Viimetietoa Norjasta

PALM PEKKA 07.07.2012 08:57

Pari viikkoa tuli oltua Lofooteilla joten tässä viimeistä tietoa matkalta. Oltiin Laaihialla Manun luontotilalla yötä koska lautta Vaasasta lähti jo klahdeksalta. Vaatimaton hyvä paikka. Ruotsi Sininen tie Uumajasta pohjoiseen on alkupäästään hyvässä kunnossa. Välillä on tietyötä ja huonompaa muutenkin. Lykchelessä on Ansin leirintäalue. muistakaa pyytää paikka 130 eteenpäin olette silloin uuden huoltorakennuksen piirissä ja siellä on myös "sauna". Tarnabyssä on pieni mutta mutta hyvä leirintäalue Umeajoen kosken partaalla. Norja Tunneli rajalla oli suljettu huoltotöiden vuoksi ja kiertotie vei vuoren yli. Siellä olis päässy pilkille, jäät oli just lähtemässä. Tie Fauskesta Bodon on uusittu ainoastaan iso silta on rakenteilla. Sen valmistuttua tie tulee maksulliseksi samoin siltä tieltä Straumeniin menevä tie. Kyltit on jo paikoillaan. Saltstraumenissa pohjoisen puolella virtaa mäen päällä on hyvä leirintäalue. Bodossa hyvä Ilmailumuseo. Lautta Bodosta Lofooteille olis maksanu asuntoauto+3ihmistä 260 euroa. Ajoimme takaisin Fauskeen ja siitä Skutvikiin. Skutvikista lautta Svolvaeriin Lofooteille oli puolta halvempi. Muuten tiedoks että siinä lauttasatamassa ajetaan vaan jonoon kaistat numerojärjestyksessä täyteen ja rahastaja kulkee autolta autolle myymässä liput. Pitää olla ajoissa paikalla lautta on senverran pieni ettei jää kyydistä. Satamassa on huoltotilat mutta ei oikeen muuta. Laivassa on ravintola. Svolvaerin satamasta kun lähtee etelään niin Kabelvägissä on hyvä leirintäalue joka on ensimmäinen oikealla. Käykää Henningvaerissa on hieno paikka ja silloilla on nyt liikennevalotkin. Asuntoautoja ja vaunuja oli todella paljon niin että leirintäalueet on aika täysiä. Harstadissa nähtiin valaita leirintäalueen edustalla. Muistakaa rajoitukset sakot on kovia. Suomalainen vaunuilija oli ajanut 60 viidenkympin alueella ja sakko 400 euroo. Narvikin yläpuolella Skodbergvatten rannalla olevat leirintäalueet on suljettu. Taas Ruotsiin Hopeatiellä oli Abiskon leirintäalue suljettu ja siitä alaspäin moni muukin. Nafta Norjassa 12,90-13,60 NOK Lisätietoja saa kun kysyy ja kirjoitusvirheistä ei vastata. ITE

VÄRRÄLÄ PEKKA 08.07.2012 13:44

Kaimalta kyselisin? Tarkoituksena n. kolmen viikon päästä lähteä Lofootteja kohti, eka kertaa. Reitti Mikkelistä Tornioon siitä Kiiruna jne. Menit Vaasasta lautalla, oliko siihen joku syy joka koskisi meitäkin? Ostin Norjan kartan jossa Lofootit aika pienenä. Mainitsit toisessa jutussa karttakirjan, suositteletko? Onko Caravan alueet ainoat yöpymiseen? Ainakin ihan pohjoisnorjassa "puskaparkit" vähissä ja niihinkin kaipaan toista autokuntaa turvaksi! Hankinhan minä CAMPING Key kortinkin jäsenkortin rinnalle, tarviinko? Matkalla oloa suunniteltiin n. kaksi viikkoa, riittänee?
Nopeudet olen pyrkinyt pitämään sallittuina mutta saatan vielä ostaa vanhan "TOMPAN" tilalle uuden jossa nopeus varoitus. Luen mielelläni muitakin matka ohjeita! TV:PV

PALM PEKKA 08.07.2012 15:13

Reitti Kiirunan kautta on miten sen nyt sanois ykstoikkonen, maisemiin turtuu. Vasta ylempänä tunturiylängöillä on mielestäni hienoa. Kuka mistäkin pitää. Tuo tie on hieman paremmassa kunnossa kuin Umeåsta ylöspäin. Siellä ei vaan ole niitä leirintäalueita. Se miksi mentii laivalla Vaasata Uumajaan johtui siitä että olemme jo aikaisemmin kolunneet Narvikin ja siitä ylöspäin, ainoastaan nuo järvet missä nyt käytiin puuttuivat.Lisäksi lautta oli nyt halvempi kuin ennen eli 6,57 asuntoauto+kaks aikuista ja 1 lapsi 175 €. Tie Umeåsta Lyckselen kautta Mo i Ranaan on mielestäni hienompi. Lisäksi Lyckselessä on eläintarha jonka halusimme nähdä.Sen tien varressa on kaupunkeja, kyliä ja leirintäalueita. Maisemat ovat hienot Noiden teiden välissä kulkee vielä tienSkellefteosta Junkerdaliin. Komeaa maisemaa siinakin ja hurja lasku Norjan puolelle. Karttakirja kannattaa karttakeskuksesta tilata jos meinaa useamminkin Norjas käydä ja se on todennäköista kun siellä kerran käy. Hyvä kartta on myös Scabdinavia-Skandinavien www swisstravelcenter.com näyttää olevan. En jaksa muistaa mistä tuon olen ostanut. Puskaparkissa näytti olevan porukkaa monessa paikassa. Mantereen puolella Saltstraumenin vuorovesivirta jossa joka kuudes tunti syöksyy 400 milj. litraa vettä kapeasta salmesta läpi. kannattaa käydä. Samoin Bodon ilmailumuseossa, on siinä lentokentän tien varressa. Lautta Bodosta-Moskenesiin olis meiltä maksanu 260€ mutta Skutvikista -Svolvaerin oli puolta halvempi.Lofooteilla Eggum niminen paikka on hieno meren rannalla ja siellä saa olla parkissa. Siellä on ollut sakemanneilla sodan aikana tutka ja ne paikat on entisöity nyt. Henningsvaer on hieno paikka sitä kutsutaankin Lofoottien venetsiaksi. Sielläkin voi kaiketi olla yötä, leirintäalueita siellä ei ole. Karttakirjassa muuten näkyy monia joita ei kartoissa ole. Sen lisäksi on vielä muitakin. Harstadissa voi kiikareilla nähdä leirintäalueen rannasta valaita. Siellä on myös se Adolfcanonen eli hitsin iso tykki. Kaunista, komeeta ja jylhää maisemaa, kannattaa pysähtyä usein. Isoja siltoja ja tunneleita. Lofooteilta pääsee pois tunnelitietä pitkin, siinä on tunneli jossa ensin ajetaan alaspäin jyrkkää mäkeä puoleenväliin ja sitten ylämäkeä se toinen reilu puoltoist kilometrii. Camping key piti olla Ruotsin puolella ja sillä pärjäs myös Norjassa. Visalla tai rahalla ostettiin ja kaikki toimi kuin Suomessa paitsi että kaupoissa oltiin ystävällisempiä ja palveluhalukkaimpia. katsele karttaa ja kysy jos jotain on epäselvää. ITE

Käyttäjän lisäys viestiin 9.7.2012 klo 14:17:48 Kabelvägin Akvaario ja museo unhtui samoin Svolvaerin sotamuseo jos sellainen kiinnostaa. Viikinkimuseo on siellä myös melkein samassa paikassa kuin se Eggum mutta sinne kääntyvästä tienhaarasta 500m etelään päin. ITE

VÄRRÄLÄ PEKKA 09.07.2012 10:24

Kiitos opasteista. Eilen iltaa katselin suurennuslasin avustuksella kartasta kohteitasi ja taisin
ne löytääkin. Herättihän se Vaasan lautta jne. tiettyjä tuntemuksia, saapas nähdä... Nyt haudutellaan ja tehdään pari pienempää matkaa asuntoauto ystävien kanssa. Ainakin luostarit Heinävedellä tarkoitus katsastaa. Kesälle kivaa jatkoa toivottaen.

VÄRRÄLÄ PEKKA 23.07.2012 13:53

Nyt on luostarit ja Imatrankoski käyty,Lofootit odottaa! Tarkoitus lähteä liikkeelle alkaneen viikon torstai tai perjantai Tarkoitus edetä rauhallisesti ehkä vasta maanantaina Ruotsin puolelle. Käytin A-auton varmuudeksi korjaamolla tarkistuksessa että kaikki OK. Autonesteitä, moottoriöljyä, tuulilasinpesuneste,kemsaneste. Miten on, otanko varalle 10l:n pänikän dieseliä? Muuta mahdollisesti? Puhuin kotona tuosta Vaasan kautta reitistä, mutta "sisäministeri" haluaa pitää Kiirunan kautta menon voimassa! Sitten, kun sivuteillekin poikkeillen, olemme laskeutuneet Lofoottien eteläkärkeen,onkin mietittävä,onko lautta Bodoon sopiva, vai palaammeko tietä Narvikkiin ja siitä vuonon itäreunaa etelää kohti? Fausken jälkeenhän onkin kaksi tietä Luulajaan, suorempi tai Mo i Rana? Näilläkin aatoksilla vaatteita ja vähän ruokaakin autoon. Muistaen Häijään miehen lausuma: pienistä eläimistäkin tulee lantaa! Eli painoa. TV:PV

PALM PEKKA 23.07.2012 14:41

Kyllä siellä polttoainetta saa kun muistaa että pienemmissä kylissä ei jakeluasemia ole ja tankkaa aina isommissa. Ei hän siinä ole kuin tankkaamisen vaiva kun pitää tankin yi puolillaan. Moskenesista Bodoon kulkeva lautta oli meidän mielestä kallis, mutta kun ajat Svolvaeriin niin sieltä menee lautta Skutvikiin kahdessa tunnissa. Tie Skutvikista Fauskeen on mielenkiintoisen mutkikas mutta hyvällä päällysteellä. Mo i Ranasta Uumajaan tuleva Sininen tie on hieno ja jo Hemavanissa on kauppoja ja huoltoasema. Tärnabyssä suht koht hyvä leirintäalue kosken rannalla, ja se harmaa grillikatoksen näköinen on sitten kappeli siinä joen rannalla se missä on ikkunoissa lasityöt. Lyckselessä hyvä leirintäalue, pyydä paikka numerosta 130 eteenpäin niin pääset yyden huoltorakennuksen lähelle, siinä on sauna lämpösenä. Muista käydä Henningsvaerissä ja Eggumissa Lofooteilla. Kysy jos jäi epäselvää. ITE

BERG LEIF 23.07.2012 15:43

Tästä saa erittäin hyviä Norjan tiekarttoja, kesti 4 päivää. http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=11653

Lähtö 3 viikon kuluttua, Vaasa - Uumaja-Mo i Rana ja rannikkotie FV17 Bodöön ja sieltä lautalla Lofoten ja Vestervålen. Kahden viikon matka.

KNUTARS EINO 23.07.2012 15:49

Minkä kautta aiotte Kirunaan? Mikäli menette Pajalan kautta, niin saatte kyllä autollenne kestävyystestin samalla! Nimittäin tie E45 välillä Vittangi-Svappavaara oli ainakin pari viikkoa sitten aivan kamalassa kunnossa tietöiden takia. En usko, että ovat vielä saaaneet pintaa vedettyä, mutta varoitus varmuuden vuoksi.

eikka

RUOHO MARTTI 23.07.2012 15:51

Moro. Lähden poikani kanssa kalaan vuonoille. Nousemme Trondheimistä ylöspäin aja Ruotsin puolelle palaamme tietä 73, joka yhtyy blåvägeniin Tärnabyyssä. Olen ymmärtänyt, että siellä ei ole bensa-asemaa, vaan pitää tehdä koukkaus Hemavaniin, eli n. 40 km ylimääräistä. Olenko oikeassa? Mistä saa polttoainetta Tärnabyn jälkeen, jos nokka on kohti Uumajaa?

PALM PEKKA 23.07.2012 15:56

En ole varma mutta Lycksele on iso kaupunki. Iso ja iso mutta ismpia sillä tiellä. ITE

Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2012 klo 15:57:52 Vaasasta Uumajan kautta Mo i Ranaan ei mennä lähellekkään Kiirunaa vaan koko matka Sinistä tietä. Kiiruna on Silvervägenin varrella. ITE

VEIJOLA ESA 23.07.2012 17:09

Ei Kiiruna ole silvägenin varrella, vaan vielä ylempänä narvikiinvievän tien varrella neljäntuulentien alapuolella. Tietääkö joku millä nimellä tätä tietä kutsutaan?

VEIJOLA ESA 23.07.2012 17:09

Ei Kiiruna ole silvägenin varrella, vaan vielä ylempänä narvikiinvievän tien varrella neljäntuulentien alapuolella. Tietääkö joku millä nimellä tätä tietä kutsutaan?

PALM PEKKA 23.07.2012 17:28

No sehän onkin Nordkalotvägen nin onki elikkä E10 tie. ITE

VÄRRÄLÄ PEKKA 23.07.2012 18:05

Jätetääpä varakanisteri kotiin. Auton säiliö riittää n.800km ja ajoissa tankkaa niin eiköhän asemia löydy. Ja täältä etelästä kun tullaan (tai savosta) eikai meillä syytä Pajalaan nousta? Torniosta tai Ylitorniosta viimeistään rajan yli. Aavasaksassa voisi yöpyä. Mitähän eläinnäkymiä "valaitten" lisäsi odotettavissa? Poroja,sopuleita.... Nähtävyyksihän varmaan riittää kun ei syventyisi liikaa, ainakaan ajaessa?! Kiitos tiedoista olen tallentanut ne matkalukemisiksi. Antoisia matkoja kaikille jopa kalamiehille!

LINDROOS LAURI 27.07.2012 00:08

Mitäpä jos sittenkin ottaisi kympin verran varapolttoainetta mukaan - ihan varalle vaan:-) Kas kun tuo kulkineen ruokailu on vuoristotiellä ihan eri luokkaa. Asemia joskus harvassa, joku lopetettu tai löpö sieltä tilapäisesti loppunut jne. Aika monella kaverilla on yllätys tullut kohdalle, kun piti vielä olla - mittari näytti. Tietokoneen laskureihin ei voi aina luottaa. Tuoreet terveiset Norjasta! Lauri

PALM PEKKA 27.07.2012 06:49

Tee yahtosi mukaan, ja rauhoittaahan se kun ei sitä mittarii tarvi kytätä. Minulla kulutus putosi alle kympin. Siellä nääs ajetaan hitaammin. Nopeusrajoitukset, (joita muista noudattaa) ovat 50,60,70 ja 80. Hiljaa Lofooteilla mennään. Veikkaampa ettet haluakkaan ajaa kovin kovaa. Hauskaa rentouttavaa ja elämyksellistä matkaa. Jäätte todennäköisesti kiinni Norjaan mutta ei se mitään. Ei se pahempaa ole kuin Lapinhulluus. ITE

HUOVINEN SIRPA 08.08.2012 07:12

Nordkappiin menijöille tiedoksi, Norkapptunnelin tunnelimaksu on poistunut 29.06.2012. Onhan se aluemaksu kuitenkin aika rasvanen.Sää oli tosi hieno Heinäkuun kolmannella viikolla, aurinkoinen ja lämmin, jopa keskiyön aikaan. Esko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.