Elämisenkustannuksista
AMINOFF BERNDT
15.01.2013 15:23
Neuvoa olisin hakemassa, teiltä jotka olette vaunulla liikkuneet ja asuneet keski-, eteläeuroopassa. Kokemattomana caravanarina mietityttää lähinnä kustannukset.
Tottakai rahaa saa kulumaan mitä pörssi sietää, mutta osaatteko arvioida kohtuullista, kahden hengen kuukausibudjettia esim.talvehtiessa Espanjassa tai Portugalissa? Lähinnä siis eläkeläisen näkökulmasta, vaatimatonta mutta rauhallista elämää viettäen.
Benkku
ALAVIUHKOLA MARKKU
15.01.2013 17:01
Tällainen todellisesta elämästä peräisin oleva laskelma matkalta Portugaliin ja Espanjaan matalasesongin ajalta pari vuotta sitten: Matka aika 2.10 - 14.12. Matkan pituus 9895 km. Kulut yhteensä:4.742;91. Jakautuvat seuraavasti: Laivamatkat ja tietullit 918;83, Leirintä:1.184;28, Polttoaine:944;12, Ruoka ja ostokset:965;68. Kaksi eläkeläistä rutualennuksin 12 metrin vaunuyhdistelmällä.
LAINE RAIMO
15.01.2013 17:45
Elämiskustannukset todellisesta elämästä Portugalissa ajalla 20.10.2012 - 15.1.2013 (ja jatkuu vielä) yhteensä 3464 €.
Laivamatka ja tietullit 92€, leirintä 52 €, ruoka+lämpö ja ostokset 2300 €, polttoaine 1020 €.
Matkailuauto 7 m ja 2 eläkeläistä ilman rutualennusta.
Noin joka toinen päivä ruokailu ravintolassa.
Ylimääräinen käynti Espanjassa 1000km nostaa pa-kuluja.
KUJANPÄÄ MARKKU
15.01.2013 19:02
Raimo hoi. Laivamatka ja tietullit 92€ . Haluatko täsmentää, vai onko noin.
AHONEN KAI
15.01.2013 19:06
Raimo hoi, Oletteko ryhtyneet häkkilinnuiksi? 52€? vai miten? ;)))
Terveiset täältä sinne.
AMINOFF BERNDT
15.01.2013 20:09
Raimo ja Markku,
Kiitos luvuista, näyttää tulevaisuus hieman valoisemmalta, miten pidemmäksi aikaa jää sitä halvemmaksi elämä vissiin tulee, kun laivamatkakustannukset jakautuvat pidemmäksi aikaa. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin aluemaksutkin alenee mitä kauemmin pysyy samassa paikassa. About 50-60 €/pv voisi sitten olla aika realistista, ei silti näillä eläkkeillä siitä kyllä pajon säästöön jääkään.
Benkku
KUJANPÄÄ MARKKU
15.01.2013 20:36
Alle 300 € pitäis päästä per /kk sähköineen. Mun mielestä.
AHONEN KAI
15.01.2013 20:51
Meillä täällä Gran Canarialla päästään nollatulokseen, kun tuo sähkökin tulee taivaalta.
Ja toimivia kämppäreitä ei ole, ettei niihinkään tarvita euroja.
Tietty ankanrinta ja chateubriand kera reseva-luokan viinien lohkaisee osansa budjetista kotiruokailussa, samoin noihin pöytäliinapaikkoihin menee pikkasen pätäkkää, mutta pikkasen niihin pitääkin mennä.
KUJANPÄÄ MARKKU
15.01.2013 22:19
No joo, mä en pyri nollatulokseen, pyrin jonkunlaiseen fiilikseen, mitä en nollatuloksella ikinä saavuta.
Joo joo. Kämppäreillä orkkufiiliksiä harvoin tavoittaa, mutta voi siellä/niissä ainakin käydä suihkussa ja paskalla ja laskea harmaat vedet ilman morkkiksia.
PATOJA PEKKA
15.01.2013 23:57
Toisten kulutuskirjanpidon sijaan neuvoisin näin 2 hengelle matkurilla Espanja / Portugali:
15e/pv keskimäärin hoituu ruokakaupat juomineen ja silloin tällöin edullisessa ravintolassa asiointi. Varmasti halvemmallakin selviää, eikä mikään ongelma ole kustannusta tuplatakaan. Suomen hinnat -20-35% ehkä hyvä viitekehys budjetoinnille ja Alkon tuotteista yli 50% pois Suomikuluista.
Yöpymiset on 0-25€/yö ja sellaisella keskivertocampparilla ehkä budjetoinnin pohjana käy 15€/vrk sisältäen sähkön ja palvelut.
Syöminen, juominen ja asuminen siis karkeasti 30x30 = 900-1000€/kk/2Hlö.
Auton kulutus lasketaan dieselin 1.2 €/litra hinnalla.
Laivaliput sen mukaan mitä kautta aikoo matkustaa, millainen kulkupeli, millaiset hyttitoiveet jne. selviää selvittämällä, hintahaarukka on iso!
Matkavakuutukset, auton liikenne- ja kaskovakuutus, puhelin, nettiyhteydet (paikallisella tikulla noin 20€/kk) auton huolto ja korjaukset, Suomen kiinteät menot, vaikka ulkomailla olisikin (esim. Suomikoti, jäsenmaksut yms.) mahdolliset lääkkeet – tätä listaa pitää itse kunkin täydentää omalta osaltaan.
Minusta on epärealistista, jos ei ole rahaa ihan ”maksaa mitä maksaa -tyyliin” laskea omia kustannusarvioitaan sen mukaan, että Villellä se kuulemma maksoi 456,38 €/kk ja Maijalla 1238,42 €/kk, mutta Timo selvisikin 2765 eurolla kuukaudessa :-)
Itse omat kustannusarviot on vaan laskettava, mutta edellä on joitakin hintahaarukoita syömiseen, asumiseen, dieseliin yms. liittyen ja jo niistäkin joku voi olla ihan eri mieltä ja kaiken lisäksi Tiinan mielestä ne on ihan alakanttiin ja Jussin mielestä taas aivan liioteltuja, sorry.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2013 klo 00:27:03
Tai yksinkertaistaen, jos haluat verrata kustannusta talvi Suomessa / talvi etelässä:
Vähennä ruokakuluistanne 20-35% ja Alkon menoista yli 50%
Lisää asuminen campingilla 300-500€/kk
Lisää laivaliput riippuen kalustosta, reitistä ja hytistä
Lisää polttoaine 1,2€/litra 2 x 4000-7000 kilometrille riippuen mm laivareittivalinnasta
Lisää matkavakuutukset
Vähennä sen mukaan kuin mahdollista Suomisäästöt (lämmön alennus, lehdet, h-auton seisokki, ym ym?)
Lisää / Vähennä maun mukaan ajatusta monoista jaloissa tai aurinkorasvasta iholla...
AHONEN KAI
16.01.2013 00:26
"laskea harmaat vedet ilman morkkiksia. "
Tuleeko sulle harmaavesimorkkis? Mulle iskee jääkaappimorkkis, kun näen jossain tienposkessa hylätyn jääkaapin, ja tyhjennän sinne paskapytyn, jänskättää oikeesti kumpi häipyy nopeammin , paska vaiko jääkaappi.
No omien empiiristen tutkielmieni perusteella se paska muuttaa olomuotonsa nopeammin sellaiseksi että se saattaa tuottaa uutta elämää, jääkaapissa kasvaa kaktus vuoden tutkimusjakson päätteeksi, mutta jääkaappi jököttää paikallaan muuttumattomana ns. maailman tappiin.
Harmaa vesi on vaan pesuvettä, jonka mummot esim. portugalissa kippaavat asuntonsa ovesta ajoradalle keskellä kyliä joka päivä.
Mitä noista ;)
KUJANPÄÄ MARKKU
16.01.2013 00:26
Kiitos Pekka, että näit vaivaa panna infoa framille meille kaikille.
AHONEN KAI
16.01.2013 00:37
Pekka kirjoitti asiaa, noinhan se menee.
KUJANPÄÄ MARKKU
16.01.2013 00:50
Ahokaitsu hoi. Ei mittään onkelmaa, kun vaan pyörien alla kulkee maa .
AHONEN KAI
16.01.2013 01:10
Kujis hoi, ja välillä pikitie, ja on buenos aires.
NÄRHINSALO ANTTI
16.01.2013 07:56
Aika halvalla tuntuu porukka pärjäävän. Kun omia kulujani olen useampana kesänä, n. 3 vkoa ja n. 6 500 km kestäneen ja pääsääntöisesti Italiaan tehdyn turneen jälkeen ynnäillyt, tulee keskihinnaksi 150€/päivä, kun kaksi aikuista ja kersa reissaa. Tuohon siis kuuluu kaikki mahdolliinen: museomaksuista, päiväkaljoista/viineistä, ruokailusta ravintoloissa tai itse tehden, dieselistä, tiemaksuista, kämppärimaksuista, bussi/junalipuista ja ties vielä mistä lähtien. Vakuutuksia tai kuluja kodista tuona aikana on turha laskea mukaan, ne on maksettava joka tapauksessa oli reissussa tai ei. En usko kenenkään parillakympillä/päivä päärjäävän vaikka väittävätkin jotkut niin tekevänsä.
LINDBLOM ALF
16.01.2013 08:23
Lomamatkojen kustannukset ovat aina suuremmat, liikutaan eikä aina niitä edullisimpia ratkaisuja näe. Jos lomalla haluaa säästää, pitää jäädä kotiin.
Meillä (2 hlö) on 10 viikon lomalla kulunut > 10000€, kämppärit valittu parhaammasta päästä.
Kun koko talveksi mennään etelään, on tilanne erilainen. Ollaan ehkä koko ajan samalla alueella, hinta halpenee. Hankintoja osataan tehdä edullisemmin jne. Matkakulutkin jakautuu pidemmälle ajalle.
PATOJA PEKKA
16.01.2013 08:53
Lähtötiedoillasi kustannuksesi ovat ehkä hyvinkin samaa tasoa. 3viikkoa = 21 päivää x 150€ = 3150 euroa. Polttoaineesi 6500 kilometrille maksavat lähes 1000€ ja laivaliput Saksaan on kesähinnoilla varmaan yli tonnin, Ruotsiin tietysti riittäisi vähempikin.
Elämiseen dieselin ja laivojen jälkeen jää näin arvioiden tonnin verran eli 47€/päivä. Ei se ole kaukana arviostani 15€ ruoat ja juomat + 15€ camping (20€ kun kesälomalaisella ei ole pitkäaikaisalennuksia), kun muistaa että teillä on laskuissa mukana lapsi ja kolmen viikon kesälomamatkalaisena varmaan enemmän ravintoloita, museoita ja kaikkea muuta sellaista keskivertolomailijan kulua, mitä koko talven etelässä oleskelevalla on kovasti vähemmän päivää kohden laskettuna.
TOIVONEN MARTTI
16.01.2013 09:22
Ei taida ihan tuolla 1,2 ekulla pärjätä. Oheisessa linkissä tiedot joulukuulta 2012.
http://www.drive-alive.co.uk/fuel_prices_europe.html
Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2013 klo 09:26:25
ja tuossa linkin takana olevassa listassa (josta muuten suomi puuttuu, ei ole euroopan maa?) on kyllä näkyvillä halvemmasta päästä olevat hinnat. Siellä myös aivan oikein huomautetaan että moottoriteiden varsilla hinnat ovat korkeimmat ja erityisesti supermarkettien jakeluasemat on halpoja, samoin pienten paikkakuntien huoltiksilla.
LAINE RAIMO
16.01.2013 11:16
Markku kyseli laivamatkan hinnasta. Haapsalu-Suomi seuran alennuksella matka Viking expressillä Helsingistä Tallinnaan maksoi tuon 92€.
Ja onneksi Tallinnasta Portugaliin voi vielä ajaa maksuttomiakin teitä.
KATEISTO EERO
16.01.2013 12:31
Matkamme viime keväänä 30.3-8.5. Etelä-Ranskaan alkoi reitillä Helsinki-Travemunde, josta jatkoimme suoraan lähelle Toulonia.. Pysyttelimme Ranskan läntisellä rannikolla, koska idempänä Italiassa päin satoi. Ajelimme aina lähelle Espanjan Rajaa. Cap de Adge oli vallan ihastuttava pikku kylä rannikolla. Matkapäiviä tuli 44, joista 16 yötä yövyttiin "Stellparkissa" hintaan 0-10 euroa yö.Loput yövyttiin ACSI-leirintäalueilla keskimäärin 14e/yö. Vallan mainio ACSI-leirintäalue oli myös Beziersin lähellä paikka nimeltä Cavalaire Sur Mer. Paluu Berliini kautta Gdyniaan, josta Helsinkiin.Kokonaismatka 4600 km. Kustannukset: yöpymiset 540 e, polttoaine 484 e (kulutus keskim.7,8 lit/100km).lauttamatkat 810e, ruokailu 480e, josta kaksi kertaa viikossa "ulkona". Muita kuluja tuli 160e, kuten sisäänpääsymatkat ja ostokset.Kokonaiskustannukset olivat 2480e. Lauttamatkat olivat suurin kustannuserä ja edelleen hinoihin on tullut vuodelle 2013 20% lisää. Joten, seuraava mahdollinen reitti kulkee ainakin toiseen suuntaan Ruotsin tai Baltian kautta.
AMINOFF BERNDT
16.01.2013 15:05
Jepp,
Tätä luokkaa on miunkin matkakokemukseni, mitä tulee kustannuksiin. Tosi silloin ollaan lomailtu. Elämisen kannalta yli sata € on ainakin minulle täyttä utopiaa, että kyllä alle viidenkypin/päivä tulisi pysyä. No, odottelen vielä sitä lotto voittoa.......,
Benkku
KEMPPAINEN OLAVI
16.01.2013 15:40
Rohkenen heittää pienen mielipiteen kokemuksien perusteella pimeyttä paossa syksy Espanjassa. Pari vuotta sitten ajoimme omalla autolla Aurinkorannikolle kilometrejä tuli n. 6000. Jokainen voi laskea autonsa mukaan nykyiset kulut. Matkamme on kulkenut aina rahtilaivoilla Trawemyndeen (sori oikkirj?) Mitä kulku nyt maksaakaan? Viime syksynä lensimme mennen tullen halvimmalla mahdollisella lennolla varsin edullisesti. Vuokrasimme kaksion lähes meren rannalta vajaalla 600 eurolla kuukausi. Asuntojahan löytyy 300 eurosta kuukausi alkaen. Lähes 100 neliöisen ranta-asunnon kahdella makuuhuoneella ja kahdella kylpyhuoneella saa alle 800 euron. Halukas saa tietysti istua jopa viikon Euroopan moottoriteillä; meille se on mennyttä aikaa. Muusta elämisestä on jo tietoa tullutkin. Ruoka on halpaa kaupassa, viini 1-2 euroa pullo, olupurkki jopa 20 snt, baarissa kahvi ja brandi pari euroa samoin pintti olutta. Kaupan ostoskassi viineineen ja oluineen yleensä 20 euroa. Ja Prisma eilen n. 50 euroa ja juomat eivät olleet siinä mukana. Että näin!!
KATEISTO EERO
17.01.2013 15:37
Olen Olavi kansssasi samaa mieltä. Mutta me olemme kierrelleet Euroopassa asuntoautolla sen verran vähän, että mennessä etelään ja paluumatkalla Suomeen matkan varrella on niin paljon mielenkiintoisia uusia paikkoja, että vielä ei ole aika "asettua paikoilleen". Tosin Finnlines pelaa itsensä hinnoittelulla ulos. Laivoilla on joka vuosi yhä vähemmän karavaanareita.
HALINEN HARRI
17.01.2013 21:36
Tuo Finnlinesin ajattelutapa on ollut muotia liike-elämässä jo pitkän aikaa muillakin aloilla.
Kun asiakkaat vähenee (nyt on käynyt niin sekä rahti- että henkilöpuolella) niin nostetaan hintaa että saataisiin maksimoitua tämä meneillään olevan tilikauden tulos.
Tämä tapa on vallinnut varsinkin niissä yrityksissä joissa vetäjinä ovat palkatut johtajat. Omistajavetoisissa yrityksissä tuo menettelytapa tulee harvoin kysymykseen. Ollaan herkempiä säilyttämään olemassa olevat asiakkaat muilla keinoin ja koetetaan hakea kaikki myös suhdannetilanteen pienentämät asiakasmäärät. Ajatellaan tätä tilikautta pidemmälle.
Tuolla hintojen nostamisella karkoitetaan vähätkin asiakkaat ja kun tämä on jatkunut muutaman vuoden on syytä sulkea linja tai osa sen toiminnoista. Ottaa ja muuttaa vaikka matkustajakannet rahtikäyttöön tai siirtää laivat volyymireiteille.
NYYSSÖNEN KAJ
18.01.2013 11:04
seitemällä matkalla toteutuu korkammat kustannukset mutta antaa sen olla viellä poissa näistä koska sisältää edes takaisen matkan porttugalista Indonesian Balille.
Kuudes matka sisältää lentoliput Faro - Helsinki - Faro + kulut Helsingissä kohdassa muut kulut. Helsinki on kalliimpi turisti kohde kuin Portugal
Matkakertomuksia:
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2013 klo 11:07:53
Auto on ex 50 paikkanen linja-auto joka kuluttaa 23 L/100 kn
omapaino 12 000 kg pituus 12 m
Sopivan kokonen kahdelle
Balin Sanuristakaj
LAKKA RAIMO
18.01.2013 18:19
Tänään messuilla Finnlinesilla laskivat 12m yhdistelmälle me-pa hinnaksi 2218 €.
Meno huhtikuun alussa,paluu ennen 22.06.13.
Sisältää karavanalennukset !
Todennäköisesti meidän eurot eivät enään kilahda Italialaisten kassaan !!!