TIETULLIT

JANHONEN MATTI 26.02.2013 19:57

Taas on se aika vuodesta kun kesän Euroopan turneita suunnitellaan ja kun suunnitellaan tietullut on yksi asia joka on otetettava humioon. Kokosin tähän joukon eri maiden tietullilinkkejä käyttöönne.

Ruotsi http://www.oeresund-bridge.com/

Tanska http://www.storebaelt.dk/

Norja http://www.autopass.no/

Saksa Ei tietuilleja. Tunnemaksi Heren tunneli Lyypekissä ja Wornow-tunneli Rostock.

Itävalta http://www.asfinag.at/

Sveitsi http://www.ezv.admin.ch/

Hollanti Vain kakis pinntä tunnelimaksu koko maassa.

Belgia Yksi maksullinen tunneli

Ranska http://www.autoroutes.fr/index.htm

Espanja http://www.aseta.es/

Portugali http://www.portugaltolls.com/

Liettua http://www.lra.lt/en.php/road_charges_and_tolls/user_charge_vignettes/8591#content_3102 M1 Autoja ei hinnastossa.

Puola http://www.viatoll.pl/pl

Slovakia https://www.emyto.sk/web/guest;jsessionid=B1697336F1639B629A41AA1A1612E6A0.liferay2

Unkari http://hungarianroadtoll.evignette.com/

Slovenia http://www.slovenia.info/?by_car=0

Kroatia http://www.croatiaapartments.net/croatia_tourist_information_croatia_highway_tolls.html

Italia http://www.autostrade.it/

Tässä vielä koottuna + muutakin tietoa Euroopan kiertäjille http://www.theaa.com/

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2013 klo 20:00:41 Pikkuvaltioissa kuten Lichtensteinissa, Monacossa, Andorassa, San Marinossa ja Luxemburgissa tiemaksuja ei ole.

Ja vielä unohtunut Tsekki http://www.motorway.cz/

NIEMINEN RAIMO 26.02.2013 20:08

Kymmenen pistettä ja se kuuluisa merkki Matille tästä pyyteettömästä työstä jonka hän tämänkin listan eteen on tehnyt. Tästä se on mukava tutkia eri maiden tilanteita. Kiitokset listasta.

@rami

KNAAPI JUHA 26.02.2013 20:27

Hyvä ja tervetullut kooste tiemaksuista. On siinä lukemista ja selville ottamista, vaikka olisi hiukkasen englanninkielen taitoakin.

Osaiskos Matti noin lonkalta arvella, mihin kategoriaan nämä matlkailuautot luettaisiin, kun meidän oma M-1 henkilöauto ei ehkä vakuuta rahastajia vaikka rekisteriotettakin esittelisi.

Luetteloissa on henkilöautoja, vaneja, pikkubusseja mutta harvemmalti matkailuautoja alle 3,5 tonnia.

En minä niitä kaikkia läpi lukenut, mutta Kroatian, Puolan ja Itävallan katsoin pikaisesti.

JANHONEN MATTI 26.02.2013 21:14

Tiemaksuperusteita on aika monia, mutta yleisin on jako kahteen eli auton kokonaismassa alle ja yli 3,5 tonnia. Juhan auton menee jos ihan väärin muista < 3,5 tonnisiin ja silloin tiemaksut menee mm. Itävallassa, Tsekissä, Sloveniassa, Unkarissa, Svetsisssä vignet-tariffin mukaan ja tällöin maksu on myös aikasidonnainen, riippuen ostetun vignetin kestosta joita on 7-10 päivää, kuukausi tai vuositarra.

GO-Box tarvitaan monissa maissa mm. Itävallassa jos auton kokonaismassa menee yli 3,5 tonnin. Tällöin maksu menee ajettujen kilometrien mukaan ja raskaalla kalustolla myös tonnit ratkaisee. Jopa päästöluokalla on merkitystä raskaan kaluston osalta.

Toinen isojako menee siinä, että tiemaksut maksetaan vignettien tai GO-box`n sijasta tietulliasemilla. Näitä maita on mm. Italia, Ranska, Espanja, Kroatia. Ranska on tyypillinen tietulliasemalla rahastaja jossa alle 3,5 tonnin matkailuauto joutuu maksuluokkaan 2. Tiemaksu voi määräytyä myös auton korkeuden tai akselien lukumäärän mukana. Ratkaiseva korkeus ei aina ole auton kokonaiskorkeus vaan korkeus etuakselin kohdalta mitattuna.

Autotyyppinä matkailuauto on käsittääkseni aina M1-auto riippumatta sen kokonaismassasta. Caj voi oikaista jos olen väärässä.

SILMUNEN HANNU 26.02.2013 21:35

Tuo korkeus on muuten hölmö juttu, muistaakseni se oli Serbia, minkä läpi kun ajettiin moottoritietä niin maksu oli melko kallis, sillä alkoviasuntoautomme korkeuden mukaan olimmekin yhtäkkiä luokassa kuorma-auto! Ja se oli moninkertainen verrattuna tavalliseen alle 3,5 tonniseen asuntoautoon...

Tästä on jokunen vuosi jo aikaa, että on voinut muuttuakin, mutta silloin harmitti. Jotenkin semmoinen muistikuva, että jossain muualla olisi ollut sama käytäntö.

t.Kaarina

ps.Hieno homma kun keräsit Matti nämä tänne.

Itse olen pohtinut että onkohan googlemapsista mitenkään saatavilla semmoista karttapohjaa, mihin voisi useampi ihminen tallentaa paikkoja, niin saisimme porukalla esim Balttian yöpaikat yhteen karttaan...

HAAPANEN TIMO 26.02.2013 21:49

Joo, Matti on paiskinut töitä. Hyvä homma, Tsekin sivuja katselin, enkä pikaisesti löytänyt mainintaa tarran ostopaikoista, taitavat huoltsikoilta löytyä.

Ei onnistu mapsiin yhdessä tekeminen. Samaa mietin kun lueskelin tuota toista osiota. Lupaudun tekijäksi jos saan kaikista paikoista koordit, muuten ei tule mitään. Ja se tiedon vanheneminen on ongelma.

@timppa

HALINEN HARRI 26.02.2013 21:53

Kiitos Matti, näitä koottuja tiedostoluetteloja tarvitaan. Kuuluisi kyllä myös liiton toimihenkilöiden/toimikuntien hommiin. Nämä tulisi olla luetteloituna esim. Matkailu/Leirintämatkailu -osin alla. Samoin myös Alueoppaassa ja ABC-kirjassa. Näitä voisimme porukalla koota lisää ja julkaista ne seuraavissa painoksissa.

SILMUNEN HANNU 26.02.2013 21:55

Harmin paikka, sitä vähän pelkäsinkin. Entä joku muu karttapohja?

Minulta ei tule koordinaatteja, ajattelin kanssa että voisin tehdä, mutta voin tehdä vaikka sitten vaan omistani.

Teen par aikaa blogiini laitettavaksi kartaa ensin meidän tämän talvisen matkan matkaparkeista ja lisälin sinne myös muita aiemmilta matkoilta...ehkä laitankin isihen samaan baltiassa käytämämme yöpaikat..?

Sori mei hoi tietullien mutta aihepiiri kuitenkin sama:)

t.kaarina

PASANEN MIKKO 26.02.2013 22:00

Terve Tsekissä huoltoasemat myy tarroja. Sveitsin teille ainakin toissa vuona myytiin vain vuositarraa, ei lyhyemmälle ajalle. Tuosta linkistä hyvää tietoa ja vieläpä suomeksi. http://www.matkaopas.com/eurooppaan.php

NYYSSÖNEN KAJ 26.02.2013 22:04

matti en korjaa vaan jatkan siitä mihin lopetit.

Eli matkailuauto! Se on kategoria II el i maksuluokka 2 useimmassa maassa. Heti kun korkeus ylittää 2,1 m. Portugalissa näin on vaikka kuinka iso mutta vain kaksi akselinen. Ranska käyttää lisärajoitteena sekä korkeutta (3,1 tai3,2m) tai painoa (yli 3500kg) jos jompi kumpi ylittyy niin menee kategoria III maksu.

Mutta jos olet onneton ostanut alle 3500 kg auton jonka katolla on suksiboksi tai ilmastointi laite ja auton korkein kohta ylittää 3,1-3,2m korkeutta ja laitteesi on varustettu kolmella tai useammalla akselilla maksaakin täysperävaunjurekan taksan. Taksan nimi on kategoria iV eli 4 luokka ja korkein (PS! näin ainaskin Ranskassa) Kuorma-autokuskilla on kuiteskin se nappi jolla voi portin läpiajon ajaksi nostaa ylös sen ylimääräisen akselin mutta tämä ominaisuus kuulema puuttuu Fiat merkkisistä alustoista.

HIRVONEN JOUNI 26.02.2013 23:52

Kaarinalle ja muillekin, taas olisi tarvetta sille mobiilisovellukselle jota voisi päivittää pitkin vuotta... Ihmetellä täytyy kun katsoo muiden maiden tarjontaa esimerkiksi apstoresta.

NIEMINEN RAIMO 26.02.2013 23:55

Mapsin yhteiskäyttö onnistuu.Näyttäisi äkkiseltään katsottuna että vaatii yhteiskäytössä käyttäjän s-posti osoitteen,joita taas kartan omistaja voi hallita. Eli jos Timppa laitat mulle yyveenä s-posti osoitteesi niin annan sinulle esim tämän kartan muokkausoikeudet. http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid= 212291783998907599970.0004d6a7199fff927bc2a näin jotenkin.Timppa voi ottaa kartan hallinnan. @rami

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2013 klo 23:58:13 Mihinkähän tuo ensimmäinen linkki vie.... https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2013 klo 00:00:24 Ei jumal.... olisko tuo https://maps.google.com/maps/ms?msid=212291783998907599970.0004d6a7199fff927bc2a&msa=0&ll=60.191596,21.909678&spn=0.001872,0.004855

VIRTANEN JUKKA 27.02.2013 17:11

Vielä lisäisin tähän, että Turkissa saa moottoritiemaksukortteja myös Shellin asemilta. Toissa kesänä olimme hätää kärsimässä, kun moottoritien alussa ei ollutkaan myyntikoppia maksua varten, kuten olimme lukeneet ja kuulleet. Paikalliset sitten neuvoivat. Korttiin ladataan rahaa, ja sitä sitten heilutellaan portin automaatin lukupäätteelle tullessa ja lähtiessä.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 05.03.2013 14:17

Uppista, pankaa nyt jemmaan, se Ahosen Kaitsun ehdottama "Word" on viisautta, ei tarvi nettiä ettiä puskissa.

KNAAPI JUHA 05.03.2013 14:38

Onkos se muuten niin, että Sveitsiin myydään ainoastaan koko vuoden vignettejä vaikka vaan yhtenä päivänä läpi ajaisi pitkin moottoritietä?

JANHONEN MATTI 05.03.2013 15:10

Homma on tehty hyvin yksinkertaiseksi.

Sveitsin vignetin voimassaoloaika on kalenterivuosi + seuraavan vuoden tammikuun loppuun saakka. Hinta 40 CHF Käyttämätöntäkään vignet-tarraa ei lunasteta takaisin. Myynti raja-asemilla.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.3.2013 klo 15:24:34 Kun Sveitsi ei ole EU:n jäsen se voi tehdä näin. Slovenia yritti samaa temppua takavuosina mutta joutui komissiolta huomautuksen saatuaan muuttamaan käytäntöään sanoisiko normaaliin malliin 10 päivää, kuukausi ja vuosi. Ainakin kerran minutkin on määrätty maksamaan puolen vuoden maksu läpiajaosta, matkalla Kroatiaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.3.2013 klo 15:31:26 Korjaus Slovenian lyhyn aika on yksi viikko, eikä 10 päivää kuten tuossa kerroin.

KNAAPI JUHA 05.03.2013 16:15

Mahtaiskos Sveitsin hallitus vavahtaa, jos ilmoittaisin boikotoivani tänä vuonna koko juustokmaata ?

AHONEN KAI 05.03.2013 17:35

Tuossa kotiin ajellessa aloin itsekin miettimään ettei se word nyt joka kohdassa toimikkaan, kyllä sitä kirjanmerkki tai suosikkia tarvitaan sittenkin, tietenkin.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 05.03.2013 18:06

Kyllä mä Kaitsu availin nuo linkit ja tallensin omiin tiedostoihin, ei tarvi nettiä ettiä.

KNAAPI JUHA 05.03.2013 20:00

Katohan, se on itsensä V-P -Tervetuloa takaisin.

AHONEN KAI 05.03.2013 20:19

VP, mutta nuo Googlemapsit, muuten kyllä, vai olenko jo vieraantunut näistä jutuista, kun rutumaisesti vetelen silmälaput silmillä suorinta tietä milloin minnekin.

Travesta Fugeen, Fugesta Las Palmasiin sivuilleen vilkuilematta ;)

HAAPANEN TIMO 06.03.2013 18:47

Kyllä se Kaitsu on aivan eri hommaa käydä kesälomalla eurooppaa katselemassa kuin olla siellä etelässä koko talvi.

Ajatukset ja mielenkiinnostukset kohdistuvat eri asioihin. Ja meillä kesälomalaisilla tuppaa kiirekkin päälle. Tai ainakin ajanpuute.

@timppa

AHONEN KAI 06.03.2013 20:08

Näinhän se Timppa menee, syksyllä pimeää ja sateista kataloniaan asti, keväällä valoisampaa mutta pirun kylmää kataloniasta ylöspäin, joten silmälaput ja hyvä asento, vauhdiksi vähän toistasataa taas aikanaan kotiinpäin ajellessa.

HELLE RAUNO 06.03.2013 20:25

Tietäisikö joku TODELLISEN tilanteen Puolassa. PUHUIN 10 MIN. SITTEN ERÄÄN KARAVAANARIN KANSSA, JOKA ON JUURI PUOLASSA. Kaikilta perittiin maksu, siis myös alle 3,5t. Miten sen voi välttää ??? Asia on enemmänkin periaatteellinen koska maksut ovat pieniä. Tiedot ovat erittäin ristiriitaisia.

SVÄRD SEPPO 22.04.2014 09:28

Huomenta, en oikein saanut vielä selvyyttä Sveitsin tiemaksuista. Minulla on 3-akselinen 4.5 tonnin auto. Kun katselin noita tiemaksusivustoja, niissä puhuttiin lähinnä tavarankuljetukseen tarkoitetuista kuorma-autoista. Onko se "valkoinen paperi" vielä käytössä Sveitsissä. En löytänyt siitä mitään mainintaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.