Matkailuautolla USA:ssa

JUVONEN JUHANI 10.03.2011 22:18

Ensi kesänä aiomme tehdä n. kahden viikon reissun Kaliforniassa. Auto on jo siellä varattuna. Kysyisinkin siellä ajaneilta, mitä vakuutuksia kannattaa ottaa vuokrafirman pakollisten lisäksi? Jatkuva matkavakuutus on jo olemassa. Onko aiheellista hankkia kansainvälinen ajokortti? Entäpä muu paperisota?

JUVONEN JUHANI 17.03.2011 20:25

Onpas Amerikan matkalaiset vähäpuheisia....

TERVO JARI 17.03.2011 21:08

Ameriikan kävijät . . .

Noita Ameriikan reissuista on ollut jutun tynkää lehdessämme, tuos linkki:

http://www.caravan-lehti.fi/caravan-lehti/vanhat-lehdet-verkkolehtiarkisto/

Lieneekö tuosta pätkääkään apuva ?

Täsä toinen josta voi löytyä jotain asian tiimoilta :

http://www.voppari.com/index.php?id=8

Toivonmukaan antoisia lukuhetkiä . . .

JUVONEN JUHANI 20.03.2011 22:48

Kiitos vinkistä! Mutta eipä niistä jutuista löytynyt vastausta yhteenkään esittämääni kysymykseen. Vissiin nämä neuvot annettiin vain matkan varanneille, eikä koko vaunukansalle....Jospa etsivä vielä löytäisi.

PURSIHEIMO TOPI 21.03.2011 01:59

Olemme tehneet 12 noin kuukauden kestävää autoreissua jenkeissä. Ei tosin matkailuautolla vaan ihan tavallisella henkilöbiilillä. Majoittuminen motelleissa, joita löytyy etukäteen varaamatta. Kansainvälistä ajokorttia emme ole kertaakaan hankkineet emmekä tarvinneet. Ennen matkaa on tehtävä netissä ns. ESTA-ilmoitus, joka nykyisin on maksullinen ja voimassa kaksi vuotta. Ensi syksynä meillä on taas tarkoitus lähteä sinne. Matkan reitti suurinpiirtein: Texas-Kanadan Vancouver-California-Florida-Texas.

HAAPALA HEIKKI 22.03.2011 20:36

Kierreltiin viime loka-marraskuussa USAn länsiosaa matkailuautolla. Lennettiin San Franciscoon, mistä oli auto varattuna. Meillä auton vuokraan kuuluivat tarvittavat vakuutukset, jonka lisäksi tietenkin oli matkavakuutukset. Kansainvälinen ajokortti ei muistaakseni ole pakollinen, mutta meillä oli sellainen hommattuna. ESTA-lomake kannattaa täyttää ennakkoon netissä, kuten joku jo mainitsikin. Meillä oli autona 3kk ikäinen 7.6m pitkä bensa-Ford ja kulutus oli huikeat 23.5l/100km. Kaikkialla, paitsi yhdellä huoltiksella kelpasi VISA. Reilun kuuden viikon aikana tuli käytyä yhdeksässä osavaltiossa California- Oregon- Idaho- Wyoming-Montana-Utah- Colorado- Arizona- Nevada- California ja kilometrejä kertyi 8328. Leirialueille emme varanneet paikkoja etukäteen ja pari kertaa kävi niin, ettei mahduttu. Leiripaikat olivat kovin eritasoisia. Luonnonpuistojen paikat yleensä vaatimattomia, mutta upeissa ympäristöissä, joten me suosimme niitä. Meillä oli mukana oma kannettava ja hyvivarustetuiilla leirialueilla oli käytettävissä ilmainen verkko. Toivottavasti tässä tuli jotain uutta tietoa. Hieno reissu oli meillä ja teillä on tulossa.

SILJAMÄKI ANTTI 22.03.2011 21:56

Hei!

Teimme viime vuonna viikon reissun Las Vegasista kansallispuisto alueelle. Tähän liittyvät artikkelit (koeajo + vuokrauksen dokumentit ml. vakuutukset) löytyvät lehtiarkistosta lehden 5/2010 sivuilta 42 - 47. Toivottavasti niistä on apua. Voit myös ottaa yhteyttä suoraan allekirjoittaneeseen puh 050 3658352 tai antti.siljamaki@welho.com. Annan mielelläni lisätietoja kokemuksistamme.

JUVONEN JUHANI 27.05.2011 18:57

Myöhästyneet kiitokset vaan vastauksista! On ollut vähän kiireitä, ja vastaaminen pääsi unohtumaan. Mutta kuukauden päästä hypätään auton rattiin ja kierretään vain Kaliforniaa...vähän niinkuin laulussa sanotaan.

TOIVONEN MARTTI 29.05.2011 10:18

USA on liittovaltio ja sen huomaa liikennesäännöissä: kullakin osavaltiolla on omat oikeutensa määritellä sääntöjä ja käytäntö onkin kirjavampaa kuin nykyään yhtenäisessä Euroopassa.

Suomalainen ajokortti kelpaa yleensä ilman ongemia.

Valoristeyksissä on sallittu kääntyminen oikealle myös päin punaista jos sitä ei ole erikseen kilvellä kielletty.

Suuri osa liikennemerkeistä on valkoisia tauluja joihin kielto tai rajoitus on kirjoitettu: "No turning right on red", "Speed limit 55". Kannattaa totulella lueskelemaan tienvarren kilpiä. Nopeusrajoituksista voi olla etukäteen varoituskilpi jossa kerrotaan että kohta alkaa jokin rajoitus.

Suojatien eteen pysähdytään jos jalankulkija on aikeissa mennä yli. Usein vaikka ei olisi aikeissakaan.

Erityisesti on huomattava että pysähtyneen koulubussin ohittaminen on ankarasti kielletty mutta sitä ei voi olla huomaamatta kun niissä on stopmerkit ja vilkkuvat punavalot kuin joulukuusessa.

Moottoriteillä on eri osavaltioissa erilaisia rajoituksia. Rekoilla voi olla samat rajoitukset kuin henkilöautoilla ja ne ajavat usein aivan samoilla nopeuksilla. Hitaan liikenteen pitäisi olla oikealla kaistalla mutta usein moottoriteillä ohitellaan myös oikealta. Siihen kannattaa varautua.

Etelässä sivutiet voi olla parempia kuin pohjoisempana. Routa-alueella pohjoisessa pienet tiet ovat nykyään usein tosi kurjassa kunnossa huolimatta Obaman hallinnon työllisyysrahoista joita käytetään aika paljon tietöihin. Hyvää matkaa! mot

POHJANTÄHTI JORMA 29.05.2011 21:11

Onhan tuota jenkkilää katseltu istuen rautajousien päällä, toki aikaa siitä alkaa olla liian kauan, että voisin antaaa mitään neuvoja. Silmät pyöreinä ja tukka putkella tuli ajettua idästä länteen. Pohjoiseen tyynenmeren rantoja seuraillen ja välillä vähän sisämaahankin. Seattlesta sitten kohti kohti San Fransiscoa ja taas pohjoiseen. Miciganin "serkkuja" tapaamaan. Pitihän sitä poiketa myös Canadassa, mutta jalan. Niagaran putoukset oli vaan pakko nähdä. Yövyttyä tuli edullisissa motelleissa halvin 25 taalaa ja kallein kotimatkalla New Yorkissa 158 dollaria. Kuvia otin vanhalla Zenitillä jotka on arkistoitu jonkun pahvilaatikon pohjalle. Kuitenkin reissu oli mielestäni hyvä 50v lahja itselleni. Kuva on toiselta matkalta silloin oli jo tämä digiaikakausi

Käyttäjän lisäys viestiin 29.5.2011 klo 21:15:13 Piti ensin laitta vaan yksi kuva, iski ahneus olivat senverran pienikokoisia tais olla1,3 megapikseliä kännykkäkamerassa.

OLLIKKALA PENTTI 02.06.2011 00:13

Ajettaessaa usa:ssa on ainakin yksi euroopasta poikkeava risteys ajo. Monesti on risteyksissä poikittainen valkoinen sulkuviiva jojko kahdesta suunnasta risteykseen tullessa,tai kaikista neljästä suunnasta risteykseen tultaessa. Sulkuviivat tarkoittavat sitä,että älä jätä pysäyttämäti sulkuviivanedessä saattaa olla kallis pysähtymättömyys. " ei ole sto merkkejä " viivat asfaltissa riittää. risteyksestä jatketaan siten kun on ollut tulojärjestys risteykseenajettaessa.

Ja yksi asia pitää muistaa kun tullaan koulunedustalla olevalle katuosuuksille on nopeus pudotettu yleensä 20 km h ja se pitää muistaa vähimmais rangaistus on sakon määrä kokotettuna 100% koulu alueet on hyvin merkitty ja kelloajat milloin rajoitukset on voimassa. Muuten jenkeissä on hyvä ja helppo ajella autot on isoja moottoriteitä riittää ja kasoli on halpaa suomeen verrattuna.Toivotan hyvää matkaa saitin aloittajalle.

TOIVONEN MARTTI 02.06.2011 09:30

Tuo Ollikkalan muistutus on hyvä huomata. Usein kyllä nuo risteykset on varustettu vilkkuvalla punaisella joka siis vilkkuu joka suuntaan. Kaikki pysähtyy ja matkaa jatketaan siinä järjestyksessä kuin risteykseen on tultu.

Homma toimii yleensä yllättävän hyvin. mot

OLLIKKALA PENTTI 02.06.2011 20:45

Texasin kaupungeissa ei ole yleensä punasisia vilkkuvaloja eikä floridassakaan, toisaalta sen ymmärtää Dallasin kohdallakin kun asukkaista 8 miljoonaa eikä ole kerrostaloja katujen ja risteysten määrä olisi aivan mahdoton yhtälö tuhansia risteyksiä,vaikka amerikassa kaikki on suurta niin sellaisella määrällä liikenneevaloja on sentään heillekkin mahotonta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.