Joulun paluumatka via Balticalla

VIRTANEN JUKKA 25.11.2012 18:39

Meillä on vakaa aikomus mennä Gdanskiin viettämään joulunpyhät. Eli mennään Finnlinesillä Gdyniaan ja sitten hotelliin Gdanskin vanhaankaupunkiin. Mutta paluumatka ajateltiin tehdä ajamalla. Tiedetään että venäläisten myöhäisemmän joulun vuoksi joulutorit ovat Baltiassa vielä auki tammikuun alkupäiville asti. Niitä on ainakin Vilnassa ja Riikassa. Kummankin city-cämppärit ovat kiinni tähän aikaa vuodesta. Eli kysymys siis kuuluu: tietääkö kukaan, onko Vilnan tai Riikan keskustassa tai lähellä joku paikka, missä voisi yöpyä matkailuautolla? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

JANHONEN MATTI 25.11.2012 19:23

Tämän pihassa olen joskus yöpynyt. Paremminkin suuren portin takana oleva pihaparkki kun camping mutta sanitettitilat oli ok ja sähköä oli saatavana. Eli se ABC-camping Kun hotelli toimii ympäri vuoden niin luulisi tuon pihassa olevan camping-alueenkin olevan 24/7/365 paikka.

SILMUNEN HANNU 25.11.2012 19:30

Hei, meille tarpeeksi läheinen yöpaikka seuraavan päivän Riikaan tutustumista ajatellen oli Jurmala. Ajoimme illaksi Jurmalaan, kävimme uimassa Hotel Jurmala Spa.ssa ja yövyimme heidän varioidulla p-paikallaan, söimme vieläpä aamiaisen hotellissa ja rantakävelyn jälkeen ajoimme puoli tuntia Riikan vanhan kaupungin kupesseen, ja vietimme päivän siellä. Oikein toimiva kokonaisuus nyt syyslomalla.

Mutta olkaa tarkkoina Riikassa pysäköintimaksujen kanssa, me emme olleet. Tungimme kyllä automaattiin kaikki latimme, mutta niitä ei ollut tarpeeksi, eikä kortilla voinut maksaa. Oli sunnuntia ja p-paikalla väljää joten emme olleet huolissamme, pääasoa oli, että auto oli näkyvällä pakalla, kahvilan, jota remontoitiin, edustalla, varkailta turvassa.

Palatessamme autolle hiukan harmitti parkkisakko-ikkunassa, ja ihmetytti ettei siinä ollut mitään summaa, ja muutenkin teksti oli pelkäsätän latviaa. No, puuhailimme aikamme autossa kaikenlaista kun kerran maksettukin oli, mutta liikkeelle lähdettäessä auto ei irronnut ei sitten millään, käsijarrukin tarkistettiin useampaan kertaan...ihan kuin joku rahnuttaisi renkaaseen, tuli mieleen...

Ei halvattu, rengasraudat! Eikä lapussa edes puhelinnumeroa! Haettiin sitten kadulta ihmisä jotka osaisivat englantia ja pyydettiin heitä englannittamaan lapun teksti. Okei, viiden numeron koodi olikin puh numero mihin piti soittaa, ja apulaisemme soittivat sinne, mutta siellä jo puhuttiin englantia.

Tyyppi tuli paikalle mutta euroilla ei voinut maksaa n 65 e sakkoa, mikä kuulema on ihan normi käytäntö kaupungissa ja koskee nimenomaan paikallisia myös kun eivät kuulema maksa muuten pysäköintisakkoja. SAkon suuruus kuulema nousee koko ajan, eli olimme tietämättämme nostaneet maksua jo tunnilla ja nyt lisää niin kauan , että haimme automatista lateja...tyyppi kertoi olevansa vihattu mies Riikassa, ja sanoneensa pomolleen, että pitäisi laittaa lappuun englantia mutta ei kun ei....

Vilnaankin mmeidän piti mennä, mutta viihdyimme Viron ja Latvian takamaill liian hyvin. Vilnaa edeltävä yö oli tarkoitus nukkua eräässä luontopaikassa. mitkä olivatkin viikon Balttian syyslomamme yöpaikat Jurmalaa lukuunottamatta. Eli siis erilaisten luonto-ja retkialueiden p-paikat osoitautuivat mainioiksi yöpymispaikoiksi.

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2012 klo 19:35:37 sori kirjoitusvirheet ja hölmöt lauseet, ajelemme mutkaisilla teillä...:)

Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2012 klo 19:36:09 olen kyllä vaan kyydissä:)

YLINIEMI SEPPO 25.11.2012 20:15

ACSI mukaan ,

Avoinna: 01/04 30/09

Kaksi kertaa yövytty ABC.llä hyvä pieni kämppäri.

On muuten lähellä USA suurlähetystö.

LAINE RAIMO 26.11.2012 10:52

Me olemme usein yöpyneet Riian lähellä Kekavassa. Viimeksi olimme 21.10.2012. Rauhallinen paikka vaikka baari oli viimeksi kiinni. Kartta ja koordinaatit: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/MuuttolintujenLepopaikat#5815040273456133650

VALORANTA JUHA 26.11.2012 10:59

Trakaissa n.30km Vilnasta lounaaseen camp Slenyje,loli auki ainakin marraskuun alussa.Sähkö ok sekä saniteettitilat lämpimät.Asiallinen paikka.

HAAPANEN TIMO 26.11.2012 19:25

Tässä varapaikka, 115km. ennen Riikaa. https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/ViaBalticaLiettuaPajiesmeniaiPasvalysStellplatz

Aina avoinna, ja yöpyä voi vaikkei ketään olisi kotona. Daiva ja Kees ovat opettajapariskunta ja puoliammattimaista pihaleirintää pitävät tuolla Liettuan pohjoisrajalla. Picasan kuvat 9 ja 10 antavat hyvän kuvan paikasta. Märän maan aikaan kantsii jättää se nurmikko rauhaan.

Vaatimaton pieni paikka, mutta kaikki tarvittava löytyy. Erittäin ystävälliset ihmiset ovatten he.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.11.2012 21:59

Jos tuonne ABC:lle menee yöpymään niin siinä lähellä on MAXIMA tavaratalo jossa on hyvä valikoimat vähän kaikkea. http://goo.gl/maps/yTvBb

SILMUNEN HANNU 26.11.2012 22:35

Se Jurmalassa olevan kylpylähotellin edessä oleva vartioitu parkkipaikka (Spa Hotel Jurmala) on siis kaikille avoin, ei pelkästään kylpylän asiakkaille, ja vain yhden korttelin päässä rannasta.

t.Kaarina

KORPPI SEPPO 26.11.2012 22:41

Tuolta http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/liettua/?more=1&start=1 kuusi aluetta ilmoittaa olevansa auki ympäri vuoden, joista kaksi lähellä Vilnaa. Lisäksi Timpan kertoma Stellplatz.

Keväällä saimme Slejynessä sähkön autoon ja avaimen mökkiin suihkua varten. Siinäpä palvelut.

HÄMÄLÄINEN VEIJO 28.11.2012 12:47

Tultiin Baltian kautta Espanjaan ja ensimmäinen yö (20.11.2012)Tallinnan jälkeen oltiin Rakarissa. 82 km ennen Riikaa, kun tullaan siis Tallinnan suunnasta. Hyvä paikka. Ei ollut muita, mutta paikka auki, oli ravintolat ja kaikki mitä kunnon kämppärille kuuluukin.n, 800m via Balticalta sivuun.

NOVA KAI 28.11.2012 20:28

Camping Labyrinti 52km riikasta etelään E67 tietä, opaskyltit tienvieressä. Aina auki turvallinen , voin suositella.

VIRTANEN JUKKA 02.12.2012 15:45

Suuret kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Vielä ilkeän kysyä, tietäisikö joku Tallinnan lähellä olevaa paikkaa, jossa voisi yöpyä asuntoautolla joulun ja uudenvuoden välissä?

KORPPI SEPPO 02.12.2012 20:53

Tuolla on joskus yövytty: http://www.salzburg.ee/en/

HIETAVUORI JUHA 18.01.2013 08:41

Jukalle. Miten se Joulumatka onnistui ? Lähinnä kiinnostais auki olleet leirintä alueet. Terv. JH.

VIRTANEN JUKKA 19.01.2013 17:15

Hyvin onnistui ja mukavaa oli. Gdanskissa oltiin joulu hotellissa ihan vanhan kaupungin kupeessa, vanhassa viljavarastossa. Auto oli parkissa puomin takana. Hieno paikka koko Gdansk. Paluumatkalla ajettiin ensin lähelle Suwalkia, rekkaparkkiin (joku Cowboy). Sieltä ajettiin sitten Riikaan, ja oltiin ABC-hotellin takana olevalla parkilla, jota jossain sanotaan myös leirintäalueeksi. Siisti paikka ja muutamalla latilla pääsi taksilla keskustaan. Sähköä ei saanut, koska oli "switch off" talven ajaksi. Kemsan tyhjennyksestä kysyttäessä nuori poika respassa alkoi katsomaan Googlesta. Ei löytynyt paikkaa! Pimeässä sitten kaadettiin lasti tien toiselle puolelle ojaan. Riikasta ajettiin Pärnuun ja Konse on tietenkin auki aina. Oli siellä yksi toinenkin suomalainen auto. Sitten mentiin Tallinnaan uudeksi vuodeksi ja yövyttiin pari yötä Piritan sataman kämppärillä. Siellä ei ollut kuin veneitä, mutta sähköä saatiin. Ja vartija oli koko ajan kopissa. Taksilla käytiin täälläkin kaupungilla, 10 eur/suunta. Puolassa ei saa olla nastoja, joten meillä oli kitkat alla. Aluksi oli kova pakkanen, ja lunta massa, mutta uudeksi vuodeksi tuli suoja. Missään ei hiekotettu ja kun lumet oli aurattu huonosti, niin kyllä oli liukasta. Joulutorit oli Gdanskissa jo ohi, mutta Riikassa oli hieno tori, ja Tallinnassa vielä parempi. Kivaa matka tosiaan, mutta kyllä Via Baltica on tylsä ajaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.