- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Henkilöauton osto saksasta???
Henkilöauton osto saksasta???
Ajattelimme katsella lomamatkallamme myös autoa saksasta. Kuinka monimutkaista on ostaa ja tuoda auto suomeen? Voisitteko laittaa vinkkejä ja linkkejä asiasta?
Saat parhaiten tietoa, kun kirjoitat Googlen hakuun "henkilöauton tuonti saksasta". Tietoa (asiallistakin) tulee todella paljon.
Se on loppupelissä aika yksikertainen homma. Pitää muistella ulkomuistista muutaman vuoden takaista auton tuontia ja se meni suurinpiirtein siten, että; Kun olet löytänyt mieleisen kulkupelin ja tehnyt kaupat, niin sitten mennään paikalliseen kilpikonttoriin ja tilataan autoon tilapäiset rekisterikilvet. Konttorilta saadun kilpinumeron kanssa mennään paikalliseen autorekisteröinti ja -katsastus asioita hoitavaan virastoon, Siellä tarkistetaan auton omistus- ja liikennekelpoisuus asiat, sekä maksetaan tilapäinen liikennevakuutus (yleensä voimassa 2 vkoa). Sen jälkeen takaisin kilpikonttorille, josta saa kilvet mukaansa. Sitten taas autoliikkeeseen ja kilvet kiinni. Tuossa suurinpiirtein homman osuus Saksassa. Itse tulin Tornion kautta Suomeen ja kävin Tornion tullikamarilla hankkimassa tilapäisen liikennevakuutuksen Suomeen. Sen jälkeen ajelin kotipaikkakunnalle ja menin paikalliselle tullikamarille hoitamaan tulli- ja veroasiat. Sieltä katsastukonttorille, jossa auto katsastettiin ja rekisteröitiin Suomeen. Siinäpä se oli lyhykäisyydessään.
Tuosta ajasta on tosiaan jo kulunut jokunen vuosi ja voi olla että asiat ovat jotenkin muuttuneet sen jälkeen, toivottavasti helpottuneet vielä tuostakin. Siitäkään en ole aivan varma, että menikö ne jutut tuossa järjestyksessä, mutta sinnepäin kumminkin.En tiedä josko homman voi hoitaa täällä Suomen päässä vielä jotenkin helpommin, jos tulee maahan esim. Helsingin, tai Turun kautta, kun niissä on enemmän "aiheeseen vihkiytyneitä" viranomaisia.
Itse ostin autoni sellaisesta vähemmän vientikauppaa hoitavasta putiikista eräältä pikkupaikkakunnalta. Autoliikkeestä oli niissä paikallisissa virastoissa mukana joku hoitamassa hommaa, joten itselleni jäi lähinnä se rooli, että makselin ne maksut mitä pitikin.
Kielitaito on tietty tärkeä, mikäli hoitaa itse noita hommia, eli joko saksa, tai ainakin englanti olisi hyvä olla siinä määrin hanskassa, että homman saa hoidettua.
Autontuonnissa Tulli on veronkantajana edelleen kuvassa. Tässä tullin ohjeet autontuojalle ja melkoinen lista veropäätöksiä josta voi katsoa paljonko "mielitietyn" vero olisi. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/index.jsp
Tässä taas osoite josta voit katsella ennakkoon autoja ja hintoja. Hakuominaisuuksia vaihtelemalla auto kyllä löytyy tuosta valikoimasta. Huomaa, että kieliversioita on useita, mutta ei suomea. Muitakin vastaavia hakukoneita löytyy. Olennasta on hahmottaa vähän ennakkoon missä hinnoissa tietyn auton ja vuosimallin kohdalla liikutaan. Sille kun katsoo Tullin taulukosta vastaavan auton noin veron ja lisää haku- ja rekisteröintikulut niin voi arvoida homman kannattavuutta. nettiosoite on www.mobile.de
Samasta osoitteesta löytyy myös uudet ja käytetyt matkailuautot ja vaunut.
Ja sekä Tullissa että katsastuskonttoreilla on ollut hyvää A5-kokoista painettua opasta aiheesta. Visiitti tullikonttorille jo etukäteen on muutenkin suositeltavaa jollei sitten netin kautta printtaa ja opettele lomakkeiden täyttämistä. Meinaan kun pumaskat on valmiiksi täytetty esim tylsällä laivamatkalla sujuu homma helpommin täällä päässä. Ainakin Turun tullissa on iltaisin muitakin autontuojia, ja valmiiden papereiden kanssa pääsee nopeammin.
Niin ja monimutkaistahan tuo ei ole, ei sitä muuten meikäläinenkään olisi onnistunut! Lisäksi byrokratia on helpottunut vuosien varrella, viimeksi tuomani mopon kanssa meni paljon vähemmän aikaa & paperia.
Olen ajatellut, ettei se elämä täällä maanpäällä saisi olla liian helppoa ja hauskaa ja niinpä olen jo parisenkymmentä vuotta ajellut folkkarilla. Nykyisen Passatin mittarissa on jo 360 tkm ja ikääkin kohta 12 vuotta. Aloinkin suunnitella samoin ostosmatkaa Saksaan. Olen istuskellut useita iltoja mobile.de palstan ääressä ja etsinyt 2-3 vuoden vanhoja Passatteja. Yllätyksekseni huomasin, että läheskään kaikissa ei ole istuinlämmittimiä. Jos löytää Sportiline varustelupaketin, niin siinä lämmittimet on aina. Muuten se on sattumanvaraista. Samoin olen selannut tullin sivuilta toteutuneita veroja. Olen tullut siihen tulokseen, että mikäli tuo melko nuoren auton ja vielä vähänajetun, nousee veron osuus melkoisesti. Mielestäni ei juurikaan saa hakupalkkaa. Tietysti Saksassa on Suomeen verrattuna valtavasti valinnanvaraa ja yleensä autot ovat hyvin varusteltuja. Esim. Automaa on tuonut kymmeniä uudenkarheita Passatteja ja kaikista puuttuvat istuinlämmittimet. Ole siis tarkkana, kun valitset autoa. Älä anna kaikenmaailman tingeltangelien hämätä itseäsi, kun aiot tuoda auton tänne näköjään kylmään maahan. Katselin myös Skodia ja niissä istuinlämmittimiä löytyi huomattavasti paremmin. Puute voi siis olla enempi merkkikohtainen. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku onnistunut tuomaan uudenkarhean auton huomattavasti Suomen hintatasoa edullisemmin. Ymmärrän kyllä, että jos löytää jonkun vanhemman helmen, voi hyötyä tuntuvastikin.
Kaivelin sinulle vielä nettiosoitteen josta voit tilata auton tuontioppaan hintaan 9 euroa + lähetyskulut, eli ei mitään itse asiaan suhteutettuna http://www.sompsa.fi/AutoSaksasta.htm
Jo noiden nettisivujen teksti oppaasta puhumattakaan on ihan tolkun tekstiä eikä mitään Esson baarin tasolla olevaa lätinää. Suosittelen. Tästä yksittäistuonnistahan on maailmalla jos minkalaista juttua, mutta muista, että poikkeus ei ole sääntö. Eka kertaa kauppaa tekevän kannattaa harkista vakavasti vaihtoehtoa, että ostaa auto autoliikkeestä. Ne osaa aina myös export-toimet. Autoliikkeet Saksassa toimii yleensä kolmiportaisesti: "pihansiivousautojen" myynti on yleensä maahanmuuttajien käsissä, paremmat vaihdokit on saksalaisten isännöimissä vaihtoautoliikkeissä ja suhkoht uudet yleensä vain oman merkin/merkkien vaihdokit merkkiliikkeiden vaihtoautopuolella. Ja muista sopia siitä, mitä tehdään siinä tapauksessa jos auto ei toimikaan Suomessa kuten pitäisi. Keneen otetaan siinä tapauksessa yhteys. Saksassa autoliikkeillä on muitakin takuita kun "perävalotakuu".
Mitä automerkkien hintoihin tulee niin sellaisen havainnon olen tehnyt, että kansanauto ei ole Saksassa alennusmyynnissä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.