- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Turvakettinkihommaa vai verhot kiinni
Turvakettinkihommaa vai verhot kiinni
Terve,
Näin aloittavana karavaanarina olen kauhistellut tätä varustautumista joka tuntuu olevan miltei tarpeellista kun yövytään jossain muualla kuin varsinaisella kämppinkialueella muurien sisällä.
Appiukko on laittanut tämmöisen möykkyauton jota lainaamalla meinattiin ilman edes mitään kotimaan karavaanarikokemusta pamauttaa marttyyrinä heti suoralta kädeltä useamman viikon reissulle italiaan asti kahden pienen lapsen kanssa.
Lähinnä on alkanut ihmetyttää tuo päämäärä tuossa ovien ketjuttamisessa. Tuossa sukumöykyssä ainakin on haitariverhot myös ohjaamon ikkunoissa. Ilmeisesti on myös semmoisia autoja joissa on joku kardiini vaan hotellin ja ohjaamon välissä ja silloin jää ne navit ja hanskalokerot jne näyteikkunaan. Silloin tajuan sen ketjun logiikan, mutta onko se gurujen mielestä tarpeen jos sisälle ei edes näe?
Vai onko niin että tilastollisesti semmoinen auto jätetään riskin vuoksi mieluummin rauhaan kun ei näe mitä sisällä on (vaikka olettaa tietenkin voi) ja kuinka vaikeasti sen sieltä saa? Vai olisko parempi niin, että jätetään verhot auki ja pannaan juhlalliset vitjat esille lehmänkelloja täyteen että yritäppäs tulla hiljaa?
Lukot on tietenkin hotellin ja ohjaamonkin ovissa huonommat kun kesämökin ulkohuussissa. Hälytin on sisätutkilla, mutta pillin uikutus on aika hiljaista, herääköhän tuohon... Ja kauheasti ei viitsisi alkaa varustella kun ei ole edes oma auto eikä oviinkaan saa mitään ketjuja ilman porausta ja mutterikoukkuja.
Onko meidän vaan aina yritettävä lutviutua kämppikselle, vaikka meillä onkin suunniteltu myös pitkähköjä ajopäiviä? Kun on vuokrattuna vähän tiluksiakin ja aikataulu painaa ja ilta tulee.
Jarkko
Asia on vähän tuollainen psyykinen pelkotila.Samalla kannattaa varautua maanjäristyksiin ja ydintuhoon.Kyllä se on riittävää varautumista kun pidät verhot edessä ja ovet lukittuina.Siihen asunto-osan oveen voisi jonkin lisälukituksen hankkia ulkopuolelle lähinnä sitä varten jos poistutaan auton/vaunun läheltä.Tuollaiset ylimääräiset lukitukset kun ollaan sisällä kulkimessa ovat selvä riski sisällä olijoille.Vakuutukset ovat varkaiden varalle ja jos olet peittänyt näkyvyyden sisälle se jo riittää.Noihin minun näkemiini matkailuvehkeisiin ei teinien lisäksi taida olla kyvyttömiä sisään murtautujia jos niin halutaan.Omalta kohdaltani olen miettinyt mitä siellä voisi olla sellaista jota vakuutus ei korvaa?Runsaalla varautumisella varkauksiin aiheutetaan vain suuremmat tuhot kun joku menee yleisavaimella sisään ehkä keskeytetään koko reisu kun kulkimen vauriot ovat suuret.
Tervehdys miten te laitatte ne ketjut kinni -07 ducaton
Korvake kiinnitetään molempien etuovien yläkulmaan kahdella ruuvilla. Ketjussa on pikalukkosakkelit (tms nimike) jolla ketjun saa helposti auki ja joilla sien saa just halutun pituiseksi. Ketju vedetään ratin kautta, jolloin se näkyy ulos. Fiamma turvalukon lukkopesä on pyöreä, eikä siihen käy tavalliset tiirikat. Kiinnitys oven karmiin näkymättömiin.
Eikö tämä lisä lukko ole ketjua vielä parempi kun sen saa lukkoon eikä tarvitse ketjua viritellä? Kalliimpi kylläkin. http://www.reimo.com/fin/467431-lisaelukko_ducato_alk_2007/
Hyvä se on tuokin lukko, ja estää sisäänpääsyn. Miinuksena hinta ja näkymättömyys ulospäin. Vaan ei vara venhoa kaada, laita nuo lukot ja lisäksi se ketju, joka maksaa kymmenesosan lukkojen hinnasta. Siihen ketjuun kuuluu myös lasin sisäpuolelle kiinnitettävät tarrat. (niitä saa erikseenkin) Sitten vielä asunto-osaan tuo 360 astetta kääntyvä Fiamma tutrvalukko, niin rosmo menee mieluummin lukottoman auton luo ja putsaa sen 5 minuutissa tyhjäksi.
Itsellä on nuo kaikki käytössä aina kun poistutaan autosta, vaikkapa vain kaffepaussille.
Ja doberman/rottweilin murinaa ja varoitushaukkua tulee kaiuttimista.
Ihan vaan kysymys, kuinka kauan kestää avata ikkuna tiiliskivellä tms.?
Niin kauan kun meidän autoonkin pääsee asunto-osan ikkunasta peltisuikaleen avulla ei kannattane hankkia lisälukkoja. Hälytin on.
Kyllä Fiammat ovat sivu- ja takatallin ovissa. :) Varmasti hyvät. Etuovien lukoista on ikkunassa tarra. Meillä on juuri nämä, erinlainen avain. http://www.campingplus.de/wbc.php?sid=4497987b4f&tpl=produktdetail.html&pid=8636
Meillä oli alussa ketju ja munalukko systeemi mutta se oli työläs. Ajattelin että onko ketjusta jotakin tiettyä hyötyä jota en naisena osaa ajatella? Tietysti se pitää ääntä jos rosvo sisään tulee.
Se takaovi mietityttää yöllä. Eihän sitä silloin voi Fiamalla kiini laittaa kun etuovet ovat tupla lukoissa, on hätä tilantessa päästävä siitä nopeasti ulos. Laitamme oven lukkon rakoon abloy avaimen lisä lukoksi. :) Ovessa on muoviset sisäkuoret niin muut vaihtoehdot on huono laittaa. Tietysti tavalisen turvaketjun voi muoviinkiin kiinittää.
Noita hälyttimiä on mietitty mutta tiedä mikä olisi hyvä hintalaatu suhteelta.
Varmasti nuo mekaaniset lukot hidastavat rosvoja jos niitä sitten onkaan. Eikä voi pelolle antaa valtaa vaan nauttia karavaanari elämästä.
Oletteko omien koirien haukuntaa nauhottaneet vai? Vasta Moselin-laaksossa isossa norjalaisautossa haukkui koira, olikohan sekin vain kaijuttimista? aika nerokas juttu. Entäs jos rosvo kuunteleekin ettei tuo ole aitoa?
Jos minun pitäis moiseen asumukseen murtautua koppaisin sivuikkunan tai etuikkunan hajalle ja siitä sisään.Tommosen kulkimen myllää 5min. ympäri ja silloin on se telkkari ja läppäri mukana sekä patjan alta passi ja rahat.Se on siinä,ei paljon nokka tuhise mokomien ketjujen takia.Jos vähän aiheutuu melua niin ympäristö ei paljoa asiaan puutu.Minua on huvittanut poikani asunnon varashälytin,iso ikkuna jonka särkemällä saa oven auki.Jos hälytin soittaa niin ennen kuin joku ehtii paikalle on kaikki tarpeellinen jo kadonnut.
Jos yhtään ajatellen autonsa pysäköi eli mahdollisimman näkösälle eikä mihinkään p-paikan tai kadun peränurkkaan puskaan kiinni, niin kyllä aika paljon pokkaa rosvolta vaatii, että se ihan muina miehinä kiipeää sisään asuntoauton etuikkunasta, tai muiden ihmisten tuijottaessa sivuikkunastakaan!
Ovista kai mieluiten mennään, koska niistä voi mennä sisään lähes "muina miehinä". Ja ihan varmasti hälytimen voimakas melu hankaloittaa rosvon touhuja sekä autoon mennessä että siellä sisällä ollessa.
Ketju ainakin meille antaa yörauhan, sillä silloin etuovien lukot särkien sisälle ei pääse, enkä usko että rosvo joka tekee pikakierroksen yöpaikalla, valitseisi edes autoa, minkä etuovet näkee ketjulla lukitun.
Takaovessa meillä on yksinkertainen puukapula kahvan välissä, silloin sitäkään ei saa ulkopuolelta auki, mutta sisältä pääsee ulos hyvin vauhdilla, jos tarve on.
t.Kaarina
Niinpäs se. Hälyttimen ujelluksista ei kukaan evää notkauta, ei edes sinnepäin katso, kunhan ääni tulee eri suunnalta missä oma auto. Llapsosiakin käytetään hyväksi, kun ne nakataan katolle veitsi kourassa ja menevät kattoikkunasta läpitte. Ja mootoorisahalla seinästä hujauksessa aukko, helppo juttu. Oikein huvittaa kuinka helppoa se autoon sisälle pääsy onkaan !
Rosmo ei kuitenkaan arvaa ihan luottaa siihen, ettei kukaan kysäisis jotain, jos noita poikkeuskonstejansa marketin pihalla työhelessään käyttää. Juuri kaupoissakäyntien ja kahvepaussien aikana sekä autoja että vaunuja eniten ja varsin sujuvasti tyhjennellään. Usein koplassa on kolme-neljä aktivistia. Heti kun porukka on lähtenyt puotiin tai sumpille, niin yksi lähtee kännykkä kourassa seuraamaan - antaa ohjeita. Pakuauto kurvaa ihan viereen, yksi tuikkaa tiirikalla lukon rikki ja sitten alkaa tyhjennysoperaatio ketjuperiaatetta käyttäen. Kaik viedään, lakanatkin. Minkätähden sitä pitäis turhia vemmeltää tiiliskivin, sorkkaraudoin tai penska-avulla kun hyväuskoisia hölmöjä riittää. Siis niitä, joilla ei ole mitään muuta kuin avara hyväuskoisuus lukkojen ja kettinkien sijalla ?
Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2012 klo 16:58:17 Tämän piti tulla ennen tuota Kaarinan kirjoitusta.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2012 klo 17:14:27 Lisätään nyt vielä, että sisäpuolelta ketju aukenee helposti kun siinä ei ole lukkoa vaan jousin toimivat hakapalaset ( on niillä oma nimikin), jotka aukeavat sormen painalluksella, jos tulee kiire ulos. Fiamma-turvalukkoa ei saa tavallisella tiirikalla auki, sillä lukkopesä ja avain ovat renkulanmuotoisia. Ihan tavallinen abloy-riippulukkokin on melkoisen murtovarma ulko-ovessa.
Jukka puhuu järkeä. Näkyvät lukitukset vievät rosvot viereiseen autoon. Ovet yhdistävä ketju on aivan ykkösjuttu, siitä on paha kontata ikkunasta sisään kun ketju on tiellä.
Kuvissa mun sydeemit, etuovissa on lukitukset jotka eivät näy ulos, ja lisäksi hyvin näkyvä ketju. Ulko-ovessa putki ja turvalukko.
Toki tuonnekin helposti pääsee, muttei aivan kävelemällä. https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/Lisalukot?authkey=Gv1sRgCIS8gO-2o6-P4gE#
@timppa
Niinpä, ei siinä ketjut eikä asuntopuolen ulkopuolinen lukko paljoa pidätellyt Espanjassa toissa talvena. Asunto-osan ikkunan lukot(muovia) rikki ja siitä sisälle. Vain kengänjäljet keittiön pöydällä. Ehkä kokoa 38. Lisäksi valot (LED) päällä koko ajan. Auto parkissa asunnon edessä, lyhtypylvään alla.
Noniin,
Alkoihan sitä tulla taas sitä samaa mitä oletinkin. Ilmeisesti se on kuitenkin niin että tässä on kaksi eri tilannetta:
1) ollaan nukkumassa jolloin ollaan sisällä tiedottomana. Verhot kiinni. Lastenistuimet ohjaamon penkeille mahdollisimman hankalasti. Tällöin riittänee että sivuovi on vaikka katajakepillä salvattu oven muovikahvasta sisäpuolelta. Ovessa on ikkuna josta verhot auki jätettynä se kapula sitten terroristin silmään pilkistää ja elannon hankinnan vaikeutus on ymmärrettävissä. Lisäksi kannattanee pitää se tutkapilli päällä, vaikka yövirtsaamista se aika paljon hankaloittaa.
2) auto on yksin omillaan (perhe viihtymässä) jolloin saa varustaa lompakkonsa mukaan ja mikään ei auta. Se sivuoven salpaaminen sisältä kepukalla onnistuu myös autosta poistuttaessa, jolloin omaisuus jää Transitin luotettavien lukkojen varaan. Ja se pilli taas päälle ja punainen ledi vilkkumaan ikkunalle. Möykyssä on kiinnitettynä myös halpahallin kassakaappi, joka vähän hillitsee omaisuushävikkiä, tosin sisälle on jo silloin menty. Ikkunoille ei ole mitään järkevää kikkaa ellei onnistu pellistä vääntelemään jotain näppärää jousilukkoa. Vaikka saa ne aina repimällä auki.
Kysymyksiä: a) saako jostain niitä "uhotarroja" että käytössä on alarmi? b) onko kenelläkään murtokokemusta silloin kun verhot on kiinni. Silloinhan se heppu joutuu punnitsemaan kannattaako yrittää kun kerran ei tiedä mitä on vastassa ja ovessakin on oikein tarra. Ei kukaan järkevä kuitenkaan markettiin mennessään mitään verhoja venkslaa että se siitä sitten...
Jos vedän tätä omalla kohdalla vähän yhteen, niin vaikuttaa siltä että etsin jonkun kapulan sivuoven sisäpuolelle ja koitan katsoa jos saan luvan laittaa ketjulenkit ja käytämme niitä nukkuessa. Jos ei olla kotona, niin menkööt sinne sitten.
Kiitoksia keskustelusta ja vastauksista. Yritin vähän katsoa kuviakin, mutta on tämä matkanetti tänään aika hidas. Jatkakaa vaan mielellään jos asiaa riittää. Osallistun jos tulee uusia juttuja.
Jarkko
Minua on askarruttanut kysymys: Onko missään näyttöä että näkyvä sisälukitus olisi siirtänyt rosvoilun naapuriautoon? Vai onko vain olettamus? Osaava varas ei näpertele ovien kanssa, ikkuna lekalla rikki, sen lähistölllä olevat tavarat mukaan ja pois, aikaa menee 5 - 10 sekuntia. Ei väliä vaikka joku nukkumassa, ovat jo kaukana kun nukkuja kömpii ulos.
Kuulin eräältä Ruotsallaiselta että taitava rosvo tulee sisään ilman että huomaat yhtään mitään. Ainut on että sisävalo palaa ja apukuskin ovi auki hansikas lokero auki ja kaikki etupenkiltä on pois. Ei murtojälkjiä mahdollisesti oven ulko lukon muovin alle on työnnetty jotain ja saatu ovi auki mitään ei ole rikpottu. Itsellä on taaipuisa nätti muovipäälystrtty vaijeri aina ovitaskussa ja käytän jos tuntuu siltä muuut ovet on sisältä lukitt niitä ei saa auki ulkopuolelta.
Kyllä nuo näkyvät lisälukitteet varmasti auttaa.
Mutta reissussa tuli sitten tuon oman tapauksen jälkeen katseltua muiden autoja tarkemmin ja hyvin monesta keskieurooppalaisesta autosta on asunto-osan ikkunoista palasia pois lukkojen kohdalta. Eli nuo ikkunathan saa auki kun siitä välistä sopivasti vääntää jne.
Aika huoletta me kuitenkin jätettiin loppureissunkin ajan auto marketin pihalle jne. Lisälukot paikalleen, tavarat ajoissa ennen parkkipaikkaa auton salalokeroon piiloon eli autossa ei näkynyt mitään arvokasta. Hälytin tietty päälle ja hälytin on sellanen malli mikä lähettää tekstiviestin heti kun menee päälle. Pari kertaa sitä jopa kokeilin eri maissa ja tosi nopeasti viestit kilahti perille, eli aika äkkiä sitä parin aikuisen kanssa olisi ehditty auton viereen...
Enkä minäkään ruotsissa mitään kuullut muuten kuin havahduin että peite oli pois, ovi raollaan ja hanskalokero auki. Ja nukkumaan menosta vajaa tunti ja nukuin vielä todella huonosti.
Selvennähän Leif hiukan tuota kuviota:
"Ei murtojälkjiä mahdollisesti oven ulko lukon muovin alle on työnnetty jotain ja saatu ovi auki mitään ei ole rikpottu. Itsellä on taaipuisa nätti muovipäälystrtty vaijeri aina ovitaskussa ja käytän jos tuntuu siltä muuut ovet on sisältä lukitt niitä ei saa auki ulkopuolelta."
En tiedä mitä selvennän, onhan siinä kirjoitusvirheitä mutta se johtuu mun koulun pakkosuomen tunneilta opittua.
Sen vaan että vajeri on yksinkertainen tapa saada etuovet pysymään kiinni eikä maksa paljon. Hän arveli ja myös poliisi että varmaan ovenkahvan muovin välistä jotenkin menty, auto oli 05 mallia ja niissä on se nappi siinä oven lukon päällä jos ne on päässyt siihen käsiksi. Näiissä uuden mallisissa ei sitä ole vaan nappi on koelaudassa eikä oikeassa ovessa ole avaimenreikää.
Itse olen matkustanut matka tai retkeily autolla Euroopassa vuodesta 1987 joka kesä enkä ole koskaan sattunut edes näkemään tämmmöistä ryöstöä tai mitään sen tapaista mutta valikoin aika tarkkaan mihin auton jätän tai missä yövyn ja käytännyt vajeria viimeiset 8 vuotta.
Ajatteleppa Alf, miksi ryöstäjä rikkoisi ikkunan ellei näkyvissä ole muuta kuin vaijeri joka aika paljon vaikeuttaa sisällemenoa. Sinnekkö se könyää vaikka porukka nukkuu autossa.
Mun mielestäni vaijeri auttaa lähes satavarmasti yöpyessä. Kaupoissa käydessäkin aika paljon, koska konttaushommia on tiedossa.
Tietysti pulttisaksilla varustaunut menee hetkessä sisään, muttei sekään jos lähistöllä on auto ilman varmistuksi.
@timppa
En tahdo nyt ketään tässä osiossa kirjoitellutta moittia, vaan on aika yleistä vähätellä mahdollisuuksia ehkäistä murtautumisia kertomalla esimerkkejä onnistuneista ryöväyksistä, vaikka miten oli niin ja näin ja vielä noinkin. Tyyliin pääsee se rosmo sisään joka tapauksessa.
Helpoiten murtoja tehdään kulkimiin, jotka ovat tyhjänä asukeista jossain muualla kuin kämppärillä parkissa. Yleensä paikoissa, missä ei muita liiku, vaikka olis kuinka valoisaa. Silloin sisäänmenotavalla ei juuri ole merkitystä.
Yhä yleisimmiksi ovat käyneet putsaukset markettien ja paussipaikkojen parkkialueilla silloin kun matkustavaiset poistuvat vähäksi aikaa asioille. Näihin tilanteisiin varautuminen on sentään kaikille mahdollista, eikä edes kovin suurta vaivaa tai rahasummaa vaativaa.
Sen sata starinaa vuosien aikana olen kuullut, kun myyntipöydälleni olen turvalukkoja, ketjuja tai muita murronvaikeuttajia asetellut. Hyvin monilla on kokemuksia juuri näistä helpoista sisäänmenoista yllämainituilla parkkialueilla. Lähes aina on tiirikoitu joko etuoven tai asuinosan oven lukko ja autosta viety milloin kaikki, milloin vain näkyvillä olevat arvotavarat. Nämä vakiolukot ovat ammattilaiselle yhden tinttauksen tavaraa.
Ylimääräisiä turvalukkoja, ketjuja, vaijereita jne. käyttäneet eivät kerro murtojen kohteeksi joutumisestaan tällaisilla paikoilla. Samoin ei kuule karavaanarikoiran omistajilta varkauksista.
Se vaan on justiinsa niin, että ken ei ole mitenkään tehnyt autoon sisäänmenoa vaikeammaksi, niin joutuu suurella todennäköisyydellä ennemmin tahikka vähäsen myöhemmin ryöstön kohteeksi.
Harmillista, sillä suurin osa parkkipaikkaryöstöistä on hyvin helposti tässäkin keskusteluketjussa mainituin turvavälinein ehkäistävissä. Reissustakin jääpi olennaisesti mieluisammat muistelot, kun ei tarvitse kaikkea mukanaollutta haikailla ja nyreksien uusiksi ostella !
Tätä ei voine liikaa korostaa, eihän ?
Jukka: OK!
Luulen ainakin, että meillä voi jättää kettingit virittämättä kun mukana kulkee 3 kpl karvakuonoja, joilla vahti- ja reviiriviettiä löytyy.. Eikä tyhjene akut, jos vaikka louskutus-raita jääkin luuppiin :))
Viime kesänä Unkarissa tuli todetua toimivuus kun jäi marketin p-paikalla etuikkunat auki. Auton ympärillä pyöri epämääräistä porukkaa, mutta ei löytynyt kellään uskallusta työntää kättään haukkujen pesään..
Marketin parkkiksella sen kun jättää asuntopuolen oven kunnolla auki ja radion normaalivoimakkuudelle, niin kukapa tulee kurkistelemaan sisälle, jotta onko siellä ketään.
Kujiksen teoria toimii vain niiden halpojen rahvaanmallimatka-autojen suhteen. Eihän kukaan itseään kunnioittava ammattirosvo sellaiseen m-autoon erehdy tunkeutumaan, tietää kokemuksesta että ei löydy mitään arvokasta varastettavaa! Pyrstnerit ja hyynerit kyllä rosvoja kiinnostavat, sieltä löytyy kunnon tavaraa, saattaa jopa setelifyffeekin löytyä, isompia paaleja! Kjiäh kjiäh, KRAA! ;-)))
Kyllähän se oven auki jättö vaatii vähän uskallusta . Ei ne rosmot heti sisään tunge , ensin vähän heilautetaan autoa ,jos ei tapahdu mitään , niin eikun hommiin.
"kukapa tulee kurkistelemaan sisälle, jotta onko siellä ketään"
No ainakin kiikarikauppiaat ja ammattivarkaat. Jälkimmäiset tulevat kysymään ajo-ohjeita johonkin ja samalla katsastavat löytyykö sisältä jotain murtautumisen arvoista tavaraa. Tarkoitus on tulla sitten työkalujen kanssa myöhemmin uudestaan, kun väki on muualla. Jos ovi on jo valmiiksi auki, menee juttu rosvon kannalta pikku näpistyksenä ja omistajan kannalta omaan pussiin, koska vakuutus ei korvaa ilman murron jälkiä.
moikka. ei tuolla maailmalla nyt tarvitse rueta kettinkien kanssa pelaamaan .vuosia ollaan kuljettu viabalttiaa ja ei ne ihmiset ole sen kummempia kuin täällä suomessakaan.nytkin kesän reissulla oltiin rekkaparkissa sun muissa parkeissa eikä mitään ongelmia.kokemusta on baltian maista kaksikymmentä vuotta ja venäjällä ruettiin kulkemaan kahdeksankymmenen luvun alussa niin turistina kuin työ asioissa.ei muuta kuin jättäkää se pelko kotia ja reippaalla mielellä reissuun.hyvää kesää kaikille.
Olen tässä lueskellu noita eriasteisista pelkotiloista tämän päivän kulkijoilla. Eikö olisi aikaturvallista ottaa ihan maalais järki käyttöön.Itse olen kulkenut eurooppaa ristiin jo useamman vuoden ajan ei ole ollut mitään ongelmia.Tässä muutamia ajatelmia:Asunto auto (sekä vaunu) maksaa hyvinkin 20000 ainaylöspäin melkein rajattomasti.Kuitenkin ehdottomasti eniten etsitään ilmaisia yöpymis paikkoja tai ainakin hyvin halpoja.Tämä yhtälö ei ole koskaan auennut minulle,alla on 40000€ matka-auto muttei ole varaa maksaa cämppäri maksua,missä on palvelut ja turvallista yöpyä.Hei haloo ottakaa järkikäteen yrittäkää edes ajatella asioita ja suhteuttakaa asiat oikein.Hyviä ja turvallisia reissuja
Vaikka se auto tai vaunu maksaisi 1 000 000 euroa ei ne camping aluveiden vastaanotot ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta auki enää illalla klo: 22:01
Sinä yksi pätevä syy.
T : Masi
Se on tietenkin aivan totta,mutta hyvällä suunnittelulla tämä epäkohta on kyllä varsin helposti ohitettu,ja olemmehan todennäköisesti loma reissulla ja silloin on mahdollista muuttaa aikataulua,että keritään ajoissa yö puulle turvalliseen paikkaan.Että silleen.
Minä puhun pääasiassa kauppojen pihoilla tapahtuvista murroista. Näissä ketjut ym. ovat aivan ylivoimaisia varmistuksia. Mun mielestäni vaanarin vapauteen kuuluu yöpyminen muaalakin kuin kämppäreillä.
@timppa
Eihän sitä vapautta ole tässä kirjoittelussa kyseenalaistettukaan,mutta kyllä välillä tuntuu,että osa varaanareista on pahasti ylireagoinut keskieuroopan ihmisistä.Ei ne ole sen suurempia roistoja kuin suomalaisetkaan, tosin he saattavat keskittyä kalastelemaan tietyille alueille marketit,huoltoasemat,ravintolat ja niiden parkkipaikat.Pitäkäämme vapaudestamme kiinni ja yövytään missä halutaan,Kuitenkin JÄRKI mukana.
Viime vuosisadalla vielä sai alennusta kotivakuutuksesta jos omisti VAT hyväksytyn murtohälytinsysteemin. Mahtaiskohan asenteet muuttua jos vakuutusyhtiöt alkaisivat myöntää pikkurabanttia kaskovakuutuksista sillä edellytyksellä, että auto on varustettu turvalukoilla ja -ketjulla ?
Se vaan jotenkin nurjuuttaa kun just pariin-kolmeen noin ilmiömäisen simppeliin lisävarusteeseen suhtaudutaan vähemmän kannustavasti. Siinä sentään on koko reissu täyspilalla, jos laistaa nuo lisäturvat. Jos kaikesta huolimati voro yllättää, niin eipä tarvitse itseään soimata mikäli on voitavansa tehnyt. Viisautta se varovaisuus on, ollaan nyt ihan missä vaan missä ylejään ihmisiä liikuksii.
Mielellään lukisi myötäkommentteja kuin kuulisi kentällä yhä useammin kertomuksia murroista, joilta olisi voinut välttyä ylimääräisen turvalukon tai turvaketjun myötä.
Sentään rutupäivillä syksyisin kohtaa etelään talvehtimaan lähtijöitä, joille kyllä kelpaa hankkia nuo alta satasen maksavat lisäturvalukitukset.
Marja-Liisa mitään huolestuttavaa tässä EI ole, aivan normaalia. Ovi ketjut ei estä murtautumista ,mutta hidastaa!! täytyy ikkuna rikkoa ja ryömiä sisään siitä lasin sirujen seasta! Helpoin ja siistein on mennä sivuikkunasta (eivät ole oikeastaa edes lukossa) Kaikkeen kannattaa varautua ja yleensä se ei nosta matka kustannuksia juuri lainkaan. Auton voi jättää kaupan pihaa niin että näet koko ajan sen (ainakin toinen näkee) Asunto osan ovi on helppo, joten lisä varmistus olis hyvä jotenkin parantaa!! Minulla on nokian vanha puhelin(prepaid) joka hälyyttää jos as.osan ovi avataan. Tokikaan en tiedä kuinka kaukaa ITÄEUROOPASTA kierrätte EU maissa pärjää normi järjellä! Ei muuta kun sekaan vaa!!
"Nyt mietityttää, että olemmeko liian sinisilmäisesti lähdössä liikenteeseen, ei ole ketjuja, ei vaijereita, ei munalukkoja eikä mitään muitakaan turvavarusteita."
Lukot ja ketjut vain pienentävät murron todennäköisyyttä, eivät tee sitä mahdottomaksi. Pelimies itse päättää, millaisella kädellä pelaa, aina voi sekä voittaa että hävitä. Vasta jälkeenpäin tietää asiasta enemmän.
Eihän noissa henki ole vaarassa ja uusia tavaroita voi ostaa kaupasta. Toisaalta, eipä sen lukituksen parantelukaan paljoa maksa rahana tai vaivannäkönä.
Marja-Liisa ei kannata liikaa huolestua näistä jutuista. Ei siitä reisaamisesta mitään tule jos kaikkialla näkee vain potentiaalisia varkaita ja rosmoja.
Ketjun aloittajana voi taas todeta että pikkasen on menty sivuun ihan alkuperäisestä aiheesta, mutta niin kaikilla palstoilla tuppaa käymään. Eikä siinä mitään, ihan asiallista on kuitenkin ollut.
Meillä tilannetta sen varustelun suhteen hankaloittaa, että auto ei ole oma vaikka lähisuvulta kuitenkin. On vähän rajalliset mahdollisuudet laatia mitään juttuja. Helpoin homma sitä pysäköintimurtoa estämään on meidän tapauksessa se salpa sinne asuinosan oveen sisäpuolelle. On vaan sen verran ohut se kahva että aika hankala löytää mitään. Pitää metsästä etsiä. Ja senkin pitäisi näkyä ulos että se estäisi jo se nyrittämisen ja ehkä siten paikkojen rikkomisen. Onneksi tuossa nakkikioskissa on ovessa ikkuna, josta voi kurkkia sisään.
Kysyn kuitenkin vielä mielipiteitä, että pidetäänkö mieluummin ohjaamon verhot kiinni vai auki, kun kerran ketjuja en luultavasti voi laittaa?
Pitää varmaan jollain nauhakirjoittimella printata "ALARMED" tarroja lukkojen äärelle, kun siinä kuitenkin semmoinen on. Jospa se vähän vähentäis houkuttelevuutta.
Onko yleisesti kenelläkään kokemusta niistä pienistä kassakaapeista? Onko niitä revitty irti? Ja tonkiiko varas myös moottoritilan tai kontin luukut? Onhan autossa piiloja reserveille. Niihin vaan ei yleensä itsekään pääse luontevasti käymään missään marketin parkkiksella.
Jarkko
Olen pariin autoon asentanut näitä pieniä kassakappeja. Olen pultannut ne kiinni auton runkoon niin, että kiinnityspulttien kupukanta on ulkopuolella ja lukitusmutterit kaapin sisällä. Pultit kiristetään niin, että pultit pyörii mutta lukitusmuttereita ei voi avata kaappia avaamatta. Kun kaapit seinämävahvuus on 3 mm terästä ja oven viisi milliä niin ei se mukaan lähde ihan pienillä välineillä. Ei näidenkään teho perustu "holvin" vahvuuteen vaan siihen, että oven murtaminen vie liiaksi aikaa jolloin voron riski kasvaa. Tähän hidasteen aiheuttamaan riskin kasvamiseen nähdäkseni perustuu myös lisälukkojen, hälyjen ja hihnojen estävä vaikutus.
Sitteen on niitä automurtojen tekijöitä jotka ei niinkään ajattele kiinnijäämisriskiä kun sitä mistä saa rahaa jotta saa kamaa.
"Ketjun aloittajana voi taas todeta että pikkasen on menty sivuun ihan alkuperäisestä aiheesta"
Päinvastoin, kysymykseen on vastattu vain hyvin laajasti.
Miksi muuten tarjosit vaihtoehtoina turvakettinkiä tai verhoja, koska se kettinki ei teidän tapauksessa tule kysymykseen? Jäljelle jäävät siis vain ne verhot. Ei niiden kiinni-/aukipitämisestä kovin arvokasta turvallisuuskeskustelua saa aikaan. Ja jos itsestä tuntuu turvallisemmalta pitää verhot kiinni, tuskin kukaan alkaa pitää verhoja auki, koska jonkun keskustelupalstan pienen aktiiviryhmän enemmistö piti sitä parempana. Sen verran harvakseltaan näitä murtoja osuu onneksi kohdalle, ettei varsinaista tietoa kenelläkään ole, vaan pelkkää luuloa. Vaikka kyselisi suorittavalta osapuolelta eli rosmoilta itseltään, mielipiteet varmaan jakaantuisivat sielläkin. Ehkä ne omalla palstallaan kiistelevät tuosta juuri nyt?
Mitä tulee kassakaappeihin, jos autossa on sellainen, joka ei irtoa eikä aukea ilman polttoleikkausvälineitä tai räjähteitä, siitä varmasti on hyötyä. Mutta ne kassakaappeina myytävät peltilaatikot, jotka on pultattu auton kevyisiin rakenteisiin kiinni, todennäköisesti vain helpottavat voron työtä, koska arvotavarat on kätevästi kerätty valmiiksi sinne. On sitten ihan sattumaa, onko siitä omalla kohdalla hyötyä vai haittaa.
Joo, on totta että ette voi tietää että se kettinkihomma on torpattu tän keskustelun aikana eikä ollut tiedossa aloittaessa, joten otsikko ei sinänsä ole enää validi.
Sen olemassa olevan kaapin asennuksesta en tiedä. Luulen kyllä pikavilkaisulla että se on vaan siinä seinäkaapissa kiinni. Näinollen se saattaa vaikka rynkytysitellä tulla alas koko kaluste. Takapakkia tulee myös sen kahvan salpaamisen kanssa kun ei siihen väliin mahdu edes henkari. Pitää varmaan vetää parkkiksella sitten liinoilla pöydän jalkaan. Näkyy sekin ulos oven ikkunasta.
Kuitenkin edelleen tenttaan siitä verhoasiasta: Nukutteko rastplatsilla tms / pysäköittekö auton yksikseen verhot kiinni vai auki? Ja erityisesti ne ohjaamon verhot...
Eikö kukaan ikkunavalmistaja ole keksinyt mitään yksinkertaista lisävimpainta siihen ikkunasalpojen lukitsemiseen? Joku jousikuormitteinen päälle painettava kotelo tms. joka estää sen liuskalla avaamisen tiivisteen välistä Nyt jollekin ostosteeveeseen tästä miljoonaidea...
Nämä automurrot näyttää tarinoiden mukaan jakautuvan kahteen päätyyppin. Yleisin on yksin jätettyyn autoon/vaunuun tehty pikamurto, tekoaika max 1-2 min ja sitten karkuun. Toinen tyyppi on yöaikaan tehdyt murrot ja niille on tyyppilistä täälläkin kirjoitetun mukaan se, että ne tehdään ovenraosta jolloin poistuminen tekopaikalta on tarvittessa nopeaa.
Vaikka autoon tai vaunuun pääsee helpoiten himmeli-ikkunoista niin siitä huolimatta murtomiehet näyttää kulkevan ovista. Tähän lienee se se syy, että ikkunasta kulkeminen on vaikeampaa/hitaampaa ja herättää huomiota jolloin murtomiehen riski kasvaa. Hyvin monien matkailuautojen vakiolukot on himmeleitä eivätkä ole alan miehelle edes hidaste. Lukossa on monasti jopa muovikieli, lukkopesät muovia ja haitat mitä on. Omaankin autoon pääsi sentin rahalla yhden luukun lukkoa kääntämällä jolloin keskuslukitus avasi kaikki ovet. Ketjujen ja hihnojen merkitys lienee sekä psykologinen että käytännöllinen syystä, että murron vaikeusaste kasvaa ja ne on siitä syystä omiaan estämään nämä pikamurrot. Poliisi lanseerasi viikolla kultasepän liikkeisiin tehtyjen murtojen yhteydessä käsitteen formaattimurto ja ajattelin, että nämä yksin jätettyjen autojen murrot on hyvin pitkälti ns. formattimurtoja jotka tehdään tietyllä kaavalla. Valitaan sopivasti sijoittuva kohde, varmistetaan ensin, että kohtesta on poistuttu (kauppa/tutustumiskohde) ja isketään nopeasti helposti rahaksi vauhdettavaan arvotavaraan tai rahoihin ja häivytään.
Yöaikaan tehdyt murrot näyttää tarinoiden mukaan olevan juuri noita ovenrakomurtoja jossa oven lukko avataan äänettömästi ja evakoidaan ohjaamossa näkösällä ja hanskalokerossa oleva arvotavara.
Niissä varas luottaa jalkoihinsa.
Näissä tapauksissa varas tietää, että kun autossa on ihmisiä nukkumassa niin aivan varmasti rosmo miettii, että pyrkiikö autoon sisälle jos näkee, että ilman ääntä synnyttämättä sinne ei pääse. Äänen syntymisessä kun on se vaara, että saa pesäpallomailasta otsaansa.
Soommoro!
On ainakin Hymeri keksinyt kyseisen painonapin.
En tiedä kuuluisko näkemykseni asiasta tään otsikon alle??? voiko ehkäistä
-hälytin tai valot liiketunnistimella oviaukkojen edustat
-varoitustarrat ::: hälytin tai videovalvonta
-turvakettingin korvaisko sidontahihna jättäis vähemmän käytönjälkiä ohjaamoon
( onhan tehokkaaman näköinen kettinki ja siitä tulee äänikin jos oot sisällä )
-tärkeitä on tietenkin hälyttimet -KAASUT,-palo ja nopea vapaa kulkureitti ulos
ja tiedoksi kaikille kopissa yöpyjille
Murron jälkeistä tutkintaa ja jopa varkaan saamista vastuuseen teoista: esim "riistakameratyyppiset "tallentimet , on hyvä kuva jopa pimeässä kunhan kamera sijoitettu siten ettei varas vie mukana,, on toki malleja sim kortilla jotka lähettääkuvan mutta en tiedä toimiko ulkomailla.
jään kuulolle jyri
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.