Itävallan tiemaksut yli 3,5t autolla

NOROLA ESA 14.03.2011 10:38

Onko kellään kokemusta miten toimii tuon Itävallassa käytetyn Go-Box laitteen hankinta? Riittääkö että menee Go-Box myyntipisteeseen ja rekisteriotteen kanssa rekisteröi autolle Go-Box laitteen ja maksaa sen 80€ josta 75€ on tiemaksuja? Vai tarvitseeko vielä jotain muita dokumentteja? Kiitos jo etukätee tiedoista.

JUUTINEN ANTTI 14.03.2011 17:14

Terve! Tältä saitilta löytyy aiempia pitkiä juttuja samasta aiheesta, joissa on tarkempaakin tietoa. Vastauksena kysymykseen: Juuri noin se menee kuten arvelitkin. Helppoa kuin mikä. Mukana tulee vielä suomenkielisetkin ohjeet, joista piippausten määrän sisältämä info tulee selväksi. Ei muuta kuin ajelet menemään, ja tarvittaessa lataat lisää piippausvaluuttaa laitteeseen. Seuraavalla reissulla vaan kaasu pohjassa rajan yli, aina sinne sen verran jää säästöön. Mukavia reissuja,

Antti

LIUS JUKKA 07.10.2011 16:04

Go-Box - periaatteessa helppoa, käytännössä ei:

7/2009 rekisteröidyn matkailuauton, jossa lain mukaan on Euro 4 luokitus, rekisteriote Saksa/Itävalta rajan myyntipisteen toimimattoman faksin vuoksi faksattiin vasta yöpymispaikalta (Flachau) Itävallan viranomaisille / ASFiNAG.

Ei kelvannut, koska otteessa ei ole suoraan Euro 4:ää mainittu.

Tehdas toimitti ASFiNAG:lle vaaditun COC- todistuksen.

Ei kelvannut, koska siinä ei ole mainittu ajoneuvon rekisterinumeroa -valmistusnumero ym kylläkin.

TraFi:ta sain tiedon usean tunnin työn tuloksena, että suomaliseen rekisteriotteeseen saa Euro 4 merkinnän maksullisella muutoskatsastuksella (n. 50e) - vaikka ko. auton rekisteröinnin ajankohta jo edellyttää Euro 4 luokitusta?

Jatkuu, miten asia "edistyy"...

T, Jukka

Ps. Vaadittu minimi eli 80e:a riitti juuri ja juuri meno/paluu - vasta viimeisellä lukijalla ennen Garmisin liittymää neljä piippausta.

HELIN JUHA 07.10.2011 19:25

Helppoahan tuo oli, rekisteriote ja visa mukana Go-Boxeja myyvälle huoltoasemalle. Hetken ihmettelyn jälkeen homma alkoi edetä kun saatiin selvitettyä että kokonaispaino on 5t ja akseleita kolme. Viitisen minuuttia aktiivista näpyttelyä ja saatiin laatikko käteen. Autolla boxi ikkunaan (ikkunassa olikin tarra jo valmiina) ja tien päälle. Füssenistä Insbrückin ja Brenneron kautta Italiaan, vähän väliä tien päällä kamerat ja lähettimet ja boxi sanoi piip. Brennerossa automaattikaistaa läpi ja Italiaan, boxi ovikoteloon. Takaisin tultiin Sloveniasta Karawanken-tunnelin kautta kohti Münchenia, Itävallan puolella joku lisämaksullinen tunneli osui reitille. Parisataa kilometriä ennen rajaa piip-piip-piip-piip rahat loppu. Viimeiselle asemalle maksamaan, kaikkiaan taisi Itävallan tiemaksuihin mennä noin 130 euroa. Tämä siis kolmeakseliselle, jonka kilometriveloitus on muistaakseni lähellä 20senttiä.

KERÄNEN KAUKO 06.11.2011 18:56

Mielenkiinnosta kyselen. Minulla on jo ollut monta vuotta tuo boxi, mutta en ole koskaan "ajanut" sitä neljälle piipille. Kysynkin: Kun menit maksamaan seuraavelle asemalle, pitikö maksaa se minimi 75€ vai riittikö se minkä olit yli ajanut?

HELIN JUHA 06.11.2011 19:36

Veloittivat yliajetut kilometrit ja lisäksi ladattiin (piti ladata) se minimi kun ei oltu vielä rajalla vaan matka jatkui motareita pitkin kohti Saksaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.