- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Ensikertalaisia mekin; muutama kysymys!
Ensikertalaisia mekin; muutama kysymys!
Heippa vaan kaikille! Viikonloppu on mennyt Euroopan maantieteeseen tutustuessa. Reitin rungoksi on tullut laivalla Rostockiin. Siitä Isny im Allgäun alue. Dethleffsin tehdas ja läheinen Bodensee (linturetkuilua samalla)
Tästä olisi tarkoitus lähteä Kroatian suuntaan, mutta Gardajärven kautta. MISTÄ KOHTAA ALPIT OLISI HELPPO YLITTÄÄ TUOLLA 718-CM ASUNTOAUTOLLA?
MITEN AUTON TELKKARI TOIMII EUROOPASSA? Lätkän MM-kisat sattuu samaan aikaan. Valitettavasti ei olla enää Saksassa silloin, kun on Suomi-Saksa peli. Olisi ollut mukava katsoa se jossain oluttuvassa Suomen lippua heilutellen!
Monissa yhteyksissä mainitaanetelän leirintäalueiden 3A- ja 6A-sulakkeet. MITÄ NE KESTÄÄ? Mä onnistuin poksauttamaan uutena vuotena 10A-sulakkeen, kun päällä oli hiukan lämmitystä ja telkkari ja sitten laitoin vedenkeittimen päälle. Eli onko vesi syytä keittää ihan suosiolla kaasuliedelleä?
Luultavasti muutama tuhat kysymystä vielä tulossa, mutta jos näillä alkuun. Ai niin, tuo meidän oma, kotimainen leirintäalue-opas on vallan loistava, mutta vastaavaa ei varmaan löydy Euroopan leirintäalueista? Onko netti paras keino etsiä leirintäalueet, vai olisko joitain maakohtaisia tms, joita voisi jostain tilata?
MISTÄ KOHTAA ALPIT OLISI HELPPO YLITTÄÄ TUOLLA 718-CM ASUNTOAUTOLLA? Brennerin solla on kaunis, helppo ja ilmainen, kunhan ei mene motaria vaan vierellä luikertelevaa maantietä pitkin.
MITEN AUTON TELKKARI TOIMII EUROOPASSA? Jokin ulkomainen satelliitti, todennäköisimmin Astra varmasti välittää, mutta oikea kanava sieltä on vaivauduttava etsimään ja selostuskielenä joudut kyllä tyytymään saksankieleen (Astra aika sakapainoitteinen)
3A- ja 6A-sulakkeet. MITÄ NE KESTÄÄ? 3A ei ole sähköä, vaan pelleilyä, sillä ei tee mitään. 6A riittää valoihin ja laturiin ja ehkä lämmitykseen minimiteholla, mutta tiukkaa tekee. 10A on jo sähköä, mutta vedenkeitin on kovin ja kahvinkeitin seuraavaksi suurin kuluttaja. Vesi menee hellahommiksi ja kahvin ajaksi muut sähkön kuluttajat pois päältä.
leirintäalue-opas Autoliitosta. On hyviä kirjoja, dvd -levyjä, ja nettihakumahdollisuuksia, mutta nettiyhteyttä sinulla ei välttämättä ole joka hetki käytettävissäsi.
Selaa näitä kirjoituksia tällä keskustelupalstalla ja saat kaiken roskan seasta myös paljon hyvää tietoa.
Kiitti! Paljon on tullut selattua näitä keskusteluja ja itseasiassa aiheeseen liittyvät Google-hautkin johtaa yleensä syltt.... tänne ;)
Euroopassa on ilmeisesti erilaiset kaasupullot kuin meillä. Jos lähtiessä otetaan kaksi täyttä pulloa ja niillä pitää lämmittää ja tehdä ruokaa, niin eihän ne riitä mitenkään? Millä väki on ratkaissut tän ongelman? Lähtö on jo 20.4. eli lämmitystä varmasti tarvitaan. Aikaa varattuna 5 viikkoa.
"Kahvihampaan kolotukseen" oiva vinkki ; keitä vesi kaasulla ja suodata kahvi keittimen suppilossa vaikka termoskannuun. Näin meillä on toimittu jo vuosikaudet kun keittelemme kahvia vain vieraille. Keitin kulki mukana pitkään kunnes keksimme em. konstin. Rohkeasti kysymään vaan, neuvoja kyllä satelee........
- Brita -Me ollaan totuttu juomaan kotona ja reissuissa oikeastaan pelkästään pikakahvia, eli ei tarvita kuin kiehuvaa vettä! Siihen ollaan käytetty vedenkeitintä, mutta tuollaisten pienten sulakkeiden kanssa ei tosiaan taida tulla mitään!
Tehoa voi ottaa 3 A 660 Wattia. Eli laskutapa on 3Ax220v=660 W 6A x 220 V = 1320 W. Tarkista kunkin sähkölaitteen wattitehot arvokilvestä äläkä ylitä tehoja ettei sulake pala. Tuo 6 A on varvin yleinen sulakekoko alueilla. Jos tarvitset enemmän kysy respasta isompi sulakkeisia paikkoja, niitä on monilla alueilla. TV näkyy niissä maissa kuten kotonakin jos ei olla siirrytty vielä uuteen lähetysjärjestelmään. Kotimaan ohjelmat eivät tietenkään näy muuten kuin TVFinlandin ja satellittilautasen/virittimen kautta laillisesti ja sielläkin vain YLEN valitsema ohjelmisto. Ohjelmistoon voit tutustua netissä esim. haulla TV Finland. Tuo satelliittikatselu vaatii kotimaan 0hjelmille katselukortin jota myy Ruotsista Connova jonka kanssa voit asioida sähköpostitse ihan vaikka suomenkielellä.
Meillä on 850w vedenkeitin. Maksoi vähän yli kympin. 6A sulakkeilla ei ole ollut ongelmia. Sanovat ne jotka tietää että 6A sulake kestää noin 1500w. Tuolta voi tilata yhdenlaisen campingaluekirjan: http://webshop.acsi.eu/nl/campingcard-acsi/campingcard-acsi-abonnement-2013.html Mukana tulee kortti jolla saa sesongin ulkopuolella alennuksia campingmaksuista.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.2.2013 klo 12:09:55 Tuossa edellä onkin tarkempi määritys 6A sulakkeeseen. TVkaistalta olen tallennellut kotimaan ohjelmia tietokoneelle varastoon ja katselen niitä sitten kun ei ole nettiä. Paikallisia kanavia katsotaan harava-antennin kautta,
Nimellisesti 6 A sulake kestää 6 A x 230 V = 1380 VA eli 1380 W. (Euroopassa pitäisi olla jännitteenä 230 V).
Joo, tuot Teuvon korjaus tuo kestävyyteen tuon 60 wattia lisää jollei verkossa ole kulutuspiikkejä. (Yhden tavan kun oppii siitä vaikea luopua).
Opetelkaa vähentämään kulutus laitteita samanaikaisesti, jos 6A tulee se ei kestä Samanaikaisesti muita laitteita, Jos itse matkustaisin sinne päin ajaisin Saksasta Itävaltaan . Myös huomioitava Itävaltaan mentäessä maksettava moottoritie Maksu ja maksua osoittava tarra kiinnitettävä tuulilasiin. Itävallan ja Slovenian Rajaa yhdistää Karavankkentunneli joka on maksullinen , on ihan oiva reitti. Slovenian puolella rajalta n.10km hyvä leirintäalue nimeltä, BLED. Hyvää Matkaa tv, Rutu sfc 12524
Yksi huomio vielä , Kodinkoneliikkeessä myydään erilaisia adaptereita joita Tarvitaan Euroopassa mm. Ranskassa , Puolassa jotta suomalainen Shuko pistoke Antaa virtaa ja tietenkin kaapeli jossa on kolmenapaine bluki molemmissa päissä.
Kaasupullot ulkomailla ovat pysty venttiilisiä siis varatkaa sellainen matkaan.
Ps. Säästä kaasua käytä sähköä se on halpaa.
www.koti.mbnet.fi/pes1tol näet melkeinpä kaikkien EU maiden leirintaäalueiden sijainnimja saat ne vaikka Autorouten kartalla.
Laitahan Kaija mulle yksityisviestiä, tai muuta omia tämän sivun tietojasi niin, että sallit yksityisviestit. Ei sitten enää tule epäselkeitä vastauksia kaasupulloasioissa.
Pulloja on Ranskassa yksin 15 eri mallia ... -esimerkkinä mainitsen.
Sanon suoraan, että unohda nuo Ipatin jutut. Osta Euroopan leirintäalueopas ja varmasti osaat oikealle leirintäalueelle. Siitä kirjasta löytyy varmasti mieleiset alueet ja niiden osoitteet ja koordinaatit. Turha täyttää navikaattoria jonninjoutavilla "täytteillä".
Vinkkinä vielä, että ei kannata hamuta kauheasti paikkoja. Ei maat sieltä minnekään häviä. Jatkaa Eurooppaan tutustumista seuraavana vuonna.
Ja jos on tarkoitus edetä välillä pitempi matka. Turha säästää moottoritiemaksuissa. Loppupeleissä ei paljoa säästä kun köröttelet pikkuteitä ja matka ei taitu. Mutta jos ei ole kuin lyhyviä päivä matkoja, toki silloin kannattaa ajella niitä pikuteitä. Sillloin näkee tietty enemmän.
Älä liikaa luota navigaattoriin. Sehän ei tiedä sinun auton korkeutta kun ajelet niitä pikkuteitä. Meillä on muutama kerta tullut 3m alikulkutunneli vastaan. Ei muuta kun rauhassa ja naureskellen autoa ympäri. Kyllä ne toiset autoilijat ymmärtää(ei olla silloin Suomessa) :)
Karttakirja on hyvä olla mukana, siitä on hyvä tehdä seuraavan päivän reittisuunnitelma ja siitä on hyvä "vänkärin" seurata että missä mennään.
Ole tarkkana huolto-asemilla pistoolien suhteen. Minulle kävi viime kesänä Itavallassa, että tankkasin bensaa. Homma tuli maksamaan 290€ No onneksi vakuutus korvasi.
Ja ota matkavakuutus kaikille matkustajille samoin autolle tiepalvelu. Minulla on Tapiolassa ja olen saanut heti apua ja Suomen kielellä...
Tässä muutamia vinkkejä. Varmaan nämä jo olikin sulle annettu, kun en jaksanut lukea koko ketjua :)
Kuukauden reissuilla aina kaksi pulloa kaasua on riittänyt hyvin.Jos oikein muistan niin ensimmäisellä pullolla ollaan selvitty reissusta. Jääkaappi on ollut kaasulla kokoajan,saattaapi olla kielettyä kaasun käyttöä. Siihen asiaan lakiosasto osaa ottaa kantaa.
t Jelmi
Jos tuonne Bodenseen rantamaisemiin menet niissä tässä yksi sekä sijainniltaan että maisemiltaan ihan hyvä camping-alue Lindaun vieressä. http://www.park-camping.de/
Ja kun tuonne Itavallan alueelle olet menossa niin muita tietullit Tässä tietoa niistä http://www.asfinag.at/index.php?idtopic=132 Vignettejä ja go-box laitteista saa jo Saksan puolelta ja jos olet menossa Lindausta Innsbruckiin niin ensimmäinen liittymä Itävallan puolla vie vanhalle tulliasemalle jossa niitä myydään. Kokonaismassaltaan alle 3,5 t autot selviää vignetellä. Hinta jotain 8 e/10 päivää.
Brenneron solan läpi voi mennä vanhaa maksutonta maantietä tai maksullista moottoritietä. Moottoriteillä peritään erityinen solatiemaksu n. 8 e joka maksetaan Innsbruckista etelään olevalla Schönbergin tietulliasemalla. Sama tullessa jos jälkiäsi palaat
Italian tietullit maksetaan tietulliasemilla. Maksupäässä kannattaa käyttää manual-portteja mikä tarkoittaa sitä, että maksun perii virkailija. Maksaa voi esim. Visa-kortilla.
Tässä pari Gardan itärannalla Bardolinon ja Gardan puolivälissä olevaa camping-aluetta malliksi. Molemmat hyviksi havaittu. http://www.camping-serenella.it/ http://www.campinglarocca.com/
Ja kun lähdet etenemään kohti Kroatiaa niin muista ostaa Slovenian vignette autoosi. Kroatissa on tie- tai tunnelimaksuja mutta ne peritään maksuasemilla, Kroatian camping-alueista saa tietoa mm. täältä http://www.camping.hr/croatian-campsites
Kaksi 11 kg kaasupulloa riittää ihan hyvin 6 viikon matkaan jos nyt ei ihan talvella ole liikkeellä. Kroatissa täytetään suomalaisia ja saksalaisia kaasupulloja suurempin camping-alueden omilla kaasuasemilla. Tässä yksi sellainen camping Istrian niemimaalla. http://www.camping-adriatic.com/hr/home
Mitä noihin camping-kirjoihin tulee niin niitä voi ostaa Saksasta vaikkapa huoltoasemilta mieltymyksensä mukaan. Löytyy mm. sellainen vuosittaain ilmestyvä kirja kun Europa Camping-Caravaning, josta löytyy runsaat 5000 aluetta Euroopasta. Toinen samanmoinen on DCC Campingführer Europa. Ja jos haluaa pelkästään tietoja stellpplatzeista niin niitä löytyy Saksan autoliiton tuottamasta Stellplatz Führerista yli 3500 kappaletta. Myös www.eurocamping.net sivuilta löytyy nämä ACSI paikat. Se kannattaa huomata, että parhaat leirialueet ei ACSI:n järjestelmään juurikaan ole liittyneet. Camping-kirjoissa on alueden osoitteiden lisäksi alueiden koordinaatit ja nettiosoitteet lähes sataprosenttisesti. Koko kirjahomma on pikkuhiljaa siirtymässä nettiin koska nettiin voi panna niin paljon tietoa mm. esittelyvideoita ja valokuvia alueesta.
Kohdealueen säähistorian voi tsekata tästä linkistä ja muista että vuodet ei ole veljeksiä mitä säähän tulee. http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps?WEEK=08&MM=10&YY=2009&WMO=14307&LANG=en&ART=MAX&CONT=euro&R=0&NOREGION=1&LEVEL=150®ION=0005&LAND=RH
Käyttäjän lisäys viestiin 18.2.2013 klo 18:07:59 Tässä vielä tietoa noista Slovenian tietulleista. http://www.slovenia.info/?by_car=0&lng=2
Kyllä taas meni asiat hukkaan kun ryhdyttiin sormella osoittaen ja nimeltä mainiten jonkun ohjeet perusteetta "lyttäämään". Perusteluja asiavirheistä pitäisi olla kun sanotaan että älä usko häntä. Täällä on kuitenkin eri alojen asiantuntijoita tai ainakin syvästi asiaan paneutuneita joiden lausuntoja kannattaa kuunnella ja lukea. Jukka tietää kaasusta ja ulkomaan matkailusta ja Matti myös matkailusta ja valtiomme ja myös muiden maiden määräyksistä ja asetuksista. Nyt kun jatkatte haukkumista muistakaa perustella miksi ko asia tai henkilö on huono, silloin oma lausunto muuttuu uskottavaksi. Pelkkä tyhmäksi haukkuminen tekee vain haukkujasta ...
Jukka, ainakin näin mobiilisti katsoen pitäisi olla yksityisviestit päällä? Töissä olen tienaamassa nafta-rahaa lomalle :)
Hurjasti tullut hyviä vinkkejä. Ja niiden mukana lisää kysymyksiä mieleen. Kunhan kerkiin kotosalla perata keskustelua, niin saatte sata kysymystä lisää. Valitettavasti ;)
Harri puhuu assieta. En vähättelisi kenenkään välittämää tietoa, jonsei se suoraan olisi ihan väärää tai harhaanjohtavaa. Ipatin Veikko on tehnyt oman, melkoisen kunnioitettavan suorituksen, josta pääsee kyllä jyvälle, kunhan kysäisee Veikolta. Harrin sähköesimerkin ja jonkun toisen vedenkeittimen ( ??? ) omistajan vinkeille vielä tärkeä täydennys: kahvinkeitin on varsinainen sähkörosvo. Sen kahvinsa voipi helpoiten juoda miten haluaa, mutta jos on tottunut pitämään keitintä päällä tuntikausia, niin silloinpa se ylikuormitus useimmiten sattuu. Ja todella, jos ei muualta osaa neuvoja löytää, niin nimettäköön nyt kaksi virtuoosia, joille ominaista on halu auttaa ja myös etsiä tieto. Janhos-Matti ja Haapasen Timppa. Näiltä jos et pyydettäessä apua saa, niin sitten asia onkin jo aika vaikea...
Joku sanoi, että käytä sähköä, se on halvempaa. Minäpä sanon, että useimmiten kämppäreiden sähköhinnat nykyisellään ovat niin korkealla, että kaasu käy liki puolet halvemmaksi. 5-8 euroa / vrk esim. monella Espanjan kämppärillä on varsin kallista lustia. Varsinkin kun Espanjan pullokaasu on tosihalpaa ( 13-16 euroa sisältö). Sillä pärjäilee kylmilläkin 5 päivää. Voipi laskeskella ihan ite,
Käyttäjän lisäys viestiin 18.2.2013 klo 19:57:12 Kaasu on halvinta energiaa, kun lasketaan energianlähteen (rautapullo) hankintahinta, verrattuna esim aurinkopaneeleihin. Älkää kuitenkaan luottako siihen, että suomalaisissa tarvikelikkeissä myydään ns. euroadapterisettiä ja annetaan ymmärtää, että sillä suomipullo täytetään helposti missä vaan. Ehei, koko Euroopasta on joka maassa melkoisen iso homma löytää paikka, jossa suomipullon saa täytetyksi. LPG (propaani/butaani)-autokaasua saa joka maasta halvalla ja helposti, vaan siitä assiesta pitää erikseen sitten ottaa selko sellaiselta, joka asian tuntee.
Millä noista Istian niemimaan leirintäalueista saa suomalaisen kaasupullon täytetyksi? Tuo linkki linkki vie sivulle, jossa useita alueita. Nuo naturistialueet ehkä jää kuitenkin väliin :)
Elähän sano, se naturist on ihan siinä vieressä. Minä kyllä olen vielä dynamiittia koko ukko mutta kun on tuo sytyslanka niin lyhyt niin en ole kehdannut mennä.
Kyllä tuosta adriatic-linkistäkin Lanterba-campingille pääsee mutta tästä ihan oma linkki. http://www.camping.hr/campsites/lanterna
Kaasuasema on ennen alueen respaa ja pullon voi täytättää menemättä alueelle. Respassa osaavat neuvoa ja soittaa huoltomiehen paikalle.
Alue on yksi suurimpia Euroopassa. ADAC:in Superlatz-paikka Pinta-ala 82 ha, 3000 sähköpaikkaa, mitoitettu 9000 hengelle.
Mites hyviä ne hyvätpaikat ovat, kun eivät ole ASCI luettelossa ? Ketkä siihen luetteloon pääsee, kontrolli käy joka vuosi katsomassa paikat,oltava selvitys kuka vie minne niin jätevedet kuin roskatkin.
Yks ensikertalainen reissuun lähdössä.
Voin olla väärässäkin, mutta muistan lukeneeni että luetteloon pääsy on maksullinen juttu, eikä niin kovin halpaakaan. Senköhän takia Suomesta siellä on niin vähän alueita?
Kahden pullon pitäisi riittää 6 viikon matkalle. Entä jos ei riitäkään? Ikävä tilanne, jos mukana on kaksi suomalaista pulloa. Kaasun loppuminen tekee elämän vaikeaksi.
Olen aikaisemmin pari kertaa antanut ohjeeksi, että jos menee Keski-Eurooppaan, kannataa ottaa mukaan yksi suomalainen ja yksi saksalainen pullo. Käyttää ensin saksalaista pulloa niin kauan, kunnes se on tyhjä. Sitten kytkee suomalaisen pullon. Ensi tilassa (Saksassa tai Itävallassa) vaihtaa sitten saksalaisen täyteen pulloon. Jos ei sitä joudu käyttämään, se on valmiina seuraavaa matkaa varten.
Saksalaisia pulloja saa Helsingistä Kippari-Caravanista, http://www.kippari-caravan.fi/ . Täysi 11 kg:n saksalainen pullo maksaa 85,-, ja on sitten valmiina seuraavaa matkaa varten.
Oma lukunsa on se, jos on matkalla kauemmin kuin kaksi kuukautta. Siitä on keskusteltu täällä paljonkin. Olin viime vuoden keväällä Ranskassa (ja Saksassakin) 9 viikkoa. Ostin (kahden pullon lisäksi) Ranskasta ranskalaisen propaanipullon ja myin sen sitten ennen maasta poistumista samaan hintaan takaisin. Hyvä osoite on E.Leclerc -supermarketketju, http://www.e-leclerc.com/. Jos pulloon on jäänyt hieman kaasua, sen rahallinen merkitys on mitätön siihen varmuuteen nähden, että kaasu ei koskaan lopu.
Eskon vinkki on hyvä ja toimiva. Itse vahdan aina menomatkalla saksalaisen pullon täyteen Lyypekin campingilla www.camping-luebeck.de Tokihan sen voi vaihtaa tuhansissa muissa paikoissa, vaan siinä se käy tutusssa paikassa sähäkästi. Vaihdon hinta on n. 20 euroa ja saa siitä ostaakin 11 kg kaasupulloja. Käypänen hinta tyhjästä saksalaisesta 11 kg Stahl Gasflashe:sta on 50 euroa.
Eikös siltä saa jostakin täyttää kaasupulloja kun on oma adapteri mukana.Olenko oikeassa.
Huomioi että sovitusadapteri on tarkoitettu ulkolaisen pullon ja "suomalaisen paineenmuuttajan" väliin ja täyttöventtiili erikseen kai pullon täyttöä varten. Asiantuntijat korjaa mahdollisesti väärän tietoni.
Ei sen kahvin tai veden keittämisen tarvitse olla vaikeaa vaikka amppeereita olisi hintelästi. Laadukkaalla ja nostalgisella suomalaisella El Rod perkolaattori- alias pulppupannulla kahvin keitto onnistuu pienilläkin virtamäärillä. Tällaisia löytyy pari. Toisesta voin sovitusti luopua....
Allu vaari
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.