Finnlines

PÖYSTI OSSI 23.07.2012 22:51

Finnlines kyllä myy lipun n.2 päivän matkaan Trawemunde -Helsinki ilman hyttipakkoa

vaikkakin Karavaanarin ale on nyt kesäaikaan vain 25%

Hinta oli huhtikuussa matkailuauton kera n.520€ /hytillä nyt pyynti oli 1100€ hytillä, kai pientä rahastuksen makua

JANHONEN MATTI 24.07.2012 11:54

Sitä se tämä Adam Smith´n lanseeraama termi "näkymätön käsi" eli markkinat teettää. Kun on aikaansaatu monopoli niin täytyyhän tilanne hyödyntää. Kilpailua Suomen ja Saksan väliseen laivaliikenteeseen karavanareita koskien tullee vain siinä tapauksessa, jos Scandlines päättäisi vaihtaa nyt Hangosta ajavan laivan RO-RO -alukseksi.

Itsekin tuossa tämän syksyn matkaa suunnittelin ja vähän ynnäsin mitä m/p välillä Hki-Trave mennessä RUTU-hinnoin ja palatessa SF-Caravan alennuksella on maksanut. Hintatekijät kaikkina syksyinä samat.: Kaksi aikuista, B3 sisähytti, m-auto <6m, täysi ateriapaketti, meno syys-lokakuun vaihteessa ja paluu marraskuun lopulla. syksy 2009 = 792 e syksy 2010 = 821 e syksy 2011 = 1024 e syksy 2012 = 1229 e. Hinnan nousu neljässä vuodessa 55%. Toki esim. energian hinta on tänä aikana noussut merkittävästi mutta vastapainoksi taas palkkakulut lienee alentuneet henkilökunnan murteesta päätellen.

Tänään on muuten tasan 50 vuotta siitä kun Hansa Express 24.7.1962 aloitti Finnlinesin Saksan liikenteen välillä Hanko-Visby/Slite-Travemunde. Tuohon kyytiin en ehtinyt vaan tein ensimmäisen matkani Saksaan vasta loppuvuodesta 1966 jolloin laiva oli muistaakseni Finnhansa I. ja reittikin oli muuttunut kulkemaan Nynäshamnin kautta.

Silloin 1962 kerrottiin, että uusi yhteys lopettaa autorallin Ruotsin kautta Saksaan. Nyt sama yhtiö hinnoittelee palvelunsa niin, että autoralli Keski-Euroopaan uhkaa alkaa Ruotsin ja uudeksi vaihtoehdoksi nousseen ViaBaltican kautta uudelleen.

HÄNNINEN JUKKA 24.07.2012 13:22

Siltäpä alkaa Matti näyttää. Olenkin fundeeraillut miten tuo Hanko-Paldiski-Algarve reitti mahtaisi maistua.

Tänään tulikin e-mailina ensimmäinen kädenojennus siihen suuntaan sfc:ltä. Mitäs mieltä olette hinnoista ?

HAARAKANGAS ALLAN 24.07.2012 20:37

Oikein Matti muistelet. Laiva oli Finnhansa joka ajoi kesäisin Sliten kautta Lyypekkiin ja talvikautena Nynäshamnin kautta.

On muuten vain näennäisesti sama suomalainen yhtiö. Nykyinen määräävä omistus on Napolilaisten käsissä ja se tuntuu ja näkyy.....

"Ruotsi hyvä ja Balttia paras. Eikä ryöstä ahne merirosvo tai varas.....", sanoi puosu ystäväni.

Allu vaari

HAAPANEN TIMO 25.07.2012 10:29

Hansa Expressillä oli ekalla matkalla mukana peräti neljä rekkaa. Matka kesti useamman päivän. Ruotsin kautta ajamallakin kesti pitkään. Minä aloitin sieltä -86 ja vielä silloinkin ajettiin kaupunkien ja kylien läpi. Päivässä Saksaan oli haavetta vain.

Laivareittejä on ollut monenmoisia, Helsinki-Oxelösundkin on tullut mentyä, ja vanhan Itä-Saksan aikoihin suosittiin Trelle-Sasnitzia. Kolminumeroinen taitaa luku olla mitä on auton nokkaa johonkin paattiin tullut lykättyä. Tänä kesänäkin jo neljä lisää.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.