Pankkiavainten vanheneminen pitkän ulkomaanmatkan aikana

AHJOS TIMO 07.09.2012 20:44

Miten te pitkäkestoisia ulkomaanmatkoja tehneet toimitte silloin, kun pankkiavaimet vanhenee? Esim. Nordea lähettää automaattisesti uudet avaimet postitse kotiosoitteeseen, kun puolet kertakäyttöisistä tunnusluvuista on käytetty. Uusien avainten saatelapussa on päivämäärä, jolloin vanhat lakkaavat toimimasta, vaikka niitä olisi vielä jäljellä.

LAHTI ANTTI 07.09.2012 20:47

Mulla on Op käytössä, ja sieltä täytyy itse tilata lisää kun vanhat luvut vähenee. Eikä niillä ole ikärajaa. Siis vaihda pankkia!

TERVO JARI 07.09.2012 21:04

Kysy asiaa Nordean puhelinpalavelusta tai henkilökohtaiselta pankkineuvojaltasi, hän on sitä varten että hän opastaa pankkiasioissa . . . Ei tarvi pankkia vaihtaa, ja ei nyt ainakaan osuuspankkiin ;-))))

ALAKULJU AULI 07.09.2012 21:25

Pari vuotta sitten kun muutin Suomesta ulkomaille. Halusin myös säilyttää tilin Osuuspankissa. Sieltä sain nipun avainlukulistoja. Ne voi sitten itse vaihtaa uuteen listaan nettipankissa. Se on kätevää. :)

KOLJONEN JOUNI 08.09.2012 07:43

Muista pitää "ylimääräiset" avainlukulistat riittävän erillään, ettei käy kuten minulle kävi kaksi vuotta sitten. Minulla oli varalla uusi avainlukulista mukana. jossakin vaiheessa se vaihtui käytössä olevan kanssa. Ja kolmannen yrityksen jälkeen lista oli lukossa. ei auttanut mikään muu kuin käydä itse henkilökohtaisesti Suomessa, avaamassa pankissa lukitus pois . Soitto pankkiin henkilökohtaiselle asioiden hoitajallekaan ei auttanut, vaikka hän tunnisti ääneni, mutta totesi pankkiturvallisuuden olevan niin vahva, ettei hän saa näin asioita hoitaa. No onneksi meillä oli jo viimeiset viikot matkastamme käsillä, ja poika hoiti asiat omilta tileiltään tällä välillä. Aluksi hieman kiukutti, mutta hetken mietittyäni, olin hyvinkin tyytyväinen kyseiseen menettelyyn pankin taholta. Jouni K.

TOIVONEN MARTTI 08.09.2012 10:27

Mulla taas kävi niin että USAssa ollessa lakkasi vaan visa toimimasta. Onneksi en ollut yhden kortin varassa. Suomeen palattua sitten kysyin pankista mistä mahtoi olla kysymys ja sain ensin vastauksen että oli suljettu kun tuli ulkomailta ostoja...

Kyselin lisää ja sitten joku turvahenkilö kertoi että oli saatu varoitus että kortin tiedot oli mahdollisesti joutuneet rikollisten käsiin. Varmaan joku tietomurroista joista vuosi sitten puhuttiin kovasti.

Mutta ettei pankki mitenkään ottanut yhteyttä ja kertonut että nyt menee kortti kiinni, siitä vaan mitään puhumatta laitettiin sulkulistalle.

Eli kannattaa varautua myös tuollaisiin onglemiin ja ottaa mukaan ainakin pari luottokorttia.

AHJOS TIMO 10.09.2012 15:27

Lähetin tänään (ma 10.9.2012) verkkopankin kautta Nordeaan tiedustelun, mitä he suosittelevat. Ilmoitin kysymykseni lopussa, että välitän heidän vastauksensa tänne.

ARO PERTTI 11.09.2012 10:03

Mulla on sellainen " sattuma generaattori " kahdesta pankista. Eivät aivan heti vanhene ja toista voi käyttää myös muissa yhteyksissä joissa pankkitunnus on tarpeen. On toiminut monet vuodet moitteettomasti mm Aasiassa.

AHJOS TIMO 20.09.2012 10:11

Nordean asiakaspalvelu on lähettänyt minulle 14.9.2012 seuraavan vastauksen, jonka luin vasta tänään:

"Lähetämme automaattisesti uuden tunnuslukutaulukon kun edellisen taulukon kuudeskymmenes (60.) tunnus on käytetty. Taulukko muodostetaan seuraavana yönä. Seuraavana pankkipäivänä taulukko tulostetaan ja lähetetään kakkosluokan kiireellisyydellä postissa tiedossamme olevaan osoitteeseen. Postin kulkuaikataulun antaa Itella verkkosivuillaan: 2. luokan kirjeet jaetaan vastaanottajille pääsääntöisesti toisena arkipäivänä postittamisesta.

Sopimus, johon on liitetty salkkupalvelu, saa taulukon tätäkin nopeammin. Uusi taulukko lähetetään kun tunnuksista viideskymmenes (50.) on käytetty.

Taulukkoja ei ole valmiiksi painettuna, niissä ei ole taulukon järjestysnumeroa. Tunnukset tulee käyttää juoksevassa numerojärjestyksessä. Tuosta järjestysnumerosta järjestelmä tietää tulostaa uuden taulukon.

Pitkän ulkomaanmatkan varalle voisin antaa vinkiksi käyttää kuudeskymmenes tunnusluku melko lähellä matkan alkua. Uusi taulukko ennättää kotipostiin hyvissä ajoin. Uusi taulukko on otettava käyttöön viimeistään taulukossa mainittuna päivänä joka on 28 päivää taulukon tulostumisesta. Näin ollen voi ottaa mukaansa vanhan taulukon, jossa on vielä 20 tunnusta, sekä uuden taulukon. Jos joka päivä kirjautuu verkkopankkiin, voi huoletta olla matkalla sata päivää. "

Siinä taulukossa on siis 80 kertaäyttöistä tunnusta. Mitä mieltä ollaan?

TOIVONEN MARTTI 20.09.2012 10:20

Tuo konsti että käyttää loppupään numeron ennen matkaa ei onnistu Sampopankissa, siellä avaimet menee sattumanvaraisessa järjestyksessä ja pankin sivu määrittelee mikä avain kysytään. Jos nyt oikein ymmärsin tuon neuvon.

AHJOS TIMO 20.09.2012 11:21

Nordean neuvon ymmärrän niin, että ne kaikki käyttämättömät alkupään tunnukset pitää ensin käyttää kirjautumalla sellaisiin palveluihin, joihin pääsee pankkitunnuksillla.

Sampopankista voi tilata milloin tahansa uuden tunnuslukukortin, mutta siitä huolimatta vanhaa korttia voi tietääkseni käyttää ilman aikarajoitusta niin kauan kuin siinä on käyttämättömiä tunnuslukuja.

HAAPANEN TIMO 20.09.2012 16:47

Sama OP:ssa, listassa on 300 numeroa, uuden voi tilata koska tahansa ja ottaa käyttöön vasta kun vanhasta on tunnusluvut käytetty. Listan numerot valikoituvat satunnaisesti.

@timppa

LAHTI ANTTI 20.09.2012 17:16

Op:n kortissa ei ole kuin 100 numeroa. :-))

LEHTONEN TIMO 20.09.2012 17:43

Lahti Antille!

OP:ssä on 100 ja 300 kpl avainlukulistoja. Kun ottaa 2x300 niin kyllä pitkälle riittää. Olet anteeksipyynnön velkaa perättömästä asiasta.

Eikun matkaan.

HAAPANEN TIMO 20.09.2012 19:38

Antilla on sadan ja mulla kolmensadan. Ei siinä mitään anteeksipyydettävää ole. Paitsi että minä luulin vain kolmensadan numeron listoja olevan olemassa.

@timppa

LAHTI ANTTI 20.09.2012 21:02

Mulla on ollut ainoastaan 100 numeron kortteja. En tiennyt muiden olemassaolosta. Siksi en pyydä anteeksi, koska mainitsemiani on käytössä. :-))

LAHTI ANTTI 21.09.2012 11:10

Tänään posti toi uuden avainlukulistan Op:sta ja siinä oli nyt 300 numeroa käytettävissä. Tähän asti ollut ainoastaan 100 numeroa.

HALINEN HARRI 25.09.2012 14:32

Timo sai aiemmin toisenlaisen vastauksen kuin minä tänään, liekö kyselyistä ollut apua kun uuden sarjan rahalla:

Kiitos viestistä

Puhelinnumero 0100 6730 (24h, pvm/mpm) antaa seuraavan tunnuksen järjestysnumeron.

Kun olette käyttänyt 60. tunnuksen tunnuslukutaulukostanne, uusi taulukko tulostuu automaattisesti. Tunnuksia ei siis tarvitse erikseen tilata. Uusi taulukko postitetaan teille asiakastiedoissanne olevaan osoitteeseen. Postitse tulevassa taulukossa on kerrottu päivämäärä, jolloin se viimeistään on otettava käyttöön. Tähän päivämäärään asti voitte käyttää nykyistä tunnuslukutaulukkoa, mikäli numeroita on jäljellä.

Mikäli haluatte tilata uuden taulukon ennen automaattista uusintaa, uuden taulukon voitte tilata soittamalla alla olevaan palvelunumeroomme. Uuden taulukon tilaus mitätöi käytössä olevan taulukon ja tilauksesta peritään hinnastomme mukaan 5 euron palvelumaksu.

Ystävällisin terveisin

Nordea Asiakaspalvelu Tuulikki Poukka 0200 3000 (pvm/mpm) ma-su 24h/vrk

AHOLA ESA 25.09.2012 15:15

Itse pyrin hakemaan pari avainlukulistaa pankin tiskiltä silloin kun on vielä "viimeisessä" listassa reilusti käyttämättömiä lukupareja jäljellä. Viimeksi sain vielä noita 100 numeroa sisältäviä avainlukulistoja.

JYLHÄ ULLA 25.09.2012 16:04

OP:ssä käytäntö on niin, että tiskiltä saa 100-numeroisen listan ja postissa tulee kotiin 300-numeroiset.

AHJOS TIMO 26.09.2012 17:55

Harri Halinen välitti Nordean ohjeen: "... Mikäli haluatte tilata uuden taulukon ennen automaattista uusintaa, uuden taulukon voitte tilata soittamalla alla olevaan palvelunumeroomme. Uuden taulukon tilaus mitätöi käytössä olevan taulukon ja tilauksesta peritään hinnastomme mukaan 5 euron palvelumaksu. "

Tuo neuvo littyy mielestäni eri tilanteeseen kuin mitä minä olen tässä keskustelussa ja Nordealta kysynyt. Tuolla tavalla voi välittömästi mitätöidä tunnuslukutaulukon, jos se on kadonnut tai joutunut vääriin käsiin. Siitä ei ole matkalle lähtiessä enempää hyötyä kuin että jos vanhassa taulukossa on jäljellä vaikkapa 53 tunnuslukua, niin sen tilalle saa uuden, jossa on 80.

HALINEN HARRI 26.09.2012 18:41

Timo ei niinkään eri tapaus vaan kenties eri ongelma kuten minulla. Taulukossa jäljellä vielä 40 lukua. Lähtö 2 - 3 kuukaudeksi maailmalle. Ne luvut vanhenevat kunhan käyttää nykyisestä 10 lukua + 28 päivää (muistaakseni). Tälläinen meikäläinen pari-kolme kertaa viikossa kun tarvitsee ei onnistu kun nuo luvut vanhenee. Uuden taulukon lukuja voi tuolla frekvenssillä käyttää min. 20 viikkoa + 28 päivää.

AHJOS TIMO 26.09.2012 19:09

Kyllä ne 10 tunnuslukua saa kulumaan vaikka tunnissa kirjautumalla 10 kertaa verkkopankkiin, Kelan sivuille tai minne tahansa, minne pääsee pankkiavaimilla. Silloin saa uuden tunnuslukutaulukon ilman palvelumaksua.

Tämän keskustelun perusteella aion tehdä Nordealle sellaisen aloitteen, että poistaisivat sen 28 päivän aikarajan. En ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Pankin järjestelmä on kuitenkin tehty sellaiseksi, että se hallitsee uuden ja vanhan kortin tiedot tuon ajan, miksei sitten pidempäänkin. (Uusia tunnuslukuja voi joka tapauksessa alkaa käyttää vaikka vanhojakin olisi vielä käyttämättä, mutta sen jälkeen vanhat eivät enää toimi.)

HALINEN HARRI 26.09.2012 20:16

Tuossa ehdotuksessasi on hyvin paljon järkeä. Onko mahdollista että järkevä ehdotus toteutetaan?
Minkä takia on valittu juuri 28 vrk? Miksei 3 tuntia, 22,5 vrk tai joku muu. Ainoa järkevä aikarajan asetus on se että joskushan niiden on vanhennuttava, muuten kaikenlaista vanhaa tietoa kertyisi liikaa joka saattaisi vaikuttaa uusiin ohjelmamuutoksiin ja päivityksiin. Mutta esim 3 kk:n tietojen "säilyttäminen" viimeisen "hälynumeron" jälkeen ei luulisi olevan ylivoimaista kun esim. Osuuspankin 300 numerosarja on minullakin jo varmaan kaksi vuotta vanha kun en tarvitse kuin pari-kolme kertaa kuussa.

Tuohon kirjautumisiin en turhan takia viitsi ryhtyä kun on järkevämpiäkin esim. siirrellä rahaa eri pankkeihin. Kun vaan on aloittanut Nordeasta laskujen maksun ei viitsisi ryhtyä etsimään mistä sen maksoin kun Nordeassa on kaikki vakiolaskutiedot. No kohtahan siirrytään varmaan kokonaan uusiin systeemeihin (oliko se 2014 alkupuolella sähköposti/muu laskuhyväksyminen suoraveloitusten asemasta)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.