Navin käytön kameratolppien paljastajana kieltäneet maat

JANHONEN MATTI 16.07.2012 11:24

Alla olevasta linkistä avautuu autotodayssä julkaistu artikkeli josta selviää missä maissa navin käyttö kameratolppien paljastaja on kielletty. Täälläkin on puhuttu lähinnä vain Ranskasta mutta artikkelin mukaan kieltoja antaneita maita onkin huomattavasti enemmän. Ainakin minulle listan pituus oli yllätys.

http://autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201205835

Artikkelin oikellisuudesta vastannee tiedot kerännyt Euroopan Kuluttajakeskuksen Belgian toimisto (tietojen päiväys 2.7.2012) ja ne nettisivuillaan julkaissut www.autotoday.fi

ALAKULJU AULI 16.07.2012 16:12

Saksalaisten mukaan täällä Saksassa ei valvota tuota asiaa?

HÄNNINEN JUKKA 16.07.2012 17:28

Kuka tietäisi missä sitä käytännössä valvotaan ja miten ?

Onko joku saanut huomautuksen tai peräti sakkoja ?

Kieltoja ja rajoituksia on joka maassa eri tavoilla toteutettuina ja myös eri tavoilla valvottuina. Ei nyt viittis mainita mm Liettua ja Latviaa, missä poliisi hankkii liksansa kyseenalaisilla konsteilla ylinopeuksista sakottelemalla.

Olettaisin ylejään liikennettä valvovilla työtänsä tekevillä ja siitä palkkansa saavilla ihmisillä olevan tähdellisempääkin tekemistä kuin tarkistella onko navissa tutkatolpan paljastin päällä vai eikö ole ..

Mutta jutun juurtahan tässä tietty on paljonkin, pitää mielen vetreänä kun tuotakin pohdiskelee. Ajaessa navista kuuluva trööttäsy on hyvä asia, tuleepahan tarkistettua senhetkinen nopeus. Sehän on liikenneturvallisuuden kannalta pelkästään hyvä juttu !

KARJALAINEN ALPO 16.07.2012 17:57

Onko väliä valvotaanko? Eikös lakia pidä noudattaa? Itse olen jäänyt kiinni Itavallan tullissa vuonna 1982 tutkanpaljastimestasta. Ei ollut kielletty Suomessa. Mutta! Ei valvota jne. Tuli siihen aikaan kalliksi. Uutisoitiin myös suomen radiossa. Sen jälkeen en ole välittänyt valvotaanko lakia, mutta minä yritän noudattaa sitä aina ja joka maassa sen lakia missä milloinkin olen.

VALTONEN MARTTI 16.07.2012 18:02

Alpo oikealla asialla ! Säännöt on tehty noudatettaviksi, ei vain valvonnan alla pelkästään.

HÄNNINEN JUKKA 16.07.2012 20:18

Useimmat säännöthän on tehty mielekkäiksi, eikä sen takia, että ne älyttöminä jonkun vuoden jälkeen poistetaan. Kuka kertoo ensimmäisen, aikanaan laaditun ja myöhemmin tolkuttomaksi todetun, ja poistetun kiellon/määräyksen ?

VALTONEN MARTTI 16.07.2012 22:32

Onhan noita Jukka, itekin niitä olen imehtellyt, mutta ajallaan niitä vaan on noudatettava.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.7.2012 klo 22:33:48 Sillä.... esim. kolarin kustannusten maksaja määritellään niiden sääntöjen mukaan jotka kulloinkin oli voimassa.

KORPPI SEPPO 18.07.2012 19:52

http://yle.fi/uutiset/naihin_sakkoansoihin_suomalaiset_napsahtavat_euroopassa/6212413

Tuosta puuttuu maininta Unkarin maksuteistä.

JANHONEN MATTI 18.07.2012 20:08

Tuossa jutussa mainitaan yhtenä sakkoansana tiemaksut mm. Ranskaa, Italiaa ja Kroatia koskien. Mites siitä sakkkoansa tulee jos maksulliselle tielle tullessaan/ajaessaan yhdestä tolpasta ottaa maksulapun ja maksullisen tien tietulliasemalla maksaa kertyneen tiemaksun. Nämä vignette tai Go-box -maat kuten Itavalta esimerkiksi on ihan eri juttu.

KUJANPÄÄ MARKKU 18.07.2012 23:07

Säännöt on tehty niitä kansalaisia varten joille ne ovat tarpeen. Liikenteessä ajatuksella ajavat eivät niitä juurikaan tarvitse. Tietty jonkun maan yllättävät tai ihmeelliset tulkinnat on hyvä ottaa huomioon noin lompakonkin kannalta.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.7.2012 klo 23:35:01 Toki on hyvä, että sääntöjä on, koska niiden myötä keskimääräinen liikennöinti on jokseenkin hallinnassa poistaen älyttömiä ylilyöntejä aika paljon. Toisaalta nihkeet pykälien mukaan menijät tuottavat käytöksellään tilanteita joita lainsäätäjät eivät ole tarkoittaneet.

HÄNNINEN JUKKA 19.07.2012 04:33

Veli Kujis, kerran sanoit minulle että komppat, nyt komppaan Sinua, ja ihan kokoaidosti.

HÄNNINEN JUKKA 19.07.2012 04:43

Lisätään nyt senverran, että hätävilkut eivät ole sinänsä kiellettyjä. Kun ite kerran ajelin piirongilla Pariisin riemukaaressa, jossa lie 11 kaistaa, niin pistin taas kerran hätävilkut päälle, jotta paikalliset kuskit älyäisivät että olen taitamaton tässä kuviossa. Ja antoivathan ne tilaa, kun ymmärsivät hätävilkun viestin. Nykyjään käytän yhä useammin noita hätävilkkuja, kuten lähes kaikki ainakin saksalaisillaq Autobahneilla.

MOISANDER JOUKO 01.08.2012 21:56

TomTom kuulemma varoittaa nykyään 'vaarallisista tienkohdista' siellä missä kameroista ei saa varoittaa. Ja niistä määräyksistä: Vuonna yx ja kaks sai lisäjarruvaloista sakot, nyt ne ovat pakolliset....

IPATTI VEIKKO 02.08.2012 11:53

Herääkin kysymys, että miksikäs niiden tolppien pitäisi, koska jo tieliikenne asetus antaa sallitut ajonopeudet kussakin maassa. Niitä noudattamalla ei varmaan tartte pelätä mitään. Joka ei niitä noudata joutaakin maksamaan omasta hölmöydestä.

ARO PERTTI 02.08.2012 16:19

Veikko sinä sen sanoit-Aivan samaa mieltä , kameroista varoitetaan tien varsilla useimmissa maissa mihin sitä navigaattoria tarvitaan sen lisäksio.Tyhmyydestä saakin sakoittaa !

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.