Tiemaksut yli 3500 kilon auto+vaunu Euroopassa.

HYTTILÄ ESKO 15.08.2011 15:02

Katselin nettiä ja en yhtä-äkkiä löytänyt kuin Puolan jossa joutuu go-boxin hankkimaan vaunu+auto yhdistelmälle. Kuinkas on ollut H:ra Strömmerillä tai muilla painavahkon yhdistelmän kulkijoilla kokemus asiasta. Esim Itävallassa ei näy vaunu+auto yhdistelmää go.box sivuilla

LALLO ARJA 18.08.2011 18:53

Eipä ole kovasti tullut makseltua Puolassa tiemaksuja, eikä paljon muuallakaan Euroopassa. Kuitenkin ajelen moottoriteitä läpi euroopan, mutta maksuttomia useinkin parempia kuin maksulliset. Miksi siis maksaisin ? Retit vain täytyy tietää.

Jorma Heinonen

JANHONEN MATTI 18.08.2011 20:28

Jos nyt hiukan kunnioittavammin kuitenkin vastaan kun Heinonen.

Ensinnäkin Puola 1.7.2011 jälkeen Puolassa on tarvinnut hankkia yli 3,5 tonnin ajoneuvolle maksulaite jonka nimi on via Box.

Itävalta Itävallassa Vignette hankitaan vain vetoautolle ei erikseen perävaunulle. Jos vetoauto painaa <3,5 t. hankitaan vignette ja jos yli go-box Vignettejä saa huoltoasemilta jos Saksan puolen huoltoasemilta ja 10 päivän vigneten hinta on 7,90 e jas kahden kuukauden 22,90 e.

Tunneli ja solatiemaksut on erikseen mm. Brennerin solassa tai Tauer-tunnelissa ja se maksetaan tiellä olevaan Mautstell-asemilla. Nämä Esko kyllä tietää, mutta voihan olla muita jotka ei tiedä. Itävallan tiemaksuista saa lisätietoa täältä. Sivut avautuu myös englanniksi http://www.asfinag.at/index.php?idtopic=132

Vigneten puuttuessa seuraamismaksu alkaa 120 eurosta. Kannattaa huomata, että valvonta on automaattinen ja hälyttää suoraan Asfangille. Joskus järjestävät myös totaalitarkastuksia ja itsekin sellaisen jouduin 2010 keväällä heti Lindaun jälkeen Itävallaan puolella. Onneksi olin ostanut vignetin puolta kilometriä aiemmin.

Ja jos jotakuta kiinnostaa niin tässä Ranskan tiemaksuista. Sivuilta löytyy hyvä kartta maksullisista teistä, jossa tariffit maksuluokka I-mukaan. Matkailuauto kuuluu normaalisti II-aksuluokkaan paitsi Nyyssösen buskabussi jonka maksuluokasta ei ole tietoa. http://www.autoroutes.fr/index.htm

Ja tämä Heinoselle Mitä tulee noihin ilmaisiin teihin ja niiden kuntoon suhteessa maksullisiin teihin niin ei kai siitä ole mitään epäselvää, että maksulliset tiet on paljon parempia ja paremmin hoidettuja. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Ranskan ja Itävallan maksulliset tiet. Toki niiden käyttö maksaa - joskus mielestäni liikaakin, mutta matka joutuu ja polttoainetta säästyy - jos ei kaahaa.

HYTTILÄ ESKO 18.08.2011 21:07

Kiitos Matti Itsekin olin samaa mieltä tuosta Itävallasta , mutta varmistus ennen kaikkea. Puola näyttää olevan ainoa mikä laskee yhdistelmän kokonaismassan . Sinne emme ole vähään aikaan menossa. Meidän yhdistelmä painaa 3550 kiloa :) Pikku-e on ollut iät ja ajat ihan ajettuna versiona. Jos lähden Transporterilla enkä Volvolla niin taitaa yhdistelmä painaa vähän enemmän. Hällä väliä :)

Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2011 klo 21:10:17 Nuo muuta maksut taitaa olla tuttuja ennestään. Jo yli 20v sitten ajettiin Ranskassa "Ännää" kun sattui sopivasti. Muutenhan kyllä tulee käytettyä moottoriteitä kun ne on nopeita ja suoria.

JANHONEN MATTI 18.08.2011 22:22

Kyllä minä itsekin N-teitä (numerouudistus menossa) käytän jos sopivasti reitille sattuu. Joskus vaan on niin, että näillä polttoaineen hinnoilla suuret mutkat ja taajamien läpiajelut ei enää kannata, vaikka aikaa olisikin. Vaikkapa Reims- Pariisi väli on ainakin minun autolla paras vetää maksullista 4-tietä.

Toinen pitkä väli Espanjaan ja Portugaliin Pariisin kautta mennessä Pariisi - Bordeaux väli. jonka voi ajaa joko maksullista A10-tietä tai maksutonta N-10-tietä. Sen ne N10-tien tai vastaavien N-teiden käyttäjät jättävät usein kertomatta, että siellä on rekkoja tiemaksuja karussa joillain pätkillä jumalattomasti.

OLLIKAINEN PEKKA 20.08.2011 11:56

Hei

Juuri ajelin Puolassa yhdistelmällä Multivan + Hobby (yhdistelmäpaino luokkaa 4200 kg). Moottoritiellä Varsovasta Poznanin kautta Saksaan piti maksaa tietulliporteilla yhdistelmämaksu, joka oli riippumaton yhdistelmän painosta. Rekat kulkivat porteilla omaa väyläänsä. Maksuja kertyi tuoööe pätkälle n. 20 euroa eli huomattavasti enemmän kuin esim Itävallassa, jossa selviää tarralla. P

STRÖMMER HEIKKI 28.08.2011 20:27

Hyttilän Eskolle. Sorry etten huomannut kysymystäsi aiemmin. Noh se 3500kg:n raja tarkoittaa ajoneuvoa, siis autoa, ei auton ja vaunun yhdistelmää. Siis suomeksi sanottuna ei ole mitään väliä mitä vaunu painaa, kunhan auton kokonaispaino on 3500kg tai alle sen. Mutta sen ajamiseenkin tarvitset jo c-kortin. Ole huoleti. Ihan sama pätee kun ostat moottoritiemaksutarran. tarra tulee veto-auton mukaan, ei yhdistelmän kokonaispainon mukaan.

HYTTILÄ ESKO 29.08.2011 08:23

On mulla noita kirjaimia tarpeeksi . Ja mutten taitaa olla kertomallasi tavalla. Paitsi Puolassa jossa näyttävät laskevan yhdistelmän kokonaispainon :(

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2011 klo 08:58:41 http://www.viatoll.pl/en/heavy-vehicles/news

STRÖMMER HEIKKI 02.09.2011 11:56

No Puolan kautta ollaan taas kuitenkin menossa Saksaan, mut en silti ajatellut ostaa sitä boxia, koska en usko sitä tarvitsevani. Eiköhän se kuitenkin ole rekoille tarkoitettu aparaatti. Kas monta kertaa asiat eivät kuitenkaan ole ihan kirjaimellisesti niin kuin miten jossain viisaassa kirjassa sanotaan. Kas viimeksi kun oltiin Puolassa, oli vaimo lukenut viisaasta kirjasta että vaunun kans ei saa yöpyä ns. rekkaparkeissa. Noh syyskuun lopussa oli leirialueet kiinni, joten yöpymispaikkaa vaunuyhdistelmälle ei koko Puolassa ole. Joten tultuamme siitä Auswitzin nurkilta Puolaan, ajettiin sit Gdyniaan asti, kun satama-alueella yöpymistä siinä viisaassa kirjassa sit erityisesti ei oltu kielletty, vaikka rekkoja sielläkin sit yöpyi. Meillä auton kokonaispaino on 3270kg ja vaunun 1500kg, joten eiköhän se yhteensä ole siinä n.3499kg, joten boxia ei tarvita.

HAAPANEN TIMO 02.09.2011 16:37

No kyllä siellä mainitaan "Combination of a light vehicle and trailer with a total maximum permissible weight exceeding 3.5t "

"Yhdistelmä kevyt ajoneuvo ja perävaunu suurin sallitu paino yli 3,5t"

Mutta näitä teitä on aika vähän ja ihmeelliseltä tuntuisi ellei manuaalikassaa enää olisi.

@timppa

LÖNNQVIST LEIF 02.09.2011 19:24

"Combination of a light vehicle and trailer with a total maximun permissible weight exceeding 3,5t" voidaan myös kääntää/tulkita "Yhdistelmä kevyt ajoneuvo ja perävaunu jonka suurin sallittu kantavuus ylittää 3,5t" Miten ystävälliset polanskit sitten tahtovat tulkita tämän kysyy Lefa

STRÖMMER HEIKKI 02.10.2011 22:44

Ollaan taas palattu koto-Suomeen, ja ajeltu sinne tänne Puolassa ilman go-boxia eikä kukaan kysellyt mitään. Ymmärtäisinkin niin että eiköhän se go-box ole tarkoitettu tarkoitettu tavarankuljetus ajoneuvoihin. Rekkoihin ja sit niihin suuriin mutta kevyisiin paketti-auto yhdistelmiin joita käytetään euroopassa sen takia että niissä ei tarvitse olla ajopiirturia, eikä niissä ole nopeudenrajoitinta, merkittävä etu siis jos tulee kiire ja on pitkä matka.

HYTTILÄ ESKO 03.10.2011 18:36

Toivottavasti se on niin, otin asian esille kun siellä selkeästi luki jotta maksun paikka. Ja toivottavasti ei sulle seuraa lasku perässä kun katselevat tunnisteet reiteiltä :)

HÄMÄLÄINEN MAURI 28.10.2011 08:14

Slovakiassa maksaa auto 3.5t asti viikko7ekua ja as,vaunu saman verran,molempiin pitää ostaa tarra muuten 140e sakko.Vain motareilla

STRÖMMER HEIKKI 28.10.2011 21:42

Niin no saahan niitä ostella vaikka joka pyörään oman tarran, mut pakko ei ole ostaa kuin autoon, vai pitääkö myös tavaraperävaunussa olla tuulilasi, ei muuten mut saa sen tarran liimattua?

HÄMÄLÄINEN MAURI 29.10.2011 18:58

Menepä Heikki kokeilemaan auto-vaunu yhdistelmällä slovenian ilman kärry tarraa niin käy varmasti niikuin minulle keskiviikkona.Eikä siinä sun pyörätarrat auta mitään!!

STRÖMMER HEIKKI 30.10.2011 20:32

No edellisen kerran kokeilin ensiks syyskuun alussa, mennessä Italiasta Slovenian kautta Kroatiaan ja sit toisen kerran syyskuun lopussa mennessä Kroatiasta Slovenian kautta Itävaltaan. Tarra vain auton tuulilasissa. Siinä tarrassa on muuten asennus-ohje, oikein kuvan kans. Siinä on kuva jossa näkyy tuulilasi sisältäpäin, näkyy ratti ja taustapeili, nuoli näyttää että tarra pitää asentaa tuulilasin vasempaan ylä-reunaan. No en tiedä sinun vaunustasi, mutta ainakaan minun asuntovaunussani ei ole rattia, eikä taustapeiliä, itse-asiassa ei edes tuulilasia, johon tarran voisi asentaa. Mutta onhan se tietysti silloin hyvä olla vaunussakin, jos meinaa ajella pelkällä vaunulla Slovenian moottoriteitä. Mutta voisin melkein lyödä vetoa, miksi ostit myös vaunuun tarran. Siksi että kysyit tarviiko myös vaunussa olla, ja myyjä vastasi että tarvii. Jos olisit edelleen kysynyt tarviiko myös pyöriin tarrat, myyjä olisi vastannut että tietenkin tarvii, entä pitääkö vaimolle myös olla samat tarrat toiseen kertaan, niin myyjä olisi vastannut että tietenkin. Elikkä pitäis etukäteen ottaa selville esim se että pelkkään perävaunuun ei tule tarraa, kun pelkällä perävaunulla ei voi ajaa, eikä tarra tule auton + vaunun kokonaispainon mukaan, vaan vain sen auton, eli se tulee vain siihen laitteeseen jolla voit ajaa sitä moottoritietä, sen ei ole väliä onko perässä kevytperävaunu, auto-traileri tai asuntovaunu, tai ei kärryä ollenkaan.

LINDBLOM ALF 30.10.2011 21:51

Viime kesänä yhdistelmään tarvittiin vain autoon tarra, myyjä ohjeisti. Eri asia ohjeistiko oikein, mutta ei ollut ongelmia. T. Alf

HYTTILÄ ESKO 31.10.2011 08:08

Sveitsissäpä tulee :)

Käyttäjän lisäys viestiin 31.10.2011 klo 08:12:40 http://www.theaa.com/allaboutcars/overseas/european_tolls_results.jsp?country=Switzerland

HÄMÄLÄINEN MAURI 31.10.2011 08:51

Heikille sen verran lisäystä,et aito POLIISI tarkistettu,pysäytti,antoi 140e sakon kun ei ollut kuin auton tarra,pakko mun oli sitä uskoa et vaunuu piti myös ostaa tarra joka tietenkin liimattiin AUTON lasiin eikä kenenkään peräpeiliin.

PURSIHEIMO TOPI 31.10.2011 17:26

Kyllä minun ja vaimoni tulkinnan mukaan tuossa sanotaan, että autolle, joka vetää vaunua, on sama maksu kuin pelkälle autolle. Jotenkin tuntuisi ihmeelliseltä, että alempana mainitussa tunnelimaksussa vaunusta maksettaisiin enemmän kuin autosta. Miksi tunnelissa vaunusta menisi korkeampi maksu kuin esim. kookkaasta asuntoautosta? Minulla on kyllä muutaman vuoden takaa muistikuva, että maksoimme molemmista.

HYTTILÄ ESKO 31.10.2011 18:57

Topi, jos mulle vastasit niin olen monta tarraa ostanut vuosien varrella sveitsissä. Sekä autoon että vaunuun.

SUOMI SEPPO 31.10.2011 21:10

Autoliiton sivulta löytyy tällainen:

" Sveitsissä peritään maksua moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä ajamisesta. Alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja niihin kytketyille perävaunuille on ostettava tiemaksutarra. Tarran voi ostaa Sveitsin tullin toimipisteistä, autojärjestö TCS:n toimistoista, huoltoasemilta, Sveitsin matkailutoimistosta (Swiss national tourist office) sekä Autoliitosta. Tarra on voimassa 14 kuukautta, 1.12.–31.1. Ostoajankohta ei vaikuta voimassaoloon. Perävaunulle on ostettava oma tarra. Vuonna 2010 tarran hinta on 29 euroa (40 frangia).

Ilman tarraa ajavalle voidaan antaa 100 frangin sakko ja lisäksi häneltä veloitetaan tarran hinta. "

Mielestäni melko yksiselitteinen. @seppo

PURSIHEIMO TOPI 03.11.2011 23:52

Niinhän tuossa sanoinkin, että vaunusta olemme myös maksaneet. Vieläkin vaunumme ikkunassa on tuo vinjetti. Oli hankala poistaa. Kinnitimme vain tuon linkkaamasi hinnaston sanamuodon tulkintaan huomiota.

STRÖMMER HEIKKI 05.11.2011 17:08

Maailma on ihmeitä täynnä. Ollaan nyt käyty kolmena vuonna Sloveniassa, ja ekalla kerralla joku neuvoi ottamaan rekisteriotteet mukaan tarran ostoon, niin tulee sit kerralla oikea tarra. Näin tehtiin, ja meille myytiin 1 tarra asuntovaunu-yhdistelmälle. Joka maasta, jossa tarroja myydään olemme joka kerta ostaneet vain yhden tarran auton tuulilasiin, eikä kukaan ole puhunut mitään. Ei ole koskaan tullut laskua perästä tms. vaikka kamerat ovat kuvanneet meillä vain yhden tarran ikkunassa, vaikka vaunu on perässä. No tarkemmin asiaa ajateltuani, se on kyllä järkeenkäypää että pitää olla 2-tarraa, kas ovathan moottoritiemaksut italiassakin kovempia vaunu-yhdistelmälle, kuin pelkälle autolle. Tosikalliit ne oli 2-akselisen Hobby 610:n kans, kun kuittiin tuli aina merkintä että 4-akselia.

LAHTINEN ERKKI 01.06.2012 22:47

Onkohan kenelläkään nyt uutta tämänkeväistä tietoa Puolan via-box laitteen ostamisesta. Ohje näyttäisi olevan että pakettiauto-vaunuydistelmä ja yli 3500 kg kokonaispaino edellyttäisi laitteen hankkimista.

HYTÖNEN RAIMO 03.06.2012 16:45

Puolassa on voimassa entinen sääntö, eli laite tarvitaan yli 3500 kokonaismassan ylittäville ajoneuvoille (Lähde: Promobil 6/2012)

Ranskassa ja joissakin muissakin maissa tiemaksuihin vaikuttaa myös akselien määrä. Jos ajoneuvossa on esimerkiksi kolme akselia (teli) hinnat nousevat liki puolella vastaavaan kaksiakseliseen verrattuna.

HAAPANEN TIMO 03.06.2012 17:38

Puolassa myös. Ei pelkästään akselien määrä, vaan pyörien lukumäärä 4 -> 6 nostaa hintaa melkoisesti. Halpaa siellä silti.

@timppa

KERÄNEN MATTI 10.05.2014 14:07

Mitenkä se tämän Puolan homma? Aika selkeesti kuvan mukaan henkilöauto-perävaunu >3.5t vaatisi tuon viaBOX-käkättimen: http://www.viatoll.pl/en

Luin toisaalta että ko. purkin puuttumisesta on saatu 700€ sakkokin!

JANHONEN MATTI 10.05.2014 14:57

Kun klikkaatte tuon yllä olevan viatoll -linkin auki ja sen jälkeen klikkaatte hiiren oikeanpuoleisella napilla vaikkapa auto-peräkärry kuvaketta niin avautuu kohta jossa lukee Käännä Bigin avulla. Klikkaamalla Bigin kohtaa avautuu sivu jossa yhtensä valittavana kielenä on FI.

Suht koht hyvin siitä käännöksestä saa tolkun.

ViaTOLL tarvitaan kun ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3,5 t. Itseasiassa < 3,5 t auto tai yhdistelmä voi myös käyttää boxía halutessaan.

KERÄNEN MATTI 10.05.2014 15:16

Enpä huomannut klikata yhdistelmän kuvaa, selkeetä on englanniksikin. Boxi on siis hommattava jostain rajan tuntumasta huoltoasemalta. Onko kukaan tilannut kotiin Suomeen tuollaista valmiiks matkaa varten?

VEHNILÄ JUHANI 10.05.2014 21:53

Asiasta on kirjoitettu aiemminkin. Auto ja vaunu kokonaispaino rekisterikirjasta yli 3500 tarvitsee boxin. Sen saa huoltoasemilta joissa on viatoll merkintä. Bialystokin Carlens asemalla meni 15min ha paljon nimikirjoituksia lisäksi annoin 400 slotia, siitä 30euroa oli boxin osuus muut tiemaksua. Teillä on telineitä joiden kohdalla piippasi kun otti maksun. Niitä on myös muualla kuin moottoriteillä. Pelkällä autolla ajettaessa boxin saa pois jolloin ei veloita maksua. Kaksi piippausta kertoo että rahat alkavat loppua ja uutta voi ladata via toll merkityiltä huoltoasemilta. Lisäksi Puolassa on tavallisia maksuluukulla olevia moottoriteitä, kutan Saksasta Varsovaan. Moottoritiet ovat parempia kuin yksikään Suomalainen tie. Muut taas paikoin tosi huonoja, maksullisilla teillä ei paljon rekkoja näy vaan kulkevat maksuttomilla teillä. Boxi jäi meille ja on valmiina tälle kesälle.

HAAPANEN TIMO 11.05.2014 08:03

Laitoin kartalle poksin noutopaikkoja http://goo.gl/maps/z0hj9

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 11.05.2014 08:55

Viime kesänä ajettu ristiin rastiin Puolanteitä kahdella yksiköllä jotka molemmat painoivat yli 3,5 tonnia. Meillä ei ollut kiirettä joten ajomme pikkuisia kyläteitä ja vähän isompiakin.

Tietä ei ole mitenkään merkitty että se on ViaToll tie muut maksutiet ovat kylläkin merkitty. Mutta www.viatill.pl sivustolta löytyy luettelo tieosuuksista jolla se laite pitää olla. Me käytimme luetteloa jotta vältimme nämä tieosuudet.

http://www.viatoll.pl/en/heavy-vehicles/list-of-toll-sections

KERÄNEN MATTI 11.05.2014 12:14

Ja boksin saa palautettuakin jos haluu ja saa "pantin" pois? 30€ vai 300 zlotyä vai mitä se itse viaBOX maksaa?

KERÄNEN MATTI 11.05.2014 12:24

Tuoltapa nuo löytyikin tiedot: http://www.viatoll.pl/en/heavy-vehicles/glossary/questions-regarding-on-board-unit-–-viabox

What are the costs associated with the viaBOX and its installation? A deposit for viaBOX, 120 PLN, is charged and returned upon return of the working viaBOX. The user can install the viaBOX on its own so there are no additional costs associated with installation.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.5.2014 klo 12:43:37 Moottorin päästötasokin vaikuttaa näemmä km-hintoihin: http://www.viatoll.pl/en/heavy-vehicles/toll-rates

LIIMATAINEN MANU 28.05.2014 08:06

Mitenkäs tuo puolan boksin rekisteröinti sitten menee? eli tarviiko rekisteröidä etukäteen suomesta käsin vai mennäänkö tuolla rajalla koppiin papereiden ja rahojen kanssa? ja mitä dokumentteja siinä kohtaa tarvitaan?

HAAPANEN TIMO 28.05.2014 08:39

Rekisteriote, luottokortti, ja ehkä passi. Jos palautat poxin käy rahojen palautus luottokortin tilille helposti.

Kartassa rajojen lähellä olevia poxin noutopaikkoja. Huomioi pohjoisrajalla olevan paikan aukioloaika. Lomza ja Bialystok avoinna 24/7 Lomzassa on myös uusi yliyönpaikka

http://goo.gl/maps/z0hj9

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2014 klo 08:44:04 Näköjään se Lomzan yliyönpaikka on vain kilsan päässä Orlenista josta poxin saa.

Hämäläisen Markun kartta: http://goo.gl/maps/FMgMN

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.