Kiinni mudassa
VIRTANEN JUKKA
27.09.2010 15:53
Oltiin tulossa Suomeen päin syyskuun alussa. Unkarissa Tokaijin leirintäalueella oli kovin märän näköistä. Oli kuulemma satanut 4 päivää kovasti. Maa tuntui kuitenkin jalkojen alla kovalta ja päätimme parkkeerata pienen Hymerimme nurmikolle, ettei kaikki kura tulisi sisään. Vaan siihen se auto jämähti. Pyörät suti tyhjää urat täynnä savea. Upottanut ei, mutta ei myöskään liikkunut. Saatiin onneksi melkein tyhjältä alueelta sen verran ihmisiä kasaan, että päästiin takaisin hiekalle. Koska meikäläinen ei usko yhdestä kerrasta, niin sama juttu tapahtui vielä Etelä-Puolassa. Eli tasainen kova nurmikko muuttuu liukkaaksi saveksi ihan hetkessä. Kysymys siis kuuluu: miten tähän voisi varautua? Lumiketjut? Ainakin Itäeuroopassa on ollut paljon sateita viime kesinä. Onko kukaan muu joutunut kokemaan samaa? Avuliaita ihmisiä on onneksi löytynyt, mutta entäs jos joskus joutuu tähän tilanteeseen yksin.
VALTONEN MARTTI
27.09.2010 16:39
Moi,lumiketjut lienee se paras apu,mutta noissa savioloissa myöskin niin sotkuista puuhaa että ei varmaan tule käytettyä kuin ihan hätäoloissa.Talvi eri asia.Sitten vois ajatella jotain pyörän alle tungettavia mattoja jotta saa vähän alkuvauhtia niin kyllä se sitten menee.MV
SILMUNEN HANNU
27.09.2010 16:41
Eka neuvo tietty on että ettei kannata mennä semmoiseen paikkaan, mutta jso sinne joutuu niin meillä on varoina mukana neljä noin puolimetristä autonrenkaan alle pantavaa muovilevyn luiskaa. Niissä on reiät, että voi vaikka kaksi sitoa peräkkäin, ja sitten sen levyjonon voi sitoa kiinni johonkin mitä siinä nyt on, puuhun, aitaan, kiveen tms, jottei ne levyt lähde lentoon kun niille ajaa. Ne on tehty tähän tarkoitukseen, mutta emme ole vielä joutuneet niitä testaamaan.
Kerran päästiin tasaisesti peruuttamalla kuivalta savikentältä, mikä meidän siinä ollessamme ja sateen sattuessa yöllä muuttui liejukentäksi, mistä traktori kävi joitakin irti vetämässä.
Hiekasta meidätkin on porukan voimin työnnetty irti, leirintäalueen viralliselta paikalta:)
t.Kaarina
HAAPANEN TIMO
27.09.2010 17:17
Etuvetoinen auto ja paljon rojua takatallissa? Silloin riittää tuo kuvan "ylämäki"
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
27.09.2010 17:27
Eiköhän tuo kiinni jääminen Ducatolla tai muulla etuvetoisella jossa on pitkä perän ylitys ole "arkipäivää" kaikille "varomattomille".
Muutaman kerran apua saaneena sitä oppii varomaan pehmeitä tai liukkaita paikkoja.
Toki rengas valintakin auttaa esimerkiksi Michelin XC renkaiden jälkeen saman firman Agilis renkaat tuntuivat olevan eri planeetalta märällä nurmikolla pidon suhteen.
Itsellä on kuvien mukaiset SnowTraction apuvälineet jotka olen ostanut ennen Netin keksimistä joten en löytänyt niitä netistä.
Nämä ovat pelastaneet meidät monta kertaa.
Ne on helppo myös tehdä itse jos on mahdollisuus muokata lattarautaa.
Isoimman lenkin koko on n. 18 X 15 cm.
Pienimmässä lenkissä, joka tulee ensimmäiseksi pyörän eteen on kynnet etureunassa ylöspäin ja takana sekä parissa muussa alaspäin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
27.09.2010 17:43
Timpalle: ei tarvita edes ylämäkeä kun on liukasta.
Jäimme kiinni aikoinaan Öxselösundin leirintäalueen nurmikolle autolla jossa ei ollut edes takatallia.
Apua saimme parilta suomea sujuvasti puhuvalta mieheltä jotka olivat olleet Ruotsissa kolmekymmentä vuotta.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
27.09.2010 17:44
Jäi pois kuva jossa tuo SnowTraction on nipussa
KOTILAINEN ISMO
27.09.2010 17:47
Itse käytän kumimattoja vetävien pyörien alla, kun parkkeeraan epäilyttävään paikkaan. Tuntuu toimivan kesällä ja talvella.
HÄNNINEN JUKKA
27.09.2010 18:47
Takatallillinen papukaijamerkkejä sille, joka löytää paikan mistä voisi tilata toisetkin rautaiset supertehokkaat SnowTractionit.
Omani ostin joskus 1980 luvulla ja ne ovat ylivertaiset.
LAHTINEN ERKKI
27.09.2010 18:55
"Transitmiehen" yksinkertainen ohje: ei saa "ruopia"
TERVO JARI
27.09.2010 19:41
http://www.tractionaids.com/index.php?cPath=21
Kankea malli
VIRTANEN JUKKA
27.09.2010 19:48
Kiitos neuvoista. Nuo snow-raudat olisivat varmaan parhaat, jos niitä jostain löytyisi. Korostan vielä tuota kiinnijäämistä, että kummassakin tapauksessa kävin ensin kävelemässä nurmella. Nurmi oli hyvässä kunnossa, maa kovaa eikä savea näkynyt yhtään. Koska autossa on Fordin kone, ei sillä juuri pysty "ruopimatta" lähtemään liikkeelle. Esimerkiksi kiiloille ajettaessa pitää kytkintä kovasti rääkätä ja haju on sen mukainen.
KORHONEN ELISA
27.09.2010 21:02
Heehee,vain pari kertaa on "hiukan" vetoapua tarttenu.Harmi kun ei ole tullut (vielä) vinssiä laitettua.Työ kun on välillä sellaista offroadia niin sitä koittaa kaapillakin vähän liian pehmeille paikoille.
Viime kesänä Tsekeissä oli niin kettumaisesti että vieressä oli kovaa ja tuossa kuvan paikassa liejuista savea.
Traktorilla entisessä elämässä ajellessa kova sana oli ns kyntökitkat eli juuri samantapaiset kuin tuossa alempana olevassa viestissä. Semmoiset jos sais.
Matti
KORHONEN ELISA
27.09.2010 21:04
Tästäkin sitä on ajeltu..
RAUTAVUORI JORMA
28.09.2010 04:47
Jukka V.
Katsos täältä Lassi Lehtisen 25.8.2010 klo 20:50:33 lähettämä juttu, olisko sulle apua liikkeellelähtöön? Mulla auttoi selvästi.
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?E26555M=32&x26555=72740448
PELLIKKA ERKKI
28.09.2010 08:56
Mitenkähän onnistuisi etuvetoisella teliautolla, joita messuillakin oli esillä useita. Voi hyvänen aika.
VÄLIAHDE JUSSI
11.10.2010 10:12
Vokeli painui etupyöriltään ja takapyöriltään montuihin,no
eikun, 4potku viiattipelolta keskenkynnön vetämään,eli kun rengaspito on nolla ja vastus suuri niin, vautikin pysähtyi,
kun tuo kärry perässä oikaisi pysätti, se vetoautonkin menon.
Se on tuossa yhessä kuvassa,tuo tela akseleiden välissä hyvän
näköinen, mutta liejussa se ei siinä mitään auta. Muta rengaissa on vielä tieläkin,siitä voi seurata vesiliirto, ajakaa varoen noustessa mutapaikoista kestopäälysteelle.
Valot, pakasneesteet ja renkaat.
AHJOS TIMO
11.10.2010 20:50
Dethleffs on realistinen oheisessa usein käyttämässään mainoskuvassa, jossa nuoripari on ajanut autonsa pellolle ja todennut, että paras lähteä kävelemään.
SIRKIÄ MATTI
14.10.2010 22:28
Kitkamatto voisi auttaa auton liikkeelle saamiseksi. On paljon helpompi käyttää ja vähemmän nurmikkoa tuhoava mitä lumiketjut.
http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/vinssit-i-taljat/kitkamattosarja-henkilo-ja-pakett.html
AHJOS TIMO
15.10.2010 12:28
Ducatoni etupyörä juuttui talvella lumeen, johon tuli vähäinen kuoppa. Minulla oli mukana melkein samanlaiset kitkamatot kuin tuossa Matti Sirkiän lähettämässä kuvassa. Niistä ei ollut apua. Pyörä heitti kitkamaton ylös pyörän ja lokarin väliin. Sama toistui, kun yritin uudelleen sijoittaen kitkamaton hiukan eri tavalla.
Pääsin lopulta kuopasta, kun paikalle tullut vartiointiliikkeen mies työnsi hiukan auton nokasta samalla kun tein kuopassa heijaavaa liikettä.
SILMUNEN HANNU
15.10.2010 12:34
Sen takia niissä ainakin meidän kitkamatoissa on reiät, että ne kiinnitettäisiin narulla johonkin, puuhun aitaan toiseen autoon tms, jotta eivät lentäisi alta pois.
t.Kaarina
AHJOS TIMO
15.10.2010 12:36
Lisäys edelliseen: Ne minun "kitkamatot" ovat jäykempää materiaalia kuin tuossa kuvassa olevat. Nekin taipuvat kyllä pituussuunnassa hiukan, jos taivutetaan, mutta eivät mutkille.
SIRKIÄ MATTI
15.10.2010 17:41
Laittamani linkin oikeassa reunassa on pienempi kuva raskaampien autojen kitkamatosta. Suora linkki.
http://www.vapaa-aika.com/kitkamattosarja-raskaampiin-paket.html
Keltainen kitkamatto toimii ehkä paremmin kesä olosuhteissa nurmikolle kiinni jäädessä.
Lumella kiinni jäädessä lumiketju antaa paremman pidon. Timon kertomassa tapauksessa voi riittää, että avonaiset lumiketjut laittaa vetävien pyörien alle. Varovainen liikkeellelähtö, ettei pyörät pääse sutimaan lähtiessä. Noissa tilanteissa on monesti auttanut jo muutama hiekoitussepelin muru pyörien alla liikkeelle pääsemiseen.
NYBERG JYRKI
15.10.2010 18:18
Useampana talvena on tullut moneenkertaan todettua, että kitkamatot on hyvä apu oikaisukiilojen alla, ei karkaa kiilat jäisellä alustalla, kun laittaa ensin kitkamatot ja sitten kiilat etureunaan.
Tietysti sama pätee peruuttaessa, ensin pyörä pitää matolla ja sitten nouseen kiilalle.
Myös 15-20 senttiset paloletkun pätkät kiilojen alkupäässä estää kiiloja karkaamasta, muttei ikäväkyllä enää estä kiiloja liukumasta, kun auto on jo "nousussa".
Lennu
AHONEN KAI
19.10.2010 01:38
Nuo keltaiset "kitkamatot" auttavat ainoastaan niiden valmistajan rahapulaa, nenään nippaamista tunti tauotta tuollaisten valmistajalle ;)
Ainoat kunnolliset lienevät näiden Saharan suhailijoiden käyttämät toistametriset alumiinihärpäkkeet, mikäli nyt välttämättä pitää itsensä autoineen likoon laittaa.
YLINIEMI SEPPO
19.10.2010 06:52
Totta leluja kitkamatot ovat,ei ole lumiketjun voittanutta!
NYYSSÖNEN KAJ
19.10.2010 08:36
Tässä parempi "kitkamatto" autoi pois Monte Gordon "Saharasta".
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910#5409500762555979138