Syksyllä Italiaan...
YLIMÄINEN PEKKA
14.07.2012 14:15
Tarkoitus on startata asunto-autolla10. 9. tienoilla kohti Italiaa/ Milano. Alkutaival sujuu todennäköisesti Saksa halki Itävaltaan...jne. Mikä olis parasta reitti ylittää/alittaa Alpit ?? ...varmaan on monilla erilaisiá reittivaihtoehtoja, olisi mukava kuulla kokemuksistanne.
AALTONEN JUKKA
14.07.2012 16:23
Helpoin reitti. Munchen - Insbruk - Brennero. Moottoritietä koko matka.
JANHONEN MATTI
14.07.2012 18:51
Tuo Jukan ehdottama reitti sopii eritoten silloin jos matka alkaa Rostockista tai Gdynista. Itäpuolella Saksaa on lisäksi hieman perempikuntoiset tiet ja vähemmän liikennettä etenkin viikonvaihteessa.
Tiemaksuja kertyy Itavallan vignetestä (<3,5 t. 8e/10 pv,), Brennerin solatiemaksusta 8 e ja Italian tietulleista n. 30 e./suunta
Jos lähdet Lyypekistä niin silloin voi ajaa esim. reittiä Hampuri-Fussen-Fehrbass-Innsbruck-Brennerin sola-Brescia-Milano. Fussen-Telfe (lähellä Innsbruckia) välillä joko moottoriliikennetietä tai hyväpintaista maantietä.
Tietullimaksut käytönnössä samat kun edellä.
Kolmas reitti on ajaa Hampuri-Kassel-Lindau-Bregens-Innsbruck-Brennerin sola-Brescia-Milano. Tämä vaihtoehtio on pisin ja matkaa kertyy lähes 1400 km.
Tietullimaksut muuten samat mutta Bregens Innsbrukin välillä olevan tunnelin maksu tulee lisäksi.
Lyhin reitti Milanoon kulkee reittiä Hampuri-Kasset-Lindau-Bregens-Chur-Bellinzona-Lugano-Milano. Matka n.1180 km.
Chur-Bellinzona välillä on San Bernardino-tunneli, jonka tunnelimaksu sisältyy Sveitsin vuosivignetin maksuun. (40 CHF)
Italian puolen moottoritien käytöstä tulee pieni maksu.
Menipä/tulipa mistä kautta tahansa niin kannattaa harkita sitä, että tekeekin kiertomatkat mikäli aika salliin koska silloin matkan varrelle jää monia hyvin mielenkiintoisia paikkoja kuten Lago Maggiore tai Lago Como tai Garda-järvi.
NYBERG CHRISTINA
14.07.2012 20:23
Vielä on yksi reitti, joka kulkee Sveitsin läpi Baselista Lüzernin kautta Pohjois-Italiaan. Moottoritiemaksu 40 Sfr, joka pitää sisällään kaikki tunnelit (St. Gotthard n. 17 km). Joka pitää maisemista, ajaa ilman muuta tätä kautta. Tiet on hyviä ja moottoritietä koko matkan. Kerron mielelläni lisää, jos kiinnostaa
JANHONEN MATTI
14.07.2012 22:49
Jos mahdollista ole Saksan rannassa jo la 8.9 aamusta.
Saksassa on lauantaina vapaapäivä mistä johtuen osa raskaasta liikentestä on poissa tieltä ja lisäksi on raskaan kaluston ajokieltoja jotka vielä tiukkenee su klo 00.00-22.00 väliseksi ajaksi.
Nyrkkisääntö on, että mitä enemmän Saksan länsipuolen teitä ajat sen suurempi on rekkaliikenne. Rekkojen määrä voi monelle olla yllätys.
Esim. tuo A7 -tie Hampurista Kasselin eteläpuolelle ja siitä A5 -tietä Baseliin ei ole niitä helpompia tässä suhteessa maanantaista perjantaihin.
Tässä linkki josta näet nuo rekkojen ajokiellot. Kesäajan viikonlopun ajokiellot ei ole enää syyskuussa voimassa mutta osavaltiokohtaisia kieltoja voi silti olla mm. erilaisista juhlapäivistä johtuen.
www.transsib-logistics.de/drivingbans
ALAKULJU AULI
16.07.2012 09:19
"Driving ban applies all year long to the entire national road network for vehicles with a legal maximum weight exceeding 7.5 tons and semi-trailers between 00:00 and 22:00 on Sundays and public holidays."
Ajokielto koskee ympäri vuoden,.. sunnuntaisin ja pyhäpäivinä.
JANHONEN MATTI
17.07.2012 21:11
TässäTuulilasi -lehden kertäämää tietoa noista kesäajan kuorma-autojen ajokielloista eri maita koskien
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/loma-aikana-kuorma-autoilla-ajokieltoja-keski-euroopan-moottoriteilla
ALAKULJU AULI
17.07.2012 22:10
Tuulilasin juttu pitää lauantain osalta paikkansa, mutta sunnuntaista ei puhuta mitään. Saksassa rekkojen sunnuntai/arkipyhäkielto on voimassa klo.00.00-22.00 ympäri vuoden. Paitsi joitakin poikkeuksia on, kuten nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet.
http://www.bag.bund.de/DE/Navigation/Rechtsvorschriften/Strassenverkehrsrecht/Lkw-Fahrverbote/lkw-fahrverbote_node.html
ANTIKAINEN ESKO
19.07.2012 15:43
Olemme vuoden sisällä ajaneet sekä Rostockista etelään ja takaisin että reittiä Travemünde - Kassel - Frankfurt jne. Aikaisemmin ajoimme pelkästään Kasselin kautta. Nyt valitsisin ilman muuta Rostock - Berliinin ohi - München - Innsbruck - Brenner. Syy: baana on merkittävästi parempi pinnaltaan, koska moni matka on uusi, liikennettä on tuntuvasti vähemmän, ja ruuhkien (Stau) mahdollisuus on hyvin vähäinen verrattuna Kasselin reittiin. Mäkiäkin on vähemmän.
Pieni etu on lisäksi se, että jos ajaa Rostockin kautta, toisen yön voi nukkua laivassa ja aamulla virkeänä lähteä jatkamaan matkaa. Travemündessä joudut etsimään itse 1. yöpymispaikan, vaikka se ei sitten monelle ongelma olisikaan.