Auton säilytys Travemündessä

PITKÄNEN PAULI 20.10.2010 23:16

Näyttää siltä, että kaikki matkat suuntautuvat Saksaan tai siitä etelämmäksi. Miksi en sitten säilytä autoa Travemündessä?

Parikymmentä vuotta sitten vuokrasin autoa Lyypekistä, jolloin myyjä ehdotti oman auton säilyttämistä heillä ja edelleen vuokraamista aina, kun itse ei tarvinnut. Tätä myyjää en enää löytänyt, enkä muista kyllä nimeäkään.

Finnlines varmaan haluaa mielellään säilyttää satamassa korvausta vastaan autoa.

Lähin tuntemani paikka löytyy Lüneburgin nummilta, missä voisin säilyttää autoa maatilalla. Tämä lienee paras ratkaisu, mutta löytyisikö sellaista vähän lähempää?

TOIVONEN MARTTI 21.10.2010 09:05

Mikset samantien ajattele vähän pidemmälle ja säilytä autoa vaikka Bremenissä tai Hahnissa? Molempiin pääsee tosi halvalla Ryanairilla ja jos ajattelee vaikka matkailua eteläisessä Saksassa tai Välimeren rannikolla olisi jo valmiiksi aika pitkällä.

Ongelmana on että auton pitäisi olla mielellään katon alla ja sähköäkin saisi olla saatavilla niin että akut voisi pitää täysinä. Se taas maksaa ja siihen menisi osa laivalipun säästöstä.

Mutta idea on ihan vakavasti otettava. Miksi ajaa aina Ruåtsin halki tai matkustaa kalliilla laivakyydillä kun voisi lentää muutamassa tunnissa halvalla suoraan keskelle Eurooppaa, hakea auto säilytyksestä, käydä ostamassa jääkaappi täyteen halpaa saksalaista ruokaa ja lähteä virkeänä matkaan?

Voisi hyvinkin kuvitella että Saksasta vieläkin löytyisi tuollainen matkailuautoja vuokraava välittäjä joka hoitaisi omistusauton vuokrausta niinä aikoina kun omistaja ei sitä itse tarvitse? Tulisi vähän tuloakin kalliista investoinnista eikä vaan silkkaa menoa.

mot

PITKÄNEN PAULI 21.10.2010 09:59

Kiitos vastauksesta. Puhuit pelkkää asiaa.

Pohjois-Saksa on kiinnostava siksi, että Lüneburgin nummet ovat olleet 70-luvulta alkaen vähän niinkuin kesämökkialue. Tytär on 8 v ja tykkää laivamatkoista kuin hullu puurosta, samoin Wildparkeista, Magic Parkista, Serengetistä, Heide Witzkasta, uimaloista. Mutta ei vielä Heide Parkista, jonka vieressä olemme suunnilleen pari kertaa vuodessa. Se tulee vähän isompana. Näin olen tosin itse päättänyt.

Silloin aikoinaan tästä alueesta tuli suosikki, koska henkilöautolla ajaa vuorokaudessa Ruotsin ja Tanskan läpi. Illalla on perillä vastaanottamassa majoitusta, siis ennen matkailuvaunua.

Nykyään Finnlines ja Travemünde on suosikki. Baltia on nähty, samoin Gdyniaan menemällä tulee vain lisää kilometrejä. Ja Hampurin lentokenttä on melko lähellä, jos tyttären saa houkuteltua laivamatkan sijaan lentokoneeseen.

Ryanair on tarkistamatta, samoin pääseehän laivaan ilman autoakin? Eilen illalla yritin tehdä varausta, mutta se ei onnistunut. Ehkä yksi syy oli, etten löytänyt paikkaa SF-C numerolle vai eikö hyväksynyt paluuta ilman autoa?

Aurinkopaneeli hoitaa varmaan akut ja katos on helppo tehdä. Me ollaan oltu kahdella maatilalla ja toisen kaupunkiasunnollakin pari kertaa. Vaikka en ole kysynyt vielä, niin uskon paikan löytyvän helposti ja edullisesti. Toinen on ratsutila ja yllätys yllätys, tytärhän tykkää siitäkin.

Poika on sen verran vanha jo, ettei ole moneen vuoteen lähtenyt samalle matkalle kanssani, mutta voisi helposti kaverinsa kanssa lähteä jatkamaan matkaa tuolta.

Sitten vuokraus on kokonaan selvittämättä. Se ei haittaa vaikka auto olisi tuottamassa joutoaikanaan. Sekin nimittäin ikävästi vanhenee ja uusia saa Saksasta halvalla. Nykyinenkin on haettu sieltä ja uutta ei tarvitsisi rekisteröidä Suomeen ollenkaan.

Tämmösiä yön yli mietiskellyt.

ANTTILA JUHA 23.10.2010 10:11

Houkutteleva ajatus auton säilytyksestä Saksassa on pyörinyt minunkin mielessäni. Säilytyspaikan löytämisessä olisi varmasti omat probleeminsa. Toisena ja ehkä suurempana kysymyksenä näkisin auton liikenteessä pitämiseen tarvittavat toimenpiteet. Pitäisikö auton olla Suomen vai Saksan rekisterissä? Jos se olisi Suomen rekisterissä miten hoitaisin vuotuisen katsastuksen? Olisiko autoa yleensäkään mahdollisuus rekisteröidä Saksan rekisteriin (en tarkoita määräajan voimassa olevaa esim. tullirekisteriä) ilman vakituista osoitetta Saksassa? Tällaisia kysymyksiä nousi mieleeni asiaa pohtiessani.

TOIVONEN MARTTI 23.10.2010 13:01

Saksan rekisteriin, se tuntuu järkevimmältä. Saksassa on sujuvampi katsastus ja katsastusvälit pidemmät ja olisi turhauttavaa tuoda auto tänne pelkästään katsastusta varten. Saksassa viet auton korjaamolle tarkastettavaksi, korjaamo fiksaa mahdollisesti löytämänsä ongelmat ja paikalle erikseen tuleva tai siellä pysyvästi oleva katsastusmies toteaa että auto on kunnossa

Noissa rekisteröintiasioissa en ole sisällä mutta kun Saksassa voi saada auton vakuutukseen ja määräaikaiseen rekisteriin myös toisen maan kansalainen voisi kuvitella että myös pysyvä rekisteröinti olisi mahdollista.

Näistä ja monista muista asiaan liittyvistä voi kysellä ihan suomen kielellä Päivi Aleniukselta joka hoitelee kaikenlaisia suomalaisten autoasioita yhdessä juristimiehensä kanssa. En tiedä hänen taksojaan mutta nekin varmaan selviävät nettisivuilta http://www.alenius.de/ En ihmettelisi vaikka hänen kauttaan voisi saada turvallisen säilytyspaikankin.

mot

AHJOS TIMO 23.10.2010 22:17

Tänään ja vielä huomennakin Helsingin Wanhassa Satamassa on "Koti ulkomailla" -tapahtuma. Taidanpa käydä siellä kysymässä, onko joku organisoinut tuontapaista toimintaa.

RAUTAVUORI JORMA 24.10.2010 13:39

Kerrotko mistä löytyy saksalainen y? Itse aiheesta en tiedä mitään.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.10.2010 14:38

Pieni ü löytyy pitämällä Alt painike pohjassa ja näppäilemällä numero 129 vastaavasti Ü löytyy Alt + 154.

Oheisessa taulukossa on lisää merkkejä jotka saa kirjoitettua pitämällä ALT painike pohjassa ja näppäilemällä taulukossa oleva DEc luku, jolloin tulee Char merkki.

HAAPANEN TIMO 24.10.2010 16:07

Tai sitten menet kuvan mukaisen reitin, sieltä löytyy kuvassa oikealla ylhäällä oleva merkistö jossa on kaikki merkit.

Itse olen sen liittänyt käynnistysvalikkoon( kuten kuvassa näkyy), josta se löytyy helposti

@timppa

AHJOS TIMO 24.10.2010 20:21

Terveisiä "Koti ulkomailla" -messuilta! Saksa mainittiin vain yhden yrityksen kohdemaana ja heilläkin 16 muun maan joukossa. Tuskin paikalla oli ketään Saksaa hyvin tuntevaa, joten en viitsinyt ottaa näin erikoista tarvetta puheeksi kenenkään esittelijän kanssa.

Ü:stä ja ü:sta puheenollen: Nehän saa tähän yksinkertaisesti siten, että painaa ensin sitä näppäintä, jossa on kaksi pistettä, ja sen jälkeen näppäintä, josta tulee U tai u. Ensin mainittu näppäin on suomalaisessa näppäimistössä yleensä Å:n ja Enter-näppäimen välissä. Näppäimiä painetaan siis peräkkäin eikä yhtäaikaa.

AHJOS TIMO 24.10.2010 20:32

PS: Samalla tavalla voi konstruoida kirjaimet ä,Ä,ö,Ö jos joutuu ulkomailla kirjoittamaan koneella, jonka näppäimistössä ei ole ääkkösiä.

AHJOS TIMO 24.10.2010 20:43

PS/2: Ja tietysti myös Citroën onnistuu samalla tavalla :)

RAUTAVUORI JORMA 24.10.2010 21:29

Kiitoksia Markku ja molemmat Timot!

RAUTAVUORI JORMA 24.10.2010 21:42

Üüë...Upeeta, mulla on muuten Citroën DS 21 Injection Electronique -71. Tää on yhtä juhlaa, oikeesti! Terv. JR

PATOJA PEKKA 25.10.2010 00:35

Auton rekisteröinti Saksan kilpiin onnistuu, mutta edellyttää asumista eli "osoitetta" Saksassa. Virallinen muuttoilmoitus Saksan viranomaiselle. Auto on rekisteröitävä sillä alueella missä on virallisesti rekisteröity Saksan osoite. Itse ostin auton Frankfurtista ja rekisteröity asuinosoite oli Berliinissä, joten oli palattava autolla pohjoiseen (Frankfurtista Berliiniin) auton saamiseksi kilpiin, vaikka suuntana olisi ollut Frankfurtista etelään. Siis Onnistuu kyllä, mutta Saksalaisen täsmälliseen byrokratiaan on samalla sopeuduttava. Vakuutukset sain Suomesta halvemmalla (Fennia) kuin Saksasta. Jos ostaa uuden auton Saksasta ja haluaa sen tuoda "KÄYTETTYNÄ" Suomeen 6kk 6000km -sääntö niin näin se pannaan Saksan kilpiin omiin nimiin ja tuodaan aikanaan Suomeen vanhana autona ja Suomessa sitten oman maan kilpiin.

PITKÄNEN PAULI 06.11.2010 07:51

Ostin auton Saksasta ja rekisteröin sen Suomeen. Entä jos jätän sen Saksan rekisteriin ja Saksaan? Onko siihen mitään estettä? Saksasta saa kaiken lisäksi halvemmalla auton.

Ja vielä halvemmaksi se tulee, jos autolla on vaikka neljä omistajaa. Itse olen useimmiten lähtenyt lomalle heti koulun päätyttyä. Joku toinen ehkä haluaisi viettää lomansa heinäkuussa, kolmas elokuussa ja neljäs viettää talven etelässä. Silloin alkaisi olla jo varaa melko hyvään autoon kohtuuhinnalla.

Tietysti haluan omistaa 100 % autosta. Mutta jos 25 % omistuksella saisinkin isomman ja uudemman auton. Tämä ajatus on niin tuore, etten ole asiaa miettinyt ollenkaan.

ANTTILA MARKKU 06.11.2010 11:38

Eikö ole mahdollista jättää leirintäalueelle vaunua/autoa kuten suomessa pelkästään säilytykseen?Olishan se paljon edullisempaa ajaa pelkkä auto laivaan kuin yhdistelmä.

PITKÄNEN PAULI 06.11.2010 19:15

Kysyin kerran joitakin vuosia sitten, mitä maksaisi vuosipaikka Soltaun eteläpuolella http://www.camping-imbrock.de/ vuosipaikkaa ja hinta oli noin 4000 mummoa. Nyt näyttää olevan 715,00 ja sähkö kulutuksen mukaan 0,38 kWh.

Jos halutaan pelkkä säilytyspaikka, varmaan löydän sen puolet halvemmalla tuolta alueelta.

ANTTILA MARKKU 06.11.2010 20:19

Elikkä laivamatka vaunulle pitäs maksaa yli 350e jotta sitä säilytyksestä olisi yleensä mitään hyötyä.Silti pitäs käyttää joka toinen vuosi suomen puolella jotta tulis katsastus hoidettua.

PITKÄNEN PAULI 07.11.2010 09:15

Niinpä! Kannattaa vain, jos käyttäjiä on useampia ja auto on Saksan rekisterissä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.