Caravan Salon messut Düsseldorf

HÄNNINEN JUKKA 26.08.2012 08:14

Huomenissa rykäsen ryyanilla messuamaan ja uutuuksia tölväämään. Oliskos mielessänne erityisiä jutskia mitä voisi tutkailla ? Kaikenlaista tarjoustahan sieltä myös löytyy. Joku jos tarvii jotain tiettyä, niin saapi lähetellä yksityisviestiäkin.

JANHONEN MATTI 26.08.2012 10:42

Voisitko Jukka tsekata ihan noin yleisen mielenkiinnon vuoski millä hinnalla siellä myydään tämän vuoden mallia olevia m-autoja, jotka ovat "vanhaa 2012 mallia" messujen jälkeen. Olen ymmärtänyt, että jotkut dealerit myyvät näitä autoja jo messuilla tarjoushintaan ja tekevät näin tilaa uusille. Uusista kaupat tehdään jo ensi vuoden malleista.

Tuntematta autojen sisäänostohinnoittelua millään tapaa oletan, että dealerille lopullinen autojen hinta määräytyy myyntimäärän mukaan. Tämä hinnoittelutapa voi olla jopa kielletty mutta kuka ne kaikki dealerin ja tehtaan väliset hyvityslaskut kyttää. Jos määrällä on vaikutusta, niin silloin vanhan vuositilauksen "hännät" kannattaa myydä vaikka kovin alennuksin ja etenkin ulkomaille jolloin omat markkinat ei sotkeudu.

Sitäkin olen joskus miettinyt, että kulkeutuukohan näitä autoja Suomeen. No eihän siinä mitään laitonta tapahdu ja tehdastakuu ainakin on päällä. Tosin viime syksynä meillä rekisteröitiin vanhoilla moottoreilla olevia uusia
m-autoja joita ei enää 1.1.2012 jälkeen olisi saanut Suomessa rekisteriin. Homma näkyy tilastopiikkinä ihan selvästi.

Ja toinen toivomus. Tietäkseni siellä on myös halli jossa on myynnissä valmiita "rakennussarjoja" retkeilyauton kokoamiseen vaikkapa Sprinterin ja Ducaton koriin. Jos on, niin mitä paketti maksaa ja mitä se sisältää.

HÄNNINEN JUKKA 26.08.2012 11:22

Tsekataan, Matti. Olet ihan oikeassa noiden määrien suhteen. Jälleenmyyjien ostohinnat määräytyvät useimmiten kalenterivuoden aikana myydyn lukumäärän perusteella. Loppuvuodesta saa todellakin hyvillä hinnoilla sekä uusia tämänvuodenmalleja että käytettyjä.

Itse ostin nykyiseni "alustavasti" juuri Caravan-Salon messuilta. Vaikka Saksan hinta oli jo hyvä, niin suomalainen diileri laski oman tarjouksensa hyvin liki saksalaista hintaani, juuri siksi, että halusi isomman alennuksen tehtaalta seuraavalle vuodelle. Ja veti kaupan kotiin - pienemmällä katteella, mutta pitkäjänteisesti ajatellen varmasti teki hyvän kaupan.

Voisit vielä tarkentaa mallia ja merkkiä, mulla on jokunen tuttu diileri.

TERVO JARI 26.08.2012 20:08

Jukka, jos ja kun pääset lähelle niitä jotka suunnittelee/"vastaa" siitä mitä/millaisia ovat seuraavan vuoden mallit niin kysyppäs kuinka paljon suunnittelijat/"vastaavat" kuuntelevat käyttäjiä kun päätöksiään tekevät.

Tuntuu monen yksilön kohdalla että on vain tungettu kaikee ja mahdollisimman paljon jotta olis "hienoo", käyttäjäystävällisyys/käytännöllisyys on kaukana kokonaisuudesta.

Suattaapi olla että ne jotka vermeitä suunnittelee eivät ole koskaan käyttäneet suunnittelemiaan vermehiä, tulee joskun tuollanen mieleen kun "kokonaisuutta" kattelee . . . .

JANHONEN MATTI 27.08.2012 10:55

Jukka taitaa olla jo matkalla mutta oletan, että yhteys toimii. Hain tuosta Dethleffisn tuotannosta yhden "kahden hengen mallin". Kyseinen auton Esprit T 7150 EB jossa on erilliset parivuoteet takana. 2,3 ltr:n 5-ryhmän koneella ja ALKO-alustalla. Suomen listahinnaksi ilmoitetaan v. 2012 mallille 69.999 e. Auto on tällöin varustelematon. Dethleffin oma listahinta Saksassa on 61.000 e Auto on tällöin varustelematon Mobilessa on myynnissä muutamia ja siellä yhdestä uudesta pyydetään syyshintana 62.900. Autossa on kaikki herkut mm. viisi eri lisävarustepakettia. Näillä varusteilla auton hinta oli alkuvuodesta 71.000 e.

Olisi mukava tietää millä hinnalla tällainen vm 2012 auto lähtee messujen jälkeen.

Myynnissä näyttä olevan vielä myös v. 2011 malleja ja joiden hinnat on merkittävästi noita hintoja halvempia mutta niiden ongelmana on tuo 4-sarjan kone jota Suomessa ei enää saa rekisteriin uutena.

TOIVONEN MARTTI 27.08.2012 11:35

Mutta onko tässä ole hyvä paikka säästäväiselle: ostaa Saksasta tuollaisen auton halvalla ja laittaa sen Saksan rekisteriin, ajaa auton vaikka Espanjaan ja talvehtii siellä, tulee sitten Suomeen kun autolla on ajettu jo monta tuhatta ja se on ollut käytössä. Eikös se silloin ole käytetty auto jonka voi rekisteröidä vaikkei se täytäkään uuden auton vaatimuksia?

Matti varmaan tietää vastauksen. Nimim. 'Epätietoinen'

HÄNNINEN JUKKA 27.08.2012 11:45

Yhteys toimii, Matti ja kysynpäs tuosta mainitsemastasi tarjousta.

Epätietoisille vastaan, että noin se suunnilleen käy. 6 kuukautta ja 6000 km ajettu on vaatimus verottomaan käytetyn auton tuontiin. On hyvä muistaa, että jos tuo uudenkin auton, niin maksettava on vain alv-erotus Saksan 19% ja Suomen 23% väli. Ei paha näinkään. Voin kyllä jollekulle sieltä autonkin tuoda.

Rekisteröinti onkin kinkkisempi juttu, kas kun Saksan vientikilpiä ei saa 6 kuukaudeksi, eikä ihan helposti onnistu myöskään Saksan tavallisten kilpien hankinta. Pitää vaan tehdä myyjän kanssa sopimus. Näin on toki tehtykin.

JANHONEN MATTI 27.08.2012 13:35

Jukka tuossa jo vastasikin. Tässä vielä suora lainaus Tullin nettisivuilta.

("Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero

Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.

Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.

Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.

Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 23 % ajoneuvon hankintahinnasta.")

Kun matkailuautosta ei ainakaan vielä Suomessakaan mene autoveroa niin uuden m-auton 23 % alv maksetaan hankintahinnasta. (Saksan hinta) Edellä Tullin ohje alv:n maksamisesta.

Tulli kertoo tekstissäään milloin autoa pidetään verotuksessa uutena. Sama teksti toisiinpäin käännettynä tarkoittaa, että auto on pidettävä käytettynä jos se on ensireksiteröinnin jälkeen se on ollut rekisterissä yli 6 kuukautta (päiväkin yli riittää) ja sillä on ajettu vähintään 6000 km. Molempien ehtojen tulee täyttyä. Tätä asiaa Tulli on ainakin joskus tulkinnut niin, että molempien ehtojen tulee olla täyttynyt sillä hetkellä kun suomalainen ostaja tekee autosta kaupat.

Tästä seuraa, että jos tavallinen ei arvonlisäverovelvollinen henkilö maksaa Saksassa, Suomen tullin ohjeiden mukaan käytettynä pidettävästä autosta alvillisen hinnan (Saksan alv 19%) niin mitään muuta veroa autosta ei mene.

Käytettynä tuotu m-auto pitää tietenkin rekisteröintikatsastaa (jossa se tule todeta matkailuautoa koskevat määäräykset täyttäväksi m-autoksi ) josta saadun todistuksen pohjalta Tulli muutamassa päivässä tekee autosta ns. nollaveropäätöksen joka toimitetaan katsastuskonttorille jolloin autoon saa suomalaiset kilvet ja se on siinä.

HÄNNINEN JUKKA 27.08.2012 14:59

Molempien ehtojen tulee täyttyä.

ALAKULJU AULI 27.08.2012 15:16

Auton voi rekisteröidä Saksaan normaali kilville jos on Saksaan vakituinen koti osoite.

Minusta Saksassa joissakin liikkeissä asuntoautojen ale alkaa jo heinäkuussa. Olen kuulut että alet ovat jopa 30%.

Täällä tuo auton rekisteröinti menee vähän erillailla kuin Suomessa. Ensin pitää saada vakuttusyhtiöltä vakuutusnumero. Sillä ja muilla papereilla menään katsastuskonttoriin. Siellä pitää myös esitää todistus koti osoitteesta josta löytyy tärkeä leima. Rekisteriöinti toimistosta sitten papereiden kanssa ostamaan kilvet jonka jälkeen kilpien kanssa takaisin rekisteröinti toimistoon jossa kilpiin laitetaan tarrat ja saa auton rekisteröityä. Täällä myös aina kun muuttaa eri paikkakunnalle auto rekisteröidään uudestaan. Rekisterikilven alku kirjaimista tietää mistä paikkakunnalta auto on. :)

HÄNNINEN JUKKA 29.08.2012 20:21

Käväisin refletin osastolla, puoli hallia oli sen yhden Hymerin sisarfirman tuotteita.

Nyt sitten se ylläri, mihin ite tarttuisin välittömästi, jollei oma nykykulkine olis niin sopiva. Tämä Matille, vaan jos huomiseen puolenpäivään mennessä ei Matti kommentoi, nii auto on saatavissa vielä huomenna klo 17.00 asti.

Siis Dethleffs Esprit T 7150-2 E3 vm. 2012 130 hp, Alkoalustalla, kaikilla paketeilla, lisäherkuilla, mm. hierovatoiminnoilla varustetuilla patjoilla (!) ja aluvanteilla hintaan: 60.800,00 euroa. Tämä on viimeinen sarjassaan myymätön yksilö. Hinta on messutarjous, ja brutto (sis Alv 19%) Vapaasti Mannheimissa. Ei muita kuluja paitsi rekisterimaksu ja vientikilvet, oiskos toistasataa euroa. Ihan samanlainen vuoden 2013 auto on messutarjouksessa n. 76.000 euroa myös saatavana. Eihän tossa ole kuin 15.000 eroa. Jonsei Matti tai joku muu tuota ota, niin menee sitten muualle huomenna klo 17.00 jälkeen. Voin sen kävästä hakemassa Mannheimista ensi maanantaina-tiistaina, että ehtii rahat pankkin kautta myyjälle. Tuon Suomeen, enkä paljoa siitä tuomisesta pyytele. Kaffet laivalla-tyyliin..

Muita kiinnostavia juttuja löytyi, mutta sehän on toinen juttu. Netti pelaa.

En taija kehata udella noista suunnittelukuvioista, voipa törmätä moniaaseen mielipiteeseen.

Eka reissupäivä meni ketuille, kun kaik kronklasiva. Huomisen pällistelen siellä vielä, sitten harrastamaan moottoriurheilupenkkiurheilua viikonlopuksi. Kimpsu voittaa 5. Span voittonsa !

Terkut helteisestä Düsseldorfista

ps. laitan vielä kuvan siitä samannäköisestä uudesta 2013 mallista.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2012 klo 20:26:30 korjaanpas tuon typon ; pitää olla 7150-2 EB . Tarkoittaa erillisvuoteita tuo EB (Einzelbetten)

JANHONEN MATTI 29.08.2012 21:19

Kiitos Jukka selvitystystyöstä mutta nyt en voi ottaa noinkaan hyvää tarjousta vastaan. Se kun tuo minun Hyymeri pelaa hyvin ja on riittää tarpeisiimme vaikka vähän pienen näppee onkin. Olisko nyt joku joka voisi nopealla aikatululla hieman pöyhiä rahakasaansa ja hyödyntää tarjouksen ja säästä auton hankinnassa vähintää 10.000 euroa. Laittakaa tätä kautta Jukalle viestiä asiasta.

Oikeastaan halusinkin selvittää faktatiedon kautta, että myös yksityisten kannattaa hyödyntää yhteismarkkinoita myös uuden matkailuautojen ostossa. Saa vallan hyvä päiväpalkan niille viidelle päivälle, joka auton haussa ja rekisteröinnissä menee. Tuohon hintaanhan tulee päälle Saksan ja Suomen alvin erotus 4 % + hakukulut mutta silti säästö on melkoinen vallankin kun säästö on nettoeuroja. Kiitos Jukka

HÄNNINEN JUKKA 30.08.2012 23:12

Ristolle ja muille vastaan, että messuilla tehdään ihan kaikkea kauppaa. Ristollekaan (? ! kumma juttu, että niin moni ei salli yksityisviestien vastaanottoa, johtuneeko ylläpidon onnettomasta informaatiosta. Ylläpito vois keskittää enemmän voimavaroja tähän infopuoleen, kuin aktiivisesti harrastelijatason toheloittamiseen ja älyttömään kirjoitustenpoisteluun !) ) ei voi lähettää yksityisviestiä, joten joudun näin julkisesti kertomaan, että:

Messupaikalle ei ainakaan tompan navilla ole ihan helppoa löytää, sillä Düsseldorfin sisääntulot ovat vähintäänkin kinkkisiä. Navi sanoo sitä, kyltit tätä.

Lippuja saa paikan päältä, kuten myös parkkipaikkoja löytyy, 8-10 euroa/vrk.Sisäänkäyntejä on 4 ja parkkiksia 5-6 ihan lähellä. Netistä löytyy alueen kartat ym. infot.

Ite ostin sieltä mm. as.auton vetokoukun. Oli näetsen 300 edullisempi kuin muina aikoina ja ylejään missään. Myös jotain muutakin tarttui mukaan. Eihän nämä messut ole vain tölvääjiä varten, vaan ajatuksena on palvella ihmisiä heidän tarpeidensa mukaisesti. Hyvin on toiminut joka vuosi alkaen 1997 ekasta käynnistäni.

Ristolle tiedoksi, että olen taas maanantaiaamuna Düsseldorfissa noutamassa itelle ja omaan käyttöön yhden Smartin pois, ja ajelen sillä Suomeen. Nekin ovat aikasen edullisia, nämä Smartit, lähes puolet suomalaisista hintapyynnöistä maksavat, verotuksen jälkeenkin. Mun on 08/2009, 26tkm, automaattivaihteilla, huoltokirjalla, alle viidentyyssenin. Katsokaapa itse nettiautosta pyyntöjä.

Minulle voipi lähetellä e-mailia: captainkiddjukka@gmail.com tahi tekstiviestiä +358(0)404173511. Auliisti vastailen viesteihin, vaan enimmäkseen huomenna ja vkl aikana keskityn Formula 1 Spa kisaan täällä Belgian puolella. Iltaisin sitten hotellissa nautin vielä lisää näitä reissukokemuksia ylöskirjaillen. Väleen vilkaisen säätiedotteita, etutelttaa ja nautin elokuun lopun illasta keskellä ei mitään, Belgiassa.

Otahan Risto yhteyttä, jos lisätietoja kaipailet, ja kuka vaan nyt tietoa tarvitsee.

KATAJISTO VESA 02.09.2012 13:56

Ihan vain tiedoksi:

Belgiassa näyttää olevan mahdollista nimenomaan todistettavasti ulkomailla asuvalle ajoneuvon rekisteröinti jopa 6 kuukaudeksi Transit-kilpiin (hollanniksi: "De tijdelijke inschrijvingen (transit)", lisätietoa http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm ja sitten vasemmasta reunasta "Div", jonka jälkeen tuo "tijdelijke inschrijving (transit)" -linkki tulee ruudulle).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.