ÅRE ja kun ei kerran juttuja löydy ...

HELENIUS TIMO 21.12.2011 18:00

Kun kerran ÅRE:sta ei löydy juttuja niin pitää sitten kirjoittaa itse :)

Juttuja on tietty helpompi kirjoittaa jos on itse käynyt .. ja minä kun en ole åressa talvella vaunun kanssa käynyt .. niin asiahan pitää tietysti korjata.

Matkaan siis ..ja matkahan alkaa suunnitellulla

suunnittelee...

2 tunnin suunnittelun, netissä pyörimiseen ja hermonsa menettämisen jälkeen on suunnitelma valmis. Ja kuten minun suunnitelmat aina ,,on se sveitsiläistä kelloakin tarkempi.

Matka alkakoon 25.12 suuntana Kuopio (täytyyhän sukulaisia käydä moikkaamassa) 369km

27.12 kuopio->tornio->åre (juu persaukiset pelkää laivoja) 1083 km 28.12 olemme perillä åressa (tai sitten emme) 29.12 - 4.1 laskettelua 5.1 lähtö aamulla klo 10 Åresta 5.1 uumajassa klo 18.00 (lautta vaasaan klo20)467km 5.1 vaasa klo 23.30 -> unta palloon 6.1 vaasa->naantali 328km 6.1-8.1 kylpylässä 8.1 naantali-> zadi 164 km

Saas nähdä mitä kaikkea matkalla sattuu ja tapahtuu Ja jos kaikki menee edes jotenkin putkeen niin keväällä sitten alpeille :)

niin ja jos joku on joskus uskaltautunut vaunuilemaan talvella åressa tai alpeilla.........

Ai niin joku kohta kuitenkin kysyy ..niin auto on skoda ja alla kitkat ja noista ei sitten kinastella .. niillä mennään mitä on annettu :) ja vaunu Hymer 560

AHOLA JARI 22.12.2011 11:53

Kukin tyylillään ;)

Me on Åreen hölöbiilillä kuljettu tsadista "eteläistä-reitti"(n. 670km); joko Hki-Sto tai Nli-Ksär. Nyt kun katsoin pitsalaivan hintoja, niin minusta aavistuksen kalliimpi kuin Finnlinesin (molemmilla -10% scf-ale) - ellette ota paluuta noilla RG:n superalehinnoilla. Onos tuo nyt konkassa vai ei? http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/rg_line_hakeutuu_konkurssiin_3067617.html Jos ei ole ole koskaan RG:llä mennyt, niin tiedoksi, että on sitten kuppaiset 4.5h tiedossa..

Joskus kalkuloin, että ei kannattanut vaunua raahata viikoksi, samalla rahalla sai (tammikuussa) oman mökin saunalla ja suihkulla rinteen juuresta Äresta tai Björnen mökkikylästä, jonne rinne- ja hissiyhteys. Tästä tosin aikaa - viime vuosituhannelta :o Nykyään kait joutuu vaunulla menemään Duvedin puolelle, josta ei rinne/hissiyhteyttä Äreen. Olympiarinteen (riittävän musta) takia tuonnehan aikoinaan lähdettiin. Tammikuu ei tosin ole yhtään lumivarmaa aikaa, ja joskus oli kovia pakkasia tuolloin - hiljaisempaa ja väljää tosin..

Vaasa-tsadi välillä ollaan nykyään kesällä jääty Ikaallisten kylpylään lutraamaan (jos Naantalin mutkan haluaa välttää).

Pari aiempaa Åre keskustelua; http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=15802448 http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=15868312

VALTONEN MARTTI 22.12.2011 12:11

Vähän jäi vaivaamaan oliko Skoda etu- vai neliveto?

HAAPANEN TIMO 22.12.2011 17:08

Tuo Kuopio-Åre ottaa sitten 16-18 tuntia pimeällä vaunu perässä. Mun mielestäni ei kannata yrittää ilman väliyöpymistä.

@timppa

HELENIUS TIMO 26.03.2012 16:02

Vähän tämä kesti .... mutta tulipan kirjoitettua

Rekiretki Åreen

Lähdimme siis matkaan suunnitellun mukaisesti 25.12 kohti Kuopiota. Ensimmäisen kerran lumiketjut kaivettiin esille 200m ennen appiukon kotitaloa. Ei mennyt skoda(on muuten etuvetoinen) auraamattomassa 10 sentin nuoska lumessa vaikka kuinka koitti puskea latua. Pihaan päästyämme totesimme, ettei yhdistelmää olisi mitenkään mahdollista kääntää ahtaassa pihassa. Joten vaunu irti autosta ja moverilla vehje parkkiin. Kuopiossa katselimme tapaninpäivän myrskyä ja kuuntelimme kännykän radiosta miten myrsky runteli suomea, juu ei ollut meilläkään sähköä pariin tuntiin.

27.12 aamulla jatkoimme matkaa, suuntana Tornio. Lumiketjut olivat edelleen alla ja hyvä niin sillä lumi oli sulanut ja tie oli kirjaimellisesti peilijäässä. 10 km hitaan nilkuttelun jälkeen pääsimme isommalle tielle, saatoimme siis ottaa ketjut pois ja lisätä marssivauhdiksi huimat 50 km/h. Limingan korkeudelle matka sujui mukavasti rikostarinoita suomesta kuunnellessa. Alkoi sataa lunta. Näkyvyys katosi ajoittain kokonaan. Ouluun asti jaksoimme körötellä ja kun nälkäkin alkoi kurnia, päätimme tankata kuljettajan,,, siis hampurilaiselle tuohon maailman kuuluun Amerikkalais- ketjun baariin. Vaan vastassa olikin aivan uskomaton jono, joku muukin oli ilmeisesti kyllästynyt joulukinkkuun  , siis pizzalle. Ruokailun aikana lumisade olikin loppunut joten saimme ajella Tornioon mukavassa talvikelissä. Torniossa Tankkasimme auton ja vaihdoimme kaasupullon. Pulloja oli matkassa 3 ja nyt ei tarvitsisi pelätä ainakaan kaasun loppumista. Tarkastin vielä pitäisikö kemssa tyhjentää. Ei tarvinnut, oli pönttö lähtenyt irti ja osa sisällöstä lillui iloisesti ja kutsuvan tuoksuisena pitkin tuota pientä kaukaloa. Ei auttanut muuta kuin ruveta siivous touhuihin. Jossain Lulean korvilla aloimme suunnitella yöpymistä. Silmiin ei vain osunut yhtään levähdys paikkaa, tai olihan niitä. P merkki ja pieni levennys tien vieressä ei oikein houkutellut. Vähänkin isommat levähdyspaikat siis sellaiset joissa on edes yksi puu tien ja p paikan välissä olivat kaikki auraamatta. Ei auttanut kuin jatkaa eteenpäin. Ålvsbyn kylä kierrettiin kahteen kertaan mutta ei tuoltakaan oikein sopivan rauhallista nurkkaa löytynyt. Pari pienenpää kylääkin tuli katsastettua mutta ei niin ei. Kunnes saavuimme Arvidsjaurin kylään, kiersimme paikallisen kirkon pariin kertaan sopivan parkkipaikan löytymisen toivossa, kunnes silmiin osui paikallinen hiihto”stadion” ja sen kutsuvan rauhallinen p-alue. Auto parkkiin ja matkustajat vaunuun. Klo oli jotain yhdentoista tietämillä kun painoimme päät tyynyyn. Päivän ajomatkaksi tuli n.670 km. Muutaman tunnin nukkumisen jälkeen heräsin siihen että vaunussa oli oudon raikas ilma.. lämmitys laite oli päättänyt sammua, parit painallukset piezosta herätti laitteen taas henkiin, tutun pöhinän saattelema uni tuli nopeasti.

28.12 silmät aukesivat hieman seitsemän jälkeen, pikaiset aamukahvit ja leivät naamariin. Matka saattoi jatkua. Päivän ajo sujui mukavasti ja ajokeli oli mitä mainioin. Maisemat olivat mukavan talvisia. Joskus klo 10 paikkeilla ystävämme hirvet(3 kpl) seistä mollottivat tienvieressä ja katselivat outoja talvimatkailijoita. Puolen päivän hujakoilla Skoda alkoi vaatimaan taukoa..siis tankkaamaan. Diesel maksoi 14,39 sek/l sehän aina ihmisiä kovasti kuitenkin kiinnostaa. Samalla päätettiin myös syödä maittava nuudeli makkara ateria. Kylä jossa tuo maittava ateria nautittiin oli nimeltään Vilhelmiina. Äänikirja vaihtui Reijo Mäkeen. Matka jatkui ja sujui mukavasti kunnes kuljettaja havahtui äänikirjan saloista toteamaan että nyt mentiin muuten risteyksen ohi, hemmetti. No navigaattorin näyttö oli säädetty yleiskartaksi ja pienellä silmäyksellä saattoi havaita ettei tuosta nyt isoa mutkaa tulisi. Hieman ihmetytti että miksi tuo aparaatti muuten halusi ajaakin tuota toista reittiä. Syy selvisi siinä samassa. Vastassa oli piiiitkä ja suhteellisen jyrkkä mäki. Hitto nyt pitää kelata hieman vauhtia. Samassa alkoi taivaalta sataa vettä joka jäätyi tuohon lumisen tien pintaan. Luiston eston keltainen valo loisti kojelaudassa kun rekemme yritti kiivetä tuota inhottavaa mäkeä. Kolmonen silmään,,,,,kakkonen,,,ykkönen,, hemmetti ei nouse, parahti kuskin suusta ja siinä samassa liike loppui. Jarru pohjaan hätävilkut päälle. Nyt liikkuu taas …taaksepäin, ei hitto, käsijarru päälle renkaat linkkuun ja yhdistelmä linkkuun. Vaunun oikeatakakulma ja auton oikea etukulma olivat nyt penkkaa vasten. Hmm, mitäs nyt tehdään. Apukuski jarrun päälle ja kuskille varoitus liivipäälle. Takakontista lumiketjut alle ja paikkojen vaihto. Nyt kädet ristiin, riittäkö ketjuissakaan pito. Huh riittihän se ja päästin kuin päästiinkin mäki ylös. Ketjut pois ja matka jatkui. Loppumatka menikin mukavasti ja saavuimme Åreen, hui mimmoiset mäet, pääsi kartturin suusta Åren rinteiden avauduttua iltavalaistuksessa eteemme. Kas on täällä jokin muukin leirintä alue kuin se Duvetin alue mihin olimme menossa. Saavuimme Camp Duvediin noi klo 20.00 paikallista aikaa. Respa oli kiinni ja niinhän sen pitikin. Olimme käyneet (tai siis kauniimpi osapuoli oli käynyt) ruotsalaisilla keskustelu foorumeilla katselemassa mitä tuosta paikasta sanottiin. Kirjoittelivat että paikka on jatkuva työmaa, lämmin vesi loppuu sekä alueelle sisään ja ulos kirjautuminen on hankalaa koska respassa ei ole koskaan kukaan paikalla. Respan ovessa oleva kyltti toivotti vieraat tervetulleiksi seuraavin sanoin(vapaasti suomennettuna) : Mikäli emme ole paikalla ole hyvä ja laita kalustosi minne lystäät. Pieni kierros jalkaisin alueen ympäri ja totesimme että, mahdollisia paikkoja johon vaunun saattoi saada ilman 4 tunnin lumitöitä oli kolme. Valitsimme näistä paikan joka sijaitsi junaradan vieressä mutta paikka oli ainoa johon saattoi peruuttaa. Kulmapaikka on tulemisen ja menemisen kannalta aina hyvä. Vaunu peruutettiin niin pitkälle hankeen kuin se vain suinkin meni. Moverilla vekslattiin vaunu suunnilleen suoraan, hieman lumitöitä, tallat alas ja sähköt kiinni. Leiri oli valmis. Pienen jännityksen saattelemana menimme tutkimaan miltä tuo paljon parjattu huolto rakennus näyttää… Ylättyimme positiivisesti, rakennus olikin siisti. Miehille ja naisille oli omat suihkut(3kpl) ja saunat sekä yhteinen vilpola jossa tulikin joka ilta saunan jälkeen istuskeltua. Vilpolasta pääsi vielä toiseen vilpolaan jossa poreamme odotti kutsuvasti , mutta se olikin pettymykseksemme tyhjä. Vessoja oli 3 miehille ja saman verran naisille. Rakennuksesta löytyi pesukone ja kuivaus rumpu sekä lipas johon rehellistä matkalaista kehotettiin laittamaan 25 kruunua pesukoneen ja 20 kr kuivausrummun käytöstä. Pesutilassa lojui pari käytöstä poistettua pesukonetta ja sieltä puuttui pesuallas joten nyrkki pyykkiä ei voi pestä. Keittiö tilat olivat siistit joskin hieman erikoisesti toteutettu, kuumavettä tuli vain yhdestä erillisestä hanasta. Samoin tilasta puuttui ruokailu pöydät. Lieden käyttö maksoi 50kr/2 tuntia. Keittiö oli selkeä miinus koko alueelle (emme käyttäneet kertaakaan viikon aikana).

Åren kylä on mukava ja aika rauhallinen, ihmisiä oli liikkeellä aika paljon mutta tunnelma oli varsin leppoisa. Afterskissä tosin meno yltyi välillä jopa riehakkaaksi. Rinteet olivat sitä mitä odotettiinkin, pitkiä ja hyvässä kunnossa. Jonoja ei hisseille pahemmin päässyt muodostumaan.
Åre täytti odotukset joten uskallan suositella kaiken tasoisille laskijoille. Mitä muuta tekemistä Åressa sitten on? Siihen en osaa vastata. Viikko on liian lyhyt aika. Päivärytmi kun kulki seuraavasti. Herätys n.klo 9 aamupala ja rinteeseen n.klo10 . klo 17 hissit menevät kiinni siis syömään. Klo 18-20 olikin iltamäen vuoro. Saunan jälkeen ei baarin enää jaksanutkaan lähteä.

Poislähtö on aina yhtä vaikeaa. Sitä yrittää uskotella itselleen että kyllä vielä yhden päivän voi olla.. No ei auttanut tälläkään kertaan itsensä huiputtaminen. Kamat kasaan, vaunu perään ja menoksi. Hmm jotain unohtui..pitikö tästä maksaakin. Paikan henkilökuntaan emme törmänneet kertaakaan viikon aikana, joten soitto infon numeroon. Haluaisiko joku meidän majoituksesta maksun. Paikan pitäjä lupasi tulla 10 minuutissa, ja tulikin. Hintaa lystille kertyi 2400 sek (8 yötä,2aik,sähkö). Haikein mielin lähdimme ajelemaa kohti Kappelskäriä. Klo näytti 11.00 … matkaa olisi navigaattorin mukaan 667 km ajoaika 8,5 tuntia. Mihinkäs aikaan se laiva lähtikään??oliko se 21 vai 22.00 ja oliko se paikallista aikaa vai miten se nyt meni. Muuten ei olisi mennyt edes tiukalle mutta, mutta lumisateen ketale hidasti marssivauhdin välillä 30 km/h. Käytännössä ajoimme yhtä soittoa satamaan, mutta kerkesimme (juu juu tankattiin matkalla)jouduimme jopa odottamaan 5 minuuttia laivaan pääsyä. Aamulla laivalta suoraan Naantalin kylpylään. Kaksi yötä kylpylässä saunoen ja rentoutuen teki todella hyvää. Sunnuntaina loppu rutistus 198 km … kotona.

Paljonko reissu sitten maksoi, no kaikki rahat eikä ihan riittänytkään. Polttoaineet n.350 € Leirintä n.260 € Hissiliput n.420 € Laivaliput 240 € Ruokailut n 200 € Kylpylä 0 € (arpajaisvoitto arvo 980€) Yhteensä 1470 € ei paha hinta kahden aikuisen 2 viikon lomasta

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.