Euroopan peräkärry buumi

SOHLBERG JUHA 04.07.2012 15:45

Tänä kesänä tuli selkeästi laitettua merkille, että valkoiset pienet peräkärrryt ovat lisääntyneet asuntoautojen perässä Saksassa ja muualla keski-euroopassa. Olisiko punnituksia tehty tai niitä markkinoitu aiempaa enemmän. Leirintäalueilla ei pistä niin silmään, mutta kun pysähtyy tankkaamaan niin parkissa joka kolmannella jo kärry perässä...

Milloinkohan yleistyy kotosuomessa.

Juha

NYYSSÖNEN KAJ 04.07.2012 16:28

Niissä on sisällä useimiten moottoripyörä tai mönkijä jota eivät saaneet mahtumaan auton sisään.

KOISTINEN TOIVO 04.07.2012 16:38

Eihän se mikään huono konsti ole, sinnehän sopii retkitoolista lähtiin vaikka mitä tarpeellista tavaraa. Eikä nouse painot, paitsi se kuuluisa pikku e nyt sitte. Niin ja pitää muistaa että se kärry on, meinaan minä olen kyllä peruutellut kiireessä muka, ja kun kuului rutina taka kulmalta... niiin muistui, ja vähä maksoi ja kirvautti. Toivopoika

JANHONEN MATTI 04.07.2012 16:46

Kaj tuossa kertoi mitä sieltä kärrystä usein löytyy. Ja sopiihan sinne käriin muutakin. Varsin vähän on niitä takatelineitä jotka ison moottoripyörän tai skootterin kantaa ja jos kantaa niin 200 kg vipuvarreen päässä johtaa akselipainon ylitykseen. Monella on kyllä lastausluukuissa mittaa ja takatallissa tilaa jopa moottoripyörälle mutta eipä näytä ison pyörän takatallin reuhuminen olevan ihan helppoa ja vaatii kovan sitomisen. Ja sekin voi vaikuttaa, että niiden ei tarvitse ostaa metrinmitalla laivankantta sille kärrille.

Olen joskus ihmetellyt, että miksi noita keveitä < 750 kg kärrejä on täällä meillä autojen perässä niinkin vähän kun on. Ne kun ei vaikuta 80 km/h autojen ajonopeuteen eikä korttivaatimukseen.

NYYSSÖNEN KAJ 06.07.2012 07:19

"Olen joskus ihmetellyt, että miksi noita keveitä < 750 kg kärrejä on täällä meillä autojen perässä niinkin vähän kun on. Ne kun ei vaikuta 80 km/h autojen ajonopeuteen eikä korttivaatimukseen."

Peräkärry saa painaa saman verran kuin vetoauton omapaino on. Yhdistelmän kokonaispaino on enintään 3500kg. Näissä tapauksissa ei tarvita pikku-e korttia.

-sen sijaan jos vetoauto vaatii C-ajokortin niin et saa laittaa yli 750 kg kärryä perään ellet omaa CE-ajokorttia.

JANHONEN MATTI 06.07.2012 10:11

Täsmennän hieman aiemmin esittämääni, ettei tule väärinkäsityksiä. Ajattelin lähinnä m-autoja joiden kokonaismassa on alle 3,5 tonnia ja joiden kuljetuskyky joko käytettävissä olevan tilan tai kokonaismassan vuoksi ei riitä kaiken lomalla tarvittavan kuljettamiseen autossa ja tämän ongelman ratkaisuksi esitin kevyttä jarrutonta peräkärryä.

Perävaunuja käytettäessä ajokorttisäännökset riippuu vetoautojen ja perävaunujen teknisistä (rek. otteseen merkityistä) kokonaismassoista. Tästä seuraa, että sillä seikalla onko perävaunu tyhjä vai täysi ei ole merkitystä ajokorttivaatimuksen kannalta.

B-kortilla eli henkilöautokortiksi kutsutulla ajokortilla saa kuljettaa maksimissan 4 250 kg:n yhdistelmää, joka muodostuu kokonaismassaltaan enintään 3 500 kg painavasta vaikkapa matkailuautosta ja jarruttomasta enintään 750 kg kokonasmassaisesta perävaunusta. Kilokin yli ja korttivaatimus muuttuu.

BC-ajokortti jota myös kuorma-autokortiksi kutsutaan sallii henkilö- ja paketti- tai matkailuautolla perävaunua vedettäessä ihan saman minkä pelkkä B-kortti.

BE (BEC) on sitten jo ihan eri juttu.

Sitten on vielä tämä v. 2007 voimaan tullut direktiivi joka määrää niin vetokoukun kun vetoaisankin vaatimuksista joihin kuuluu mm. D-arvon ilmoittaminen ja vasta se viimekädessä määrää mitkä on yhdistelmän kokonaismassat. Tämä seikkahan täällä usein kiistetään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.