Eniskertalaiselle vihjeitä asuntoautolla Keski-Eurooppaan
KURVINEN ESKO
05.02.2013 18:20
Hei
ensikertalaisina suunnittelemme neljän auton ryhmällä matkaa Baltian kautta Puolaan, Saksaan, ehkä Hollanti ja Belgia, Tanskan kautta joko Ruotsiin tai Osloon ja sieltä Suomeen. Matka alkaisi toukokuun alussa ja matkan kesto ilmeiseti 1 kk tai hieman yli. Vaikuttaako sopivalta?
Miten minun auton koko, jonka pituus on alle 6 m mutta korkeus antennin/kattoluukkujen kanssa noin 3,1 m, vaikuttaa lautta-siltamaksuihin ja onko mahdollisesti myös muita vaikutuksia?
Vihjeitä hyvistä reiteistä ja kohteista otetaan mielellään vastaan vaikka reittisuunnitelma ei olekaan tämän tarkempi.
Ilmeisesti ACSI-kortti ja kirja sekä autoliiton opas ovat hyödyksi matkalla.
Tervesin Esko
Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 18:23:05
Pääsi unohtumaan viestistä auton välttämättömyysvarustelu matkalle. Mitä vihjeitä olisi kokeneilla antaa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
05.02.2013 18:26
Täytyy taas mainostaa tuota omaa listaa, siellä on vinkkejä matkalle.
http://www.saunalahti.fi/hamal0
Autoliiton Autoillen Euroopassa on ehdoton opus.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 18:30:45
Esko kysyi vielä välttämättömyysvarustelusta.
Ettehän tuolloin ole menossa etelänavalle, joten apua saa myös matkalla tarvittaessa, mutta ensiapulaukku on pakollinen Baltissa ja varoitusliivit kaikille on hyvä olla.
KURVINEN ESKO
05.02.2013 18:37
Kiitos linkistä. Tietsikkani ei suostunut avamaan tiedostoja, joten mikä ohjelma pitäisi ladata?
Tuleeko jotain ongelmia auton korkeuden kanssa?
T. Esko
Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 18:46:00
No niin, aukesihan ne tiedostot sitten. Pisteiden lataaminen navigaattoriin on vielä hepreaa.
T. Esko
REINI SEPPO
05.02.2013 18:57
http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/
Voi vaikka harjoitella leirintä alueiden etsiskelyä! Ja koodinaatteja ja tietoja
Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 19:07:49
www.voppari.com
Linkki johtaa sivulle jossa on melkein kaikki tieto mitä tarvitaan.
PASANEN MIKKO
05.02.2013 19:51
Terve
Joskus näihin keskusteluihin osallistui innokkaasti Koistinen Leila, hänen mukaansa tempaava osallistuminen Eurooppa matkojen suunnitteluun 'poiki' vaikka minkälaista tarvikelistaa ja asiaa, kun suunnittelee ensimmäisiä matkoja autolla kauemmas. Tuosta linkistä pääsette käsiksi noihin sen aikuisiin juttuihin.
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=28134548
Tuosta 'ryhmäajosta' porukalla. Ensimmäisellä Eurooppa matkallamme pyrimme ystäviemme kanssa ajelemaan etapit peräkkäin, koimme sen kuitenkin aika rasittavaksi ja monesti jopa ongelmalliseksi monistakin syistä. Liikennetiheys tuo monia ongelmia noilla euroopan teillä. Melkeinpä suosittelisin teidän sopivan etukäteen etapit, missä kohtaatte ja ajomatkat tulla omaan tahtiin. Vai oletteko jo niin sopineetkin? Onnea 'projektille'!
Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 20:00:17
....piti tuosta auton korkeudesta vielä mainita, itselläni on ollut 3m:n. Onhan se tietenkin huomioitava teiden alikulku paikoissa ehkä tarkemmin, riippuu millaisilla teillä ajelee. Lautoilla ja laivoilla hinta gategoriassa auton korkeus vaikuttaa.
JANHONEN MATTI
05.02.2013 19:58
Mitä tuohon autoosi tulee niin se menee kategoriaan pituus 2,1 m. Eli ei mitään ongelmia eikä vaikutuksia.
Silta- ja lauttamaksuissa >2,1 m korkeista matkaluautoista halvin mahdollinen luokka. Sama koskee tiemaksuja koska tuon mittaluokan auton kokonaismassa harvoin on yli 3,5 ton.
Voisin lähettää sinulle pari tsekkauslistaa josta sitten karsimalla/lisäämällä voi kukin tehdä omien tarpeiden mukaisen.
En tiedä kulkeeko tuon yksityisviestin mukana liitetiedostoja.
HJELM ARTO-VEIKKO
05.02.2013 20:08
Keskustelkaa mitä haluatte lomalta, paikat, päivittäiset ajomatkat ja rytmi millä liikutte.
Neljä autoa tarkoittaa kahdeksaa erillaista kiinnostuksen kohdetta, jokaisella pariskunnalla on omanlainen päivä rytmi.
Me lähdemme liikkeelle noin kymmenen aikaan, jossain vaiheessa päivää pidämme siestan ja ajamme usein puoleen yöhön. Tämä on yksi tapa liikkua, ei se ole oikein ei väärin. Olen huomannut että olemme viimisiä etsimässä paikkaa
yöksi, aamulla kyllä on hyvin tilaa kun toiset ovat lähteneet.
Ainoa oikea tapa liikkua on niinkuin keskenään sovitte.
t Jelmi
SIREENI LEO
05.02.2013 20:14
Brysselistä on Tallinnaan ja Helsinkiin 1800 km. Liekkö hieman pitkät päivämatkat, mikäli aikoo katsoakin jotain.
AHONEN KAI
05.02.2013 20:40
Brysselin ja Tallinnan väli on rapiat 2100km, ajoaika n. 27 tuntia, kuukaudessa (30pv) on 720 tuntia, jää aikaa vielä 693 tuntia puuhastella mitä kukin hyväksi kokee.
Puskuri puskurissa ajaminen vaatisi ainakin itseltäni lehmän hermot, kerran "vienyt" pari muuta marokkoon, nykyään riittää yhdessä matkustelussa päivästä viikkoon marginaalit.
KURVINEN ESKO
05.02.2013 21:32
Kiitos kaikille vihjeistä matkojen ja porukalla ajamisen suhteen. Olemme käyneet 2-3 autokunnan kanssa pari lyhyempää reissua kotimaassa ja Pohjoiss Norjassa mutta tämä tulee olemaan pidempi, paluu viimeistään juhannuksen alla.
Voi olla ihan hyvä ajatus sopia väliin etapit, joissa tavataan. Kokoonnumme tässä kuussa tekemään karkean suunnitelman matkasta, jonka mukaan mennään.
Voisiko Matti Janhonen lähettää sähköpostiini tsekkauslistan kun ei taida yksityisviesti pelata tai sitten en osaa käyttää. Sähköpostini on kurvinenesko@gmail.com.
Auto on tosiaankin 3,5 t, lyhyt ja paksu pätykkä.
AHONEN KAI
05.02.2013 22:25
"Voisin lähettää sinulle pari tsekkauslistaa josta sitten karsimalla/lisäämällä voi kukin tehdä omien tarpeiden mukaisen."
Voisit sen laittaa yleiseenkin jakoon, on noita ensikertalaisia ja pidempäänkin matkustelleita joita tuo saattaisi kiinnostaa.
PASANEN MIKKO
05.02.2013 22:41
Alanpa Ahosen 'joomieheksi'. Mitä salatietoutta niissä 'listoissa' ettei kaikille suvaita? Yleensä Matin neuvot ovat arvokasta sisällöltään. Tuossa aikaisemmin laittamastani linkistä avautuu kyllä Matinkin 'Listoja'.
HIETAVUORI JUHA
06.02.2013 08:24
AL:n Autoillen Euroopassa uudesta kirjasta löytyy kaikki viisaus yksien kansien välistä . Aloittelijalle ja vähän vanhemmallekin hyvä ostos .
HÄMÄLÄINEN MARKKU
06.02.2013 10:39
Esko, mikä navi sinulla on?
Itsellä on Tomppa, mutta täällä on muidenkin navien tietäjiä.
JANHONEN MATTI
06.02.2013 11:00
Tiedäthän sinä Kai, että tänne mitään tsekkauslistoja kannata eikä voi laittaa, ei edes liiton sivuille.
Yksittäiset henkilöt on ihan oma asia ja vallankin jos henkilö on ensi kertaa lähdössä kuten tässä tapauksessa.
Autoliiton kirja Autolla ulkomaille sopii aloittelijalle mutta kokeneelle matkajaalle anti jää vähäiseksi. Ei se sinällän Autoliiton vika ole, vaan kirjan koko ja tarvittava tiedon määrä on pahasti epäbalanssissa.
Ja sekin on syytä huomata, että tsekkauslistoilla ja Autoliiton kirjalla ei juurikaan ole tekemistä toistensa kanssa.
HIETAVUORI JUHA
06.02.2013 11:11
Sivu 8 kyllä siinä on minusta kaikki tarpeellinen ja liikaakin .
Käyttäjän lisäys viestiin 6.2.2013 klo 11:15:32
Kokeneelle matkaajalle anti jää vähäiseksi .....No eihän kokenut matkailija mitään listoja tarvitsekaan , jos ei nyt ala jo muisti pätkimään .... Sitä on liikkeellä !!!!
HALINEN HARRI
06.02.2013 11:50
Ohessa yksi kululaskelmani.
Tuo ei ole varsinainen matkasuunnitelma, vaan siinä on huomioitu hyvin kohtuullinen päivittäinen ajokilometrimäärä (lomailu) eikä mitään isompia kohdepysähdyksiä.
Siihen on helppo lisätä yöpymis ja ruokailukuluja (meillä 25+25 euroa/päivä) sekä polttoainekuluja 20 euroa tai oman auton vaatima summa per 100 km.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
06.02.2013 13:07
"yksityisviesti pelata tai sitten en osaa käyttää"
Yksityisviestit laitetaan päälle Omat tiedot osiossa kun olet kirjautuneena sisään omilla tunnuksillasi.
NIEMI ROLF
06.02.2013 15:06
Esitetty kululaskelmamalli on hyvä. Omalta osaltamme laskemme matkabudjettimme n. € 100/pvä + laivaliput. Tähän päiväkustannukseen sisältyy ruoka, polttoaineet, yöpymiskulut, kuluja eri nähtävyyksissä sekä kotiin tuomisia.
Aloittelevalle ulkomaan matkailijalle löytyy monipuolista tietoa myös VOP-kerhon kotisivuilta, www.voppari.com.
Jos liikkuu pareittain tai useamman auton letkassa on erittäin hyvä olla mukana jokaisessa autossa kommunikointilaite, jotta voi pitää jatkuvaa yhteyttä ryhmän muihin jäseniin matkan aikana. Kaupunkien läpiajossa yhteydenpidosta on erittäin suuri apu. Meidän ryhmän jäsenillä on LA-puhelimia, ns. "lälläri", mutta myös erillinen laadukas käsipuhelin ns. "kapula" kuten esim. Cobra Microtalk on toimiva vaihtoehto.
ANTTILA MARKKU
06.02.2013 16:15
Tuolla viestiketjussa Tanskasta vinkkejä,yritetty selvitellä noita Tanskan läpiajo juttuja mikä olisi edullisin vaihtoehto.Tuossa AL opas Ruotsi -Tanska mainitaan molemmat sillat ja Iso-Beltin sillan ylitysmaksuksi annetaan kohdassa "nopeasti saarelta toiselle"3-6m ajoneuvolle hinnaksi 30e=215 DDK.Huom.Opas on painettu 2010.Asuntoautolle alle 7,5m tuskin kannattaa käyttää lauttoja sillan sijaan jos vaan muuten sopii reitille.Juutinrauman sillalle opas ei hinnoittele mutta mainitsee sen olevan vaivattomin tapa vaihtaa maata.
HAAPANEN TIMO
06.02.2013 17:47
Miksi joku kaupunki pitäisi ajaa näköyhteydessä, voiko hankalampaa olla.
Jos porukassa mennään eikö tosiaan kannata vain sopia missä seuraavaksi tavataan.
Tappituntumassa liikkuen pelkästään tankkaus vie neljältä autolta nelinkertaisen ajan.
Kaikilta jää kiva omasta mielestä kiva paikka näkemättä, kun ei viitti kavereita siellä juoksuttaa.
@timppa
HALINEN HARRI
06.02.2013 18:47
Kaivelin johonkin toiseen kirjoitukseen tuon Iso-Beltin sillan yliajon ja se oli muistaakseni reilu puolet 7,5 metrin autosta Malmöstä Tanskaan sillan maksusta. Jos menee suorinta tietä Saksaan (lautalla Puttgardeniin) niin silloinhan ei tarvitse kulkea Iso-Beltin yli mutta jos Pohjois-Tanskaan niin se on yksi väylä.
Olen kulkenut myös Göteborgista Tanskan Frederikshavniin ja ei se niin maltaita maksanut, lauttoja meni monta päivässä. Missään nimessä ei ole esim. pohjoisesta tullessa ollut järkevää ajaa esim Helsingborgiin jne. ellei tykkää autolla ajamisesta.
Frederikhavnista ei ole vallan pitkä matka Tanskan pohjoiseen kärkeen jossa meret kohtaavat.
Niemenkärjestä etelään ehkä 3 km on ihan kiva leirialue Ruotsia vastapäätä.
NIEMI ROLF
19.02.2013 18:20
Kokemuksemme mukaan monet vähemmän kokeneet matkailijat haluavat ajaa porukassa = näköetäisyydellä. Eivät kaikki halua ajaa yksin jonkun suurkaupungin läpi. On turvallisempi tunne ajaa näkö- tai ainakin kuuloetäisyydellä. Siksihän on lähdetty mukaan ns. "ryhmämatkalle".
Tärkeintä matkalla on se, että kaikki ryhmän osallistujat kokevat matkanteon turvalliseksi ja samalla viihtyisäksi. Se että viisi autoa tankkaa samanaikaisesti ei mielestäni ole matkoillamme osoittautunut ongelmaksi. Tankkausaika merkitsee hyvin vähän, sillä eihän meillä lomamatkalla ole mihinkään kiire.
Matkoillamme ryhmän jäsenet tietävät jo kotoa lähtiessään minkälainen on matkareitti ja minkälaisia nähtävyyksiä ja kokemuksia heitä odottaa. Jokainen voi etukäteen päätttää, onko suunniteltu matka sellainen joka itseään kiinnostaa.
Eikä pidä unohtaa, että kielikynnys on monelle matkailijalle usein hyvin korkea, mikä puhuu ryhmämatkaan osallistumisen puolesta.
HAAPANEN TIMO
19.02.2013 20:04
Onhan se niinkin. Kukin tavallaan.
@timppa
HALINEN HARRI
19.02.2013 20:09
Kyllä se ekakertalaisen ajo aivan perässä luo turvallisuuden tunteen jos se edellä ajava kiinnittää huomiota esim. valojen rytmitykseen ja risteysajoon siten että perässä tuleva ehtii samaan välikköön perään/näköetäisyydelle. Siis vaatii taitoa.
Onneksi nuo gpssät ohjaavat hyvin kun ennen kaupunkia pannaan sama määränpää. Myös nuo pienet langattomat käsipuhelimet ovat käteviä, tosin halvimmat häiriöherkkiä ja kaupunkiolosuhteissa täytyy melkein olla näköyhteydessä että toimivat. Hyvät maksavatkin sitten enemmän.
JANHONEN MATTI
19.02.2013 21:14
"Eivät kaikki halua ajaa yksin jonkun suurkaupungin läpi"
Suosittelen ettette mene Keski-Euroopan suurkaupunkien keskustoihin yksin eikä eikä porukassa matkailuautolla tai vaunulla - jos ei ole pakko. Letkat ei siellä kauan koossa pysy, siitä pitää "pakkoeteneminen ja liikennevalot huolen.
Jos sinne on pakko mennä niin mieluummin niin, että kehältä pisto sisään ja samaan reittiä takaisin kehälle. Keski-Euroopan suuret kaupungit on lähes kaikki jokien varsilla ja siitä syystä "siltasia" mikä tekee niistä myös tukkoisia.
Väärillä asetuksilla - ja muutenkin - navit taas vie helposti suurkaupunkien kohdalla reiteille jonne ei pitäisi mennä. Siksi olemme Timon kanssa puhuneet täällä sen puolesta, että naville pitää "antaa" tietä vain pätkä kerrallaan, ettei navi pääse sooloilemaan vaan opastaa juuri niiden esim kehällä olevien reittipisteiden kautta kun pitääkin.
KUJANPÄÄ MARKKU
20.02.2013 00:38
Porukoilla kunnon lällärit mukana, kapulat ei aina riitä.
ANGERVUO RIITTA
02.08.2015 20:50
Oletko tehnyt matkan jo? Minkälaiset olivat kokemukset?