Kohti Kroatiaa,mutta mitä kautta

KATEISTO EERO 15.01.2012 10:50

Olisi tarkoitus ajaa Gdyniasta Kroatiaan. Kannattaako ajaa suoraan etelään Puolan ja Tsekin läpi vai onko Saksan kautta parempi vaihtoehto. Minua kiinnostaa lähinnä teiden kunto Puolassa.Varmaan tuo Berliinin kautta ajaminen on nopeampi vaihtoehto.

JANHONEN MATTI 15.01.2012 12:34

Yksi mahdollisuus mennä Cdyniasta Kroatiaan on ajaa reittiä: Gdynia-Poznan-Dresden-Nûrnberg-Mûnchen. Hieman Mûnchenin jälkeen voi valita ajaako reittiä Mûnchen-Innsbruck-Garda-Verona-Venetsia-Trieste ja siitä Kroatiaan tai ajaa reittiä Mûnchen-Salzburg-Ljubljana jonka jälkeen vaihtoehtoisesti joko Trieste ja siitä Kroatiaan tai suoraan Zagrebiin. Valintaan vaikuttaa omien mieltymisten lisäksi ainakin se onko reissussa autolla vai vaunulla ja ajaako pääkohdealueelle Kroatiaan ns. siirtoajona vai matkalla nähtävyyksiä bongaten. Jos ajat Ljubljanan kautta niin kannattaa pongata Salzburg joka on paljon mielenkiintoisempi kaupunki kun Innsbruck ja tietysti Postoijan tippikiviluolat. Ja kuten nsanoin tämä reittivalinta on yksi monien joukossa. Oikea on se jonka itse valitset.

HAARAKANGAS ALLAN 17.01.2012 08:32

Osa Puolan teistä heikkokuntoisia. Varsinkaan kaupunkien kaduilla ei tarvitse harrastaa kiihdytyskilpailuja. Vuosia sitten positiivinen yllätys oli itäisen Puolan läpi kulkeva reitti....

Allu vaari

UUSITALO MARKO 17.01.2012 12:06

Jos sinne Puolaan ei mitään muuta eritystä syytä ole matkustaa, niin kannattaa jättää koko Puola väliin ja mennä laivalla Rostockiin. Siitä kun aamulla starttaa, niin illalla on jo Kroatiassa.

JANHONEN MATTI 17.01.2012 12:38

Niin on jos ajaa 16 1/2 tunnissa 1290 km. Ei onnistu kaikilta.

UUSITALO MARKO 17.01.2012 13:04

Riippuu tietenkin vähän kulkupelistä, mutta matkailuautolla sen matkan ajaa tarvittaessa 13 tuntiinkin. Viimeistä kahtakymmentä kilometriä lukuunottamatta lähes koko matka on hyvää moottoritietä.

Mutta jos on vaunu perässä tai matkalla paljon tietöitä, niin kannattaa toki harkita yöpymistä välillä. Joka tapauksessa ajoaika on noin puolet lyhyempi kuin Puolan kautta.

SILMUNEN HANNU 17.01.2012 14:53

Rostockista Kroatiaan 13 tunnissa, päiväsaikaan ?!?!

Siinä ei syödä eikä jaloitella..ehtiikö edes auton tankata ja veskissä käydä...uhhuh...

t.Kaarina

UUSITALO MARKO 17.01.2012 15:07

Ei siinä tosiaankaan ehdi istumaan ravintoloissa, ei katselemaan nähtävyyksiä, ei käymään elokuvissa... Mutta kaksi puolen tunnin tankkaus-/jaloittelu-/kuskinvaihto-/kahvi-/ruokailu-/vessataukoa ehtii pitämään.

HÄMÄLÄINEN MAURI 17.01.2012 20:29

Jos vaunun kanssa niin ei missään tapauksessa itä puolan kautta,tiet niin huonot et vauhti korkeintaan 40km tunnissa,muuten kaikki tavarat niin sekasin vaikka kuinka huolellisesti pakattu.Tultiin lokakuussa sieltä kautta mut takasin joskus niin saksankautta.

KORPPI SEPPO 17.01.2012 21:48

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/NowaMapaStan.svg/300px-NowaMapaStan.svg.png

Toivottavasti linkkaus onnistuu. Siinä on Puolan tietyökartta.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.1.2012 klo 21:49:39 Täytäntöönpanon tilannetta verkon moottoriteiden ja pikateillä. Vihreä nykyinen Punainen rakenteilla Harmaa suunnitteilla

LAINE JOUKO 04.02.2012 01:20

Elokuussa 2011 lähdimme Kroatiaan Eckerölinen Norlandialla Helsingistä Tallinnaan, jossa olimme kello 11. Ajoimme Via Balticaa ( E67) Latvian rajalle Ainazi-Iglaan, josta jatkoimme suorinta tietä Riian ohi Bauskaan ja siitä Liettuan rajalle Salochiai/Grenstäle. Rajalta ajoimme noin 20 km ensimmäiseen yöpymispaikkaamme Pajiesmeniaissa olevalle pihacampingille (www.camperplace-ltu). Saavuimme hyvissä ajoin kello 19.25 ja olimme ajaneet Tallinnasta 426 km. Seuraavana aamuna jatkoimme matkaamme ohi Kaunasin Marijampolen kautta Puolan rajalle Budziskoon. Puolassa ajoimme Suwalki-Augustow-Krajewo-Lomza-Zambrow-Ostrow Mazowiecka- Varsovan läpi ohi Radomin Suchedniowiin. Ajoa tuli päivän aikana 725 km 12 tunnin aikana. Yövyimme Urheilu-ja vapaa-aikakeskus Camping 140:llä (www.camping 140.pl). Matka jatkui ohi Kielcen Krakovaan 155 km. Muutaman vuorokauden ajaksi leiriydyimme Smok camping Krakovaan (www.smok.krakow.pl). Ajamamme tiet olivat pääosin hyväkuntoisia, lukuun ottamatta raja-alueiden teitä ja joidenkin kaupunkien huonokuntoisia katuja. Monet huonommat tiepätkät, joilla oli menomatkalla tietöitä, olivat paluumatkallamme kahden kuukauden kuluttua jo kunnostettu. Lähdimme Krakovan helteitä pakoon kohti Unkarin Budapestiä E77-tietä Myslenice-Rabka-Chyzne Slovakian rajalla. Edelleen 59-tietä Trstena-Dolny Kubin-Ruzomberok-Banska Bystrica-Zvolen-Sahy Unkarin rajalla. E 77/2-tietä Budapestiin, yhteensä 400 km, ajoaika 7 tuntia. Campingpaikkamme oli muutaman päivän ajan Arena Camping (os. Pilisi Utca 7, Budapest), joka sijaitsee 9 km keskustasta. Jatkettiin matkaa kaupungin läpi moottoritielle M7 Balaton-järven sivuitse rajalle Letenye/Gorican, ja niin olimme Kroatian rajalla. Ajoimme moottoritietä Zagrebin ja Karlovacin ohi Bosiljevo II-liittymästä A1-moottoritietä etelään kohti Splitiä. Ajoimme Progometin liittymästä ulos tielle 58 ja sitä pitkin kohti Trogiria ja Vranjica Belvedere-campingille Seget Vranjikaan. Ajoa tuli 12 tuntia, 725 km. Kroatiassa olimme vielä kahdella muullakin leirintäalueella. Paluumatkan teimme samaa reittiä samoilla yöpymispaikoilla. Olemme matkanneet Kroatiaan useita kertoja aikaisemmin läntisiä reittejä. Tämä oli ensimmäinen kerta Via Baltican kautta ja voimme suositella tätä reittiä. Samoin voimme suositella Kroatiaa. Maa on ihana ja Kroatian rannikko ja saaret vievät helposti sydämen. Matkasimme autolla ja matkailuperävaunulla. Terveisin Pirjo ja Jouko Laine

JORVA OLLI 04.02.2012 13:43

"Samoin voimme suositella Kroatiaa. Maa on ihana ja Kroatian rannikko ja saaret vievät helposti sydämen. Matkasimme autolla ja matkailuperävaunulla." Terveisin Pirjo ja Jouko Laine

Täysin samaa mieltä Pirjon ja Joukon kanssa! Terkkuja vaan täältä Hullun Miehen Kyliltä!

HALINEN HARRI 04.02.2012 15:13

Autoliitolta ilmestynyt uusi kirja eri reiteistä "Autolla etelään - reittiopas Välimerelle ja Tonavan rannoille" Hinta jäsenille 29 euroa. Baltia-Puola-Slovakia-Unkari-Slovenia-Kroatia-Itävalta-Tsekki ja Italia jos ainakin osaan matkasta voi tutustua jos ei aio yli 100 km/t keskinopeudella ajaa alas.

LAINE JOUKO 04.02.2012 18:27

Kiitos terveisistä Olli Jorva. Joko teillä on uusia suunnitelmia? Meillä matkavarvasta pakottaa taas. Josko vaikka Montenegroon keväällä. Samalla reissulla pääsee nauttimaan myös Kroatiasta. Terv. Jouko

AHOLA JARI 04.02.2012 19:03

Viime toukokuun lopussa ajettiin Kroatiaan tätä reittiä Tallinna-Zagreb; http://g.co/maps/d3fde

itäinen reitti (tie 19) Lublinin kautta ihan hyvä, ja väljempi kuin paluu Varsovan läpi. Yövyttiin mennessä kaikissa muissa pisteissä, paitsi A (Tallinna). Vikig Xprss:llä yli, kauppoihin ja yöksi Konseen (Pärnu), seur. Wigryssä... Monena vuonna sama kaava.

JORVA OLLI 04.02.2012 19:37

Terve vaan Jouko ja kiitos viimeisimmästä tapaamisesta!

No, onhan meillä suunnitelmia. Vai Monteen te, no katsotaan keväämmälle, josko mekin sitten. Toisaalta, kun tuo Kroatia jäi vähän kesken Lea sairastuttua, saatetaan katsoa se kolmas kortti siellä.

Mutta ollaan yhteyksissä tässä kevään korvalla, katsotaan mihin vie caravaanarin tie! Sullahan on minun e-maili ?

Olisi taas mukava tavata Launoisten Laineita.

KIVIOJA HANNU 05.02.2012 13:06

Pidän myös tuota Puolan itäistä reittiä hyvä, ei suurempia ongelmia leveälläkään vaunulla. Jari, olimme ilmeiseti Lublinissa samaan aikaa. terv. Hannu, Mia ja Corgi.

AHOLA JARI 05.02.2012 15:17

Terve Hannu,

Juu, niin olimme - ja olitte aitoa näkemämme suom. karavaanarit koko 1kk/n. 6000 km aikana. Konsea en laske ;) ..

T: J, P, pojat ja koirat

STRÖMMER HEIKKI 19.02.2012 12:03

Me mentiin Finnlinesillä Gdyniaan ja sieltä suorinta tietä Saksaan Cezchin vai mikä se nyt oli rajakaupunki. Jonkun vajaat 300km Saksan puolelle. Laivamatka paljon lyhyempi ja halvempi kuin Travemundeen. Sieltä Berliiniä jaa Munchenia sivuten Itävaltaan. Brenneron kautta Italiaan jne käytiin vaihteeksi kondoomilla melomassa ja edelleen Triesten kautta Kroatiaan.

KATEISTO EERO 19.02.2012 12:27

Missä kunnossa tuo tie Gdyniasta Szczeciniin oli. Kauanko kesti ajomatka Saksan rajalle? Lautta on aikataulun mukaan satamassa klo 15, joten pitäisi valoisaan aikaan ehtiä ajamaan Saksan puolelle.

STRÖMMER HEIKKI 19.02.2012 12:55

Tie Gdyniasta Szczeciniin oli melko hyvä. Rakentavat siihen moottoritietä, mut ei ollut valmiina läheskään vielä syyskuussa -11. Siinä Szczecinissä oli hyvä ja siisti cämppäri, jossa oltiin yötä syksyllä -09. Nyt viimeks ajateltiin yöpyä puolivälissä, mut meni vähän vaikeaksi, kun olis pitänyt olla zloteja. Kas vielä -09 ne vaihtoi laivalla Euroja Zloteiksi ja laskettiin sen varaan. Niinpä -11 ne ei sit vaihtaneetkaan, eikä kelvannut Visa leirialueella. No sit viimein ,pitkin hampain ne suostui siihen että käyn aamulla vaihtamassa pankissa niitä zloteja. Se Szczecin taas oli niin lähellä rajaa että Eurot kävi ihan yskimättä.

VIRTANEN VELI-MATTI 19.02.2012 19:44

Terve. viime kesänä ajettiin läpi Puolan rei ttiä Gnydia-Katowice-Ostrava-Brno-Wien -Graz-Zagreb-Zadar.... Ei huono reitti äkkisiltään. Eka päivä Tsekin rajalle. Toinen veto rauhallisella menolla Graziin. Kolmantena päivänä perille. Kohtuulliset tiet eikä ruuhkaa kuin iltapäivällä Wienin kulmilla. Terv. VM

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.