Perhematkalle Tanskaan kesällä, mistä lisätietoa?

SUNDSTRÖM TOMMI 31.01.2013 11:01

Löytyykö jäsenlehdestä tarinaa, en arkiston kautta ainakaan löytänyt? Hyviä oppaita tms.? Muita vinkkejä?

Aloitteleva karavaanari

Käyttäjän lisäys viestiin 31.1.2013 klo 11:03:25 P.S. Vaunulla liikkeellä

BERG LEIF 31.01.2013 12:18

Hyvä opas on Autoliiton Etelä-Ruotsi ja Tanskan matkaopas http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9526700627

HALINEN HARRI 31.01.2013 12:50

http://www.visitdenmark.fi/fi/denmark/tourist-frontpage-finland

HAAPANEN TIMO 31.01.2013 17:06

Tanska on niin suosittu että täältä palstalta löytyy valtavasti tietoa. Onko mitään ajatusta minne siellä suuntaatte? Kuinka pitkä aika on käytettävissä?

@timppa

LÖNNQVIST LEIF 31.01.2013 21:29

Tanska on "täynnä" nähtävää, kannattaa kuitenkin välttää heinäkuun puolenvälin ja syyskuun alun välistä aikaa jolloin maa on "täynnä" nixmanneja ja hollantilaisia. Jyllannin länsiranta saattaa kuitenkin olla pettymys jos tahtoo ihailla Pohjanmerta autonikkunasta, rantaviiva kun on korkean hiekkadyynin takana, vaikka tie kulkee aivan "rantaviivaa" pitkin. Tanska on maa joka on pinta-alata pieni, mutta etäisyydet ovat kuitenkin suuria. Suosittelisin esim. ensimmäiselle tanskanmatkalle tutustumista Själlannin saaren, nähtävyyksinä perheelliselle tietysti Köpis missä Tivoli ja tietysti lasten kanssa eläintarhaan. Onhan siellä sitten Pieni merenneito ja kuningattaren linna Amalienborg sekä paljon muuta nähtävää. Själlannin saarella saa kevyesti viikon tai kaksi vierähtämään kun ottaa nähtävyyksiä "pienissä" päiväannoksissa, ettei tule yliannostusta. Linkit ovat erittäin hyviä jotka on annettu teille. Hyvää lomaa Tanskassa. Lefa

RAITIMO JOUKO 02.02.2013 19:30

Jos lapsiakin on mukana niin ehdoton "must -asia" on vierailu Legolandissa Billundissa. Alueella on siisti Camping alue, josta vain muutaman minuutin kävely itse huvipuistoon. Jos haluttaa pelata golfia, löytyy lähistöltä aivan kelvollinen kenttä - ei mikään huippu, mutta pelattava. Hintakin muistaakseni siedettävä.

Jouko Raitimo

Ps. Kuten Leif tuossa aikaisemmin varoittikin, ei kannata mennä sinne heinäkuun lopulla tai elokuussa. Itse olemme käyneet Legolandissa ennen Juhannusta, eikä koettu pahoja ruuhkia.

ANTTILA MARKKU 03.02.2013 12:00

Eräitä olennaisia juuttuja tuolleTanskan matkalle on jäänyt aina keskustelun ulkopuolelle.Mikä reitti on edullisin siirryttäessä Ruotsista Tanskaan?Minulla on aikeena kulkea Tanskasta Hollantiin ja takaisin Saksasta luultavasti lautalla joko Tanskaan tai suoraan Ruotsin puolelle josta Kapelskäristä Naantaliin.Asia on vielä kehitteillä,finlines ajaa Naantalista ja sillä kuten viikingilläkin on yhteistyökump.matkanvarrella.Alustavasti tiedustellut 13m yhdistelmän hintaa Juutinrauman sillan ja Isobeltin 18km siltojen ylityksesstä ja saanut tommoset 45 ja 50e hinnat ylitykselle.Lautalla Helsinborista hintaa ei vielä ole tiedossa.

JANHONEN MATTI 03.02.2013 12:21

Lauttojen hinnat löytyy näiltä sivuilta Pitkillle yhdistelmille se (ruotisink:) on selkeämpi katsia.

www.scandlines.se tai www.scandlines.com

Käyttäjän lisäys viestiin 3.2.2013 klo 12:43:12 Niin ja onhan edelleen laivareitti Varberg-Grena (lyhin reitti Euroopaan sitä kautta) Reittiä liikennöi Stenaline Tiedot täältä www.stenaline.se Kieliversioita ainakin 5-6 sivuilta

Reitin etu on mm. siinä, että joissain tapauksiassa se säästää ajokilometrejä jos on Jyllannin pohjoisoasaan menossa..

HAAPANEN TIMO 03.02.2013 12:40

Viime kesänä meiltä auto alle 7m.+kaksi hölöä 103 € Varberg - Grenå väliltä. Pitäähän noita vaihdella ja kokeilla kaikkia, ei enää ole montaa ajamatta. Äkkiä laskien sain yhdeksän eri reittiä mitä tähän mennessä on ajettu.

@timppa

LÖNNQVIST LEIF 03.02.2013 21:20

Helsingborg - Helsingör lauttahinta 13m yhdistelmälle noin 100€ pelkällä menolipulla jos meno/paluu on jostakin syystä huomattavasti halvempi ja ollut ainakin ennen voimassa 12 kk. Halvin vaihtoehto ostaa jonkinsortin tai Brobiss tai pass jonka saa ilmaitteeksi ensimmäiselle vuodelle mutta sitten maksaa jotakin/vuosi. Kelpaa ymmärtääkseni sekä lauttareiteille että sejä Juutinrauman että SuurenBältin siltamaksuihin, jopa Norja tiemaksuihin käypäinen laite. Lefa

ANTTILA MARKKU 04.02.2013 15:56

Joo,sano.Kyselin noita lautta vaihtoehtoja suomesta,tosin minä olisin menossa tanskan läpi tonne Hollantiin ja Ranskaan.260 korkea 13m yhdistelmän halvin menopaluu on Naantali-Kapellskär päivälautta 395,30e ja Turku -Tukholma, Viikingillä menopaluu 755e ja Silja 658e.Tuohon lisätään Ruotsi-Tanska,arvaus lautalla 180e menopaluu. Jos ajelee Iso Beltin sillan kautta tai lautalla Putgardeniin tulee varmuudella saman suuruinen kustannus.Eli yhteensä n.755e halvin menopaluu,kun Viikingillä ja Siljalla pelkkä laivakyyti maksaa tuon 755e.Kysyin myös suoran laivan H:ki-Trave halvimmalla hytillä menopaluu 1588e ja jos malttaa nukkua kansituoleilla 1099e.Tuo sillanylitys varmaan kiinostaa Tanskan matkalaisia mutta onko yhden kesäloman takia järkeä ostaa jotain maksulaitteita kun mielestäni käteisellä ja kortilla voi maksaa vaikka vähän kalliimman ylityksen.

HALINEN HARRI 04.02.2013 16:54

Taitaa olla tuo Rödby-Puttgarden-Rödby kallinpi kuin arvelet tuolla kalustollasi. Olen monesti laskenut jos yrittäisi mennä Tanskasta maitse Saksaan mutta säästö on sitä luokkaa ettei siinä palkoille pääse, kun tulee runsaasti lisäajoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2013 klo 17:05:37 Katsoin nuo hinnat Direct Ferriesin kautta Rödby-Puttgarden-Rödby

Matka-auto alle 3 m kork. pit alle 7,5 m edestak 184€ (meno-paluu ennan 1.6.) Yhdistelmä (6+7m) 224€ Jotain helpotusta saa hintaan kun tilaa samalla Helsingborg-Helsingör-Helsingborg.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2013 klo 18:32:37 Vastaavat hinnat (molemmat lautat) n 470 euroa, auto+vaunu n 13 m suunnilleen sama.

HAAPANEN TIMO 04.02.2013 18:28

Direct Ferries ottaa välistä omansa. Yhtiöiltä suoraa saa edullisimmin.

Propass kannattaa jo yhdellä eestaa matkalla. Hankala se vähän on, pitää tilata ja muistaa perua kirjallisesti.

Katsoppa tuolta tätä Varbergia, sain sulle sinne heinäkuulta n.140 yhteen suuntaan jos olette eläkeläisiä. Se olisi siinä sitten euroopan kamara ja vajaat sata lyhyempi Hampurin kohdalle kuin mistään muualta.

http://www.stenaline.dk/faerge/ruter-og-destinationer/grenaa-varberg/

Stenalla hinnat muuttuvat jatkuvasti, aikaisin pitäisi iskeä kiinni.

@timppa

HALINEN HARRI 04.02.2013 18:50

Timo! Mistä löydät sen halvemman hinnan reiteille Helsingborg-Helsingör-Helsingborg ja Rödby-Puttgarden-Rödby? Minä en tiedä. Jos reitti on joku muu alas/ylös mennessä täytyy hinnoissa huomioida lyhyemmät/pidemmät ajokulut. Voihan ne liput ostaa noille Stenaltakin, mutta saako todella halvemmalla? Noita linjoja ajaa eniten Scandlines joita tarkoitin (entä Stena?) , ja hinnat ovat aiemmin olleet samat eli Scandlines on maksanut provikat hinnoista Direct Ferriesille. (Yleinen matkatoimistotapa).
Itse ostan alas mennessä koko lippusarjan Helsingborgista Scandlinesin toimistosta enkä saa sitä kallimmalla/halvemmalla sieltä. Muita alennuksia kylläkin saa kun on oikeat kortit. Se maksupääte ainakin vie halvemmalla. (Mm Öresund-siltamaksu näytti noin 50 % halvempaa hintaa).

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2013 klo 18:55:45 Ison Beltin siltamaksu näyttää nyt matkaautolle ylityksestä 50 euroa.

HAKALA VESA 04.02.2013 19:11

Soommoro!

Osaisko Haapasen Timo kertoa tästä Bropassista enemmän? Minkälainen hyöty 7m autolle? Onko muuten käyttöä kuin silta maksuista?

HAAPANEN TIMO 04.02.2013 19:30

No joo. Nyt näytti tulevan suunnilleen sama. Tuossa helahoito 15m:n yhdistelmälle heinäkuussa eestaa. Kokeilin myös niin etteivät matkaajat olleet eläkeläisiä, ei juuri vaikutusta.

https://www.scandlines.se/pib/Scandlines.aspx?lang=sv&depDateOut=2013-02-04&routeOut=PUHG&depDateHome=2013-02-06&routeHome=HGPU&SalesOwner=18&cmsUrl=http%3a%2f%2fwww.scandlines.se%2ffarja%2flinjer-och-destinationer%2fhelsingborg---helsingor%2f&sessionTest=Y&_https=1

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2013 klo 19:34:15 Eihän se sivu avaudu oikeasta kohdasta. 3600 DKK eli n. 480€ molemmat lautat eestaa. Siis Helsinborgista Puttgardeniin asti ja takaisin.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2013 klo 19:42:47 Bropass maksaa 37e ja kuusimetrinen auto menee sillä sillan yli 26 eurolla.

Yli 6m on metrihinta enkä sitä tuolta löydä.

http://se.oresundsbron.com/page/925

AHONEN KAI 04.02.2013 20:04

"Yli 6m on metrihinta enkä sitä tuolta löydä."

No siihen se oli piilotettu keskelle ruutua ;))

"Husbil över 6 meter samt varubil/minibuss 6-9 meter 230,00 358,00"

HAAPANEN TIMO 04.02.2013 20:37

Mutta siinä on niitä tähtiä, ja tähtien alta löytyy: http://uk.oresundsbron.com/page/948

" If the car is over 6 meters and the total length of car and trailer/caravan is over 9 meters, the price is according to length"

@timppa

ANTTILA MARKKU 05.02.2013 13:19

Minulle ei vieläkään auennut, paljonko maksaa euroissa ilman etukäteen valmisteluja ajaa malmöössä sillan päähän aikomuksena ylittää silta.Kun se kuitenkin on edellytys päästä tanskanmaalle niin onko sillä hintaero verrattuna lautalla maihinnousuun.Kööppenhaminaan mennessä ylitystapa on kuitenkin hinnaltaan kiinnostava juttu.Tanskan läpiajo voi olla halvempi lautalla Tanskan ja Ruotsin välillä.Kannattais puhua euroista niin nuo sataset ei niin hirveesti häiritsis ajatuksiai.

JANHONEN MATTI 05.02.2013 13:50

Tuolla siltahinnoittelu menee käsittääkseni niin, että silloin kun auton ja matkaluvaunun yhteispituus on yli 9 metriä käytetään business-hinnoittelua.

Oikea hinta kassaan maksettuna löytyy hinnaston kohdasta Lorry 6-20 m ja on 126,40 e/ylityskerta

Businness-hinnasto http://uk.oresundsbron.com/page/953

Sekin kannattaa huomata, että siltavaihtoehto lauttavaihtoehtoon verrattuna jatkaa ajomatkaa 54 km/suunta. Vaikka moni muuta luulee.

SILMUNEN HANNU 05.02.2013 13:53

Näyttää olevan 45e alle 6 metrisiltä ja 90e yli 6-metrisiltä.

Nämä hinnat siis kun ajat sillan päähän ja maksat ylityksen siinä.

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 14:03:20 No niinpä taitaa tuo ollakin niin kuin Matti kirjoittaa, mutta erityisen kehnosti nuo asiat noilla sivuilla on ilmaistu.

KUJANPÄÄ MARKKU 05.02.2013 14:17

Ihmin tuota usein itsekin kuinka vaikea on yleensä toteuttaa selkeän visuaalista infoa asiakkaan kannalta. Kaikkea mahdollista yritetään pakata ja tyrkyttää samassa ikkunassa ja se silläkertaa oleellisen oikopolku ehkä löytyy jostain takavasemman kätköistä poljettavaksi.

JANHONEN MATTI 05.02.2013 14:52

Viime aikoina informaation taso on vain alentunut vaikka juuri internetin pitäisi mahdollistaa sen parantaminen. Selvästi päivitystarve halutaan minimoida. Paperisia hinnastoja ja aikatauluja ei enää paineta lainkaan ja joiltan nettisivuiltakin ne poistettu jo kokonaan tai ne "piilotettu" online-varausjärjestelmän sisään. Vaikeimmissa tapauksissa matkan hinta selviää vasta kun asiakas on syöttänyt lähes kaikki tiedot järjestelmään.

Tuskin on sattumaa, että hintavertailun teko on tehty hyvin vaikeaksi. Toki tämä on helppoa bulkkia ostavalle ja halpaa matkan tuottajille mutta karavaanareita tämä palvelee huonosti.

Pahimpia väliinputoa muutoksessa on juuri pitkien yhdistelmien kanssa liikkuvat, joille kaikista järjestelmistä ei saa suoraan hintaa lainkaan. Esimerkiksi tässä ko. tapauksessa olisi aivan helppoa laittaa Private 6-9 metriä hinnaston merkintä ylimenevä alkava lisämetri vaikka 21 e/m. Nyt siellä viitataan hyvin pienellä kohdassa kolme tähteä kts. business-hinta.

LÖNNQVIST LEIF 05.02.2013 16:59

Viime lokakuussa tulimme pohjoista kohti Juutinrauman sillan yli 13 metrisellä yhdistelmällä, hinta maksukopilla Malmön puoleisessa päässä Visalla maksettuna kurssi ym. muutoksineen oli noin 90,-€, + että tulli oli heti maksukopin jälkeen kiinnostunut yhdistelmästämme koska veturin takasivuikkunassa koiratarra. No ei se mitään koirilla kaikki paperit sirut ja rokotukset kunnossaoten saimme jatkaa matkaa hyvänmatkan toivotusten saattamana. Lefa

HAAPANEN TIMO 05.02.2013 17:13

Totta on, aivan käsittämättömän älyttömiä sivuja. Joillain tosiaan pitää mennä yhtä näpäystä vaille maksutapahtumaan jotta hinta selviäisi.

Olisiko se Varberg-Grenå edullisin. Tykästyin siihen reittiin viime kesänä. Kappelskäristä vain 580km. Varbergiin.

Paatin aikataulu oli ainakin viime vuonna huono, muttei se paljoa haittaa. Grenåssa n.23.00 ja Strand Campingin Quick Stoppiin pari kilsaa. Aamusella Flensburgin kauppojen kautta Oldenburgiin seuraavaksi yöksi 560km. Hollantiin menimme kuten Markkukin on menossa.

Ruotsin paikkoja, sekä sen Strand kämppärin koordit kuvineen. http://goo.gl/maps/6Caqz

@timppa

ANTTILA MARKKU 05.02.2013 20:15

Mikä oli Varberg-Grenå lautan hinta ylitykselle?Sen lipun saa kai?suoraan terminaalistakin ostettua ilman nettivarauksia.Minulla on tuossa AL kirja 2010 Parhaat matkakohteet Etelä-Ruotsi ja Tanska.Sen vinkejä seuratakseen on pakko käyttää siltaa tai lauttaa.Tuossa Suomi - Ruotsi yhteyksissä mainittiin että noita pitkiä 13m paikkoja ei ole kuin yksi/lautta?Silloilla ei tarvitse jonottaa paikkaa?

HAAPANEN TIMO 05.02.2013 20:36

Minä sain sulle 140€/ sivu. Seitsemän metrin auto+ kaksi 103€ viime kesänä.

Lähtöajat 18.35 ja 8.05, neljän tunnin pätkä. http://www.stenaline.dk/faerge/aktuelle-afgangstider/

Paatti: http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/1/3/7/594731.jpg

Voisihan sen siitäkin saada, ellei illalla mahdu ajaa yöksi Varbergin linnan parkkiin ja lähtee aamulla.

@timppa

ANTTILA MARKKU 05.02.2013 22:34

Vielä menee lautta kirkkaasti halvemmaksi,verrattuna siltojen ylitykseen.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.2.2013 klo 16:18:06 Vai meneekö?Sillasta senkun ajaa vaan ylitse tuli millon tuli?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.