisen tiedon jakaminen on toinen juttu kun pitää ensin matkustaa, että tiedosta tulee omakohtaista. Peruajatus itsellä ainakin on , että parempi on "opettaa" kalastamaan, kun alkaa kantamaan kaloja pöytään. Opettamisella tarkoitan niiden paikkojen ja linkkien neuvontaa, josta henkilö itse voi hakea tietoa lisää, koska kysyjällä on aina netti. Kielitaito tai sen puute on tietenkin joko estävä tai edistävä tekijä tietoa hankittaessa mutta esim. Googlen kääntäjä muuttuu koko ajan paremmaksi. Löytämisen ja matkasuunnittelun teon iloa ei pidä mennä omimaan.

Tiedonhankinnassa on parhaillaan menossa hyvin suuri muutos. Tähän saakka tarvittava tieto on pitänyt koota ennen matkaa ja siltä pohjalta toteuttaa matka. Nyt tässä kehityksessä ollaan hieman vaiheessa. Uskon, että jo viiden vuoden jälkeen ollaan tilantessa jossa kohtuuhintainen riitävän nopea nettiyhteys on lähes, joka paikassa Euroopassa ja kannettavat päätelaitteet mahdollistavat nettiyhteyen aina ja kaikkialla. Voi vain kuvitella mitä mahdollisuuksia se avaa yhdistettynä vaikkapa paikkatietoon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.