Eurooppaa kiertämään......

ALA-KÖNNI JUKKA 15.01.2012 18:14

Moi Kertokaahan kokeneemmat noviisille mitä tarvii olla mukana/ottaa huomioon että selvitään ilman perhekriisiä kuukauden matkailuauto reissusta Eurooppaan. Tarkoitus lähteä jo Maaliskuussa eli pelottavan pian olisi lähtö. Onko kaasupullot samanlaisia vai tarviiko jotain adaptereita. Saako vaihtopulloja kuten Suomesta vai täyttelläänkö niitä ? Mites Alpit kannattaako ajatellakkaan...Tarviiko lumiketjuja?? Auttakaapa alkuun uus harrastaja...Ettei menis reissun jälkeen auto myyntiin;-) Saksa-Itävalta-Italia-Ranska-Espanja

HAAPANEN TIMO 15.01.2012 19:04

Paljonko laskeskelet kilometrejä syntyvän?

@timppa

ALA-KÖNNI JUKKA 15.01.2012 19:08

Noin +10000km

JANHONEN MATTI 15.01.2012 19:08

Onhan se kuukauden reissu pienessä autossa tai vaunussa asuen tiettyä parisuhdeterapiaa jossa välit voi joskus kärjistyä tai sitten ei. Useimmiten matkat kyllä "hitsaa" paria yhteen enempi kun erottaa. Ne kärhämät tai riidat tulee ylensä siitä, että otetaan liian kovia tavoitteita itse matkan- tai päivämatkojen suhteen, väsytään ja sitten ollaan kärttyisiä. Ja siinä tilassa tupaa tulemaan ne pikku vahingotkin. Joustavuutta, sitä tarvitaan puolin ja toisin.

Mitä kaasuun tulee niin kaksi 11 kg pulloa tuohon vuodenaikaan riittää kuukauden reisulle. Välimeren aluella lämmityksen tarve tuohon aikaan on jo aika vähäinen vallankin kun on aikuiset matkassa. Suositeltavaa on ottaa mukaan yksi suomalainen ja yksi saksalainen harmaa pullo. (Saksalaisen sivuventiilipullossa ja suomalaisessa pullossa on sama kierre) Saksalainen pullo ensin käyttöön jolloin paluumatkalla jo voi tarvittaessa vaihtaa sen saksalaisen täyteen. Saksalaiset pitää USEIN varakankaana rullalla vielä yhtä 5 kg pulloa. Kaasun kulutus riippuu paljolti siitä yövyttekö leirialueilla (jääkaapi sähkössä) ja onko jääkappi ajon aikana kaasulla missä määrin käytätte kaasua ruoanlaittoon. Camping-alueiden sähkö on yleensä 6 A joten sillä voi jopa lämmittää jos mukana on siihen sopiva turvallinen lämmitin.

Vaikeimmat alppitiet ei tuohon aikaan edes ole auki. Isot tiet taas kuten Brenneron solatie Itävallasta Italiaan on moottoritie ja sula tuohon aikaan. Tarvittaessa suolaavat sulaksi. Hetkellisiä lumipyryjä - koviakin - voi toki tuohon aikaan ylhäällä vuorilla olla mutta ne on aika harvinaisia satunnaiselle matkailijalle.

Ketjut voi toki ottaa mukaan jos siltä tuntuu. Mutta jos tosiaan olet eka kerran reisussa niin ehjä on kuitenkin parempia välttää niitä paikkoja jossa ketjuja tarvitaan. Nastarenkaat on kielletty.

Ei se auto myyntiin mene mutta seuraavan reissun nälän se jättää.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.1.2012 klo 19:35:07 Kun tuon kilometrimäärän ilmoitit niin juuri siitä peitellysti varoitin. Määrällinen ja laadullinen matkustus on harvoin sovitettavissa yhteen. Matka tulisi mielestäni laskea niin, että keskinopeus jää johonkin hieman yli 50 km/h. max. Päivittäiset kohtuupitkät ruokailu, kahvi, tankkau- ja muut tauot sisältyy tähän. Mainitsemasi 10.000 km tarkoittaa sitä, että ajat suuruusluokkaa 200 tuntia tuon kuukauden aikana, mikä vastaa 25 kahdeksan tunnin työpäivää! Vaimoväki saattaa protestoida jossain vaiheessa!

HAAPANEN TIMO 15.01.2012 19:31

Mun mielestäni kilometrejä tulee liikaa jos aika on mainitsemasi kuukausi. Joka päiväksi viiden-kuuden tunnin ajo. Kymppitonni kuukaudessa on rahtimiesten vauhtia. Kilsat puoleen niin ei mene se auto myyntiin ja ehditte jotain katsella.

@timppa

RUOTSALAINEN JUKKA 15.01.2012 19:38

Hei

joitakin asioita jo edellä esitettiinkin, mutta erityisesti nostan esiin jo mainitut ajokilometri.

Perheemme kokemukset useilta euroopan reissuilta ei tue tuollaisia kilometrimääriä. Ottakaa muutamat avainkohteet etukäteen listalle ja loppu tunnelman ja tilanteiden mukaan. Jos jossakin viihtyy, niin siellä voi olla pidempään.

Valinta on jokaisen oma. Meidän valinta on ollut nopea siirtyminen alas eurooppaan ja sitten pidempiä aikoja eri paikoissa nauttien ihmisistä, luonnosta ja paikallisuudesta.

ALA-KÖNNI JUKKA 15.01.2012 19:52

JOO! Kaiman tyyli nopea siirtyminen alas on omakin ajatus. Pari päivää voi ajaa lähes putkeen mutta pitää sitä välillä paikallaankin olla. Varmaankin ajomäärää katsotaan tilanteen mukaan eipä sitä kaikkia kerralla tarvi eikä voi nähdä.. Tuo kaasu määrä 2 pottia tuntuu aika vähäiseltä luulisin ettei se riitä, saako autossa olla sisätiloissa varapulloja mukana? Ja mites nää muut maat Ranska ja Italia minkälaisia pulloja niillä on? Niin ja kuka tietää moottoritiemaksuista ja tietulleista aivan outo juttu itselle?? Tarviiko jotain "lupatarroja"vai maksetaanko ne jollain porteilla???

HAAPANEN TIMO 15.01.2012 20:06

Ota joko Ranska-Espanja linja, tai Saksa-Itävalta-Italia linja, älä molempia. Paikat ja kaupungit odottavat sua kyllä. Kuukausi Saksaa ja Italiaa on oikein sopiva.

@timppa

TERVO JARI 15.01.2012 21:10

http://www.lappeenrannanakkujakone.fi/Nestekaasu/Nestekaasut.htm#Kuljetus

http://tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2705%2c11558

Kaasupullon saa sijoittaa auton matkatavaratilaan kuljetuksen ajaksi poikkeuksellisesti myös vaakaasentoon. Pullot on tuettava hyvin ja venttiilien suojukset on pidettävä paikoillaan. Henkilöauton matkatavaratilassa kuljetettavan kaasun määrä saa olla 60 kg pulloineen

Elikkä noiden tietojen perusteella eipä ole juurikaan vara kuin ne kaksi pulloa mukana pitää muutoin menee lainkirjaimen rikkomiseksi . . .

Jostain olen lukenut että asuntoautossa sisätiloissa ei saisi kaasupulloja pitää/kuljettaa mutta nyt ei löytynyt sitä tietoo linkitettäväksi . . .

ALA-KÖNNI JUKKA 15.01.2012 21:54

Mites komposiittipullot onko laillisia asuntoauto käytössä? Niitä ei kyllä ole kuin päältätäytettäviä mutta kai siihen adapteri löytyy vai??

KOIVISTO ARI 15.01.2012 21:55

Noihin kilometreihin on jo tullut paljon kommenttia, mutta laitetaan vielä yksi. Ensinnäkin kilometrimääriin vaikuttaa hyvin paljon millä menee Eurooppaan. Laivalla suoraan Saksaan vähentää kilometrejä vajaan 2000 verrattuna että menisi Ruotsin läpi. Jos on menossa nopeasti etelään niin se säästää myös aikaa kun ei ole jo paria tuhatta kilometriä takana ja olisi tarvetta parille lepopäivälle vaan voi lähteä levänneenä tekemään taivalta. Mutta ei ole tarkoitus aloittaa taas loputonta keskustelua parhaasta tavasta päästä Eurooppaan vaan kommentoida niitä kilometrejä. Nämä on toki aina mielipiteitä ja jokainen tykkää eri tavoista, mutta me ainakin mokattiin ekalla Euroopan reissulla se, että vaihdettiin liian usein paikkaa eli joka aamu melkeen oli leirin purku ja illalla taas rakentaminen. Seuraava reissua kun suunniteltiin niin suunnitelman tärkein juttu oli että paikallaan olo päiviä on enemmän kuin ajopäiviä. Kun ajetaan niin ajetaan vaikka vähän enemmän. Tästä on pidetty sen jälkeen kiinni ja ollaan nautittu matkoista paljon enemmän.

SUOMI SEPPO 16.01.2012 09:22

Mielestäni tuo Jarin linkissä oleva lause : " Nestekaasua ei saa säilyttää rakennusten kellari- tai ullakkotiloissa eikä missään sisätiloissa, joissa ihmisiä yöpyy. " kattaa myös matkailuauton sisätilat. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 16.01.2012 10:14

Kilometreistä. 10000km kuukaudessa on suorittamista. Viitisentoista kertaa olemme olleet kuukauden reissussa ja kilometrit ovat pyörineet 5000 ja 6500km välillä, lukuun ottamatta Portugalin keikkaa jolloin kilometrejä tuli 9300.

Tapana oli suoran alas viikko tai yli rantaelämää ja mutkitellen kotia kohti.

Käytimme usein laivaa Hki - Trave joka tosiaan vähentää ajomatkaa. Ajoimme aikoinaan myös Ruotsin kautta ja kuitenkin kilometrit pysyivät tuossa haarukassa. Matkakohteena oli usein Pohjois-Italia ja Kroatia.

Meillä meni kaasua kuukauden reissuilla yleensä noin pullollinen tai hiukan yli, lämmitystä yleensä emme tarvinneet koska reissumme olivat kesäkuussa, mutta grillasimme paljon.

Tulla on kohteita joissa voi poiketa jos jokin niistä kiinnostaa: http://www.saunalahti.fi/hamal0

Paikat on myös ladattavissa Tomtom navigaattoriin

Myös ITN Coverterilla ne saa myös muihin naveihin sopivaksi http://www.benichou-software.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=2&lang=en

HAARAKANGAS ALLAN 16.01.2012 13:36

Jukalle

Ei kannata ottaa liikaa tiemaisemaa. Timolta ja muilta tuli hyviä ohjeita. Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa valita suunnaksi Saksa - Ranska........tai sitten keskinen / itäinen suunta Euroopassa. Suunnan valintaa helpottanee se, että joukolla pohtii haluaako nähdä vuoristoa vaiko rantamaisemia. Talven jälkeen etelän lämpö on tietysti mieluisaa. Lämpötilan kertovia tilastoja kannattanee hieman silmäillä niin tietää mitä on odotettavissa. Kerran olimme huhtikuussa Espanjan sisämaassa ja vähän odottelimme kevään lämpöä. Sitä ei tullut vaan jatkuvia sateita. Otimme suunnan suoraan itään eli Välimeren rannikolle. Siellä oli lämpöä kivat 20 astetta kun sisämaassa se jäi 3-10 välille......

Allu vaari

SARASTE MARKKU 16.01.2012 16:28

Moikka Jukka,

Kyllä minunkin mielestäni nuo kilometrit kannattaa puolittaa.Väh. 2 yötä/paikka on aika hyvä silloin kun ollaan pysähdyksissä. Ehtii huilaamaankin.

Ainakin itävallassa ja sveitsissä täytyy maksaa moottoritie maksut jo rajalla, me emme edes päässeet sveitsiin maksamatta, mutta itävaltaan kyllä pääsee, mutta sakko voi ollan jonkimoinen. En muista tuliko joku tarra ikkunaan vai ei. Italiassa ja Ranskassa maksetaan ajetut kilometrit tietulleissa. Aina jollakin puolella alppeja aurinko paistaa. joten siellä voi ajella ristiin rastiin, siinä alppien ympärillä ei paljoa kilometrejä tule.

Oikein mukavaa matkaa!

T: Markku

PASANEN MIKKO 16.01.2012 17:14

Terve. Euroopan tietulleista seikkaperäistä tietoa löytyy tuosta linkistä. http://www.theaa.com/allaboutcars/overseas/european_tolls_select.jsp

Jos se aukeaa ulkomaan kielisenä, Google kyllä kääntää sivut!

JANHONEN MATTI 16.01.2012 18:50

Tästä linkistä tietoa Ranskan tiemaksuista http://www.autoroutes.fr/index.htm

Itavallan tiemaksut http://www.asfinag.at/index.php?idtopic=132

Espanjan maksulliset tiet ja maksut http://www.maps.data-spain.com/travel/road/

ja tässä tietoa Sveitsistä automatkailijalle http://www.sveitsi.fi/documents/sveitsi/Automatkailua%20Sveitsissa.pdf

TERVO JARI 16.01.2012 20:02

Jossain tuollaisessa kaasupullojen kuljetus/säilytys "jurtussa" tuli vielä erikseen esille asuntoauto mutta ei sitä sattunut nyt löytymään.

Samoin tulkitsisin itsekkin tuon kohdan:" Nestekaasua ei saa säilyttää rakennusten kellari- tai ullakkotiloissa eikä missään sisätiloissa, joissa ihmisiä yöpyy. "

HAAPANEN TIMO 16.01.2012 20:31

Kokonaismäärä on 25kg, sisällä ei saa olla.

@timppa

HELIN JUHA 16.01.2012 21:53

Jukalle tiedoksi että Woikoskelta löytyy 10kg komposiittipullo sivuventtiilillä. Kevyesti kulki mukana viime kesälomareissun ns. ylimääräisenä grillipullona.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2012 klo 22:04:24 Kaasun kulutus meillä on kuukauden reissussa ollut ehkä puoli pulloa + grillin käyttö. Kaasua on kulunut ruoanlaittoon ja jääkaappiin. Lämmitykselle ei ole ollut etelämmäs suuntautuneilla kesälomilla tarvetta, ilmastointikoneet niin ohjaamossa kuin matkaamossakin on sitten olleet sitäkin tarpeellisemmat.

Suunnittelemastasi kilometrimäärästä olen samaa mieltä muiden kanssa, mielellään puoletkin pois ettei mene pelkäksi ajeluksi. Ajopäivät voi olla pitkiäkin mutta vastapainoksi sitten ollaan pidempään paikallaan. Meillä on auto seissyt parhaimmillaan viikon samalla paikalla, ollaan kierrelty ympäristöä fillareilla, bussilla, junalla ja laivalla ja millä milloinkin matkaa tehden.

JUUTI ERKKI 16.01.2012 21:58

Samaa mieltä kokeneempien golleekojen kanssa. Kymppitonni / kk on liikaa. Syksyllä ajettiin n. 4000 km / 3 viikkoa. Ehdittiin olla jopa 4 pv Rheinin viinijuhlilla. Jäi todella hyvä maku reissusta. Muukin kuin viinin ja harmaan asfaltin. Eki.

PÖLLÄNEN JUHA 23.01.2012 10:14

Moro!

Tuosta kaasusta sen verran että tehty muutama neljän viikon Euroopan reissu eikä ole kaasua kulunut edes yhtä pulloa. Kaikki yöt leirintäalueilla sähkön kanssa.Ajon aikana jääkaappi kaasulla. Noista kilsoista komppaan edellisiä valitse Espanjan tai Italian suunta ei molempia samaan reissuun.

NYYSSÖNEN KAJ 24.01.2012 19:24

Kesällä en ole Eurooppaa kiertänyt kuin kerran 1991 vuonna kävimme: Saksa - Itävalta - Italia - San Marino - Monako - Ranska - Espanja (1 pv pohjoisosassa) - Andora - Ranska - Saksa - Sveitsi - Saksa

Matkaa kertyi n. 5400 km MUTTA! me vuokrasimme auton Saksasta Munchenin vierestä jonne myös palautimme sen. Suomi - Saksa - Suomi väli tehtiin julkisilla kulkuneuvoilla.

Kaasun kulutus oli 1 1/2 pulloa neljä viikkoa autossa asuen

Reittikuvaus matkasta ajetut päiväetapit https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Eurooppa1991#

Videolyhennelmä matkasta 67 MB https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Eurooppa199102#

Koko maaailmaa ei todella kannata kerralla katsoa, siitä saa vain ähkyn

Algarvestakaj

HAATAJA LASSE 25.01.2012 06:53

Todella mahtava kuvaus matkasta.Osa paikoista jossa mekin olemme käyneet,niin toden tuntuista matkaa,hienoa Kai.

NURMI JANI 26.01.2012 22:04

Ihan kommenttina. Jos on esim. ajatuksena mennä ripeästi alas, sielllä kierrellä ja ajan kanssa takaisin ylöspäin. Me teemme kesällä niin että isäntä (allekirj.) ajaa auton (tavaroineen) Italiaan Saksan lautalta ripeästi ja muu perhe lentää Milanoon (Bergamo) perässä käsimatkatavaroilla.

Hulluinta on se, että tuo on n. 500€ halvempi kuin se että kaikki olisimme laivassa. Plus lasten ei tarvitse istua kahta pitkää päivää autossa. Näkevät kyllä Saksaa takaisin tullessa.

HJELM ARTO-VEIKKO 27.01.2012 07:51

Meillä on ollut parikertaa tilaisuus mennä tai tulla lentäen,poika on ajanut auton toiseen suuntaan,minusta hyvä systeemi. Jos se onnistuisi vaikka kaverusten kesken,todellista loma aikaa tulisi viikko lisää.

t Jelmi

HAAPANEN TIMO 27.01.2012 17:06

Mikä sitten on todellista loma-aikaa? Vaikka meikäläisen ensimmäisestä Saksaan suuntautuvasta matkailuautoreissusta on 26 vuotta, alkaa mun lomani vieläkin viimeistään sieltä, Ruotsi on vähän pakkopullaa, mutta kun se nykyään on niin nopea ei sekään haittaa.

Balttian kautta taitaa loma alkaa sitten kun ei enää pärjää äidinkielellä.

@timppa

SILMUNEN HANNU 27.01.2012 19:14

Samaa minäkin Timppa mietin; meillä loma alkaa sillä hetkellä, kun ollaan satamassa, ja huomataan että ehditään laivaan :)

Siitä kaasun menekistä vielä, se riippuu ihan siitä miten elää. Jos asustelee matkaparkeissa, lämmittää suihkuveden ja tiskiveden, laittaa ruoan ja lämmittää auton kaasulla, ei kaksi pulloa riitä kuukaudeksi.

Maaliskuussa likikään kaikki leirintäalueet eivät ole auki, lähes vain ympärivuoden aukiolevat. Monet avaavat pääsiäisenä taikka sitten vappuna, mutta suosituilta turisti-seuduilta löytyy yleensä aina joku auki oleva.

Mutta matkaparkeissa löytyy valinnanvaraa, niitä suosittelen lämpimästi!

t.Kaarina

HJELM ARTO-VEIKKO 27.01.2012 20:14

Lomani alkaa sieltä missä tapahtumat vievät minua,kotiin paluu alkaa siitä kun Ruottalaiset rupee tuntuun naapureilta.

t Jelmi

SILMUNEN HANNU 27.01.2012 21:30

Mutta eikö se ," milloin tapahtumat vievät", ole ihan siitä kiinni, antaako niiden tapahtumien viedä!?:) Silloin loma alkaisi ihan missä vain, missä siis antaa tapahtumien viedä itseään eli se on oman päätäntävallan alla oleva asia?

Mielenkiintoinen keskustelunaihe tämä, milloin loma alkaa.

Itse koen loman alkavan siitä, kun "aika on itseni hallinnassa". Saa itse päättää vuorokauden sisällöstä/ajankäytöstä, ja niinpä Ruotsin läpi ajaminen esim on jo täyttä lomaa; päätämme itse, ajetaanko sen läpi nopeasti ja suoraan, sata kertaa pysähtyen tai jotain siltä väliltä. Jne...

t.Kaarina

HJELM ARTO-VEIKKO 27.01.2012 21:49

Usein lomasta menee monta päivää siirtymävaiheeseen,siihen ajaminen euroopan läpi on hyvä.

t Jelmi

HAAPANEN TIMO 28.01.2012 09:14

Mulla tuo siirtymävaihe menee viimeisenä työpäivänä, kun saa työasiat sellaiseen järjestykseeen että voi loman aloittaa.

Reissulta paluuta silmäälläpitäen on aina yritetty etsiä kohteita viimeistä päivää myöden. Masentavaa ajaa suoraa kotiin vaikkei olisi kovin pitkälläkään, kiire siinä vaiheessa on erittäin kettumaista.

Ensikertalaisia ei millään pysty jarruttelemaan, se on nähty monasti. Hienot paikat ja nähtävyydet alkaisivat laivalla tullessa jo Travemundesta ja Ruotsissa niitä on vaikka kuinka. Parisataakilsaa/lomapäivä, jo olisi leppoisaa ja oppisi hiljalleen sen autossa touhuamisen ja ulkomaan arkirutiinit.

Monesta asiasta voi tehdä hauskaa, pelkästään eri maiden erilaiset ruokakaupat saavat meiltä tuntikausia aikaa kun tutkitaan tarjontaa ja mietitään mitä illalla laitetaan.

@timppa

SUOMI SEPPO 28.01.2012 09:48

Loma alkaa kun on kotoa yli 50km. Näin sanoo matkavakuutukseni. @seppo

HAARAKANGAS ALLAN 28.01.2012 16:49

........Ja tarkennettuna; linnuntietä!

Allu vaari

ANTIKAINEN ESKO 29.01.2012 00:05

Tässä yksi ehdotus. Jos todella lähdet maaliskuussa, ei minun mielestäni kannata mennä Itävaltaan, Alpeille, Kroatiaan, eikä muuallekaan, mikä on esimerkiksi Münchenistä itään. Karsi matkastasi Itävalta, Italia ja Espanja, valitse tälle matkalle yksi kohdealue ja nauti siitä. Ehdotan suoraa reittiä kohti Välimerta, missä voisi olla jo siedettäviä lämpötiloja Suomeen verrattuna. Ensin etelään, sitten mahdollisesti paluumatkalla joitakin kohteita vaikka Saksassa.

Lähde laivalla Travemündeen, älä käytä (lyhyttä) 1 kk:n aikaa ajamiseen Via Baltican tai Ruotsin kautta. On työtä ja riskejä. Saavut levänneenä Travemündeen, ja Autobahn on edessä. Nopein reitti on Hannover - Kassel - Frankfurt - Mulhouse - Besancon - Lyon - Avignon. Ei kannata ahnehtia kilometrejä, ei todellakaan. Olemme tehneet lähes 20 pitkää matkaa, joista enimmät Ranskaan. Jos seuraat tätä ohjetta, kilometrejä kertyy vain 5000, ja ehdit nauttia matkasta.

Ranskan rannikko etelässä, koko Provencen alue, on tuolloinkin jo aika lämmintä. Nähtävää on paljon. Hanki Provencen opaskirja, on monta hyvää suomenkielistä, nauti paikallisista nähtävyyksistä, roomalaisten jälkeensä jättämistä historiallisista paikoista, Välimeren rannikon leirialueista. Hyvästä ruoasta, toreista. Osta 10 Camping-shekkiää ja hanki ACSI-jäsenyys, niin voit valita edullisia max. 15 €:n hyviä leirialueita. Voit myös liittyä France Passioniin, niin voit yöpyä ilmaiseksi viinitiloilla, http://www.france-passion.com/gb_formule.php.

Ja hanki Michelinin Ranskan karttakirja "Atlas Touristique", 1:200 000, säästyt monelta harha-ajolta ja nautit mahdollisuuksista, http://www.michelin-boutique.com/guides-cartes/cartes-plans-atlas/france/atlas/atlas-france-2012-atlas-routier-multiflex-p-1530.html?products_id=1530, maksaa Ranskassa vain noin 20 €.

Tietenkin navigointilaite mukaan. Kaasun kanssa ei kannata sästellä. Mukavuus on tärkeä. Ehkä selviät kahdella suomalaisella pullolla, Jos haluat pelata varman päälle, käytä yksi suomalainen pullo tyhjäksi ja katso aikataulua. Jos alle 2 viikkoa on mennyt, osta (osta!) ranskalainen propan-pullo (kaksivärinen) E. Leclerc -marketin bensapisteestä, pyydä kuitti, ja palauta tyhjä tai vain osittain käytetty pullo "viimeiselle" saman ketjun asemalle, saat kuittia vastaan pullon hinnan takaisin. Jos taas yli 2 viikkoa kulunut, pääset toisella suomalaisella puollolla kotiin. Ranskalaisen pullon käyttämiseksi tarvitset adapterisarjan, joista yksi tarvitaan ranskalaisen pullon liittämiseksi. Kierre on tosin sama kuin suomalaisessakin, mutta on vuotovaara (vaarallinen), sillä suomalainen ei kiristä tarpeeksi tiukkaan.

Moottoriteitä ei mielestäni kannata Ranskassa ajaa, aikaa ei sästy kovin paljon, "punaiset" valtatiet ovat ihan nopeita. Ranskassa on toki ilmaisiakin moottoriteitä, niistä saat tietoa tästä: http://about-france.com/travel.htm#Free. Mutta niitä ei ole esittämäni reittivalinnan kohdalla. Lähin pitkä ilmainen on Beziersistä Millaun kautta pohjoiseen, mutta silloin paluureitiksi tulee ajo Ranskan halki, eikä suorinta tietä takaisin Saksaan. .

Jos haluat kysyä jotakin vaikka Ranskasta, soita 040-7341213.

HAARAKANGAS ALLAN 29.01.2012 09:22

Nyt sai Jukka Eskolta hyvät ja täydelliset ohjeet. Ranskaa kohtaan on kummallisia ennakkoluuloja mutta kokemuksemme mukaan se on hieno matkailumaa. Juuri samaa ajoreittiä olemme suosineet silloin kun tarve päästä nopeasti lämpimään. Rhone joen laaksossa Maconin tasolta alkaa Välimeren vaikutus. Välimeren ääreltä löytyy sitä "takuulämpöä...."

Allu vaari

ALA-KÖNNI JUKKA 29.01.2012 09:27

Kiitoksia kaikille vinkeistä. Täältä tuntuu tietoa ja kokemusta oikeasti löytyvän..... Kyllä noita kilometrejä on alettu reiiltä karsimaan. Lähtö on Maaliskuun alussa lautalla Rostockiin ja suht nopeasti Välimeren tuntumaan. Sen pidemmälle ei vielä liikoja suunnitella mennään kelien ja fiiliksen mukaan. Italialaiset aukoo leirintäalueita ilmeisesti vasta Maalis-Huhtikuun vaihteessa. Jos tiedossa hyviä avoimia alueita Italiasta ja rajan tuntumasta Ranskasta niin kertokaa..

Kuukauden päästä liikkeelle...........

HAAPANEN TIMO 29.01.2012 11:11

Tämä ei asiaan mitenkään kuulu, mutta olen jyrkästi eri mieltä tuosta Traveen menosta. Kappelskäristä ajaa aivan helposti päivän aikana Hampuriin, niin että on siellä viimeistään kuuden pintaan illalla, kolmea tuntia ennen laivaa, miksei siinä lepäänny aamuksi.

Joku tietysti sanoo että Traven laivalta voi vielä illalla ajaa pitkällekkin, mutta se ei auta mitään jos ei tingitä yöunista. Hampurin mies menee aamulla ohi.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2012 klo 11:13:33 Tuossa Jukalle yksi kaasusydeemi. https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/TankattavaKaasupullo#

JANHONEN MATTI 29.01.2012 12:13

En tässä rupea parasra reittiä Välimerelle esittelemään sen valitkoon jokainen itse.

Mutta jos Välimerelle täytyy Travesta nopeasti päästä niin matkat on AutoRouten mukaan nämä. Trave-Venetsia 1380 km (Adrianmeri) Trave-Genova 1310 km Trave-Trieste 1335 km, josta n. 40 km Krotaian Umagìin. Trave-Marseille 1550 km. Lämpimyystakuuta ei voi kukaan antaa mutta jos maalis-huhtikuussa törmäätte Phonen laaksossa (Avignon.Marseille -linjalla) Mistraari-tuuleen niin takaan, että matkakirjaan tulee merkintä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.01.2012 13:36

"Kappelskäristä ajaa aivan helposti päivän aikana Hampuriin, niin että on siellä viimeistään kuuden pintaan illalla, kolmea tuntia ennen laivaa, miksei siinä lepäänny aamuksi."

Timppa, miten tuon reilun 1000km ajaa matkailuautolla siten, että on kuuden pintaan Hampurissa?

Lautalla Rödby Putgarden reitti on 1060 km ja siltojen kautta 1200 km pitkä.

Itse lasken ajonopeudeksi 70km/h joka yleensä toteutuu, kun pakko on pitää taukojakin. 70km/h keskinopeus yleensä tuppaa tulemaan matkasta riippumatta, lyhyellä matkalla hidastavat kaupungista lähdöt ja tulot, pidemmällä matkalla taas keskinopeutta alentaa ruoka ym. tauot.

HAAPANEN TIMO 29.01.2012 15:07

No eihän siinä pysähdytä kuin kerran tankkaamaan ennen Helsingborgin lauttaa jossa on seuraava tauko. Helsingborgiin on 620 km, hiljainen, hyvä motari koko matkan. Sitten parisataa Tanskan motaria ja taas tauko.

Transporterilla ajoin kerran sen 620 km. keskinopeudella 101 ja maximi oli 115 hyvä osoitus sen tien helppoudesta. Kyllä siinä sen 6½ tuntia istuu, sitten se on ohi.

Tämä reitti on vain yksi vaihtoehto, en sitä kenellekkään tuputa, mutta pitkällistä siellä laivallakin on notkua.

@timppa

JANHONEN MATTI 29.01.2012 15:27

Itse olen käyttänyt yleensä Kapellskär-Trave välillä 15 tuntia aikaa eli olen perillä 21 aikoihin. Ruotsin kautta kulkiessani, kuljen lauttojen kautta ihan vaan siitä syystä, että niissä saa pakollisen ajotauon ja Rödby-Puttgarden välillä päivän toisen ruokailutauon. Näinkin hitaalla aikatululla Ruotsin kautta kulkien Traveen kuluu n. 5 tuntia vähemmän aikaa kun suoraan laivalla mennen. Viime aikoina olen käyttänyt Finnlinesin laivoja mutta jatkossa siirryn Ruotsin reitille.

Olen kurkkuani myöten täynnä sitä Traven pään "Italialaista lakkoa" joka kohdistuu kovimmin nimenomaan karavaanareihin. Aina sitä siinä rannassa toivoo, että kyllä se lastaus varmaan nyt tällä kerralla jouhevasti mutta kun ei suju niin ei suju.

AHONEN KAI 29.01.2012 15:36

"Joku tietysti sanoo että Traven laivalta voi vielä illalla ajaa pitkällekkin, mutta se ei auta mitään jos ei tingitä yöunista. Hampurin mies menee aamulla ohi."

No jos minä olen se joku ;)

Silloin kun on päässyt lähtemään vasta joulukuussa matkaan, niin Travesta illalla Trieriin, aamulla pirteänä baanalle niin ehtii puolilta öin La Jonqueraan.

Sitten enää niin kiire olekkaan yleensä ollut. La Marinan vapaaparkkiin ehtii seuraavana päivänä.

AHONEN KAI 29.01.2012 15:45

"Olen kurkkuani myöten täynnä sitä Traven pään "Italialaista lakkoa" joka kohdistuu kovimmin nimenomaan karavaanareihin. Aina sitä siinä rannassa toivoo, että kyllä se lastaus varmaan nyt tällä kerralla jouhevasti mutta kun ei suju niin ei suju. "

Onkohan se pelkkää kiusantekoa, kun päästäisivät autolla kulkijat suoraan laivaan, olisi aikaa veivailla niitä irtoperiä vaikka aamuun saakka, kun menevät kuitenkin eri kansille kuin kevyempi kalusto.

Matkavehkeellä sentään saa paremmin aikansa kulumaan jonossa kuin henkilöautossa, mutta syvältä kannaksen väärältä puolen kuitenkin.

JANHONEN MATTI 29.01.2012 17:07

Olen tosiaan v-tunut siihen menoon ja meininkiin. En minä laivan lastauksesta mitään ymmärrä mutta sen tiedän, että tuo ei ole oikein. 2010 marraskuussa kun palasin Portugalin reissulta me karavaanarit päästiin laivaan vähän yli yksi yöllä ja juuri kun saimme kaivettua kaapelikelan esiin niin ajatettiinkin takaisin kentälle. Ja taas odotettiin kunnes joskus kahden maissa päästiin takaisin laivaan. Viime vuoden marraskussa päästiin joskus yhden maissa laivaan. Kymmenen jälkeen vetotraktorin kuskit piti tunnun ruokatunnin jona aikana olisi ollut oiva tilaisuus ajattaa omilla pyörillään liikkuvat m-autot ja h-autot "piippuhyllylle kun ramppi oli alhalla mutta ei. Liikenne totaalisesti seis. Ukot höntää pakulla laivan ja odotuskentän väliä ihan kun radiopuhelimia ei vielä olisi keksittykään.

Ymmärtääkseni tuon tyyppisestä laivasta myydään kahta asiaa, kansimetrejä ja hyttipaikkoja. Ei luulisi olevan vaikea asia, kun sekä myytävä metrimäärä että myydyt metrit tiedetään tehdä tietokonemallinnus joka osaa optimoida missä järjestyksessä laiva täytetään. Ne kansimetrit ja autojen pituudet ei siitä lisäänny vaikka kuinka tipitieraisi lastaamisen kanssa. Toinen asia on asiakaspalvelu. Viime syksynäkin viisi miestä ohjasi tumput suorina yksittäisesti saapua autoja paikoilleen mutta kukaan ei ollut joutavinaan laittaa sähkökaappiin sähköjä päälle. Vasta kolmannella pyynnöllä ja sittenkin vasta pitkän viivyttelyn jälkeen asia hoitui.

AHONEN KAI 30.01.2012 05:00

"Ei luulisi olevan vaikea asia, kun sekä myytävä metrimäärä että myydyt metrit tiedetään tehdä tietokonemallinnus joka osaa optimoida missä järjestyksessä laiva täytetään. Ne kansimetrit ja autojen pituudet ei siitä lisäänny vaikka kuinka tipitieraisi lastaamisen kanssa."

Se tietokonejuttu on arkipäivää kuin myös se lastin sijoittelu, Grimaldilla vaan laivan ukot hoitaa surrauksen, ja siihen sitten sovelletaan tätä italialaista lakkoa näköjään vuodesta toiseen, ja niillä vetomestareiden kuskeillakin tuntuu olevan sama fiilis.

Ja sitten se pikkuhitler joka pomottaa vielä kymmenen sentin tarkkuudella autojen siirtymisistä siinä pitkin iltaa parkkipaikoilla.

Noh, kerran puoleen vuoteen tuon 6:den tunnin shown kestää, ei oo paha tuo ruotsikaan kun ajoissa pääsee menemään suuntaansa.

HYTTILÄ ESKO 30.01.2012 08:43

Käyttää Rostockia niin ei tartte yöllä satamassa tökkiä. Alhaalta tullessa Kircheimista oikealle ja Berliinin ohi perille. On vielä aavistuksen halvempi. http://www.finnlines.com/laivamatkat/reitit_hinnat/helsinki_rostock/aikataulu

KATEISTO EERO 30.01.2012 10:24

Juuri tuosta Travemunden kiusanteosta johtuen olen pari viime vuotta mennyt laivalla Rostockiin tai Traveen ja tullut takaisin Ruotsin kautta.Helsingin päässä lastaus sujuu ja paluumatkalla Ruotsin läpi saa rauhassa körötellä ja katsella vähän naapurimaatakin. Grännassa leirintäalueen vieressä on matkaparkki ja WC. Grännän matkailutoimistossa on ilmainen wlan, jossa varasin paikat Kapellskärista Naantaliin. Aamuvuorosta sai ilman varaustakin 10 prosentin alennuksen.

VALKAMA MARKKU 30.01.2012 16:54

"Juuri tuosta Travemunden kiusanteosta johtuen olen pari viime vuotta mennyt laivalla Rostockiin tai Traveen ja tullut takaisin Ruotsin kautta"

Jos asuu vähänkin pohjoisemmassa kuin siinä syrjäisessä rannikkokaupungissa jota myös hälssinforssiksi tituleerataan, kannattaa huomioida että Tornion kautta pääsee ihan pyörien päällä.

Elikkäs matkan Gibraltarilta Jyväskylään pystyy nykyisin tekemään laivassa/lautalla käymättä. Eikä taloudellisesti maksa yhtään enemmän, ajallisesti tosin päivän mutta niitähän kalenterissa riittää.

M Arkku.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.