Tallink heitti pyyhkeen kehään Helsinki-Rostoc -välillä

JANHONEN MATTI 07.03.2011 15:09

Ylen uutisten mukaan Tallinkin lopettaa liikennöinnin elokuun jälkeen reitillä Helsinki-Rostock. Ei kestänyt Tallinkin perse merivettä tai itseasiassa kesti yllättävänkin kauan. Yhden lopetus on toisen elämä. Saa nähdä mitä Finnlines tekee hinnoille kun jää yksin Saksan liikenteeseen. Muuttaisi tuo Scandlines tuon Hangon lautan ro-ro-alukseksi niin olisi etes jotain kilpailua. Vaan eivät helposti mene toistensa kassakaapille.

HAARAKANGAS ALLAN 07.03.2011 15:51

Konsuli Matti

Ihan odotettu uutinen. Virolainen öykkäri varustamo mellastanut velkarahalla ja huonolla palvelulla. Nyt jää nähtäväksi mitä Finnlines eli Napolin laivurit tekee...? Onneksi Suomenlahti on kapea ja liikennettä runsaasti yli. Lisäksi Balttian tiet hyväkuntoisia ja turvallisia.

Allu vaari

VIRTA URPO 08.03.2011 21:16

Muistn sen kun ne tuli oliko 2006 kehiin . Ei mitään palvelua ja Paldiskin kautta ja kovat oli turinat. Takaisn tultiin jo suoraan. No silloin mopoiltiin. Oli aivan eri touhu kuin "Kreikkalaisilla" omistajilla ennen. Loppu silloin meidän kiinnostus ko. yhtiötä kohtaan. Viroonkin aina Eckeröllä jo pelkästään suomalaisuuden vuoksi. On myöskin halvempi sinne. Nyt autocarvaanareita. Viime kevään tulppaani reissu traven kautta ja taisin makso 711,- auto 8m ja 2 aikuista. Nyt tuleva aivan sama juttu 883,- eli nousua 24%. Mitähän se on vuoden päästä. Tietty raskaan p-öljyn hintakin noussut kuten muut öljyt varmaan kanssa 15-20% .

HYTÖNEN RAIMO 08.03.2011 22:55

Varsin odotettu uutinen - huono palvelutaso ja korkeat hinnat ei ole (ollut) toimiva yhdistelmä.

Mutta pakkoko Rostockiin on mennä? Paljon nopeammin ja halvemmalla pääsee Saksaan (varsinkiin sen itäosiin) Finnlinesin Gdynian yhteydellä. Runsas parisataa kilometriä Puolassa ja olet Saksan autobahnilla. Lisäetuna voit vielä tankata matkan varrella halpaa puolalaista dieseliä (halvempaa kuin täällä ja Saksassa).

ARO PERTTI 09.03.2011 18:44

Stena Line has chartered Tallink’s two sister ferries the Superfast VII and the Superfast VIII for the Belfast–Stranraer run. The vessels will enter into service in autumn 2011. ”The vessels fit well into our service and they are faster than traditional ferries”, says Jesper Waltersson, information officer at Stena Line, to Shipgaz.

The vessels have a capacity of 717 passengers and 1,924 lane metres Before they enter into service, Stena Line will invest EUR 14 million in modernisation and repairs.

Stena Lines is also building a new port in Loch Ryan in Scotland that will replace the current port at Stranraer. The investment amounts to SEK 900 million or approximately EUR 100 million. The new port will be inaugurated after the summer.

Näin on pullat Tallinkillä. Stena on myös suuri ja kaunis,ei taida jäädä paljoakaan jälkeen Grimaldista. Eikä ole ehdottomsti kiinostunut itäisen Itämeren matkustaja liikenteestä.Stena omistaa myös Ruotsalaisen osa Scandilineksestä ja Scandi liikennöi ja kuljettaa matkustajia läntisellä Itämerellä pääasiallisesti Ruotsi,Tanska,Saksa ja Latvija sektorilla RoPaxseilla.RoRoilla muuallakin Itämerellä mutta näissähän ei ole kuin rekkakuskeille sänkypaikat. Stenalla on tällä hetkellä maiilman suurimmat RoPaxit ( 2 kpl ).

JANHONEN MATTI 09.03.2011 19:53

Taitaa kuitenkin nämä Itämeren ja Pohjanmeren varustamot olla pieniä Grimaldeihin nähden. Tosin Grimaldeja on niin montaa sorttia ettei pirukaan ota selvää kaikista kiemuroista, eikä vallankaan siitä syystä, että sattuvat asumaan Italian Napolissa ja Genovassa. Se oli Napolin Grimaldit kun nielaisi Finnlinesin ja nyt viimeksi alkoi ostamaan Adrian merellä liikennöivää ANEK-linesiä. Sitten on Genovan Gimaldit ja on vielä samaan sukuun kuuluva Lauro varustamo joka on yksi maailman suurimpia varustamoja. Ja perinteitäkin löytyy kun ovat jo yli 650 vuotta alalla olleet. Tuolla kokemuksella sitä jo malttaa odottaa köyhän kypsymistä. Ja siihen samaan Napolin sukuhaaraan kuuluu Monacon Gimaldikin. Ja moni leikkaa kesällä ruohonsa Ruotsin Grimaldin omistamalla Stigalla. Ei ole Gimaldit kätkeneet leiviskäänsä maahan.

HAARAKANGAS ALLAN 10.03.2011 07:50

Konsuli Matti

Se Finnlinesin nielaisu on häpeällinen luku maamme merenkululle. Varustamo oli perustettu 1947 puhtaasti suomalaisena varustamona, hoitamaan paperiteollisuuden tuotteita maailmalle laadukkailla aluksilla. Suomalaisten päättäjien epäisänmaallisuus ja ahneus lipsautti kansallisomaisuuttamme lipeville italiaanoille......

By the way....Napolin alueen taloudesta on 50 % mafian hallitsemaa!

Allu vaari

ARO PERTTI 10.03.2011 09:52

Matti ! Kyllä minäkin Grimaldit tunnen ja Allu jo kertoi ajatuksiann Napolistakin.Niihin minäkin yhdyn.Sitävastoin olen vähän epävarma jos sinä tunnet Stenan ja mikseipä Tanskalaisen Maerskin kun Grimaldies laiva varastamoista kerrot.Tässä pari linkkiä joista saa tiedonjanoinen tietoa.Selviää myös se että Skandinaviastakin löytyy suuria varustamoja.Norja on myös aina ollut maantieteellisen sijaintinsa myötä,suuri merenkulku valtio.

Kilpailua kaivataan Itänerelle voi vai toivoa että joku Bahama-saarten varustamo löytää Itämeren ennen Kiinaisia.

http://www.stena.com/en

http://www.maersk.com/Pages/default.aspx

HALINEN HARRI 10.03.2011 10:10

Eihän meidän kulkuneuvot ole varustamoille kultakaivos, viemme vähintään pikkukontin tilan. Ihmiset ovat tärkeämpiä, ne syövät, juovat ja tuovat rahaa. Siinä varustamot tasapainoilevat tuoton maksimoinnin kanssa eli ilman kulkuneuvoja ei karavaanareita ja ihmisiä on turha reitin maisemien takia hakea maksajiksi.

JANHONEN MATTI 10.03.2011 20:14

Tuosta Maerskista ei tainnut olla puhetta kun on kuitenkin enempi tuota konttiliikennettä. Ja Stenakin on monilayhtiö josta vain osa on merenkulkua ja osa muuta mm. romunkeräystä ja jalostusta. Gimaldi perheyhtiönä on aikaa heikko tiedottamaan asiostaan jostain syystä. Sen verraan sain kaiveltua ihan virallista tietoa, että sillä on sata laivaa liikenteessä ja 23 tilauksessa. Liikevaihdoksen ilmoittaa 2,1 mrd e. (jo vanhaan tietoa) Näyttää tuo Minoa lineskin menneen lähes kokonaan Gimaldeille. Tottahan Suomen liikenne Grimaldeja kiinnostaa, mutta varmaan vielä enemmän Venäjän liikenteen integrointi niiden muihin reitteihin. Tulevaisuuden volyymit on siellä.

ARO PERTTI 10.03.2011 21:04

Stena ja Maersk ovat mollemmat täysin perheyhtiöitä,Stenan omistaa Sten A Olsson perhe ja A.P. Moller - Maersk omistaa Maersk-Möller group .Sanotaan että Tanskalla on 2 omistajaa ,DB ja Maerks-Möller. Varustamo on tilannut uusia laivoja joista tulee 458 m pitkiä ja n.70m leiveita O0ttavat 2500 konttia enemmän kuin esm. Emma Maersk joka suurin konttilaiva tänään 398 m pitkä ja 56m leveä.

Steenallakin on muutama lähes 400m pitkiä bulk laiva ja tankkilaivoja,osa liikennöi Alaskassa.normaalisti ilman murtaja apua..Autolauttaliikenteessä on Stenalla melkein monopoli Nynäshaminasta Irlantiin.Sten A Olsson on yhtymän perustaja ja yhtiö on aika nuori. Maersk on hyvin vanha suku Tanskassa.Kumpikin ovat Ikean Kamradin kanssa tunnettuja siitä että antavat niukasti haastatteluja lehdistölle ja jos antavat, niin itse valitsevat kysymykset etukäteen mihinkä aikovat vastata.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.