Yli 3500kg:n matkailuautolla Saksaan
NIEMELÄ SIRPA
03.06.2012 12:17
Onko tietoa mitä pitää olla matkassa, jotta matka ei pysähdy Poliisin haaviin.
Lisäksi mistä niitä saa.
JANHONEN MATTI
03.06.2012 13:57
Ensinnäkin sinun pitää töpätä ja pahasti jos joudut Saksassa poliisin "haaviin" tai sinut ylipäätään pysäytetään.
Kun sinulla on yli 3,5 t. kokonaismassaltaan oleva matkailuauto niin ylipainoa tuskin on. Siitä Saksan poliisi ei tykkää ja purattaa sen pois.
(Kukaan ei muuten ole kertonut, että hänen m-autona olisi Saksassa pantu puntarin nokkaan)
Tiemaksuja Saksassa noissa painoluokissa ei peritä joten sen voit unohtaa.
Turvaliivit ohjaamossa molemmille on syytä olla mukana ja varoituskolmio tietenkin. Eikä ole pahasta vaikka matkassa on vararengas.
Jos jostain käsittämättömästä syystä palastat kaupunkien keskustoihin matkailuautolla niin sinulla pitää olla Unweltplakate-tarra tuulilasissa. Tarraa ei vaadita kaikissa kaikkien kaupunkien keskustoissa ajettaessa. Tarran saa katsastuskottoreista tai vaikkapa Dekran toimistoista rekisterikirjan näyttämällä. Maksaa muutaman euron. Helpoiten löydät Dekran toimiston kun Googleta vaikka Dekra Luebeck tai Dekra Rostock.
Kaikkien Dekran toimistojen osoitteet löydät www.dekra.de
Myytti siitä, että Saksassa saa ajaa niin paljon kun sielu sietää on tosiaan myytti. Nopeusrajoituksia on teillä nykyisin paljon ja etenkin tietyöalueita lähetyttäessä ja itse alueella ne kannattaa noteerata.
NIEMELÄ SIRPA
05.06.2012 20:31
Kiitos! hyvästä vastauksesta tuo Dekra oli minulle täysin uusi asia, joka
täytyy ottaa huomioon.
ALAKULJU AULI
06.06.2012 08:10
Tässäpä kartta Saksan moottoriteistä ja värillä selitykset teiden nopeuksista.
http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit_e.pdf
Kaikki varmaan tietävät että tälläinen liikennemerkki kertoo että nopeus on vapaa mutta noillakin teillä on silti 130 suositusnopeus.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Zeichen_282.svg
Sähköiset nopeusnäytöt voivat muuttaa nopeutta nopeasti, tietöiden, ruuhkien, sateen, sumun tai kolarin takia.
Kyllä Saksan liikenne järjestelyt ovat hienosti tehty suurille auto määrille. Täällä sattuu liikenneonnetomuuksia vähempi kuin Suomessa väkilukuun suhteutettuna. Täällä myös liikentessä ollaan hyvin kohteliaita toisia kohtaan. Paitsi baanoilla, varsinkin ne ulkomaalaiset ohittelevat rekat. :) Jos haluaa vaihtaa kaistaa niin takanatuleva varmasti antaa ystävällisesti tietä, toisin kuin Suomessa. Jalankulkioita ja pyöräiliöitä kunnioitetaan erityisesti. Jos auto kolaroi heidän kanssa on se yleensä autoilijan vika.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.6.2012 klo 08:33:46
Ps. Täältä tietoa Saksan ympäristötarroista.
http://www.umwelt-plakette.de/
HAAPANEN TIMO
06.06.2012 16:20
Kysyjän auto on yli 3500kg, eikä ole vapaan nopeuden laite.
@timppa
JANHONEN MATTI
06.06.2012 20:54
Hyvä Timo, että muistutit. Monella on tosiaan sellainen mielikuva, että Saksassa ajonopeuden nopeuden suhteen eletään kun elopellossa.
Taajamanopeudet ja tietyöalueen nopeudet on mitä liikennemerkki kulloinkin näyttää mutta >3,5 - 7.0 t. autolla saa normaalisti ajaa maantiellä 80 km/h ja moottoritiellä 100 km/h.
Tietyömailla on otettu lisääntyvässä määrin käyttöön "vauhdintappokäytäntö" jossa tietyötä lähestyttäessä nopeus tiputetaan ensin vaikeittain 100 - 80 - 60 ja sen jälkeen nostetaan takaisin 80 km/h..
KATAJISTO VESA
06.06.2012 22:00
Moottoriteillä ei tule tietenkään luottaa siihen, että reunakaistalta keskemmälle kaistaa vaihdettaessa takaa tuleva nopeampi liikenne antaisi ystävällisesti tietä, vaan on todella tarkkailta takaa lähestyviä ajoneuvoja ja yritettävä sovittaa oma tilannenopeus sellaiseksi, ettei aiheudu vaaratilanteita.
Yli 3,5 t kokonaispainon ajoneuvoilla on moottoriteillä paikoin ohituskieltoja, joita olisi noudatettava. Usein kieltoja on pitkissä ylämäissä, joissa rekkakaistan nopeus saattaa hidastua huomattavasti. Vastaavasti pisimmissä alamäissä, joissa yli 3,5 tonnisten nopeus on rajoitettu esim. max 60 km/h, saattaa ohituskielto olla voimassa. Kielloista on aina kerrottu liikennemerkein.
Käytännössä hyvinkin kookkaat matkailuautot ajelevat jopa 110-120 km/h, joten kovin ahdistaviksi ei rajoituksia ilmeisesti koeta.
Tietyöalueilla keskikaistalla (jos tie on 2- tai 3-kaistainen tietyöstä riippumatta) ajaville on useimmiten asetettu 2 m maksimileveysrajoitus. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvo ei saa olla taustapeilit mukaanlukien yli 2 m leveä. Koska useimmat nykyautot ovat näin mitaten yli 2 m leveitä, ei monikaan saisi ajaa noilla 'kapeilla' kaistoilla. Hidas kaista on aina riittävän leveä raskaalle liikenteelle. Sille kannattaa vaihtaa ajoissa.