Talven 11/12 viettoon Portugaliin

NYYSSÖNEN KAJ 23.09.2011 12:06

Siirtyminen läntiselle pallonpuoliskolle lähenee! Lähtöä on suunniteltu tapahtuvaksi 20 - 31 lokakuuta. Tarkennusta lähtöpäivään saadaan 15. lokakuuta joten tuolla lähtöhaitarilla mennään siihen asti.

Reittiä Algarveen olen siten suunnitellut että Ranskan läpiajo tulisi osin uutta reittiä myöten.

Reittikuvaus: Matka alkaisi laivalla Saksaan joko Rostock tai Travemunde määräsatamana. Rostock olisi mieluisempi lähtö ja saapumisaikojen suhteen. Reitti Saksan halki kulkisi A1 tietä Luxenburgiin, väliin mahtuu yksi yöpyminen Saksassa Autohof:ssa. Luxenburgissa yöpymisen jälkeen otetaan suunta etelään ilmaista moottoritietä A3 / A31 myöten Nancy:n saakka. Matka jatkuu nyt kohti länttä N4 tietä myöten Troyes, N77 Auxerre, N151 Bourges, A20 moottoritietä kohti Limoges jota ennen käännymme taasen tutulle reitille länteen E62, D951, E603 Angouleme josta tie jatkuu E606 kunnes ennen Bordeauxia yhtyy tie A10:n kehätietä kaupungin ympäri eteläpuolelle. Olemmekin nyt viinialueen sydämmessä jossa talvikin on leppoisa koska olemme tosi lähellä Biskajalahtea, jatkamme Espanjan rajalle Irun:iin tietä E5 myöten. Espanja: Matka jatkuu E5 tiellä joka on maksullinen tässä rajan tuntumassa. Iberian mannerlaatalle (680 - 990m korkea) joko vanhaa tietä suoraan ylös San Sebastin kohdalta tai uutta maksullista osuutta puolivälistä Bilbaota Vitoriaan suoraan nousevaa mäkeä. Ensimmäinen vaihtoehto on 7% nousu ja toinen n. 5%. E5 tietä jatkamme Burgosiin asti, josta A62 tietä Salamancan ohi Portugalin rajalle. Portugal: Rajalla tien numero muuttuu A25 jota seurataan 25 km josta se jatkuu A23:na sitä pitkin menemme Golegaan asti. Golegassa sitten olemme ensimmäistä kertaa tällä matkalla leirintäalueella 2 - 5 päivää. Kaupunki on tunnettu hevosista ja hevosmiehistä, saas nähdä. Seuraava kohteemme on Pego do Altar 70 km Lissabonista alaspäin. Tällä patoaltaalla pysyttelemme sitten 8 -20 päivää. Pego do Altarista sanomme että NYT OLEMME PERILLÄ! Pego do Altarista jatkamme suuntana Algarve etelässä, no navigaattori ehdottaa N5 ja N2 tietä Castro Verdeen, mutta saatamme valita ihan jonkun muun tien tuolle osuudelle. Castro Verdessä voipi joutua puhumaan Suomen kieltäkin, tarkoitus on viipyä siellä muutama päivä.

Nythän me olemmekin jo viettäneet talvea n. kuukauden Portugalissa, mutta otetaan vielä se viimoinen pätkä matkaa että olemme ihan perillä Algarvessa (läänin nimi). Oamme tie E1 joka vie meidät aivan rannan tuntumaan Algarvessa sitten vähän länteen päin niin saavumme Portimao nimiseen kaupunkiin jossa ensimmäiseksi tutkimme vieläkö 1€ parkkipaikka toimii. Matkaa tähän pisteeseen on kertynyt 3200 km Rostockista.

Algarve: Harharekiä pitkin rannikkoa joulu ja tammikuut olemmekin sitten Olhaon kämppärillä. Helmi ja maaliskuun jatkamme Algarven harharetkeilyä

Tänne niitä kuvia sitten kertyy kunhan ensin olemme matkaan lähteneet: https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Portugal1112Syksy#

Algarveenkaj

MERIKALLIO VELI-PEKKA 23.09.2011 14:14

Kiitos taas Kaj vinkeistä, seuraan mielenkiinnolla reissuanne, kuten aiempinakin talvina. Kuvat ovat mielenkiintoisia ja kertovat enemmän kuin............

HALINEN HARRI 23.09.2011 17:50

Vaikka lähtöösi on vielä aikaa (vain kuukausi!) toivotan hyvää ja turvallista matkaa, kiitos reittiehdotuksesta, - ei taaskaan paha...

VALKAMA MARKKU 29.09.2011 08:04

Sinne talven viettoon minäkin. Mutta pääsen lähtemään vasta 16.12. Onko kenelläkään kokemuksia keskieuroopan läpiajosta joulukuussa? Onko mkään pysähtymisen arvoinen paikka auki ja onko muutenkaan (auto-)matkailijoille palveluja? Vai meneekö pikataipaleeksi?

M Arkku

ALAVIUHKOLA MARKKU 29.09.2011 09:05

Kaima käy tutustumassa rutusakki.fi sivustoon ja siellä aivan oikealla yläpalkissa "matkareittejä" . Sieltä löytyy muutama vaihtoehto. Sopivalla matkapituudella toisistaan koko vuoden auki olevia kämppäreitä lisäksi Friburg, Lyon ja Montpellerie. Hyvää matkaa toivoo kotiin jäävä varamies.

LAINE RAIMO 29.09.2011 09:35

Olen ajanut monta kertaa joulukuun alussa Portugaliin. En käytä camping alueita, mutta muita matkaparkkeja sieltä löytyy helposti ja kelikin on ollut joka kerta kesäinen. Saksalaiset ovat kuitenkin tiukentaneet rengasmääräyksiään: "Talvikelillä on oltava talvirenkaat!" Sellaisiksi hyväksytään M+S merkinnällä varustetut renkaat.

NYYSSÖNEN KAJ 29.09.2011 15:59

Ajettuja reittejä löytyy: https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Reittivalintoja# Kunkin matkan kuva-albumista kuvia reitin varrelta. Kaikki yöpymiset matkalla alas ja ylös on yövytty erillaisilla "vapaaparkeilla" Saksa Rastplats ja Autohof ovat hyviä varsinkin Autohof jotka ovat maksullisia mutta miltei koko parkkimaksun saa takaisin kun menee syömään ravinkolaan tai drinkille. Autohof on sallittu kaikille matkailukulkimille. Siellä on hyvät suihkut ja WC:t. Ranska Maasta löytyy huomattava määrä levähdysalueita "xxxxx du Aire" hyviä yöpymiseen mutta palvelut usein puuttuvat tai rajoittuneita eikä koskaan saa kunnon ruokaa. Ranskassa saa ruokaa Kun näet ravintolan edessä suuren joukon rekkoja on paikan hinta/laatusuhde oikea. Paremmissa hovimestari ohjaa autot parkkiin kysyen että jäätkö yön yli, koska niiden eteen voidaan parkkeerata pelkästään ruokailemassa käyvät. Maksu parkeerauksesta tapahtuu ruokailemalla. Näissä paikoissa on myöskin suihkut ja WC:t Suihkuun mennessä pantiksi annetaan auton avaimet tai passi. Luxenburg pääteiden huoltamot lähellä rajaa hyviä yöpymispaikkoja Espanja Huoltoasemat ja ravintolat joissa paljon rekkoja ovat hyviä usein varustettu vapaalla wlan:lla. Portugal Mahdollisuuksien maa, mutta yksi asia joka on kielletty maksullisen moottoritien levähdysalueella ei saa yöpyä, jos niin teet maksu yöpymisestä lisätään seuraavalla tiemaksuasemalla.

JANHONEN MATTI 29.09.2011 20:14

Tässä yksi reittivaihtoehto Algarveen eli yksi monien joukossa. Tämä on rakennettu ns. mennään eikä meinata malliin, mutta tosikoille tiedoksi, että reittiin on tosi helppo ympätä "kulttuuri- ja tutustumisoksia" jos siltä tuntuu ja aika antaa myöten. Luonnollisesti aika vastaavasti jatkuu.

1 pv. Saapuminen Travemundeen klo 20.30. Ajo campingille jossa saksalaisen kaasupullon vaihtoi täyteen. Matka jatkuu vielä saman iltana Bremenin kautta Wildeshauseniin jossa yövytään stellplatz am Krandelbad. Koordinaatit N 52 54 2 E 8 28 38 Ajomatka Trave - Wildeshausen 222 km.

2 pv. Ajo Winterswijk´iin, ostokset Obelinkista ja matka jatkuu Aacheniin. Ajomatka yhteenä 405 km. Yöpyminen Camping Aachen. http://www.aachen-camping.de/index-gb.html Itseasiassa stellplatz joka on varsin lähellä historiallisen Achenin keskustaa. Yhteys- ja muut tiedot löytyy alueen nettisivuilta.

pv Ajo Aachen - Liege (lähes Liege) - Spa -- Reims - Pariisi yhteensä 459 km. Väli Reims - Pariisi maksullista tietä. II-luokka 15,40 e. Yöpyminen http://www.campingparis.fr/index.php Alue sijaitsee kehätien ulkpuolella suurella ulkoilualueella Seinen varrella. Alueen portilta bussiyhteys Porte Maillot´n metroasemalle ja takaisin. (Paluupysäkki n. 500 m alueen portista) Liput voi ostaa respasta. Alueen yhteystiedot ja koordinaatit alueen nettisivuilla.

pv Ajo Pariisi - Bordeaux 565 km. Väli Pariisi-Tours maksullista tietä ja väli Tours-Bordeaux maksuttomia teitä D910 ja N10.
Yöpyminen http://www.camping-bordeaux.com/ Uusi alue lähellä kehätietä. Alueen yhteystiedot ja koordinaatit alueen nettisivuilla

5 pv. Ajo Bordeaux - San Sebastian - Salamanca yhteensä 708 km. Maksullista tietä Ranskan puolella ennen rajaa ja Espanjan puolella. Yöpyminen http://www.campingrutadelaplata.com/english/ Alue lähellä Salamancan ohittavaa kehätietä.

6 pv. Ajo Salamanca - Olhao (Algarven alue) yhteensä 645 km Maksuton tie välillä Salamanca-Sevilla-Olhao Majoittuminen http://www.roteiro-campista.pt/Faro/ing/olhao-moldura-uk.htm Tiedot alueen nettisivuilta. Koordinaatit N 37,03632 W 7,82620

Kilometrejä Travemundesta Olhaoon yhteensä 3.004 km. Tietullit (II-luokka) n. 60 e/sivu. Varsinaisia ajopäiviä viisi. Mielenkiintoisia kaupunkeja matkan varrella mm. Aachen, Reims. Pariisi, Bordeaux, San Sebastian, Salamanca ja Sevilla pienemmistä paikoista puhumattakaan. Eli reitille voi rakentaa vaikka kuinka raskaan kulttuuriohjelman jos haluja ja aikaa riittää. Esim. Pariisin campingilta Eiffelille on vain n. 4 km ja fillaritietin on ihan hyvät.

Sama reittiä on helppo muuttaa site, että ajaakin Koblenziin (Reinin ja Moselin yhtymäkohta) josta alkaa tutustuminen Moselin laaksoon. Näin syksylläkin se on mielenkiintoista ja kaunista seutua ja Moselin laaksosssa P-paikkoja matkailuautoille ja Stellplatzeja on tosi paljon. Moselilta on lyhyt matka Luxemburgiin jossa on polttoaine on halvempaa ja hyvä majoituspaikkka on http://www.camp-kockelscheuer.lu/index.html Siitä taas voi jatkaa Reimsiin ja ......

HÄNNINEN JUKKA 30.09.2011 08:38

Hieno ja käyttökelpoinen matkareitti kiitettävästi kuvattuna. Minä tuota Moselinvartta ajelua suosittelen, teen sen itse joka vuosi jompaan kumpaan suuntaan ja aina se on yhtä vaikuttava.

JANHONEN MATTI 30.09.2011 19:40

Tuota edellä esittelemääni reittiä voi muuttaa helposti myös Espanjan ja Portugalin päästä.

Yksi vaihtoehtoehto on ajaa Burgosista Portugalin pohjoisosaan Portoon ja sieltä Coimbran - Lissabonin kautta Faroon (Algarven alue) Portugalin moottoritie on maksullinen, mutta etelää kohti voi mennä myös IC2, n10 ja IC1 teitä, jotka on maksuttomia. Myös Algarven moottoritie A22 on muuttumassa tai muuttunut maksulliseksi.

Toinen vaihtoehto on ajaa Salamanca - Coimbra - Lissabon - Fari (Algarven alue) Tievaihtoehdot etelään samat. Coimbrassa mm. hyvä camping lähellä kaupungin historiallista keskustaa. http://www.roteiro-campista.pt/Faro/ing/arm-pera-moldura-uk.htm Alueen koordinaatit N 40 11 20 W 008 23 58

Algarvesta palatessa suosittelen käyttämään Sevilla - Cordoba - Madrid-reittiä. Madrid on ihan mielenkiintoinen tutustumiskohde. Madridin eteläpuolella on camping jonka lähes portilta on bussiyhteys ratikkaterminaaliin ja sillä pääsee Madridin keskustaan. Palatessa bussipysäkki ei ole aivan campingin kohdalla ja kiertoa tulee runsas kilometri. http://www.campingalpha.com/ Alueen yhteystiedot ja koordinaatit alueen nettisivuilla. Camping-alue on kehäteiden eteläpuolella jolloin Madridin keskustan voi kiertää kehää (useita) pitkin helposti. Myös Madridin läpi on suhtkoht helppo ajaa kun kaistoja parhaimmillaan on seitsemän suuntaansa.

NYYSSÖNEN KAJ 01.10.2011 16:59

Nyt on saatu runsas valikoima erillaisia reittejä, mutta mikä niistä on paras?

Esittämäni kysymys on täysin mieletön, ei ole olemassa parasta reittiä ei myöskään väärää reittiä. Kullakin teillä liikkujalla on omat tarpeet ja kiinostuksen kohteet jotka nekin vuosien saatossa muuttuvat.

Minä olen täältä ulkomaan osiosta noukkinut useamman kohdevinkin johon olen päättänyt tutustua. Tällä menomatkalla tällainen kohde Golega hevosmiesten kaupunki keski Portugalissa.

Viime matkalla paluumatkalla tutustuttiin eksymisen vuoksi Nancyn hallintokeskukseen joka on todella arkitehtooninen nähtävyys, jäimme sinne yöksi.Lisäksi menomatkalla kävimme toistamiseen Peugeot Museossa Montbe´liard:in lähellä. Museon pihalla voi yöpyä ja sieltä löytyy ajokaivo kemsan tyhjennykseen. 47 30' 58" N ja 6 49' 53" E

Pari tulevaa kohdetta on odotus jonossa Ranskan Mulhouse Bugatti museo jossa kävin 1991 sekä samassa kaupungissa oleva rautatiemuseo

Lopuksi vielä listaus eri reiteistä Iberian niemimaalle https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Reittivalintoja#

JANHONEN MATTI 01.10.2011 17:43

Noin se on kun Kaj kirjoittaa. Ei ole olemassa parasta reitti. Se on aina paras, jonka itsekukin omista tarpeistaan tai mielenkiinnon kohteistaan lähtien valitsee. Ja jos sitten käy niin - kuten joskus käy - että valittu reitti ei osoittautunutkaan parhaaksi niin sekin on valitsijan asia. Reittivalintoihin pätee se vanha sääntö, että ne saa ottaa osaa arvosteluun, jotka ottaa osaa kustannuksiin.

RAITIMO JOUKO 02.10.2011 19:09

Olen samaa mieltä, että ei ole olemassa parasta reittiä ja kuten jo tuossa todettiinkin, että "ne saa ottaa osaa arvosteluun, jotka ottaa osaa kustannuksiin." Olen lähdössä 5.10. matkailuautolla Espanjan Aurinkorannikolle.Menomatkan ajoreitiksi olen suunnitellut Travemundestä Hannoverin kautta Belgian Spa`han josta melkein suoraan länteen Ranskan länsirannikolle lähelle kaupunkia nimeltä Dieppe . Sieltä sitten etelää kohti Normandian rannikkoa pitkin ja Espanjan puolelle San Sebastianiin, josta reittiä Madrid - Granada - Malaga - Calahonda. Huomasin, että Ranskan ajoreitilläni on aika paljon ns. A -teitä eli maksullisia. Ottaisin mielelläni neuvoja/mielipiteitä teiltä, jotka olette enemmän ajelleet noita Ranskan superkalliita moottoriteitä, missä ilmatilakin tuntuu olevan erikoistarkkailussa (auton korkeus painon lisäksi vaikuttaa missä maksukategoriassa ajokkisi on - minun ajokki 3 kat.). Ovatko ns. "A" -tiet aina maksullisia moottoriteitä vai onko Ranskassakin kuten esim. Espanjassa erikseen AP (=maksulliset) ja A (=maksuttomat) -moottoriteitä. Entä millaisia ovat Ranskassa ne ns. N - ja D -tiet? Kiertelevätkö nuo em. tiet jokaisen pikkukylän ja "maitolaiturin" kautta ja onko noillä teillä paljon rekkaliikennettä? Lisäksi; olisiko jollakin antaa vinkkiä, missä olisi paras tai ainakin kohtuullisen hyvä paikka pysähtyä katsastamaan v.1944 maihinnousu -alueita/mahdollista aiheeseen liittyvää museota.

HAAPANEN TIMO 02.10.2011 19:24

Tämä on vaikuttava paikka: http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/no.php

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 02.10.2011 21:41

Jouko Ranskan moottoriteistä saat tämän linkin kautta tietoa samoin taksoista. http://www.autoroutes.fr/index.htm Taksa ei liity mitenkään painoon vaan auton korkeuteen ja akselien lukumäärään, esim. Fiat alustainen matkailuauto jossa kolme akselia kuuluu kategoria 2 jos korkeus alittaa 3,1 m, mutta ylittäessä se on kategoria 5. Samainen Fiatti kaksi akselisena olisi alle 3,1 m kategoria 2 ja ylittäessä kategoria 3. Laita tuohon ohjelmaan matkasi (osamatka) alku ja päätepiste niin se laskeereitit ja hinnan

1944 maihinnousu Suosittelen D-day museum joka sijaitsee Utah-beachillä eli pää maihinnousupaikalla. Kävin siellä toissa keväänä ja suosittelen paikkaa turtustumisen arvoisena. oma reittikuvaukseni tuolta kohealuelta, saavuimme sinne etelästä. https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/Portugal0910Kevat#5458507770681050034

Algarveenkaj

PS! MS Autoroute näyttää maksulliset tiet Vireänä kun ei maksullinen on punainen, Ranskassa tienumero tai kirjain ei muutu mihinkään, on tie sitten maksullinen tai ilmainen.

RAITIMO JOUKO 03.10.2011 18:44

Kiitos "Algarveenkaj" ja "@timppa" vihjeistä maihinnousupaikan katselmukseen. Tuohon Utah Beacheen olin minäkin päätymässä surffaituani netissä ao. aiheen ympärillä, joten sainpahan vahvistusta päätelmääni. Olen tutkaillut tuota http://www.autoroutes.fr/index.htm -sivustoa ja juuri sieltä päättelin, että maksukategoriaan vaikuttavat akselien lukumäärän lisäksi ajokin paino sekä (vai tai) korkeus : maksukategoria 3 = "HGV or bus with two axles, Vehicle with overall height of 3 metres or more ja Vehicle with GVW of more than 3.5 tonnes". Minun ajokkini kohdalla (H= 3,1 m/paino 3880 kg) ei ole merkitystä tarkoitetaanko tuossa taulukossa sekä paino että korkeus vai joko paino tai korkeus, koska molemmat ylittyvät. Hyvää reissutalvea Teille ja muillekin

Toivoo Jouko

NYYSSÖNEN KAJ 03.10.2011 22:03

Ranskalaisilla on vain akselimäärä laskuri ja korkeusmittaus käytössä. Tiehen ei ole upotettu vaakoja. ... Tarkastin ranskankieliseltä sivulta, väittää tosiaan että vetoauton akselien paino mitataan joten sinulla tulee tuo kategoria 3 sekä painon että korkeuden seurauksena. Samalla tarkastin että kategoria 4 onkin tuo rekkaluokka ja 5 on moottoripyörät.

HALINEN HARRI 04.10.2011 14:11

Kaj! Jatka vain reittiehdotuksiasi, sillä kaikki eivät ole yhtä monta kertaa autolla Portugaliin menneet kuin toiset. Meille uusille Etelä-Euroopan autoilijoille kaikki tiedot reittivaihtoehdoista joita saa kokeneemmilta ovat tervetulleita samoin kuin leirialueiden hinnat ja laatuarviot. Tietoja saa leirialueista monista paikoista mutta niiden paikkansa pitävyys ei aina ole ok. Ymmärtääkseni nämä sivut ovat tietojen ja kysymysten välittämiseen, ei niinkään toisten ihmisten mielipiteiden arviointiin (edes huonolla huumorilla).

HALTTUNEN TEUVO 04.10.2011 15:41

Mieluusti otetaan vastaan Nyyssösen linkit ja koordinaatit. Kiitos!

VALTONEN MARTTI 04.10.2011 17:10

Erittäinkin kiinnostavia nämä Kaj´tsun jutut ja kuvat joita joskus linkittää ja liittää.

SANDBERG MIRJA 04.10.2011 20:16

Ei minullakaan ollut tarvetta vinkkeihin ennenkuin kävin ensimmäisen Portugalin ja espanjan reissun.

YLINEN MATTI 04.10.2011 21:58

Kiitos veli KAJ matka vinkit rastipaikkoineen koordeilla varustettuna otetaan kiitollisuudella vastaan,vaan kuva galleriat selventävät vielä enemmän. y.r.t.masa

IPATTI VEIKKO 05.10.2011 10:05

Janhuselle. Onkos ilmoittamasi Armacao de Peran koordinaatit oikein. Minun Ar:ssa ne ovat aivan toisenlaiset. Liittessä kuvat

LAINE RAIMO 05.10.2011 12:57

Oma "paras reittini" Porttugaliin on kuvattu picasaweb sivustollani: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Syksy2011?feat=content_notification#5659942315293747042 Tämä on siis suunnitelma, joka alkaa 30.10.2011 Tallinnasta. Kaikki yöpymiset ovat vapaaparkkeja eikä reitillä ole maksullisia tiepätkiä.

HEINONEN JORMA 05.10.2011 18:34

Kiertääkö paljon jos ajelee Brnon kautta Algarveen olisiko korrdinaatteja. Minulle onkin kovin outoja nuo itäblokin entiset maat.

HJELM ARTO-VEIKKO 05.10.2011 20:18

Katso esim Via Micheliinista,voit määritellä lähtö, päätepisteen ja matkalle voit lisätä erillaisia välietappeja. Se on erittäin hyvä karttaohjelma ja ilmainen-siinäkin voi säästää centtejään. Niinkuin sanoit että sinulle tuo Viron suunta on vieras niin tämä karttalla matkustaminen on halpa ja hyvä tapa aloittelijalle kohti tutumpia maisemia. Tämä on luetettava kartta ilman virheitä jos vain itse jaksaa olla huolellinen. hyvää matkaa

LAINE RAIMO 06.10.2011 09:49

Katsoin karttaohjelmasta reitin Tallinna-Brno-Borba. Se oli 4427km ja ajoaika 77 tuntia. Eli verrattuna aiempaan reittiini se on vain pari sataa kilometriä pidempi. https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Syksy2011#5660265826881305794

NYYSSÖNEN KAJ 07.10.2011 12:37

Välietapit voi laittaa myös Autoruoten sen lisäksi se on se navigaattori jota käytän ajon aikana. Tässä ensimmäisessä esimerkissä on 6 reittipistettä.

Toinen esimerkki näyttää että halutessa Autoroute pirtää kartalle ajetun reitin mukavaksi muistoksi. Tähän ei tarvita mitään suunnitelmia. käynistän. Autorouten laitan navigaattorin päälle. Tallenna ajettu reitti. Perille tultua käsky tallenna.

HEINONEN JORMA 07.10.2011 15:40

Niin kovin helppoa se tallentaminen onkin, Taitaapa minullakin jo 30 ajettua reittiä olla tallennettuna suomesta sisiliaan romaniaan marrokkoon kanarialle espanjaan ym maltasta puhumattakaan. Sen verranhan sitä tahkoa on tullut väännettyä. Aina vain tuntuu löytyvän uutta ja mielenkiintoista nähtävää.

HJELM ARTO-VEIKKO 07.10.2011 15:50

Onko siitä kauan kun kävit Romaniassa,suositteletko?

HEINONEN JORMA 07.10.2011 21:30

Sikäli kun herraa kiinnostaa, syksyllä 2010, Tietin syntymäpäivääni Timisorassa mistä alko suuren kirjailijan miehen kukistamisen aiheuttanut vallankaappaus.

HJELM ARTO-VEIKKO 07.10.2011 22:22

Suositteletko, eli haluaisitko mennä sinne uudestaan.? Meillä Kroatia on sellainen jonne mennään toistekkin.

HEINONEN JORMA 08.10.2011 12:30

Minähän en suosittele mitään, joten herra vain miettii itse reittinsä. Toisekseen ei minua kovasti kiinnosta tietojani jakaa.

HJELM ARTO-VEIKKO 08.10.2011 19:23

Sepä harmillista.Tuo Romania on vain sellainen kohde että siellä ei ole monet käyneet. Hyvää matkaa nyt kummiskin sinulle sinne etelän lämpöön.

SUOMI SEPPO 08.10.2011 21:18

Jos etsit tasokkaita campingejä, jossa viihdyt koko lomasi, niin en suosittele maata. Mikäli haet reissuiltasi jotain muuta niin suosittelen. Kävimme ensi kerran siellä noin 20v. sitten ja silloin päätin että suuret saavat muutokset olla ennenkuin tulen uudestaan. Suuret muutokset ovat tapahtuneet (mm.kerjäläiset ovat poistuneet maasta ;-] ). Tämän ensinmäisen käynnin jälkeen olemme käyneet siellä 2-3 kertaa ja tulemme käymään varmasti uudestaankin. Nyt olisi kiire vierailla siellä ennenkuin Romania muuttuu samanlaiseksi EU-tavaraksi joita keskeinen eurooppa tarjoaa. Eksotiikka katoaa eurojen myötä. Syksyllä sinne ja kun ilmat kylmenee niin välimeren rantaa seuraillen kohti Portugalia. Kamppeet kasaan ja eiku matkaan. @seppo PS Kaarina kertoo loput.

HJELM ARTO-VEIKKO 09.10.2011 10:18

Rouvan kanssa ollaan sellaisia tutkimusmatkailijoita joille Romania tuntuu eksoottiselta ja vähän pelottavalta. Vertaan sitä Marokkoon. Mitään kielteistä emme kohdanneet Marokossa,ainoa mikä haittasi oli nämä omat asenteet.

Romania kuulostaa tosi mielenkiintoiselta,vähän kuitenkin epäilee että minkälaista siellä on.

t jelmi

SUOMI SEPPO 09.10.2011 16:22

Romania tänään niinkuin Puola 10 vuotta sitten. Ainoa ero että voit ostaa Carrefourista mitä ikinä mieleen juolahtaa. Polttoainetta saa niinkuin muuallakin, enään ei näy letkuja kierretyn mittarin ympäri merkiksi että aine loppu. Muistaakseni luottokortit kävivät bensa-asemilla mutta en ole 100% varma. Viime käynnistä taitaa olla 3 v. ja tuo dementia. Ei ainakaan jäänyt mieleen mitään vaikeuksia maksujen kanssa. Tullikäytännöt ihan normaalit, ei mitään rahastusta eikä pakollisia/maksullisia autojen "desifiointia". Leirintäalueita löytyy mm. hollantilaisten pitämiä ja aivan perustarpeet täyttäviä. Mustan meren rannalla voisi viivähtää vaikka viikonkin. Bulgariassa on vielä vanhan ajan meininkiä jos sellaista kaipaa. Eli "Eiku menoksi" Muista ostaa tiemaksutarra tullista. Maaseudulla ihmiset joka maassa mukavia/rehellisiä. Suurkaupungit joka maassa rosmoja täysi. @seppo

HAARAKANGAS ALLAN 10.10.2011 07:59

Konsuli Jelmille!

Kreikkaan on pari kertaa menty Romanian ja Bulgarian kautta. Romanian kohdalta jäi sellaiset muistot, että ei syntynyt sellaista tunnetta; tänne takaisin.... Täysin väärä maa esimerkiksi kuulumaan Euroopan Unioniin. Virkamiesten lahjontakiristystä ja kerran ryöstöyritys Kalasnikovin kera.... Eivät onnistuneet. Kiitos pohjalaisen verenperinnön.

Mustalaiset muodostavat oman mielenkiintoisen lukunsa. Tarkastivat ahkerasti vaunun oven lukon toimivuutta...... Toki tapauksista on aikaa jokunen vuosi, mutta en usko suuriinkaan muutoksiin. Bulgaria jätti toisenlaisen kuvan. Etenkin ihmisten osalta.

Jokainen tietysti kokee ja elää omaa kohtaloaan ja matkailuhan tunnetusti avartaa....

Allu vaari

TOIVONEN MARTTI 13.10.2011 09:09

Tuolta löytyy aika hyvät tiedot Euroopan eri maiden maksuteistä: http://www.theaa.com/allaboutcars/overseas/european_tolls_select.jsp Kieli on englanti.

Ja matkaan 27.10.

mot

NYYSSÖNEN KAJ 13.10.2011 10:43

Maksulliset tiet näkyvät minun navigaattorin näytöllä eri värillä. Etappikohtaisesti voi asettaa miten paljon niillä ajetaan vaiko vältettän.

NYYSSÖNEN KAJ 13.10.2011 10:49

Viesti karkasi ennen kuin lisäsin kuvan navin näytöstä, missä näkyy maksulliset tiet "euroopassa"

HEINONEN JORMA 15.10.2011 18:59

Kiitos vinkistä, minulla ne ovatkin jo hyvin muistissa, muuta jos on huono muisti niin ehkäpä navistakin on apua.

LEINONEN JARI 16.10.2011 15:45

Reitti näyttää hyvältä. Olisiko mahdollista saada Autoroute-tiedosto tänne foorumiin, niin voisi tutkailla tarkemmin.

ÖGÅRD PÄRRE 17.10.2011 17:32

Onko kokemusta Auto Mapan karttaohjelmasta. On ollut konella mutta ei ole viellä paljon tarvinnut, käytiin pikavisitillä Virossa Tapassa, ainakin siellä toimi oikein hyvin. Osasi ohjata Kotkasta Helsinkiin tosi väärään satamaan mutta reitti jatkui kun päästiin Tallinnaan. Muita kokemuksia Auto Mapasta ei oikein ole. Toimiiko se etelänmatkalla vai onko joku toinen parempi. Mukavampi tällä on navigoida kun Tom Tomin kanssa. Käytte Portugalissa onko suurta eroa ilmastossa Espanian Funkkan seudulla.

AHONEN KAI 18.10.2011 03:25

"vai onko joku toinen parempi. Mukavampi tällä on navigoida kun Tom Tomin kanssa."

Autoroute minusta selkeämpi, jo 12 vuotta meillä tämän uusin versio käytössä.

"Käytte Portugalissa onko suurta eroa ilmastossa Espanian Funkkan seudulla."

Fugen nurkkaa pidetään lämpimämpänä siellä viihtyvien mielestä, jos Kajlta kysyt on mielipide toinen.

Siellä missä tarvitaan tammikuussa toppatakkia ei ole lämmin on oma mielipiteeni.

NYYSSÖNEN KAJ 18.10.2011 10:07

Tässä tulee reitti MS Autoroute 2007 muodossa. Olen samalla lisännyt päiväetapit Autoroutteen ja kuva on laitettu Picasaweb:iin

NYYSSÖNEN KAJ 18.10.2011 10:43

Kaimalle täytyypi vastailla;

"Autoroute minusta selkeämpi, jo 12 vuotta meillä tämän uusin versio käytössä"

Ei tuo ole kovinkaan uusi enään 12 vuoden käytön jälkeen. Minä olen sentään päivittänyt omani 2007 versioksi eikä se ole uusin. .

""Käytte Portugalissa onko suurta eroa ilmastossa Espanian Funkkan seudulla."

Fugen nurkkaa pidetään lämpimämpänä siellä viihtyvien mielestä, jos Kajlta kysyt on mielipide toinen."

Olen penkonut parin vuoden ajalta Faron ja Malagan sää historiaa Lämpötila ero paikkakuntien välillä kuukauskeskiarvoina talvella +/- 1 aste. Kuva. Faro - Malaga hemikuu 2011 vertailu. Tammikuussa Malaga oli asteen verran lämpöisempi kuin Faro.

"Siellä missä tarvitaan tammikuussa toppatakkia ei ole lämmin on oma mielipiteeni."

Kaima ei tarkene talvella manner Euroopan puolella. Päiväntasaajan seutu Atlantin rannalla on suotuisa sään puolesta. Kanariakin kelpaa kun aikaa on rajatusti. Itse suosisin Balia jossa lempeä lämpötila yötäpäivää. PS! Kesäkuu on Balin keskitalvea päivällä 31 - 35 yöllä pari astetta vähemmän.

Algarveenkaj

LEINONEN JARI 20.10.2011 21:15

Kiitos Kaj Autoroute-tiedostosta. MapPoint2011 käänsi tiedoston ja pääsin tutkailemaan sitä.

HÄNNINEN JUKKA 21.10.2011 09:16

Tänään sitten lähdetään Vuosaaresta kohti Travea ja huomeniltana jatkamme suuntana etelä. Perillä olemme kunhan kerkeämme ja raportoimme säännöllisen epäsäännöllisesti mutta varmasti matkan tapahtumisista.

Koskas Kajtsu ja muut ilmoittavat lähtöpäivänsä ?

NYYSSÖNEN KAJ 21.10.2011 10:25

Lähtöpäivä ei viellä varma mutta arvomme niitä alkaen ensi tiistaista alkaen. Olen laittanu Picasaweb kartan jossa on päiväetappipisteet heitetty kartalle n. 4 - 5 tunnin ajomatkojen välein.

Etappipiste 9 Golega Compisimo Muncipal jää välistä pois. Unho Juvakka lähetti SMS viestin, että on korjauksen takia suljettu. Oli joku jo käynyt helisyttämässä porttia.

SAUKONOJA KIMMO 21.10.2011 11:01

Kyllä käytiin helisyttämässä portteja maaliskuussa. Otettiin kuva respan ikkunasta , alue näytti aivan hylätyltä, heinät kasvoi valtoimenaa ja minkään näköista remontin meininkiä ei näkynyt missään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.