- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Venäjältä Viroon!
Venäjältä Viroon!
Onko kukaan lähiaikana mennyt Piatarin kautta Viroon,löytyykö kehätie helposti ja miten pelaa Narvan tulli.
Pietarin kehätie on valmis ja käytössä Kronstadista lähtien kaupungin pohjoispuolelta kiertäen etelä puolelle aina Tallinan valtatien liittymään saakka. Siitä Tallinnan rampilta vähän eteenpäin on olemassa ns. " tekninen tie", joka ei ole muiden kuin tienrakentajien käytettävissä. Suomesta päin tullessa siihen kehätiehen törmää väkisinkin ennenpitkää. Narvan tulli (Ivangorod Venäjän puolella) toimii niinkuin Venäjän tulli toimii, eli joskus hyvin ja toisinaan sitten ei mitenkään. Narvan tulli Viron puolella pelittää yleensä aika hyvin, toki ruuhkat vaikuttavat sielläkin. Viime viikolla oli jonkinlainen Venäjän rajan ylityksen ennätys, kun Narvassa tullimuodollisuudet kestivät n. 30 min. ja Ivangorodissa muutaman minuutin pidempään. Ei ollut pahat ruuhkat sillä kertaa.
Niinkuin edellä oli, kehään törmää väkisin. Olginon jälkeen samasta rampista kuin Kronstadt. Narvan tullista minun tiedot vuosia vanhoja. Otan osaa tähän keskuteluun siksi, koska on tarkoitus mennä juhannuksen jälkeen joko Pskovasta Luhamaan kautta Viroon ja sieltä keskieurooppaan, tai Ostrovan ja Skobkovon tullin kautta Latviaan, josta menin viimeeksi syksyllä. Jos näistä on jollakin tuoreempaa tietoa, haluaisin kuulla niistä, miten tullit ja peritäänkö ekomaksua. Toivotan hyvää kesää ja matkoja. Simo
Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2011 klo 19:55:58 Korjaan vähän, kehälle suunta eri kuin Kronstadt, tv. simo
Käyttäjän lisäys viestiin 25.6.2011 klo 21:47:14 Vieläkin pitää korjata kirjoituksiani, ei pitäis enää kirjoitella muistin mukaan, kun se on jo pätkii. Se ramppihan on ennen Olginoa, Siestarjoen jälkeen. Pyydän anteeksi, jos olen aiheuttanut jollekin jotain haittaa väärillä kirjoituksillani. Simo
Simo Kerrohan kokemuksia matkasta , olen lähdössä syyskuun alussa samaa reittiä etelään. Postia odotellen tohmomarkku@gmail.com
Reissu heitetty Viroon, Pietarin kehätietä pitkin , mikä löytyi helposti. Maisemat ja tiet muuttuneet paljon vuosien aikana, mutta Narvaan menevä tie löytyi helposti. Menomatkalla tullit toimivat nopeasti, mutta takaisin tullessa Viron tullissa täytyi hakea "roopuska" pari kilometriä ennen tullia transit-asemalta. Sen jälkeen vasta pääsi tullialueelle. Venäjän tullissa hiukan jonoa. Takaisin tulo sujui kehätietä pitkin sujuvasti ( pituus noin 70 km, kiertää koko Pietarin ).
Kiitokset hyvistä vinkeistä!!!!
Meidänkin pika reissu heitetty. Koska minun kirjalliset taitoni ovat hyvin vähäiset, yritän hyvin lyhyesti kertoa matkasta. Ja ketä tämä ei kiinnosta voi jättää väliin. Nuijamaalta yli, tulli reilu 1/2 h. Pietarin kehän kautta Kievin tielle. Yövyimme Tihkovitsin kylässä tutussa paikassa. Pskovista Luhamaan tullista Eestin puolelle, noin 3 h. Siellä samanlainen hyväveli käytäntö kuin Skobkovassa, josta olen myös mennyt Latviaan, kun jono liikkui jättivät väliä johon kohta tuli takaa auto. Jos olen ymmärtänyt oikein, toimii näin, kun tulevat Eestistä / Latviasta ajavat suoraan jonoon, hetken päästä lähtevät tankille / ostoksille ja sitten tulevat samaan väliin takaisin, sellainen käytäntö siellä. Sillä kohtaa Eestiä on vain pieni pätkä kun suuntaa Riigaan. Tässä vaiheessa suunnittelimme ajavamme suoraan Liepajan tienoille ja sitten rantaa myöten kohti Kaliningradia. Riigan kierrolla ajatus muuttui, säästetään ne pari päivää myöhemmäksi, ja koska paluu liput oli varattu ja ettei tulisi kiirettä. Yöksi menimme Latvian puolella Zorgin kylässä olevaan Labirintiin, hyvä ja siisti paikka. Puolaan menimme A 5 / 19, aiemmin olen mennyt myös Lazdijaisista, josta on hyvä ja rauhallinen tie Augustowiin 7,5 ton. rajoitus. Seuraavaksi Mikolajkiin Hotelik Caligulan Stellplatziin, keskellä kylää ja meille riittävä paikka. Saksan puolelle menimme Kostrzynin kohdalta. Tiestö ollut vaihtelevaa, minun mielestä paikka paikoin jopa hyvää, ja sitten taas vähemmän hyvää, mutta meidän vanhalla pienellä retkiautolla vielä ajettavaa. Vertailen teitä useasti venäjän teihin, siksi en pidä puolan teitä erityisen huonoina. Minun mielestä puolan liikenne on parantanut aikapaljon niistä vuosista kun minäkin olen siellä käynyt, nyt sanoisin jos vertaa tohon itänaapuriin jopa aika siistiksi, ja kun pyrin ajamaan rekkojen kanssa samaa nopeutta ohitukset vähenee. Berliinin ulkopuolella olimme yön pienessä gämppärissä, en muista nimeä. Berliinissä olimme matkaparkissa Chausseestrasse 82 joka on muutama satametriä sähkökehän sisäpuolella, siitä oli hyvä käydä metrolla hakemassa lapsenlapset mukaamme. Meillä ei ollut sitä päästömerkkiä, ei näyttänyt olevan joillain muillakaan, en tiedä millainen rapsu sen puuttumisesta tulisi jos joutuisi tarkastukseen. Siitä tulimme Gdyniaan ja laivalla Helsinkiin. Ilmoittautuminen ja laivaan tulo ei ollut minun mielestä kaikkein helpompia, näin sanoivat sellaisetkin jotka olivat tulleet sieltä ennenkin. Aikaa on hyvä olla reilusti. Kirjoitin tämän näin, jos tämä kiinnostaa, kaikkien luettavaksi. Voin kertoa kokemuksistani myös henkilökohtaisesti jos joku niin haluaa. Hyviä kesämatkoja simo
Pietarin kehätie on nyt kokonaisuudessaan käytössä. Elikkästen jos meinaa ajella Viroon Venäjän kautta, niin ei ole tarvis mennä lainkaan Pietariin, tai kiertää koko kehätietä, vaan Suomesta tullessa voi ajaa Kronstadin kautta suoraan Tallinnan valtatielle. Helpotta mukavasti matkantekoa ja tilanteista (ruuhkista) riippuen säästää aikaa parhaimmillaan useita tunteja.
Hauskaa se latvialaisten pensanhaku siellä Luhamaalla. Kesällä laskeskelin noin joka toisen auton olevan vanhahko farmari Passat. Kuulemma siinä on 90 litran tankki ja auto on hankittu juuri pensareissuja varten.
Onko tähän ketjuun kenelläkään päivitettyä tietoa? Tarkoitus olisi käydä katsastamassa tämä reitti tänä kesänä.
Ajoin eilen reitin: vaalimaa-viipuri ohitustie-pietari-kronstadt-narva-tallinna. Pietarissa löytyi helposti kronstadtin liittymä ,vaikka olikin kyrillisin kirjaimin samoin tallinnaan sekä ivangorodiin (narvaa vastapäätä) johtava tie. Tiet pääsääntöisesti hyviä , viipurista - pietariin vievä tie huonokuntoinen, päällysteen uusiminen käynnissä suurin piirtein päätaisteluaseman (ex Mannerheim linja) tasalla, liikenneohjausta ei ollut joten todellinen ruuhka, venäläiset kun eivät piittaa turhista jono säännöistä, aikaa kului tässä ruuhkassa n.45min . Ivangorodin rajamuodollisuuksiin kului aikaa n. 20 min ja narvan n. 45 min jonon pituus venäjän rajan jälkeen narvaan oli n. Vajaa 100m. Mielestäni mukava reitti ja minulle tämä oli vasta tiedusteluretki pietarista eteenpäin.
Hiukan lisää tietoa Narva-Ivangorod rajamuodollisuuksista. Kun tulet rajalle (Narva-Ivangorod) Eestin puolelta, aja odotusalueelle (border waiting area) osoite Rahu 4 A. Mene kopille 1 passi ja rekisteriote mukana maksa 1,30 € saat kuitin joka säilytä , kuitissa on aika jolloin sinun on oltava odotusalueella, väliajan voit käyttää missä haluat, voit poistua ajoneuvolla alueelta. Odotusalueen toisessa päässä on koppi numero 2 jonka vieressä iso valotaulu, valotauluun tulee aikanaan rekisterinumerosi (itselläni oli merkitty ajaksi 21-22 jolloin minut ohjattaisiin varsinaiselle raja-alueelle. Rekisterinumeroni tuli taululle klo 22:25) Kun näet taululla rekisterinumerosi mene jalkaisin kopille 2 mukanasi kuitti sekä rekisteriote ja passi, maksa 3€ ja saat kuitin jossa on jononumerosi, aja rajalle opasteiden mukaan ja liity jonon jatkoksi, jono etenee melko nopeasti rajalle, anna jononumerosi viimeistään puomilla, puomia ohjaavalle henkilölle (pieni transerviisin koppi puomin vieressä), puomin avauduttua aja raja-alueelle, politsei ottaa passit ja rekisteriotteet ja vie ne rajakonttoriin josta saat ne takaisin kun olet ajoneuvollasi kyseisen luukun kohdalla, ajoneuvosi tarkastetaan sisältä visuaalisesti jossain vaiheessa. Tie Ivangorodista pietariin hyvässä kunnossa krasnoje selon jälkeen jättimäisessä liittymäviidakossa valitse tie A121 se johtaa kronsstadiin aikanaan kronsstadin viitat tulevat näkyviin , krostadin tasalla ala seurata viipuriin vieviä opasteita tai minne nyt haluat. Ajoin Ivangorodista kronstadiin n. 2,5h (pimeää ja sumuista).mukava matka ja reitti.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.