Mitä tietä Eteläranskaan?
VARSTALA LARS
05.05.2012 17:22
Löytyykö kokemusta ranskan N83 ja N7 teiden ajamisesta? Kannattaako näitä käyttää vai ovatko kalliit moottoritiet parempi vaihtoehto? Onko ajoajassa suuri ero? Olemme menossa Antibekseen asuntoautolla.
YLINEN MATTI
05.05.2012 19:25
Henkilökohtaisesti pidän näistä vapaista teistä silloin kun ei ole kiirettä eikä talvi paina päälle.hyvää matkaa toivoo masa
ANTIKAINEN ESKO
06.05.2012 11:54
Olemme varmaankin 15 kertaa ajaneet juuri noita teitä. Ei kannata tuolla välillä mennä moottoriteille. Voittaisi muutamia tunteja, mutta kalliita olisivat ne tunnit. Ranskassa on muutamia hyödyllisiä ilmaisia moottoriteitä, jotka voi ladata ja tulostaa osoitteesta http://www.motorhomefun.co.uk/continental-touring/14309-french-motorways-toll-free-sections.html .
Varsinkin väli Clermont-Ferrand - Beziers on vaikuttava, tie on uusi ja vähän liikennöity, sillä on paljon siltoja, joista upein on maailman korkein silta Millau. Sen ylitys maksaa alle 10 €. Tulimme muutamia päiviä sitten Millaun kautta tänne etelärannikolle.
Lisävihje: Ludwigshafenissa kannattaa mennä Ranskan puolelle ja ajaa sitten Mulhouseen asti. Saksan puolella valtavasti liikennettä ja tie osittain kulunut, elleivät ihan parin vuoden aikana ole korjanneet.
HALTTUNEN TEUVO
06.05.2012 19:15
Tuollainen reitti ajettiin maksuttomia teitä, ei ihan pahinta laatua. Parempiakin varmaan on. Sekin vaikutta minne Etelä- Ranskassa on menossa.
Reitti: Travemünde,
D-33378 Rheda-Wiedenbrück, stellplats Travemündesta 350 km (N51°51´28´´, E8°18´43´´). Tähän ei menty vaan ajettiin pitemmälle. D-53949 Dahlem, Gemeinde Dahlem, joka on pienen lentokentän läheisyydessä, jonkin järjestön stellpaltz. N50°24´25´´, E6°32´14´´.
On kirjassa Board Atlas Deutschland 2010.
F-10320 Crésantignes, vapaaparkki, jossa tyhjennys ja vanha wc. Ravintola tien toisella puolella.
http://www.gps-data-team.com/map/index.php?lat=48.1480600&lon=4.0102200&where=c___CRESANTIGNES_LE_CHEMINOT___Aire_Municipale____camperplaats___Rue_Principale_N77_6974_in_Europa&zoom=14
Museo on osoitteessa Rue Principale 42, 10320 Crésantignes. 900 m Aire Municipalelta.
F-33330 Saint-Emilion, viinitila hieman syrjässä, vesi ja tyhjennys. 5 €. Www.chateau-gerbaud.com
N44°51´12´´, W0°06´23´´.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2012 klo 19:25:09
Ei tähän lisäykseen taida kuva asettua? Toimineeko linkki.
www.chateau-gerbaud.com
VARSTALA LARS
06.05.2012 19:51
Kiitos vihjeistä. Linkki toimii.
VARSTALA LARS
06.05.2012 19:52
Kiitos Esko. Käytän kokemuksiasi hyväksi.
PAJARI JUKKA M
11.05.2012 14:08
Ranskan maksulliset moottoritiet ovat mukavia, kun ei ole risteyksiä ja teiden kunto on hyvä. Laittaa vain vakionopeussäätimen päälle ja antaa mennä. Osan matkasta voi hyvin ajaa myös ilmaisia teitä. Meillä on ollut m-auto + perävaunu -yhdistelmä, jonka pituus on n. 10 m. Se on moottoriteiden automatisoiduilla maksupaikoilla päätynyt ylimpään maksuluokkaan, koska se on kaksiosainen ja vetoauton korkeus yli 3m. Siis kyseessä on selvästi täysikokoinen rekka. Jos onnistui valitsemaan linjan, jossa oli inhimillinen rahastaja, pääsi halvemmalla.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.5.2012 klo 14:29:11
Olemme ajaneet kumpaakin kysymistäsi reiteistä. Viime vuosina olemme menneet Saarbrückenistä Dijoniin maksuttomia teitä ja siitä etelään maksullista A7:ää. Muistikuvieni perusteella valitsisin N7:n ennemmin kuin N83:n.
VARSTALA LARS
11.05.2012 18:49
Kiitos Jukka hyödyllisistä tiedoistasi. Kokemuksia kyseessä olevasta reitistä on näköjään harvassa koska vastauksia on tullut niukasti
Lasse
VALO MIKKO
18.08.2012 19:29
Mikähän olis sopiva reitti.
Tiistai aamuna 28.8 startti Putgardenin campingilta Fehmarnin saarelta. Ja Torstaina täytyis olla Bordeauxissa lentokentällä?
Siis Saksasta Ranskaan.
Kulkupelinä retkeilyauto.
JANHONEN MATTI
18.08.2012 21:41
Et kerro milloin siellä Bordeaux´n kentällä pitää torstaina olla.
Se kun määrää tuon päivittäisen etenemisen
Matkaa on hieman runsaat 1600 km vähän reitistä riippuen.
Yksi reitti monien joukossa on ajaa reittiä
Hampuri-Bremen-Leverkusen-Aachen-Liege-Reims-Pariisi-Bordeaux.
Matka jaksottuu esim. näin Puttgarden-Aachen 631 km.
Aachen -Pariisi 419 km
Pariisi-Bordeaux 583 km.
Maksullista tietä on väli Reims-Pariisi joka on sellainen pätkä, että pikkuteitä ei juuri kannata haikailla, ei hinnankaan puoleen.
Toinen pidempi maksullinen osuus on Pariisi-Bordeax.
Välin voi ajaan myös maksutonta N10 -tietä joko kokonaan tai vain osittain.
Alla linkki noihin Ranskan tiemaksuihin. Samalla sivulla kartta maksullisista teistä. Pieni m-auto on hinnastossa II-luokassa
auto.http://www.autoroutes.fr/en/key-rates.htm
Tuo Bordeaux´n lentokenttä on kaupungin länsipuolella uloimman kehän varressa ja sinne on helppo mennä. Kehällä voi aamuisin lentokentän kohdalla ruuhkaan.
Jos kuitenkin päätät vetästä matkan parissa päivässä niin tässä Bordeaux`n camping-alueen nettiosoite. Alue on samaisen ulomman kehän varrella lentokentälle mentäessä oikealla puolella. Hyvätasoinen alue.
http://www.camping-bordeaux.com/
VALO MIKKO
18.08.2012 22:45
Kiitos paljon, tuota reittiä itekkin ajattelin. Onko ilmaiset tiet nopeita ajella? Kokemusta vaan Sveitsin nurkilta maksuteiltä.
Tuo Pariisin ohitus mietityttää, kannattaa varmaan ajottaa päivään tai iltaan työmatkalaisten takia?
Iltasella pitäis olla Bordeauxissa.
Ennen en ole liikkunut näin kireellä aikataululla. Takasinpäin pari viikkoa aikaa, vähän helpompaa.
JANHONEN MATTI
19.08.2012 10:58
Ehdottamallani reitillä ei tarvitse mennä sisään yhteenkään kaupunkiin - jos ei halua. Aachenin jälkeen tulevan Liegen voi kiertää ajamalla A 27:lle ja edelleen Theux´n kautta A26:lle Toinen poikkitie kulkee Span kautta mutta on hitaampi.
Pariisin voi taas kiertää halunsa mukaan läheltä tai kaukaa.
Reimsistä Pariisin kannattaa ajaa maksullista A4-tietä joka päättyy Pariisin päässä Pariisin suuren kehätien pirun syheröisen risteykseen.
Niin lähelle Pariisia ei kuitenkaan ole pakko mennä vaan A4-tieltä voi kääntyy ennen Pariisia tielle A86 (maksuton) jota ajetaan niin kauan kun tulee A10 (maksullinen) vastaan joka vie Bordeauxíin.
A10 -tieltä taas voi siirtyä halutessaan Pariisi -Orleans väliselle N20 tielle (maksuton) joka on lähes koko matkalta nelikaistainen. Orleansissa voi siirtyä joko A10 tielle tai N10 tielle (maksuton) ja jatkaa kohti Bordeauxia.
Noiden maksuttomien teiden nopeudesta ja ajamisen vaikeudesta ollaan tälläkin niin montaa mieltä kun on miestäkin. Yhtenäistä kuvaa niistä on jopa vaikea muodostaa ja vallankin jos on ajanut vain jonkun pätkän. Ne voi olla nelikaistaisia moottoritieluokkaa olevia teistä tai sitten ajaminen on yhtä liikenneympyrän kiertämistä tai taajamien läpiajoa, jolloin keskinopeus jää hyvinkin alhaiseksi.
Mutta hyvää niissä on mm. se, että niiltä näkee raskalaista maaseutu- ja taajaelämää maksullisia teitä huomattavasti paremmin, kaupat ja muut palvelut on niiden varrella ja polttoainekin on yleensä halvempaa kun kun pääteiden huoltamoilla.
Huonona puolina on mm. se, että myös rekat pyrkii niille kiertääkseen korkeita tiemaksuja ja se, että tie kulkee usein taajamien läpi ja ylinopeuksia valvotaan ehkä juuri tästä syystä monin keinon.
Eli jos pitää mennä eikä meinata, niin valinta on maksullinen tie ja jos on aikaa niin N-tie on ihan hyvä vaihtoehto.
PS. Ranskan suurilla teillä on hyvä opastus.
VALO MIKKO
19.08.2012 12:01
Kiitos paljon avusta. Maksutietä alaspäin ja maksuttomia takaisin, tällä aikataululla.
Näistä teksteistä tuntuu olevan apua matkantekoon, kartan kera.
HÄNNINEN JUKKA
19.08.2012 12:02
Ranskan maaseutu on varsin tympeää maisemallisesti, samoin kylien läpiajot eivät kummempia säväreitä tarjoa.
Niin monta kertaa tuo maa on tullut läpiajetuksi, että seuraavalla kerralla ajelen joko suorinta ja nopeinta reittiä Aachen-Pariisi-Bayonne. Tai sitten jommallakummalla , meno/paluumatkalla Mulhouse - Dijon - Clermont-Ferrand - Narbonne reittiä. On paljonkin vaihtelevammat ja silmälle leppoisammat näkymät.
Dijon - Clermont-Ferrandin väli on nopeutunut, teitä on sekä korjailtu, että uusia raekenneltu. Aivan mahtava baana on tuo Clermontista Millaun kautta. Hienot näkymät, ilmainen ja nopea (pikku siltamaksu).
NYYSSÖNEN KAJ
20.08.2012 10:11
Tuona itäisenä reittinä yhdistäisin pohjoisessa N7 Moulinsin eteläpuolella N9 ---> A75
Tässä nippu ajettuja reittejä Iberian niemimaalle ja takaisin
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/ReittivalintojaRUTUMatkoilla#
MERINIITTY KLAUS
20.08.2012 11:26
Tuota N10 on tullut ajettua kymmenet kerrat välillä Poitiers - Angouleme - Bordeaux. Hyvässä kunnossa ja nopea reitti, ei missään nimessä kannata ajaa A10 moottoritietä, säästää tiemaksussa paljon.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2012 klo 11:33:41
Lisäyksenä tuohon Pariisin läpiajoon suosittelisin kanssa reittiä A86 -A10, toimivin reitti.Paras aika yrittää olisi juuri päivällä, tai todella myöhään illalla.
Tuota reittiä ajankohdasta riippuen De gaullen kentän kohdalta 55min tai 5tuntia A10 maksukopille, kumpikin on tullut tehtyä.
VALO MIKKO
20.08.2012 12:08
Ja jälleen suuri kiitos avusta, näillä eväillä pitäs päästä kätevästi perille..
JANHONEN MATTI
20.08.2012 12:21
Ja jos sinulla on läppäri mukana jossa nettiyhteys niin silloin sinulla on mahdollisuus käyttää myös netissä vapaasti käytössä olevaa karttaohjelmaa
www.viamichelin.com
Sillä voit etsiä paikkoja tai laskea reittejä määrittelemiesi kriteerin mukaan ja se laskee kilometrit, ajo-ajan, polttoaineen kulutuksen ja tiemaksut määrittemältäsi reitiltä tai näyttää tiet joilla ei mene tiemaksuja lainkaan. Tiemaksut se laskee tosin h-autotaksan mukaan mutta kun kerrot summaan 1,55 niin olet lähellä totuutta.
HÄNNINEN JUKKA
20.08.2012 21:05
Laitetaanpas taas kerran tuo abroadband, niin on matkalla aina ja joka paikassa, joka Euroopan maassa se nettiyhteys pomminvarmana, eikä pahalla hinnalla hankkia. Just sopiva lyhyisiin, mutta tärkeisiin nettitarpeisiin. Veloitus käytön mukaan. laittakaapa kuukkeliin googleen haku: abroandband
LUKKARINEN RAIMO
21.08.2012 10:13
Ohessa linkki, josta voi katsella minkä verran tuo abroadband todellisuudessa kustantaa. Ei todellakaan edullista. Web 30 min/3€, Skype 20 min/3 €, eemeli 100 kpl
http://www.abroadband.com/en/GB/datacalculator
HAAPANEN TIMO
21.08.2012 19:33
Ei, Ei ja vielä ei. Abroad on kulutuspohjainen, aika ei liity siihen mitenkään. Sitten kun sivu on auki ei kulu mitään.
Reissulla lähes joka aamu olen lukenut paikallislehteni ja katsellut säätilat ym. maltillisilla kustannuksilla. Lisäksi vaivaton, aina valmiina. Minkä muun ottaisin jos 6-7 eri maata kulkee läpi?
Toki nyt heinäkuussa laskivat EU hinnat, onko nyt 80snt/ MB vai muistanko väärin.
Vapaat verkot voidaan tulevaisuudessa unohtaa, täällä meilläkin useat kunnat ja firmat ovat luopuneet Wifistään tai ajatuksesta perustaa niitä. Käyvät tarpeettomaksi kun kaikilla kuitenkin on joku simmi.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2012 klo 19:34:57
Jäi kirjoittamatta Abroadbandin hinta: 0,59€/MB
LUKKARINEN RAIMO
22.08.2012 09:26
Edellisesså viestissäni oleva linkki on suoraan abroadin sivulta, joka näyttää minkä verran eri toiminnat kuluttavat bittejä ja siitä laskee keskimääräisen käyttöajan. Kannattaa kokeilla laskuria
VÄISÄNEN MIKKO
22.08.2012 14:43
Mitä teitä Luxenburgista Normandiaan,edelleen Millaun "sillalle"?
Mikko Väisänen
JANHONEN MATTI
22.08.2012 15:33
Tässä on taas se valinta käyttääkö vain maksullisia teitä, vain maksuttomia tai näiden yhdistelmää. Yhdistelmä on minusta se järkevin tapa edetä Ranskassa.
Mutta jos käytät maksullisia niin reitti voisi olla vaikka tämä:
Luxemburg-Reims-Pariisi-Rouen-Caen-Le Mans-Tours-Bourges-Clermont Ferrand-Millau-Montpellier. Väli Clermont-Ferrand-Montpellier on maksuton Millaun siltamaksua lukuunottamatta.
Reittivalintaa luonnollisesti vaikuttaa käytettävissä olevan ajan lisäksi myös se millä filosofialla edetään; edetäänkö reitin varrelta mielenkiintoisia kohteita bongaten vai mennäänkö eikä meinata.
Tämä on jokaisen oma valinta joten siitä ei sen enempää.
Tässä vielä tuo Ranskan tiemaksutaulukko ja kartta maksullisista teistä.
http://www.autoroutes.fr/en/key-rates.htm
Luxemburgissa on muuten tällainen camping-alue joka kannattaa huomioida tankin täyttämisen lisäksi.
http://www.camp-kockelscheuer.lu/index.html
VÄISÄNEN MIKKO
22.08.2012 19:03
Kiitos selventävästä vinkeistä.Yritän puoliksi maksullisia/ilmaisia,aikaa on.
Mikko Väisänen
HÄNNINEN JUKKA
24.08.2012 13:51
Tässä Kajtsun ehdottamassa välissä Dijon - Clermont-Ferrand ovat tiet nyt hyviä, uusittuja, nopeita. Uskoisin ( ja tiedänkin ) aika kivaksi Saksan alasajon jälkeen.
"jommallakummalla , meno/paluumatkalla Mulhouse - Dijon - Clermont-Ferrand - Narbonne reittiä. On paljonkin vaihtelevammat ja silmälle leppoisammat näkymät.
Dijon - Clermont-Ferrandin väli on nopeutunut, teitä on sekä korjailtu, että uusia raekenneltu. Aivan mahtava baana on tuo Clermontista Millaun kautta. Hienot näkymät, ilmainen ja nopea (pikku siltamaksu).
Osallistu keskusteluun
Kirjoita lisäys viestiin
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mitä tietä Eteläranskaan?
20.8.2012 klo 10:11:45
NYYSSÖNEN KAJ Lähetä yksityisviesti
Tuona itäisenä reittinä yhdistäisin pohjoisessa N7 Moulinsin eteläpuolella N9 ---> A75 "