TomTom ja Ranskan kamerat

LEHTIMÄKI TAPIO 01.05.2012 08:25

Päivityn tomppaa ja yllätys; Ranskan nopeusvalvonta oli taas mukana. Onko nyt kyseessä ns. mahdollinen / todennäköinen kamera-alue vai mikä? Asia selvinnee kesäkuussa ku ajellaan sielläpäin, mutta jos jollain on varmaa tietoa asiasta; kiitos tiedoista. Ei huvittas menettää tomppaa loman alkuvaiheessa kummiskaan.

HALTTUNEN TEUVO 01.05.2012 10:14

Huhtikuussa tultiin Ranskan kautta. TomTom varoitteli nopeusvalvontakameroista entiseen malliin vaikka olimme "päivittäneet" ja oletimme kameratietojen poistuneen. Tosin "päivityksemme" oli maksutonta lajia.

Viranomaiset eivät meistä mitenkään kiinnostuneet koko matkalla.

HALTTUNEN TEUVO 16.10.2012 09:46

http://about-france.com/travel.htm#Free

BEWARE.... From Jan. 3rd 2012, drivers caught using a mobile phone while on the road in France are liable to an on-the-spot fine of 130 Euros – and 3 penalty points if they have a French driving licence.

BEWARE.... RADAR WARNING DEVICES These have been banned in France since 28th November 2011. Drivers using radar detectors (speed camera detectors) are liable for a fine of 1500 Euros and 6 points off their license. This applies to specific radar warning devices, such as the Coyote, which must have their software updated to remain legal. With regard to TomToms and other GPS systems, which have speed camera locations programmed in to their software, the situation is confusing. These are not officially "radar detectors", but manufacturers are obliged to make new software available, and most will be doing so in early 2012. By summer 2012, Tomtoms and other GPS systems will be technically in breach of the law if they still have radars listed in their Points of Interest software; and even if it is not clear how roadside police can stop and check for offending software, rather than hardware, drivers are warned to err on the side of precaution and download the latest map software for France. This is advisable anyway, since older software is not up to date with regard to new routes, new speed restrictions, and other changes. For both existing radar warning devices and GPS devices, current radar information is being replaced with warnings to announce "danger zones", many of which will be areas with speed cameras.

PASANEN MIKKO 16.10.2012 09:57

Terve. Huono tulkkaus on paljon parempi, kuin kansakoulupohjainen ymmärrys :-)

http://about-france.com/travel.htm # Free

VAROKAA .... Alkaen 03 tammikuu 2012, kuljettajat kiinni käyttämällä matkapuhelinta tien päällä Ranskassa ovat omiaan on paikalla sakkoa 130 euroa - ja 3 virhepistettä jos heillä ranskalainen ajokortti.

VAROKAA .... RADAR VAROITUSLAITTEITA Näitä on kielletty Ranskassa vuodesta 28 marraskuu 2011. Ajurit käyttämällä tutkanpaljastimia (nopeus kameran ilmaisimet) ovat vastuussa sakko 1500 euroa ja 6 pistettä pois lupansa. Tämä koskee erityisen tutka varoituslaitteet, kuten Coyote, joilla on oltava niiden ohjelmisto päivitetään edelleen laillisia. Osalta TomToms ja muut GPS-järjestelmät, joissa on nopeusvalvontakameraa paikoissa ohjelmoitu niiden ohjelmisto, tilanne on sekava. Nämä eivät ole virallisesti "tutka ilmaisimet", mutta valmistajat ovat velvollisia tekemään uusi ohjelmistoversio on saatavilla, ja useimmat on näin vuoden 2012 alussa. Kesään 2012 mennessä Tomtoms ja muut GPS-järjestelmät ovat teknisesti rikkoo lakia, jos he vielä ovat tutkat lueteltu ne nähtävyydet ohjelmistojen ja vaikka se ei ole selvää, miten tienvarsien poliisi voi pysäyttää ja tarkistaa rikkoneen ohjelmiston sijaan laitteisto, kuljettajat varoitetaan err puolella varovaisuuden ja lataa uusin kartta ohjelmisto Ranska. Tämä on suositeltavaa muutenkin, koska vanhemmat ohjelmisto ei ole ajan tasalla osalta uusia reittejä, uusia nopeusrajoitukset ja muut muutokset. Sekä nykyisten tutka varoituslaitteet ja GPS-laitteet, nykyiset tutka tietoa ollaan korvataan varoituksia ilmoittaa "vaaravyöhykkeellä", joista monet ovat alueilla nopeusvalvontakamerat.

HELLE RAUNO 16.10.2012 16:25

Siinähän kävi niin, että kun kohu asiasta nousi,päivitys poisti tompasta Ranskan kamerat. Ei mennyt kovin kauan, kun ne palautuivat takaisin, vaara-alueista varoittaen. Lähentelee kikkailua.

PATOJA PEKKA 16.10.2012 21:16

ranskan polliisi osaa vain ranskaa ja minä päätän silloin osata vain savoa niin eiköhän se tilanne silleen selviäisi, kun vaan kilpaa huidotaan käsillä ja kaikki puhuu vaan omia kieliään....

HALINEN HARRI 16.10.2012 21:37

Ei kai se tuotemerkin mukaan mene vaan sen tuntememme tuotteen kartoittajan ohjelman mukaan. En viitsinyt kaivaa kenen karfttaa Tom Tom käyttää enkä muista kenen kartta on omassa Beckerissäni.
Jo alunperin (noin 5 v sitten) Beckerin kartoittaja ilmoitti risteyksissä selvästi "Vaaran paikka" ja usein se sattui ko paikan lähellä (edessä) olemaan myös kameratolppa. Vaarallisten risteysten ilmoittaminen ei liene liikenneturvallisuutta vaarantava asia. Ranskikset eivät ajattele läheskään aina loppuun asti ja ylireagoivat tässäkin. Mietitään miksi tuo kieltäminen olisi oikeutettua/turvallisuutta parantavaa?
Kyllä takana on muut seikat.

HALINEN HARRI 16.10.2012 21:44

Siis yksi syy voisi peräänajojen ehkäisy. Ranskalaiset ja italialaiset ajavat pienillä tuntemattomilla kyläteillä (50 km/t) lähes sataa ja kilpaa. Edellä menevällä on GPS joka varoittaa kamerasta ja sitten pudotetaan nopeus nopeasti alle 50 ...

HAAPANEN TIMO 16.10.2012 21:48

Ei ne kamerahälytykset kartassa ole, erillinen palvelu se on. Siellä päätettiin vähentää liikennekuolemia kaikin keinoin. Massiivinen nopeusvalvonta yhtenä keinona ja ajattelivat tutkatolppia paljastavien laitteiden vesittävän koko homman. Alkukesästä keksivat vielä alkometrin pakolliseksi kaikiin autoihin.

@timppa

LINDBLOM ALF 17.10.2012 08:25

Mihin tarvitaan kameratolppavaroitusta?

NYYSSÖNEN KAJ 17.10.2012 10:01

Minulla autossa mukana oma digikamera en minä mitään Tom Tomin kameroita tarvitse.

HALINEN HARRI 17.10.2012 11:34

Timolle: Mistäpä luulet GPS:n saavan informaation tolpan ilmoittamisesta? Ei ne tolppakoordinaatit kai ole ladattuna siihen koneeseen. Kartan mukana on se info. Sen infon saa jos ostaa sen kartan mukana. Sitä entiedä onko sellaisia GPS -laitteita jotka eivät tajua ko infoa. Ensimmäiseen GPSääni ostin omimaisuuden kartan mukana kun päivitin kartan. (Tai kun kävin maahantuojan luona sain sen samaan hintaan).

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.10.2012 14:35

"Mistäpä luulet GPS:n saavan informaation tolpan ilmoittamisesta? Ei ne tolppakoordinaatit kai ole ladattuna siihen koneeseen."

Kyllä ne ainakin Tomtomissa ovat erillisiä tiedostoja kunkin maan nimellä Niihin voi ostaa maksullisia päivityksiäkin.

Eli eivät ne kameratolppatiedot tule kartan mukana.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2012 klo 14:40:48 Tomtom käyttää Tele Atlaksen karttoja.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.10.2012 14:47

Nyt tuli nuo Ranskan vaaravyöhykkeet

HALINEN HARRI 17.10.2012 16:21

Juupa juu. Kyllä ne ovat karttaohjelman lisäominaisuuksia joita voi joihinkin tuotteisiin ostaa (tai saada samaan hintaan). En ole viime aikojen kehitystä seurannut mutta vielä 3-4 vuotta sitten maantiekartoitusta hallitsi kaksi kartoittajaa Euroopassa ostaen myös ulkopuolisia palveluksia (Suomessa Maanmittaushallitus ?). Nykyään ovat näköjään jättäneet pois GPS-laitteista maininnin kenen kartta ko merkkiin kuuluu. Toinen kartoittaja taisi olla nimeltään Tele-Atlas jota mm. Tom Tom käyttää, toista en muista. Olisikohan syntynyt yrityskauppoja?

HALINEN HARRI 17.10.2012 16:26

Tuleehan se mieleen mutta myöhässä kuten VR. Se toinen on Navteq, en tiedä onko tullut uusia yrittäjiä.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2012 klo 16:32:48 Jatkossa saadaan ostaa myös vaikka mitä palvelutietoja omaan laadukkaaseen GPS:ään. Paremmissahan on jo nyt esim. huoltoasemia ym hotelleja jne joita veloitetaan tiedoista vuosittain, eivät nämä yrittäjät tahdo jaksaa maksuja kartoittajille että tiedot olisivat muutaman vuoden kuluttua ajantasaisia, mutta kyllä sinne suuntaan mennään. Milloinhan saataisin kaikki aukiolevat leirialueet sinne. Eikun katsoisi esim. 20 km:n säteellä olevat. Kyllä niitä nykyäänkin löytyy minun laitteestani mutta ko maan sesongin ulkopuolella niistä ainakin puolet ovat suljettuja.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.10.2012 16:35

Navteqin osti Nokia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.10.2012 16:41

"Jatkossa saadaan ostaa myös vaikka mitä palvelutietoja omaan laadukkaaseen GPS:ään"

Niitä saa ladattua netistä tänä päivänä pilvin pimein. Esimerkiksi tuolta: http://www.gps-waypoints.net

Monet ketjut tarjoavat omia paikkojaan ladattavaksi erimerkkisiin naveihin.

Lisäksi sitten vielä ns. live versio navit jotka ovet nettiyhteydessä koko ajan ja tietävät googlen ym. avulla mitä lähellä on tarjolla.

Eli ei tarvitse odottaa huomista, se on jo täällä tänään.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2012 klo 16:42:52 Eikä laite tarvitse olla mitenkään kallis, alle satsen laitteista löytyy jo vaikka mitä ja niihin saa myös ladattua lisää.

HAAPANEN TIMO 17.10.2012 17:41

Onhan niissä kaikissa vaikka mitä. Miljoonia eri alojen firmoja, mulla on tuossa naapurina lähimpänä yrityksenä taimitarha sadan metrin päässä, navista sekin löytyy, vaikkeivat ole itse mitään mihinkään ilmoittaneet tai maksaneet.

Tässä yhteydessä kysynkin navien omistajilta onko navissanne tietunnelit muistissa niin ettei navi menetä satelliittiyhteyttä tunnelissa?
Olisi mukava tietää missä kaikissa malleissa tämä ominaisuus on. Garminin dezl 560LT muistaa tunnelit, mutta asiaa ei kerrota missään. Varmaan TomTomilla on malleja tällä toiminnalla ja myös Garminilla muita kun dezl.

Ei hassumpi ominaisuus ja tulee ulkomailla yllättävän usein eteen. Tunneliin ajettaessa navi vaihtaa värin tummaksi, nopeusnäyttö jämähtää paikoilleen, mutta nuoli etenee sillä nopeudella jolla tunneliin ajettiin. Tunnelin loppuessa on navi heti valmis opastukseen. Ilmoitusta satellittiyhteyden katkeamisesta ei tule.

Kotimaassa ajettaessa Vuosaaren satamaan on risteys välittömästi tunnelin jälkeen, hyvin osaa navi neuvoa tastä kääntymään vaikkei ole ollut yhteydessä satelliitteihin pitkään aikaan.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.10.2012 17:58

Tuskin niissä monessakaan on tunneleita muistissa, mutta kiihtyvyys anturi on. Ainakin Tompassa on ollut jo kauan. Se osaa huomioida millä nopeudella auto jatkaa matkaansa ja mihin suuntaan. Se käyttää myös kiihtyvyysanturia käännyttäessä kun navi ei ole vielä ehtinyt risteykseen jossa käännytään toteaa navi muutoksen suunnassa ja pomppaa risteävälle tielle. Samoin jos auto ei liiku pysyy näyttö paikoillaan, korkeintaan se saattaa pyöriä jos ei ole liikuttu käynnistyksen jälkeen.

Nykyään evät vaan taida mainostaa mitä sisukaluissa on, etteivät kilpailijat kopioi, vaikka kyllähän ne purkaa toistensa laitteet.

Esimmäsen Tompan (GPO910) ostaessani siinä mainostettiin olevan kiihtyvyysanturi joten se tietää nopeuden myös tunnelissa.

HAAPANEN TIMO 17.10.2012 19:13

Mun mielestäni ne tunnelit ovat Garminin muistissa, ajettu karttaan. näin päättelen koska aivan kaikki tunnelit siellä eivät ole ja yhteys katkeaa. Myös näytön värin vaihtuminen himmeämpään viittaa tähän.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.10.2012 15:37

Jatketaan tuolla https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?x26558=90932655

PURSIHEIMO TOPI 20.10.2012 22:47

En oikein ymmärrä tuota nopeusvalvontakameroista syntynyttä viranomaistulkintaa. Ainakin Michelinin Ranskan kartoissa nuo kamarapaikat on painettu karttoihin. Eikös noiden kameroiden varsinainen tarkoitus ole hillitä nopeuksia. Minusta nuo Tompassa ja kartoissa olevat varoitukset tekevät juuri noin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.