Laivojen hinnat vaunun kanssa

SALMINEN TUOMAS 28.02.2012 00:15

Tarkoitus olis suunnata kesäkuun alussa Etelä-Ranskaan. Alkuperäinen suunnitelma oli ottaa Finnlinesilta meno-paluu välille Vuosaari-Rostock. Yhdistelmän pituus 14 m, kaksi aikuista, kaksi lasta ja koira.

Karavaanari alennusten jälkeen Finnlinesin hinta reilu 1800 euroa. Alkoi niin syljettämään tuo hinta, että aloin miettimään tuota reissua Baltian kautta. Eckerö Linella meno-paluu ylitys Tallinnaan maksaa 350 euroa. Ehkä reilu 2000 km tulis enemmän taivallettavaa mutta aika lailla säästöä tulis joka tapauksessa. Baltian kautta meno ei juuri ajallisesti etenemistä hidasta, mielummin sitä autossa istuu kun laivan kahviossa. Ruotsin kautta en alkanut edes tarkemmin miettimään, tuskin sieltä ainakaan halvemmalla pääsee?

Onko muita vaunun vetäjiä, jotka pähkäilleet laivakustannuksia?

JYLHÄ HANNU 28.02.2012 06:03

Meillä on n. 12 m yhdistelmä ja olemme kaksi kertaa menneet etelä-Eurooppaan Ruotsin kautta. Se reitti tulee huomattavasti halvemmaksi silta- ja ylitysmaksuista huolimatta. Olemme menneet Naantalista Kapelskäriin, yöpyneet pikaisesti Hyltenassa yön yli parkisssa huoltamon takana ja jatkaneet heti aamulla matkaa. Iltapäivällä ollaan sitten jo huristeltu Saksan autobaanoilla.

Nyt tulevana kesänä matkamme suuuntaa idemmäs Kroatiaan ja menemme tällä kertaa laivalla Tallinnaan, josta matka jatkuu Via Balticaa myöten.

Kannattaa siis kurkistaa nuo Finnlinesin Naantali - Kapelskär hinnasto. Matkaan kuuluu muuten sitten myös kaksi kertaa todella runsas buffetateria. Se on laadultaan tosi tuhtia rekkamieslaatua. :) Hyvää reissua!

LAHTINEN ERKKI 28.02.2012 08:05

Näinhän se valitettavasti menee että pitkillä yhdistelmillä on ajettava joko Ruotsin tai Viron kautta. Viime kesän hintataso oli meillä tälläinen: 12m yhdistelmä, 2 aikuista. Naantali- Kapellskär 20.6 päivävuorolla 218 e ja saman yhtiön lautta Malmö-Travemynde 102 e. Yhteensä siis 320 e ja ollaan siis jo Saksassa.

Eckeröline laskutti Tallinna - Helsinki väliltä 2.7.11 iltalaivalta 145 e Molemmat matkat oli varattu jo kevättalvella ja sis. karavaanarialennukset.

Ruotsin-Saksan välin silta tai lauttamaksut paikanpäältä ostettuna ovat ainakin meillä tulleet kalliinmiksi. Lippuluukulla autojonossa tuntuu olevan vaikeata enää keskustella mistään alennuksista. Tulevana kesänä näyttäisi olevan Tallinnan reitti sekä mennen että tullen.

HAATAJA LASSE 28.02.2012 10:24

Tarkasteleppa Navirail yhtiön hintoja. Kulkee hangosta paldiskiin ja näyttäis olevan halvenpi vaihtoehto.Auton hintaan sisältyy kuljettajan lippu ja ruokailu seisovasta pöydästä.

LAHTINEN ERKKI 28.02.2012 10:54

Navirail-yhtiön hinnastosta ei käy selville onko ALV mukana listahinnoissa vai ei. Jos ALV 23 % lisätään ja maksetan lisämatkustajat ja mahdollinen hyttipaikka niin hinta alkaa olla jopa yli Eckerölinen hintojen.

TURUNEN HARRI 28.02.2012 11:21

Olen pähkäillyt samaa asiaa. Tarkoitus on vetää Suomessa, säilytyksessä oleva asuntovaunu Espanjaan heinäkuun jälkeen. Tsekkailin noita laivahintoja. Vaikuttavat aika "suolaisilta" hinnoilta. Tietetenkin kaikki on suhteellista.

Olemme varanneet (autopak) tarjouksen Suomeen toukokuussa. Kaksi henkilöä ja kissa. Ihmeellisyyttä herättää hinnoittelu. Kyseinen tarjous mahdollistaa auton ja 1-4 henkilöä matkustamaan samalla hinnalla. Mutta kissa hinnoitellaan erikseen, eli erihintaan, (80€) Ei ole merkitystä tilaako lemmikkihytin ilman lemmikkejä, hinta on sama lemmikkieläinhytissä tai hytissä johon ei saa ottaa lemmikkejä.

Vastaava matka vuosi sitten kolmen päivän erolla ajankohtaan maksoi 430€. Nyt 521€. Tietenkin kyseessä on markkinatalouden pelisäännöt. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Katselin (google) erilaisia vaihtoehtoja Ruotsin ja Baltian kautta mm, Michelin kartan, Earth'n kartan avulla. Molemmat antavat hyvän ja suuntaa antavan mahdollisuuden laskea aika tarkkaan polttoainekustannukset, kun tietää oman auton kulutuksen 100km:lle. Polttoaineiden hintaeroilla ei paljon taida enää olla suuria hintaeroja eri maiden välillä. ( Viime kesänä Ranskassa vähän päälle 1,50€/l. Saksa kalliimpi kuin Suomi. Espanja n. 1,30€/. ( Puola kesällä 2010 n, 1,25€/l)

Jos ajelee tietullimaksullisia teitä, hinnat näkyvät Michelin kartassa. Tosin en saanut tietullittomia reittejä "ulos." Oletan Michelin kartan suosivan reitin varrella sijaitsevia yöpymispaikkoja. (markkinatalous)

Google Earth'issa on vaihtoehdoissa valita myös tietullittomat tiet ajettaviksi.

Hotellien hinnat on mahdollisuus googlata ajankohdan mukaan milloin on liikenteesssä. ( Booking, Formula F1, jne, hotelliketjuja on runsaasti)

Espanja, Ranska, Saksa, Puola, Baltian maat. Yöpymisen hinta per/ yö noin 30-50€ kahdelta hengeltä+kissalta. Eräissä hotelleissa saa aamupalan samaan hintaan.

Saksa- Puolan kautta ( Varsowa)- Baltian maat Tallinnaan kilometreissä lisää n.1500km, ellei nouse laivaan Trademundessa, jos lähtöpaikka on Espanja.

Todennäköisesti ajamme Tallinnaan autolla tullessa Suomeen ajan kanssa katsellen samalla Eurooppaa.

Katsella ja kartoitella erilaisia leirintä / caravan alueita paluumatkaa ajatellen vaunun kanssa.

Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia löytyy teidän mietteistä?

SALMINEN TUOMAS 28.02.2012 15:00

Kiitokset aktiivisuudesta, hyviä kommentteja. Sen verran mieli muuttui keskustelua luettaessa, että vahvaksi vaihtoehdoksi nousi tuo Naantali-Kapellskär ja siitä sitten siltojen kautta ajamalla Saksaan ja sieltä kohti päämäärää. Pitää vielä hinnat varmistaa mutta nyt tuntuu siltä, että olisi kokemuksenakin hieno mennä tuota reittiä. Ehkä takaisin sitten Via Balticaa.

Viime kesänä kävin emännän kanssa kaksin neitsytmatkalla Euroopassa vaunun kanssa. Silloinen yhdistelmän pituus oli 13 m ja mentiin Vuosaaresta Gdyniaan ja takaisin Travemündenista Vuosaareen. Finnlinesin kokonaiskustannus oli tuolta reissulta n. 800 euroa. Otettiin pelkät nojatuolipaikat ja näin jälkeenpäin - olipahan kokemus mutta onneksi takana päin. Muistelisin, että hytin kanssa reissu olisi tullut maksamaan jotain 1400 euron pintaan.

Mutta nyt kun lähtee lasta ja koiraa mukaan, niin pitää miettiä muuta vaihtoehtoa.

HALINEN HARRI 28.02.2012 15:46

Olen varmaan parikymmentä vuotta vuosittain vertaillut vaihtoehtoa Hki-Trave ja ajo Ruotsin kautta. Viime vuosina ero on ollut yli 200 euroa Ruotsin kautta ajo edullisempi (edestakas). (Matka-auto) Mukaan ole ottanut Ruotsin kautta 2 leirialueyöpymistä ja ruokailut ja laivassa ateriapaketit. Laivassa olemme halunneet ikkunallisen hyvin. Siitä huolimatta matka Traveen on aina voittanut syynä alkuvuosina ajanpuute ja nykyään se että 35 km:n ajon jälkeen on Saksassa sekä laiskuus ajamiseen. Nyt kun Finnlines häärää yksinään linjalla täytyy taas tarkistaa (veikkaan että hinta on noussut lähes satasen/sivu, 2 hlöä, 706 cm, ikkunahytti ja täysruokailu)

HALINEN HARRI 28.02.2012 16:07

Eipä riittänyt satanen per sivu vaan hinnastojen (Ferry Center ja Finnlines)mukaan viime vuotiseen - sama ajankohta yht 269 eli 135/sivu.

LÖNNQVIST LEIF 28.02.2012 16:17

Tuomas !! kun nyt olette lähdössä koiran kanssa matkaan muista tarkistaa koiran vaatimat rokotukset/madotukset kohdemaissa, löytyy tarkempia ohjeita tuolta SF-Caravanin koirakerhon sivuilta www.koirakaravan.nettisivu.org Hyvää matkaa Lefa

NYMAN MATTI 28.02.2012 16:35

Viime kesän matka ja tulevan kesän matka yhden yhteen, meno-paluu Helsinki-Rostock, 2 henkeä, yhdistelmän pituus vajaa 13m, ikkunaton hytti, kaikki ateriat, lähtö juhannuksen aaton aattona ja paluu 30.7. Viime vuonna 1678 € ja tänä vuonna 2092 €.

Tuon verran korotusta kun karavaanari alennus 50% muuttui 25%:iin. Ja vähän muutakin korotusta.

Matti

SALMINEN TUOMAS 28.02.2012 16:35

Lefa! Kiitos linkistä (joku tilapäinen häiriö mutta varmaan aukeaa toisella kertaa). Nuo rokotukset onkin olleet selvityksessä, että sikäli ajankohtaista.

HAAPANEN TIMO 28.02.2012 17:10

Ensi kesän menomatka on löyhässä paketissa. Matkailuautolla Naantali-Kappelskår päivävuorolla yli ja illaksi matkaparkkiin Göta kanalin viereen. Aamusella Varbergiin josta laiva Grenåån. Paatin aikataulu on pikkuisen liian myöhäinen -lähtö 18.30, metka n.4 h - pitää mennä heti Tanskan puolella yöpaikkaan mutta mantereella ollaan.

Tämä ei liity vaunuilijoiden hintakysymykseen mitenkään, mutta yksi reitti kuitenkin. Mun mielestäni vähän hidas tuon aikataulun vuoksi, mutta mukava Jyllantia on katsella pitkästä aikaa, ja Ruotsinkin reunaa. Alle seitsemän metrin auto ja kaksi hölöä 101€

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 28.2.2012 klo 17:12:47 Siis mAtka ottaa neljä tuntia ja Lefan linkki: http://koirakaravaani.nettisivu.org/

HALINEN HARRI 28.02.2012 18:36

Matti Nymanille: Menette siis "huippusesongin" aikana? Ennen 21.6. edelleen alennus 50 %. Erilaiset hinnoittelut Finnlinesin ja Ferry Centerin sivuilla jos oikein tulkitsin. Olisikohan myynninkeskitystä suoraan Finnlinesille vai? Tarkistakaa joku toinenkin jos minulla virhe.

SALMINEN TUOMAS 28.02.2012 23:32

Nyt on reittisuunnitelma selvillä lauttojen osalta. Tultiin siihen tulokseen, että mennään Via Balticaa ja tullaan takaisin siltojen kautta. Ei ehkä ihan halvin ratkaisu mutta jos sitä jäisi samalla jokin kipinä itämään Ruotsin ja Tanskan osalta tulevaisuutta ajatellen. Karavaanarialennukset mukana ja takasin tullessa taitaa olla ajallisesti sesonki menossa.

Meno Helsinki-Tallinna 8.6.12 Eckerö Line klo 8-11 2 aikuista 36 euroa 2 lasta 30 euroa Koira maksutta autossa matkan ajan Yhdistelmä 14 m 119 euroa Yhteensä 185 euroa

Paluu Kapellskär-Naantali 1.7.12 Finnlines klo 9:15-18:15 2 aikuista 81 euroa Bunker fee(polttoainelisämaksu á 2,50 euroa /aikuinen?) 5 euroa 2 lasta 41,40 euroa Koira, pakko ottaa halvin sisähytti 25 euroa sekä lemmikistä 30 euroa Yhdistelmä 14 m 166,50 euroa Yhteensä 348,90 euroa

Sähkön sai varattua ainoastaan Finnlinesille. Eckerö Line sanoi, että voi olla et saa tai sitten ei, mitään ei luvata etukäteen. Safkojen hinnoissa ei Eckerö Linella ku euron säästö etukäteen otettaessa. Finnlinesilla kaksi buffettia sisältyy hintaan.

HYTTILÄ ESKO 29.02.2012 08:09

Hyvä reitti tuokin. Itselläni olisi tullut noin 3000 km matkaa enemmän kuin Vuosaari-Rostock-Vuosaari linjalla. Tuohon olisi mennyt päiväkausia aikaa joka pois varsinaisesta lomasta. Laivaliput maksoi reilu 1700€ , täysi ylöspito , 2 henkeä ja auto+vaunu 13metriä Lisäksi sulle tulee siltamaksut päälle.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.2.2012 klo 08:14:46 Mikäli en menisi siltojen kautta tulisi edestakas laivapaketti päälle , muistaakseni viimeksi oli n 350€ nuo 4 laivamatkaa yhteensä. Tällöin ajomatkasta vähän pois.

ANTIKAINEN ESKO 29.02.2012 10:54

Vähän varovasti liityn tähän keskusteluun. Siis VAROVASTI!

Laskelmissa tulisi ottaa huomioon autolla ajamisen (= vetoauton) todelliset kustannukset. Jos pidät oikeana verottajan hyväksymiä km-korvauksia, niin matkailuauton vetämisen korvaus on 45 + 11 senttiä/km, yhteensä 0,56 €/km. Jos ajat 3000 km ylimääräistä (via Baltica) verrattuna Travemünden laivaan, todellinen kustannuslisä on 1680 €. Lisäksi liput Tallinnaan ja takaisin, yöpymiset ja ruokailut. Jos et pidä tuota km-hintaa oikeana, ainakin jossain määrin petät itseäsi. Hyväksyisitkö, jos työnantaja tarjoaisi työn puolesta tehtävästä matkailuvaunun vetämisestä esimerkiksi 28 senttiä/km? Jos et hyväksyisi, olet sitä mieltä, että kustannukset ovat suuremmat. Jos ajaa 3000 km, jo polttoainekustannukset ovat 400-550 €. Jos menee laivalla, on riskittömästi lepäämässä ja saapuu virkeänä perille, sen sijaan että ajaisi via Balticaa hieman riskillisessä liikenteessä vähintään kaksi päivää. Kyllä sitä ajamista jää vielä Saksaan tultuakin. Kukaan ei puhu rutu-alennuksista. Niitä antaa Finnlines. Riippuu tietenkin matkan ajankohdasta.

Itselläni on m-auto, joten hinnat ovat hieman toisenlaisia. 14:n vuoden aikana olen ajanut kaksi kertaa Ruotsin kautta yhteen suuntaan, ja laivalla olen mennyt yli 25 suuntaa Saksaan.

UUSITALO MARKO 29.02.2012 11:55

Koiran omistajien kannattaa unohtaa Ruotsin kautta matkustaminen. Koirille vaadittava monimutkainen rokotusohjelma olisi pitänyt käsittääkseni aloittaa jo , mikäli mielii ensi kesäkuussa viedä koiran Ruotsin puolelle.

http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/muutto-pohjoismaihin-tai-pohjoismaasta-toiseen/muutto-ruotsiin/koiran-tai-kissan-tuominen-ruotsiin

Täysin käsittämättömiä nämä ruotsalaisten vaatimukset. Rajan yli Ruotsiin virtaa jatkuvasti rokottamatonta villieläintä, joilta puuttuvat tatuoinnit ja mikrosirut.

YLITALO ASTA 29.02.2012 12:42

Nämä lemmikkieläin asiat muutuivat hiukan helpommaksi vuoden vaihteessa, kun matkustussäännöt eu maiden välillä yhdistettiin samanlaisiksi.

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/tuonti_ja_vienti/eu-jasenmaat__norja_ja_sveitsi/koirat__kissat_ja_fretit/

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/tuonti_ja_vienti/tuonti_eu_n_ulkopuolelta/koirat__kissat_ja_fretit/ei-kaupallinen_tuonti/

T:Masi

TOIVONEN MARTTI 29.02.2012 13:12

Käyttäjän lisäys viestiin 29.2.2012 klo 13:12:37 http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/finnlinesin+tappio+syveni/a283509?service=mobile&page=4

Käyttäjän lisäys viestiin 29.2.2012 klo 13:15:49 Juu, tiedän että laivayhtiön talous perustuu vain ja yksinomaan rahtiin, rekkoihin ja pelkkiin kärryihin. Siitä huolimatta myös vaunuilijat ja matkailuautoilijat saa maksaa enempi ja saa vaatimattomampaa palvelua.

UUSITALO MARKO 29.02.2012 13:18

Mukava huomata, että siitä typerästä 120 päivän vasta-ainesäännöstä on luovuttu. Täytyykin ottaa Ruotsin matka uudelleen harkintaan.

SALMINEN TUOMAS 29.02.2012 13:51

Tuo 120 päivän sääntömuutos koiran suhteen vaikutti itselläkin tuohon reittivalintaan. Ei olisi muuten tainnut onnistua.

LAHTINEN ERKKI 29.02.2012 17:17

JOS kovin tarkasti laskee autoilun hinnan lomamatkalla, ei lähde kotipihastaan minnekään. JOS lomallaan matkustaa, voi sen loman aloittaa vaikkapa Tallinnassa ja sen jälkeen kaikki ajelu on sitä LOMAA. JOS ei lomalla jaksa ajaa autolla, onko mitään järkeä koko autolomalla. Onhan sitä paljon halvempiakin tapoja loman viettoon. MUTTA loma joka tapauksessa alkaa vasta kun on ensin " meren ylittänyt".

HAAPANEN TIMO 29.02.2012 17:48

Minä lasken matkailuauton kuluja vähän eri tavalla. Jos ostan muutaman vuoden ikäisen auton ja pidän sitä 6-7 vuotta on aivan sama onko sen mittarissa vaihtohetkellä 10 000- 15 000 enemmän mikä tulisi jos joka vuosi menisi laivan sijasta ajamalla Saksaan. Yksi öljynvaihto ja renkaista muutama milli, muut kulut samat.

@timppa

HYTTILÄ ESKO 29.02.2012 18:28

Me taas olemme reilun 20v kiertäneet ja kaikki mikä ei tunnu lomalle ei ole lomaa. Kuten puulta maistuva ruotsin läpi ajaminen vuodesta toiseen. Loma alkaa sitten kun mennään kohteisiin, tutustutaan paikkoihin. Joku Via 67 ja Via Sverige ei suinkaan ole sitä. Tietenkin loman voi käsittää monella tavalla...... Siihen ei kuulu matkailuvälineellä 800-1000km päivässä liikkuminen. Se on loman jälkitouhua tai alkuvalmistelua. Hyvää "lomaa" kaikille.

SILMUNEN HANNU 29.02.2012 22:05

Me on 24v matkusteltu myös autolla, ja ollaan aika onnellisia; meidän loma alkaa edelleen tasan sillä hetkellä, kun huomataan olevamme niin ajoissa satamassa, että mahdumme laivaan ! :)

Se, loma myös käsittää joka ikisen ajamamme kilometrin, sillä se kaikki mitä silloin teemme, on aivan omaa päätöstämme, eli olemme vapaita oman elämämme suhteen eli se on LOMAA :):)

Yleensä se laiva lähtee Turusta tai Naantalista, joskus myös Helsinki-Tallinna-väliltä.

Kerrani joskus ihan nuorina menimme Hesasta Travemyndeen pikkuautolla ja teltalla, kansipaikoilla 2 pienen lapsen kanssa, kun saimme tosi ison alennuksen jollain nuorisokortilla.

Autot on meillä hankittu käyttöön, emmekä ole niillä ajetuille kilometreille osanneet koskaan hintaa laskea. Eikä se ainakaan tuon työnantajan maksaman korvauksen mukaan menisi. Sehän on työnatajan maksama korvaus siitä, että käytätä omaa autoasi firman hyväksi, mille tilanteelle toinen vaihtoehto on se, että saat firmalta auton käyttöösi, osittaisella tai täydellä autoedulla.

Ei sillä minusta ole mitään tekemistä itselle omaan käyttöön hankitun auton käytön kanssa.

t.Kaarina

LÖNNQVIST LEIF 29.02.2012 22:35

Miltä vuodelta tuo sinun löytämän linkin teksti on? Jordbruksverketin (Meidän Eviraa vastaava laitos) sivuilla oli jo viime syksynä tieto tämän raivotaudin vastaainetesti poistumisesta vuodenvaihteessa. Ainut vaatimus on että koiran rokotukset on voimassa, mikrosiru tai tatuointimerkintä selvästi luettavissa ja että kaikki tarvittavat merkinnät löytyy lemmikkieläinpassista joka on myönnetty ko eläimelle. Näillä eväillä ainakin näyttelykoirat seilaa suomen ja ruottin väliä eikä ongelmia ole ollut. Lefa

NYYSSÖNEN KAJ 02.03.2012 13:45

12m korkea "yhdistelmä" ilman saranaa 12.4.2012 Rostock - Helsinki 2 henkilöä + halvin hytti ja tämän lisäksi viellä rantakirppu kyydissä.

hintaan 445€ ilman aterioita

Portimaon 2€ parkistakaj https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Portugal1112Kevat?noredirect=1#5714959087081434770

IKÄLÄINEN KALEVI 02.03.2012 14:14

Nostokurjellako nyyssönen oli liikkeellä??

UUSITALO MARKO 02.03.2012 14:26

Hei Lefa

Laitoin viestiä tuonne Pohjoismaiden ministerineuvoston neuvontasivuille. Sivujen päivittäminen oli ruotsalaisten viranomaisten vastuulla ja lupasivat tehdä sen pikimiten.

RANTALA SEPPO 02.03.2012 21:42

Hei, meillä loma alkaa heti kun vaunu on pakattuna ja auto käynnistetään :-D Via Balticaa pitkin on ajettu montaa kertaa, välillä sekä meno- että paluumatka. Läpiajomatkalla kohti etelää on yövytty Rakarissa Latviassa, Liettuan Sasnavassa, Puolassa rekkaparkeissa, Krakovan Smokissa ja Katowicessa Camping Nro 215 on tullut tutuksi. Eikä perilläkään jakseta olla kuin korkeintaan kolme yötä samassa paikassa, kun on jo pakko jatkaa matkaa. Tie kutsuu! Ei missään ole olo niin huoleton ja vapaa kuin tien päällä. Olemme kokeilleet myös Ruotsin kautta ajoa, lauttaa välillä Malmö-Travemünde. Koskaan emme ole menneet laivalla Saksaan, liian pitkä ja tylsä merimatka. Mutta sehän matkailussa juuri on hauskinta, kun saa tehdä juuri niin kuin itsestä parhaalta tuntuu! Ihania kesälomamatkoja kaikille toivottaa Marjo-Riitta, jolla matkakuume alkaa pahasti nousta jo nyt

VÄYRYNEN ESA 03.03.2012 00:07

Meillä on kanssa 14m yhdistelmä, kaksi aikuista ja kaksi koiraa. Tehtiin laskelmia mitä maksaa saksaan meno ja tässä on muutama hinta. Tosin Finnlinesin hinnasta puuttuu lisämetrien alennukset.

HAAPANEN TIMO 03.03.2012 09:16

Esa on tehnyt hienon yhteenvedon, Älä unohda Varberg-Grenå linjaa. Joskus pitää mennä tuolta Ystadista, se Swinoujscie on mielenkiintoinen paikka, nähtävyys jo sinällään. Lisäksi sinne ajaa vanha kunnon Pomerania josta on hauskoja muistoja. Kuvia Swinoujsciesta: http://tinyurl.com/8x8fbvp

Marjo-Riitta ja Seppo kulkevat meidän tavoin. Toistaiseksi vielä koskaan neljännesvuosisadan aikana ei olla enempää kolmea yötä oltu paikoillamme.

@timppa

JANHONEN MATTI 03.03.2012 09:24

Mitä tuohon muuta kun, että kallista on matka "saaresta" mantereelle. Kun itse liikun <6 m autolla niin olen tottunut ihan eri hintatasoon. Viime syksyn matkan hinta Hki-Trave-Hki,m-auto <6 m, 2 aik.hytti ja ruokapaketit menne tulleen 1 024 e.

Prikulleen sama paketti syksyllä 2009 kustansi 792 euroa, eli kyllä Grimaldeilla ihan oma inflaatiotaulukko on käytössä.

Molemmilla matkoilla myös hintakaudet samat.

PERKKIÖ PAULUS 28.03.2012 20:35

Onko kenelläkään kokemusta yli 14 m yhdistelmistä? Vetoauto yli 5 m ja harkinnassa noin 9 m vaunu perään. Tiedän, että ei helpoin mahdollinen yhdistelmä kaupunkiin/leirintäalueelle, mutta kiinnostaa lähinnä lauttakustannukset.

HYTTILÄ ESKO 29.03.2012 08:12

Eihän se pituus nosta kuin muutamankympin per suunta.

NIEMELÄ PASI 29.03.2012 20:16

Tuolta joitakin löytyy. http://www.finnlines.com/laivamatkat/reitit_hinnat/helsinki_travemuende/ajoneuvohinnat

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.