Finnlinesin hintajousto
KATEISTO EERO
11.03.2011 18:07
Viime kevään aioin tilata Nordic Ferry Centeristä liput Superfastilla Rostockiin, koska se oli selvästi halvempi kuin Finnlinesillä. Asiakaspelvelussa virolaisaksentilla puhunut nainen sanoi, että he joutuvat ottamaan kymmenen euron välityspalkkion Tallinkin lippuihin. Hän kysyi vielä, miksen matkusta Finnlinesillä? Sanoin, että Tallink on selvästi edullisempi kuin Finnlines. Naikkonen kysäisi Superfastin hintaa. Kerroin. Kesti kotvan aikaa ja nainen ilmoitti Hki-Travemunde linjan lipun hinnaksi muutaman kympin alle tuon Tallinkin hinnan. Uusi hinta oli oli kuusikymppiä halvempi Finnlinesin listahintaa..Valitsimme siten Finnlinesin. Että näin voi vielä neuvotella hintaa alemmas.
JANHONEN MATTI
12.03.2011 11:08
Varausjärjestelmä pohjatiedoissa on melkoinen joukko erilaisia alennuksia eri ryhmille. Ja usein luulotellaan, että juuri heidän ryhmällä/liitolla on ne parhaat alennukset.
SF-Caravanin alennusten lisäksi sillä on paljon muita vaikkapa rutu-alennukset, AL:n alennukset jne. Kun virkailija soveltaa alennuksia kuten pitää tai vähänkin luovasti niin pääse helposti listahinnan alle. Ja sitten virkailija voi tinkiä asiakkaan hyväksi myyjän komissiosta jos on siihen luvan esimieheltään saanut. Niin kaun kun asiakkaat saa pysymään erillään niin, että he eivät tiedä toisten maksamia lipunhintoja tämä toimii.
HYTÖNEN RAIMO
12.03.2011 12:40
Aivan, esimerkkinä Finnlinesin karavaanarien matkailuajoneuvoista antama 50 prosentin alennus.
AHONEN KAI
13.03.2011 00:33
"Kun virkailija soveltaa alennuksia kuten pitää tai vähänkin luovasti niin pääse helposti listahinnan alle."
Juuri näin, saatiin lipun hinta sanoisko sopivaksi, Trave-Hesa, kun viitti hetken heittää läppää virkailijaneidon kanssa.
Täyttä höpöhöpöä nämä jäsenedut, kuin myös ne jäsennumeron kyselyt ja muu humppa koko jäsenetujen saamisesta, lukuunottamatta jäsenhäkkien hinnoittelua.
JANHONEN MATTI
13.03.2011 10:43
Finnlinesin alennusten osalta meillä on vielä toivoa - jopa alennusten saannista - mutta se ei johdu karavaanarin matkustajavolyymista vaan siitä, että laivayhtiön alukset on ropax-aluksia.
Pääasiallinen tuotto niissäkin tulee kansimetrien myynnistä, mutta ei yhtiölle ei ole haitaksi jos laivaan tehdyissä hyteissä on ruokapalveluita käyttäviä matkustajia ja heillä autoja mukana kannen matalalla osalla. Ei Ruotsin kautta kiertäjät ole Finnlinesille mikään uhka, mutta Via-Baltian teiden paraneminen on.