Ranskan peltipoliisit
LAINE SEPPO
22.01.2012 13:15
Tuli yksi Englantilainen täällä etelässä ja selitti että olivat saaneet
1500 euron sakon kun olivat käyttäneet navigaattorissa ohjelmaa
joka ilmoittaa ja varoittaa nopeusvalvontakameroiden paikoista ja nopeuksista.
Oli muuten ihan tosissaan ja pyysi varoittamaan muitakin Fransmannien
jutuista. Onko0 joku muu kuullut moisesta??
Käyttäjän lisäys viestiin 22.1.2012 klo 13:18:28
Kyse oli tietysti pelkästään Ranskasta. Kyseli vielä mennäänkö Ranskan kautta. Sanoin ettei täältä oikein muutenkaan helpostri Suomeen pääse
SUOMI SEPPO
22.01.2012 17:36
En tietenkään epäile vilpittömyyttäsi, mutta laittaisin tämän samaan kategoriaan kaasutuksien kanssa.
@seppo
HAAPANEN TIMO
22.01.2012 17:59
Uusissa Tomtomeissa ei ole enää Ranskan kameroita, kyllä siellä on lakia muutettu. Rangaistuksista en tiedä.
@timppa
HÄMÄLÄINEN JUHANI
22.01.2012 18:34
Heippa:! Tarina taitaa olla tosi,oli mustaa valkoisella eräässä valtakunnan lehdessä.Mutta en tiedä mitenkä he todentavat kyseisen rikkeen,mutta näin meitä valvotaan,voipi olla että muutkin maat ottaa mallia,pian Suomessakin .Talviterveisin..Jussi
HAAPANEN TIMO
22.01.2012 19:24
Löytyi! Navit rinnastetaan tutkanpaljastajiin ja 05.01.2012 astui voimaan laki uusi. Sakkoa 1500€ ja kuusi pistettä pois kortista.
Tämä täytyy ehdottomasti pitää mielessä siellä ajellessa.
http://www.radars-auto.com/actualite/avertisseurs-radars/interdiction-votre-avertisseur-radars-est-il-en-regle-709
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 22.1.2012 klo 19:44:09
http://blog.radars-auto.com/index.php?post/une-tolerance-pour-l-interdiction-des-avertisseurs-radars-712
Sisäministeri pyytää poliisilta suvaitsevaisuutta määrittelemättömaksi ajaksi koska laitteita ei ole mukautettu pykälän vaateisiin.
Poliisilla ei toistaiseksi ole oikeutta tarkastaa puhelinta tai navia ellei kuljettaja anna lupaa. Onnettomuustapauksissa lupa on.
LAINE SEPPO
22.01.2012 20:12
Kiitos vaan tiedoista. Vaunun kanssa ei tuo ylinopeus ole niin
tarpeen kun ajetaan vähän muutenkin hankalammin. Tulee varmaan kohta Finlandiaankin, ja muualle. Tulot kun vähenee niin valvonta kiristyy.
HAAPANEN TIMO
22.01.2012 20:50
Vielä löytyi lisää tietoa:
http://www.radars-auto.com/actualite/avertisseurs-radars/les-avertisseurs-radars-sont-officiellement-interdits-706
Nopeusvalvontatutkan paljastavan laitteen hallussapito riittää rangaistuksen perusteeksi. Laite takavarikoidaan. Edelleen mainitaan ainoastaan tullilla olevan oikeus etsiä ko. laite, ei poliisilla eikä santarmeilla.
Kyllä se navi kannattaa johonkin kätkeä Ranskan ajaksi.
@timppa
JANHONEN MATTI
22.01.2012 22:12
Olen ymmärtänyt asian niin, että Ranskassa niissä tienvarren pöntöissä on todella tutka. Ts. kun navi reagoi näihin kiinteiden mittauspisteiden poi-pisteisiin se samalla "muuntuu tutkanpaljastajaksi". Ja se on nyt kielletty myös meillä.
Olkoonkin että meillä tutkat on liikuteltavia.
Oikaskaa jos olen väärässä.
Ettei vaan tauti leviäisi.....
SUOMI SEPPO
22.01.2012 22:36
Mitenkähän nuo jotka eivät aja navigaattorilla vaan ovat karttaan merkanneet peltipoliisit ? Tuleekohan santarmit vaatimaan hanskalokeroista näytille kartat? Aikamoinen homma pysäyttää kaikki autot joissa on navigaattori, Navigaattorihan ei saa olla kuljettajan näkökentässä, joten se ei näy ulospäin. Millähän poliisit pystyvät havaitsemaan tällaiset suunnistuslaitteet ? Kuinkahan ranskalaiset hyväksyvät tällaisen yksilön vapautta rajoittavan määräyksen. Antavatko he poliisin tutkia millaista ohjelmaa näissä sallituissa laitteisssa on ? Onkohan poliisipartion mukana nörtti joka hallitsee nuo monet eri navigaattorimerkit ? Laite on sallittu vaikka yksi pieni osa ohjelmistosta olisikin kiellytty. Taasen yksi pykälä jota ei pystytä millään valvomaan.
@seppo
PS. Käsittääkseni navigaattori ei mitenkään reagoi näihin peltipönttöihin, vaan naviin on syötettävä paikkatieto, missä oletettu pönttö sijaitsee ja sitten se ilmoittaa saapumisen siihen paikkaan. Samoin käy myös bensa-asemalle jos niin on ohjelmoitu.
LEHTINIEMI HANNELE
22.01.2012 23:21
Päivitin juuri oman Tomtomin peltipoliisit. Ranskan kohdalla ilmoitti asian laittomuudesta ja että päivitys oli tehty poistamaan laitteesta Ranskaa koskevat tiedot. Valitsin siis sen päivityksen.
AHONEN KAI
23.01.2012 04:39
"Navigaattorihan ei saa olla kuljettajan näkökentässä,"
Eipä tuolla paljoa virkaa ole jossain hanskalokerossakaan
"missä oletettu pönttö sijaitsee ja sitten se ilmoittaa saapumisen siihen paikkaan. "
Garmin ilmoittaa "liikkuvasta nopeustarkkailusta" tjsp. usein, no siihen on mahdollisuuksia muutaman miljoonan kilsan verran, typerä ominaisuus kaikkinensa, jos ei ymmärrä ajaa nopeusrajoitusten mukaan, oma vika käy vähän lompuukin päälle.
HAAPANEN TIMO
23.01.2012 16:47
Garminin Cyclops-kansiosta voi poistaa Ranskan kamerat sisältävän tiedoston. Tämä näkyy tiedoston nimessä.
@timppa
KATEISTO EERO
25.01.2012 10:21
Asensin juuri uudet kartta- ja nopeuskamerapäivitykset Navigoniin (Garmin). Miten saisin pois Ranskan kamerat? Miten valvonta Ranskassa mahtaa käytännössä tapahtua? Outo juttu. Pitää kai kiertää Ranska ensi kesänä.
HYTTILÄ ESKO
25.01.2012 11:48
Eikös Timppa juuri kysymyksesi yläpuolella kertonut kuinka?
PASANEN MIKKO
25.01.2012 15:45
Terve.
En halua provosoida, mutta te, jotka olette "huolissanne" teiden varsilla olevista nopeudenvalvonta laitteista tai kameroista; kysykääpä itseltänne, miksi minun tulee tietää tarkasti tämän "peltipoliisin" sijainti?
Teiden varsillahan on ilmoitettu silmin havaittavilla singaaleilla ei vain suurin sallittu nopeus, vaan myöskin mahdollinen kamera valvonta!
Että oikein jättää Ranska käymättä...........voi helevetti!
KNAAPI JUHA
25.01.2012 17:20
Oliakohan Pasanen säteilyesteinen?
PASANEN MIKKO
25.01.2012 17:43
Knaapi, jos tuo on pohdintasi tulos, niin selittäisitkö? Uskoisin olevani immuuni "yleisimmille" säteilyille! ;-)
"Peltipoliisit" varsinkaan eivät pelota, ei Ranskassakaan.
YLITALO ASTA
25.01.2012 17:52
Ranskan maallahan on aina noin puolisen kilometriä ennen kameraa merkki siellä tien poskessa.
JANHONEN MATTI
25.01.2012 18:00
Ettei vaan engelmannilla olis ollut autossaan tutkanpaljastin ja kun rupesi "filmaamaan" niin käry kävi. Nehän on Ranskassa olleet kiellettyjä kuten meillä ja niiden käytöstä saa 1500 euron sakon.
Kun ajelee suhtkoht nopeusrajoitusten mukaan niin tuskimpa ne meistä on karavaanareista on ihmeemmin kiinnostuneista. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Se jää monelta varmaan huomaamatta, että Ranskassa on eri nopeudet satella ja kuivalla kelillä. Samoin sumussa jossa se voi olla vain max 50 km/h.
Ranskalaiset ja saksalaiset on meitä viisaampia siinä, että ne ei luota sateella kulutuspinnan milleihin vaan nopeuden alentamiseen.
KATEISTO EERO
25.01.2012 18:09
Pasasen Mikolle. Jos tuo engelsmannien kohtelu pitää paikkansa, niin tuntuu vähän kohtuuttomalta, että rangaistaan siitä, että sinulla on navigaattori, jonka ominaisuuksiin kuuluu nopeuvalvontakameroista ilmoittaminen. !500 euroa on minulle iso lovi matkakassassa, ei ehkä sinulle.
HAAPANEN TIMO
25.01.2012 18:42
Kyllä kysymys on nimenomaan naveista, ei pelkistä tutkanpaljastimista.
Tuolla sivulla kerrotaan mitä Tompalle ja Garminille pitää tehdä:
http://blog.radars-auto.com/index.php?post/interdiction%3A-comment-mettre-votre-navigateur-gps-en-regle-707
Kääntäjällä sekalaista tekstiä:
Vuodesta 05 tammikuu 2012, käyttäen GPS Navigator tutka hälytykset saattavat sakkoa 1500 euroa ja peruuttaminen 6 pistettä mahdollisen seuraavan julkaisun annetusta asetuksesta artiklan R413-15 sääntöjä tiellä .
Toisin valmistajat tutkanilmaisimien jotka ovat muuttaneet laitteita avustajat auttavat häätämään tärkeimmät valmistajat GPS-navigaattorit ovat olleet hitaita tulla noudatetaan uusia säännöksiä.
Tästä näkökulmasta, Garmin on odotetuin pitkälle myytäväksi tarjoamista varten aivan muutaman viikon GPS-navigaattorit päivitetty. Lisäksi oma Internet-sivun, voit ladata päivitetyn turvakameran kääntämällä hälytyksiä vaaravyöhykkeellä. Mutta varokaa, kaikki Garmin GPS-navigaattorit, kuten vanhin, ei voi päivittää. Tällöin Garmin tarjoaa ainoa ratkaisu poistaa hälytysten määrittämällä täsmälleen, mitä tehdä mallista riippuen selaimen.
Tilanne on erilainen vielä TomTom on johtava markkina-GPS-navigaattorit. Niiden verkkosivuilla edelleen mahdollistaa palvelun ostaa TomTom Valvontakamerat Alerts, joka varoittaa etukäteen sijainti nopeusvalvontakamerat ja GPS-laitteet myydään eivät noudata uusia määräyksiä.
Päivitys: TomTom on julkistanut päivityksen poistamalla kaikki asennetut nopeuskameratiedot paikoissa Ranskassa tietokannastaan. Käyttäjiä kannustetaan myös sammuttaa Nopeudenvalvontakamerat. TomTom tarjoaa myös, että kehitetään uusi palvelu Ranska, joka varoittaa vaara-alueita, ei tutka kehitetään
Eli käännöksen käännös: Garminin uusissa ei ole enää Ranskan kameroita, ja niistä koneista joissa on, voi sen siellä Garminin sivulla poistaa. Tosi vanhoista ei poistaminen onnistu.
Tomppa myy vielä ( tiettävästi ei kuitenkaan enää) koneita jotka sitten pitää paivittää jolloin kamerat poistuvat. Tomppa kehittää uutta palvelua jossa varoitetaan kamera-alueista.
Näin tuon tekstin ymmärsin. Taivahan tosi on se että ne navien tolppahälytykset on siellä Ranskassa kielletty 1500 euron sakon ja navin takavarikoinnin uhalla.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 25.1.2012 klo 18:46:04
Mikolle piti sanomani ettei kai kukaan niistä kameroista välitä, vaan siitä mitä tehdä naville jossa ne hälytykset ovat.
KATEISTO EERO
26.01.2012 09:33
Ihan asiallista tekstiä Timo. Epäilen, että muutkin maat seuraavat Ranskan esimerkkiä. Minulla on vajaan vuoden ikäinen Navigon. Kyselen Navigonin (Garminin) asiakaspalvelusta, miten voin poistaa Ranskan osuuden. Pystyn kyllä poistamaan itse navigaattorista tolpat, mutta silloin poistan kaikkien maiden tolpat.
PASANEN MIKKO
26.01.2012 10:53
Terve.
Navigaattoreiden valmistajathan oivalsivat ”ylimääräisen” bisneksen kehittäessään sovelluksen ladata esim. nopeusvalvontaa suorittavien laitteiden sijainnit navigaattorin kartastoihin.
Tähän yllyttää tietoisuus siitä, että moisen ominaisuuden haluavia autoilijoita maailmassa riittää.
Mutta edelleenkin kysyisin; miksi tuota ominaisuutta kukaan tarvitsee? Autoilija, joka tuon ”ominaisuuden” muka hyödyntää, ajellessaan ”peltipoliisien” välit ylinopeutta syyllistyy liikennerikkomukseen. Ranska teki ihan oikean suuntaisen avauksen, asettaessaan järjestelmän laittomaksi.
Kyllä muuten kavahtaisin 1500€ sakkoa, tulisi se sitten mistä rikkomuksesta tahansa.
LEHTINIEMI HANNELE
26.01.2012 11:46
Kyllähän ne peltipoliisipiippaukset voi ihan rehellisestikin hyödyntää ilman tarkoituksellista ylinopeudella ajamista eli varmistamaan että alhaisemman nopeuden pätkä ei ole vahingossa jäänyt huomaamatta maisemia katsellessa. Piippaus herättää vilkaisemaan navista että oma nopeus ei ole punaisella.
KATEISTO EERO
26.01.2012 18:09
Tätä juuri tarkoitan. Ovat puhuneet peltipoliisien kohdalla jopa nollatoleranssista eli silloin parin kilometrin ylitys tuo sinulle 85 euron sakon. Valtio tarvitsee kipeästi lisää rahaa.
HAAPANEN TIMO
26.01.2012 19:40
Tässäkin asiassa etutelttalaiset ovat askeleen edellä.
Voin kuvitella sellaisen tilanteen jossa ranskanjepsulla on huono päivä ja se päättää siirtää sen jollekkin turistille. Varmasti saa halutessaan tietämättömän kertomaan navinsa tolppahälytykset.
Joka lehdessä pitäisi tätä tietoa levittää.
@timppa
VALKAMA MARKKU
26.01.2012 19:49
Jihaa... Tähän asti on voinut tompan avustuksella ajella kuin paikalliset. nyt sitten joutuu paikallisten ruuhkan aiheuttajaksi ja niin edelleen...
Tosiasahan on että jos asia suomessakin keksitään niin tiedänhän minä kaikki ysitien ja nelostien tolpat ilman tomppaakin. paitsi rovaniemeltä pohjoisen.
M Arkku
HAAPANEN TIMO
27.01.2012 17:09
Uusiin Garmineihin tulee ( tai on tullut ) Cyclops Dangerous zones- France-palvelu Ranskan kamerahälytysten tilalle. Mikä sitten lieneekään, mutta kesän reissuille viimeistään ovat kamerapäivitetyt tai uudet jo laillisia.
@timppa
HIETALA PEKKA
28.01.2012 09:08
Kertokaa hyvät toverit kuis toi toimii ?Onko joka risteyksessä "Pöliisi" joka pysäyttää kaikki autot ja takavarikoi navit jotka laitetaan sitten jonnekkin tutkimuslaitokseen testattavaksi onko niitä tolppahälytyksiä vai ei vai miten kontrolli toimii?????Eihän ne Poliisit voi tietää testaamatta onko niitä tolppia siellä navissa vai ei ja tuskin osaavat käyttää edes kaikkia navimalleja.Mielestäni taas yksi lakipykälä jonka noudattamista täysin mahdoton kontroloida.
Pekka
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 09:20
Ei se etutelttalaisille toimikkaan, mutta tietämättömälle toimii. Poliisi kysyy onko navissa kamerahälytykset, ja tietämätön vastaa: oui, oui. Etutelttalainen vastaa: pas, bien entendu, il est illégal :-)))
@timppa
SUOMI SEPPO
28.01.2012 09:46
Onneksi en osaa ranskaa.
@seppo
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 09:53
http://translate.google.com/?hl=fi#
@timppa
JANHONEN MATTI
28.01.2012 10:22
Varoittavat jatkossa "vaarallisista" alueista, luulisin.
Aluerajoitus lienee helpommasta päästä laittaa naviin.
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 10:42
Garminin sivulla on asia jo muuttunut:
http://www.garmin.com/fi/cyclops
Klikkaamalla ranskaa päätyy:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=287&pID=68100
Siellä on jonkinlainen liikenneturvallisuuden tietokanta joka hälyttää kun ko. alueelle saavutaan. Ei siis mitään tekemistä valvontakameroiden kanssa.
Varmaankin se Garminin "muuttuva nopeusvalvonta-alue" -jolla ei mitään virkaa olekkaan- on myös poistettu.
@timppa
WILHELMSSON LEIF
28.01.2012 13:07
Schveizissä on sama, kuinkahan Saksan laita? Jostain kuullut että olis siellä myös.
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 13:40
Sveitsissä kiellettiin -07 Sielläkin voidaan laite takavarikoida vaikka olisi takalaatikossa jos hälytykset löytyvät, sakkojen määrästä en tiedä.
Garmin myy Saksaan tuossa mun ylemmässä linkissä, tuskin myisi jos ne olisi kielletty.
@timppa
WILHELMSSON LEIF
28.01.2012 14:39
Luulen että se koskee tutkanpaljastimia eikä naveja.
JANHONEN MATTI
28.01.2012 15:14
Sama asia jos pöntössä on radar, kuten noissa Ranskan kiinteissä pöntöissä ymmärtääkseni on.
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 15:32
Jos Lefa tarkoitit Sveitsiä, niin takavarikko koskee nimenomaan naveja. Tosin pykälä on niin vanha ettei missään laitteessa ole niitä hälytyksiä ollutkaan enää aikoihin.
Tuolta:
http://wikitravel.org/en/Switzerland
Suunnilleen puolivälistä "By car" kohdasta löytyy teksti
"Also, starting from 2007, Switzerland banned all GPS appliances with built-in speed cameras databases as they are equipped with "Radar Detectors".
According to some GPS navigator producers, it is advised to remove the Swiss radar database while driving in the country as the police may give you a fine and impound your device even if it is turned off and placed in the trunk of your vehicle! "
@timppa
WILHELMSSON LEIF
28.01.2012 15:59
Tarkoitin Saksaa jotku väittää että siellä myös olisi kielto, Schweizin tunnen.
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 16:09
No juu. Uusimmat tiedot mitä löysin ovat puolisen vuotta vanhoja. Varsinaisissa naveissa ne hälytykset mun käsittääkseni saavat olla, mutta Saksassa myydään toisenlaisia hälyttimiä, esim.POI Pilot:
http://www.poibase.com/
Tuossa esittely:
http://www.youtube.com/watch?v=ZryPKF-D0aI
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2012 klo 16:13:14
Luultavasti tuossa POI Pilotissa on se sama liikenneturvallisuuden tietokanta kuin mitä Garmin kauppaa tuonne Ranskaan, lisättynä kameratolpilla.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2012 klo 16:33:25
Kaivelu jatkuu, tuolla kohdassa "Fazit"
http://www.itler.net/2010/06/testbericht-poibase-pois-blitzerwarner-und-mehr-im-navi/
on teksti:
"Eine Benutzung des Gerätes ist während der Fahrt eigentlich nicht zugelassen, jedoch kann die kleine Box über einen Tastendruck “formatiert” werden. Ob dies jedoch vor einer Ordnungswidrigkeit schützt, kann ich nicht sagen!"
"Jokainen käyttää laitetta ajon aikana ei ole oikeastaan hyväksytty, kuitenkin pieni laatikko nappia "muotoja" ovat. Onko tämä suojaa sitä rikkomus, en voi sanoa!"
HALTTUNEN TEUVO
03.02.2012 13:20
http://www2.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/mita-laki-maaraa-navigaattorin-ominaisuuksista/160221
Vanha tarina, mutta siinä sanotaan ettei navigaattori paljasta valvontakameraa.
Navigaattorin karttaan merkitty pönttö vain paljastuu, olipa pönttö tyhjä tai täysi.
SARANPÄÄ MATTI
12.02.2012 18:58
Voip olla että tämä on jo todettu ketjussa, mutta kerrataan sitten vaikka:
Päivityksen yhteydessä TomTom poisti Ranskan kamerat ja kertoi syyksi juurikin sen että ovat laittomia.
KATEISTO EERO
22.03.2012 16:34
Riittääköhän Ranskaan mentäessä, että ottaa valvontakamerailmoituksen pois käytöstä vai pitääkö poistaa toiminto kokonaan. Silloin poistuu kaikkien muidenkin maiden pöntöt, kun Navigonissa ei voi poistaa yksittäistä maata.
HAAPANEN TIMO
22.03.2012 17:58
Kyllä minä uskaltaisin niin tehdä. Poliisit eivät saa tutkia laitteita, ei siitä mitenkään kärähdä.
@timppa
HIETAVUORI JUHA
22.03.2012 21:08
Jos minua pelottaisi noin kauhiasti kaikki asiat ,niin pysyisin kotona ...................
LAINE PENTTI
28.03.2012 16:33
Ammatikseni tien päällä liikkujana en ole vielä tarvinnut peltipoliisin paljastajaa eli ei ole myöskään paineita Ranskan maalla.Eiköhän se oikeastaan ole aivan turhaa vouhotusta koko pelttipoliiseista varoittava valinta,sen mukaanko ajonopeus valitaan,tuntuu aika oudolta.
SARANPÄÄ MATTI
28.03.2012 18:21
Ootko Pentti huomannut että ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen? Navigaattoria ja nopeuskamerahälytystä käyttävän ei tarvitse olla sen kummempi kaahari kuin sinäkään. On varsin inhimmillistä että esim. rajoituksen laskeminen 80km/h --> 60km/h jää huomaamatta. Kamerasta hälyttävä navigaattori parantaa liikenneturvallisuutta siinä kuin joku muukin turvalaite, vaikkapa nopeusmittari.
LÄHDEMAA ARTO
28.03.2012 20:10
Liikennemerkki jää huomaamatta????? Kannattaa tarkastuttaa näkökyky.
HAAPANEN TIMO
28.03.2012 20:16
Mistä tiedät Arto, ettei sulta ole jäänyt huomaamatta?
@timppa
SARANPÄÄ MATTI
28.03.2012 20:55
Aika täydellinen ihminen on hän, joka voi sanoa ettei epähuomiossa ole koskaan jäänyt liikennemerkki huomioimatta. Minä en ole niin täydellinen. Näkemisestä voidaan jutella vaikka ihan eri osiossa, siitä uskon tietäväni jotakin.