- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Terveisiä Keski-Euroopan kiertueelta.
Terveisiä Keski-Euroopan kiertueelta.
Palailtiin viime viikon lopulla onnistuneelta reissulta. Hesasta Rostockiin laivalla. Siitä baanaa pitkin Berliiniin, johon tutustuttiin pyöräillen. Matkailuautomme oli parkkeerattuna suttaisen "leirintäalueen"(Tent Station, Berliinin keskustassa) parkkipaikalle 15 €:n vuorokausihintaan. Toki siihen hintaan saimme käydä vessassa. Suihkussa käyntiin ei enää kantti riittänyt. Ei se haitannut auton suihku riitti hyvin. Siitä jatkoimme Rothenburgiin, pieni hyvin säilynyt keskiaikainen kaupunki. Sitten kotkan pesälle. Huikea paikka, suosittelemme. Grossglockner Itävallassa, lumi maassa tiet sulina ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Yksi päivä siellä ja yöpyminen 2500 m:n korkeudessa. Italian ja Ranskan kautta viinijuhlille Rheinin Boppardiin, jossa vierähtikin 5 päivää. Mouselin kautta kohti pohjoista. Välietappi Cellessä, josta matka jatkui Travemyndeen ja laivalla Helsinkiin. Kolme viikkoa ja hiukan yli 4000 km, joka sisältää matkat Savonlinnasta Helsinkiin ja takaisin. Ihan sopiva meille. Koko paluumatka Saksan halki tultiin moottoritiet poistettuna navigaattorista, suosittelen. Fiat-Kabe palveli erinomaisesti, eikä tuon emännänkään kans pahempaa riitaa tullu. Talvea odottelemme, että pääsee testaamaan ko. auton talviominaisuuksia. Tv. Eki ja Tarja.
Pari kuvaa lisää...
Hei ja kiitos terveisistä, syksy on varmaan hienoa aikaa reissata Euroopassa!
Tuttuja paikkoja reitilläsi, Berliiniin ollaan itsekin ihastuttu polkupyörän selästä käsin. Mahtaako tuo teidän Tent Station olla joku nuorison suosima vanha urheilustadion? meidänkin nuorisosta osa siellä ollut ja kun kyselin, sanoivat ettei taida olla ehkä äidin makuun, meno sen verran #hurjaa"?:)
Itse ollaan yövytty asuntoautolla jossain ihan keskustassa myöskin, pienellä Aacin pitämälä matkaparkilla.
Nuo sinun Grossglcknerin kuvasi nostivat mieleen oman viime kesäisen matkan ja sen huippukohdan; vuorokauden ylhäällä Bernina Passissa, 2300m korkeudessa, pikkuruisessa hotellissa jäätikköä vastapäätä ja murmeleien kurkkiessa koloistaan siinä lähistöllä.
Meillä tuon hetken taivaallsuutta lisäsi vielä se, että nousimme ylös fillareilla, sillä olimme jättäneet asuntoauton 2 viikoksi itävaltalaisen maatilan pihalle odottamaan pientä pyöräretkeämme.
Vaan hienoa tuolla Alpeilla on, meni sinne miten tahansa!
Meinaatteko talvella Eurooppaan myös, vaiko kotomaan talvesta nauttia?
t.Kaarina
Hei Kaarina ! Kiitos kivasta kommentoinnistasi. Onpa niin reippaan näköisiä urheilijanuorukaisia kuvassasi. Teidänlaisia tosi fillaristeja nähtiin siellä aika monia. Yksi jopa kelasi pyörätuolilla ylös mäkeä. Meitä tosiaan kelit onnisti. Laskin, että viisi pisaraa tuli vettä tuulilasiin koko reissun aikana. Se Tent Station oli tosiaan nuorison suosima paikka. Lähimpänä keskustaa oleva . Kyllä siellä pari yötä pärjäsi, eikä minkäänlaisia häiriöitä ollut. Talvi matkaillaan ihan kotomaassa lasketellen ja hiihdellen eri paikoissa aina tilaisuuden tullen. Olen mielenkiinnolla seurannut aktiivista kirjoitteluasi eri aiheista. Autonne vaihdosta tuli mieleen, että ko. Byrstnerissähän lattialämmitys samoin kuin jätevesisysteemien lämmitys vaatii sähkövirtaa, joten tolppapaikka on oltava tiedossa, jos aikoo ne saada toimimaan. Onnea vaan uudelle autolle ja sen käyttäjille. Eki.
Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään, jos kerron, miten tuo saksalainen ü (lausutaan yy) kirjoitetaan. Sehän ei näy suomalaisessa näppäimistössä.
Paina ensin Enterin vasemmalla puolella olevaa näppäintä, jossa alanurkassa on vaakasuorassa kaksi pistettä, ja sitten u-kirjainta, ei samanaikaisesti vaan peräkkäin. Syntyy ü. Jos joudut kirjoittamaan tällä kirjaimella alkavan lauseen tai erisnimen, paina ensin tuota vaakasuoraa kaksoispistettä ja sitten vaihto-näppäintä ja samalla u-kirjainta. Syntyy Ü.
Jos näppäimistössä on numeronäppäimet syntyy ü painamalla yhtäjaksoisesti Alt ja näppäilemällä 0252.
Ü 0220 ° 0176 -² 0178 -³ 0179 -õ 0245 -ß 0223 Tuossa ne mitä mulle tulee toisinaan eteen.@timppa
No nyt osataan über alles kirjoittaa Bünstneri ja Großklockneri. Itseä kiinnostaa että missä korkealla te yövyitte? Olemme muutaman kerran ajaneet solan läpi ja käyneet myös jäätikköä katsastamassa. Yövytty ei olla solassa. koska minusta se on jossakin kerrottu olevan kiellettyä. Ehkä on oltu liian vieraskoreita. Tuo Fransz Jozef Höhen jäätikkö on sulanut aivan valtavasti verrattuna noin 20 vuotta sitten ottamiini kuviin ja muistoihin. Onko tämä nyt sitten ilmaston muutoksen syitä? Uskaltaako sinne enää autolla mennäkkään? Vai ovatko sinne nykyisin ajavat sadat moottoripyörät syyllisiä? On niille ainakin hyvät parkkitilat rakennettu. Kiehtovia nuo vuoret kuitenkin ovat.
Hei toi Galibier näyttää hienolta , tuonne haluan fillarilla!
On kuulema ollut Tour de Francessä mukan jo v 1911. Jo vain, onko reitti mielenkiintoinen tai järjettömän jyrkkä molemmin puolin? Kumpaan suuntaan nousu kannattaisi tehdä fillareilla, osaatko sanoa? Eli siis haluaisin nousta sitä vähemmän jyrkkää puolta ylös:) Onko siellä hotellia ylhäällä?
t.Yks kyselyikäinen Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 14.10.2011 klo 21:41:48 Ai niin ja kiitos ü -oppitunnista! Olen sen joskus osannut, mutta sitemmin unohtanut kun sen käyttö on ollut vähäistä:)
Mukavaa kun kyselyikäisille voi vastata! :-) Kyllä tuo pohjoisen puoli, josta kuvakin on, on loivempi, ainakin tuntui siltä. Valloiresta josta lähdimme ylitykseen on nousua n. 1100m 17km matkalla, sola on 2645m korkeudessa. Siellä on pieni P-alue mutta ei sinne 4 matka-autoa olisi yöksi saanut. Vuoret toimivat ilmaston jakajana ja usein eteläpuolella paistaa aurinko vaikka pohjoispuolella on pilvistä. Niin meillekin. Solasta 600 m alempana ja 8 km etäisyydellä on Col du Lautaret ja siellä on hotellia sekä ravintoloita. Pohjoispuolen hotellit löydät googlettamalla "col du calibier". Siellä näkyy olevan paljonkin kertomuksia mm kaksipyöraisistä, ilman moottoria kulkevista laitteista. Maisema oli mielestäni vielä hienompi ja avarampi kuin Großglockner(nyt tuli oikein). Tämähän on tietysti makukysymys.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.