Syksyllä Itä-Eurooppaan?

BLOMQVIST TAPANI 09.09.2010 10:54

Kiinnostaisi kovasti tutkailla historiatietoja eteläisen Itä-Euroopan maiden keskilämpötiloista syys-, loka- ja marraskuun osalta. Janhosen Matti oli aikaisemmassa keskustelussa pannut hyvän linkin Kroatiasta: "JANHONEN MATTI Tässä linkki josta voit katsoa Kroatian säähistorian helposti sekä ajan että paikan suhteen. (Linkin pituudella työllistyy myös linkin pituudesta huomauttelijat.

http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?WEEK=08&MM=10&YY=2009&WMO=14307&LANG=en&SID=1430727f22efaa8bf97659ec36dbdc6473b0da&ART=MAX&CONT=euro&R=0&NOREGION=1&LEVEL=150®ION=0005&LAND=RH

Vaihtamalla avautuvalla sivulla tarkastelujaksoa ja kaupunkia on varsin helppo luoda kuva alueen säähistorista tietyltä ajalta."

Ongelmana vain, etten osaa vaihtaa kohdemaata tuolla sivulla kadottamatta samalla historiatietojen selailumahdollisuutta.

Osaisikohan Matti tai joku muu auttaa?

Tapsa

JANHONEN MATTI 09.09.2010 12:40

En ehkä nyt ymmärrä ongelmaasi tai sitten olen opetellut käyttämään suvustoa alun alkaen toisin. Ensinnäkin kaikkien maiden kaikilta sääasemilta ei tallennettu historiatietoja. Mikä ei ole tarpeekaan koske eihän jonkin alueen sää ole mikään POI-piste. Varmimmin säätiedot (käytännössä aina) on tallennttu niiltä paikkakunnilta joiden lähellä lentokenttä tai satama.

Itse toimin siten, että olen tallentanut sääsivun linkin suosikkeihin, joista avaan tarvittaessa maa/aluekohtaisia linkkejä Kutakin kohdemaata koskevat linkit olen tallentanut maittain, jonka alle tallennan ko. maata koskevat linkin - myös säälinkit. Jos on tarvetta tehdä vaikkapa vertailu siitä millainen sää on ollut 5.9.-31.11.2009 välisenä aikana Espanjan Alicantessa, Malagassa tai Portugalin Farossa niin avaan vain ao. maiden linkkilistasta nämä säälinkit ja se on siinä. Tarkastelujakson esim. (8 veek), ajan (october) ja vuoden (2009) määrittelyn muutos kun aiheuttaa vain max kolme etusormen napsautusta.

Linkkejähän maailmaan mahtuu. Uusi linkki asettuu aina listassa alimmaiseksi jolloin vanha ko. kohdetta koskeva linkki on helppo poistaa.

BLOMQVIST TAPANI 09.09.2010 19:20

Harjoitus tekee mestarin. Eli näppihäiriö minun puoleltani, kiitos vaan Matti mainiosta työkalusta. Kyllähän ne eri maiden eri kaupunkien säähistoriatiedot sieltä löytyvät, kun vaan oppii näppäilemään... Menneiden vuosien säähän ei tietty ole tae tämän tai tulevien vuosien säästä mutta antanee kuitenkin osviittaa.

Tapsa

BLOMQVIST TAPANI 09.09.2010 19:31

Uusi murhe tuon reissun suunnittelussa tuntuu olevan navigaattorin kartat. Olisi tarkoitus suunnistaa Via Balticaa ja edelleen Puolan läpi aina Kroatiaan, Montenegroon, Albaniaan ja ehkä Kreikkaan asti.

Minulla on vetoautossa tehtaalla asennettu navi (Travel Pilot DX) ja tuntuu ettei siihen löydä ko. maita sisältäviä navilevyjä.

Kysyisinkin, jotta minkä vempaimen avulla olette noilla seuduin "harhailleet", eli voisin hankkia lisänavin, jos löytäisin sellaisen, johon ao. maat voisi ladata.

Kysyisin vielä tietäviltä, että onka noissa eteläisen Itä-Euroopan maissa kämppäreillä joku toimiva alennussysteemi esim. ACSIn malliin?

Kiitti etukäteen! Tapsa

SILMUNEN HANNU 09.09.2010 19:44

Me ollaan noissa maissa, ja osin tuota reittiä, Albania pohjoisesta etelään, ja Kreikan kautta Istanbuliin, takaisin Serbian kautta, kuljettu ihan pelkkien paperikarttojen kanssa, ja hyvin selvitty.

Eli ei kahta päätä kummempia vempaimia:)

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 09.09.2010 20:03

Aika hyvin ne maat naveissa jo on. No, Albania... Navteq on yksi suuri kartantekijä, esim. Garmin käyttää sitä. Zoomale ja katsele tuosta: http://www.navteq.com/ Kaikissa Garmineissa on nuo Europan puoleiset mitkä linkistäkin löytyvät. @timppa

JANHONEN MATTI 09.09.2010 20:33

Tässä malliksi yksi vaihtoehto jolla tuon suunnittelemasi reitin ajelet suhtkoht ongelmitta. Siinä on täysi karttapeitto (katutasolle saakka) Bosnia-Herzegovinaa, Montenegroa, ja Albaniaa lukuunottamatta, joista on vain päätiet.

http://www.garmin.fi/product_info.php?cPath=40&products_id=970

HAAPANEN TIMO 10.09.2010 15:23

Katsokaa kuinka hyvin on nykyään Navteqilla Bulgarian Sofian yksisuuntaiset kadut tiedossa. Löytyy kaikista naveista jotka ko. karttaa käyttävät.

Kaarinakin kannattaisi joskus ottaa navi koekäyttöön, silloin olisi vankempi pohja selittää paperikartan kätevyyttä. Minä olen käyttänyt molempia niin ei tarvitse mutuna keskustella. @timppa

IPATTI VEIKKO 11.09.2010 06:50

Kyllä löytyy aikomaltasi reitiltä niitä ale ACSi ja CHECK paikkojakin riittävästi jopa Kroatiassakin niitä satakunta. Koko matkan Puolasta alaspäin niitä. Listaa on sivulla www.koti.mbnet.fi/pes1tol ja maittain.

SILMUNEN HANNU 11.09.2010 13:31

Miten se Timo voi häiritä sinua noin paljon, jos kerron, että me kuljettiin tuo reitti paperikartoila, ja selvittiin ihan hyvin!?:) Miksi minun pitäisi käyttää konenavia, ennen kuin voin sanoa, että me ollaan selvitty paperikartoilla mainiosti!!!??

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 11.09.2010 13:52

Vielä semmoinen ajatus, että eihän sen pitäisi olla keltään muulta pois, jos Silmuset ei käytä navia vaan paperikarttoja. Enkä koskaan ole kellekään sanonut, että älä käytä konenavia. Olen vain halunnut kertoa, että ihan oikeasti edelleen kartoillakin pärjää ihan samalla lailla kuin ennenkin. "UUsille" karavaanareille tahtoo näitä keskusteluja lukiessa tulla helposti sellainen harha, että tänä päivänä ei maailmalla enää voi liikkua ilman konenavia.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 11.09.2010 14:36

Tuli vain noista Sofian yksisuuntaisista mieleeni tuo kokeiluehdotus. Navit tietävät ne ja osaavat jo ennenkuin liikennemerkki näkyy ohjata oikealle kadulle. Olisi hieno kokemus, sitä vain. @timppa

SILMUNEN HANNU 11.09.2010 14:47

Miksi joidenkin on niin vaikea uskoa, etteivät kaikki kaipaa sellaista loppuun asti varmennettua matkailua,missä kone kertoo kaiken, vaan haluavat ihan itse etsiä ja löytää, kokea onnistumisen riemun siitä, että hei näin tänne päästiin, me tehtiin se!

t.Kaarina

BLOMQVIST TAPANI 11.09.2010 18:29

Timpalle ja Kaarinalle sanoisin, että kukin staaplaa tyylillään ja turha lienee omaa tyyliään toiselle tyrkyttää. Minun molemmat vanhempani olivat ikänsä maanmittaushallituksen leivissä, joten voitte uskoa kartanlukutaitoakin riittävän.

Toisaalta mies ei olisi mies(pikkupoika), jos ei nää uudet tekniset "kujeet" kiinnostaisi.

Miten muuten kaasun kanssa tuolla osassa Eurooppaa- pärjääkö suomalaisilla pulloilla (vaihto/täyttö)?

Tapsa

SILMUNEN HANNU 12.09.2010 02:31

Aivan, Tapani, kukin taaplaa tyylillään! Se tosin on tällä saitilla sallittu ainoastaan silloin, jos vannoo konenavin nimiin. Muille tyrkytetään kilpaa suut silmät täyteen sitä ainoaa mahdollisuutta matkailla=navigaattoria.

t.Kaarina

ps. Ei pärjää. Tarvitset joko adapterisarjan minkä avulla pystyt sitä täyttämään tai Belgiasta tilattavan kalliin täytettävän pullon, johon et saa Suomesta kaasua lainkaan, siis totaalisesti mistään. Tai sitten ostat siitä maasta, missä olet hiukan pitempään, sikäläisen pullon, ja vaihdat tai täytät sitä, ja myyt lähtiessäsi maasta sen pois. Kaasun saanti matkailukulkuneuvoihin Euroopassa on varsinaista salatiedettä.

JANHONEN MATTI 12.09.2010 11:50

Kaasun riittävyyshän riippuu tietenkin sen käytöstä. Kahdella 11 kg pullolla tekee helposti n. 6 viikon reissun mainitsemissasi maissa syyskaudella jollon lämmitystä ei juurikaan tarvita. (Yölämpötilat min +10C) Arvioni kaasun kulutuksesta perustuu käyttöön jossa jääkaappi on kaasulla ajon aikaan, yövytään leirialueilla jolloin jääkaappi on sähkössä, 1-2 ruoanlaitoa/vrk, grillausta silloin tällöin ja satunnaista aamulämmitystä n 1/2 tunnin ajan. Kaksi 11 kg pulloahan vastaa lähes 300 kWh sähköä. Jääkaapin kaasunkulutus on n. 250 g/vrk.

Suunnitelemasi reitin varrrelta saa kaasua suomalaiseen pulloon Kroatin suurimmilta camping-alueilta, joilla on omat kaasusasemat. Kaasun hinta n. 11-12 e/11 kg.

Jos Kreikaan saakka menet niin suosittelen, että palaat sieltä laivalla camping on board-paikalla suoraan Venetsiaan. Hinta on sama nousitpa laivaan Patraksesta, Igoumenitsista tai Gorfulta. Lisätietoja saat alla olevilta nettisivuilta. http://www.greekferries.gr/index.html Klikkaa avautuvilta sivuilta Kreikan karttaa ja sen jälkeen avautuvan sivun vasemmassa laidassa otsikkoa Camping On Board

JANHONEN MATTI 12.09.2010 11:53

Annoin väärän tiedon. Linkki Camping On Board tietoihin onkin avaussivun vasemmassa laidassa.

SILMUNEN HANNU 12.09.2010 12:49

Aaa, juu, en minä vastannutkaan siihen, miten pitkään yhdellä pullolla pärjää, vaan siihen, pärjääkö niillä suomi-pulloilla, jos kaasua pitää saaa lisää. Luulin sitä kysyttävän.

Meillä jouluna keski-ja eteläeurooppaan tehdyillä 3 viikon reissuilla taasen on kulunut hyvin monta pulloa kaasua, kun lämittää on tarvinnut lähes koko ajan, illat ovat kuudesta alkaen pimeitä, joten valoja poltellaan monta tuntia joka päivä, suihku- ja tiskivesi lämpiää kaasulla, ja titenkin jääkaappi ja ruoanlaitto siihen päälle. Eli näillä reissuilla ei olla leirintäalueilla montaakaan yötä oltu vaan etupäässä matkaparkeissa.

Jos aikaa ja kiinnostusta on, tulisin itse Kreikasta pois Bulgarin, Serbian jne kautta pois, jos rannikkoa olen sinne ajellut, mutta nämä makukysymyksiä, niin kuin melkein kaikki muutkin:)

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 12.09.2010 16:24

Mun kaasusysteemini on tankattava pullo, aina vain yksi pullo mukana. Täyttö huoltoasemilta tai kaasuasemilta. Lähimmät tankkauspaikat Tallinnassa ja Tukholmassa. Kaasu on edullista 45-70 snt/litra, toisin sanoen pullollinen 22 litraa 10-15 euroa.

Tankattavan pulloon voi täyttää vajaanakin, eli silloin kun sattuu asema kohdalle. Mun pulloni on parhaillaan täytenä autotallissa viime reissun kotimatkalla Tallinnassa täytettynä. Erittäin kätevä systeemi. http://picasaweb.google.fi/timppahaapanen/TankattavaKaasupullo#

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 12.09.2010 17:53

"Hyväksytyn" täytettävän kaasupullon saat romppeineen 290 eurolla+ toimituskulut. Tämä oli viikko sitten Düsseldorfissa messutarjous.

Wynen-gas, kuukkelista löytyy. Muista että täytettävän kaasupullon on oltava (jokaisessa maassa toimivien kaasufirmojen "määräysten" mukaisesti) kiinteästi asennettuna kaasupullokoteloon. Pullo on ruuvattava kaapin seinään. Jos et tee "määräysten" mukaan, niin saat ehkä nuhteet, mutta et sanktioita, et sakkoja. Jos olet vain 99 prosenttisesti kaikenmaailman määräyksien orja, niin hanki adapterisetti, jolla täytät suomalaisen pullosi lähes missä vain euroopassa. Kovin moni on ilahtunut adapterisetistä, sillä kaasufirmojen ideahan on myydä karavaanareille joka maassa oma eri pullo, mikä taas aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Joku muu ehkä voi kertoa mistä niitä adapterisettejä saa ...

HAAPANEN TIMO 12.09.2010 19:13

Hyväksytty pullo mulla on, leimat ja hyväksymispaperit tulivat mukana. Wynenkin myy samaa pulloa: http://tinyurl.com/2wvyxxc Jossain pitää olla pullo kiinnitettynä ja jossain pitää nostaa ulos. Esim. Ranskassa on pullojen täyttö ankarasti kiellettyä, mutta kun tankattava pullo on kiinnitetty se onkin tankki, ja sen saa täyttää. Kuluneena kesänä tankkasin Trierissä kaasuasemalla -kuva tuolla Picasassa- silloin pullo piti nostaa ulos.

Van Meenen myy 219 eurolla punaista pulloa, parikymppiä tulee rahdista päälle: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html Jos pullon käyttöiäksi ajattelee kymmentä vuotta, ja sitä vuosittain käyttää, on pullo ilmainen edullisemman kaasun ansiosta. @timppa

BLOMQVIST TAPANI 12.09.2010 21:35

Minulla on ollut se käsitys, että ne adapterisarjat ovat sitä varten, jotta saat esim. norjalaisen pullon kiinni omaan paineentasausventtiiliisi?! Voiko näitä standardipulloja tosiaan täytättää maailmalla jonkun oman adapterin avulla? Ja seuraava kysymys sitten sen täyttöpaikan löytäminen - tuskin perushuoltiksella onnistuu.

Olen toki itsekin täytättänyt omat pulloni Portugalissa mutta ei siihen mitään omia adaptereita tarvinnut. Ja nämä tällaiset Portugalin kaltaiset täyttöpisteet lienevät jo katoava ilmiö?

Nuo "autokaasupullot" ovat tietty oma lukunsa; varsin käteviä ilmeisesti. Kiitän samalla kaikkia keskusteluun osallistuneita tähänastisista vinkeistä!

HÄNNINEN JUKKA 12.09.2010 21:45

Kiitos vaan Timo tuoreista tiedoista. Saksan kaasufirmojen ohjeiden , siis määräysten, mukaisesti pulloa ei missään tapauksessa saa nostaa ulos kotelosta täyttöön. Trier on Saksassa.

Tunnen sekä isä Wynenin, poika Wynenin, että Firma Wynenin vuosien takaa. Viikko sitten Wynen Jr. taivasteli sitä, ettei alumiinipulloja ylitäytönestomekanismilla ja kiinteästi autoon asennettuna enää saa täyttää. Ei missään paitsi kaasufirmassa ja sielläkin vaihtamalla tyhjä täyteen.

Taivastelua voisi jatkaa loputtomiin.

Eikös Wynen Sr. ja Jr. liene oikeassa, kun vertaavat tätä kaasupullontäyttöasiaa eu-direktiiviin, joka määritteli kurkun (sen suht pitkän, vihreän ja syötävän) käyryyden rajat.

Ja:

auton nopeus on sovitettava niin, että pimeällä lyhytvalojen näyttämällä matkalla auto on voitava pysäyttää. Autoa kuljettavan henkilön on kyettävä kaikissa tilanteissa sovittamaan ajonopeus niin, ettei mitään vaaraa tule aiheutetuksi.

Niin kertakaikkisen älytöntä koko homma.

Hölmölän väki haki ikkunattomaan aittaansa pussissa valoa ulkoa.

Tehkää hyvät ihmiset niinkuin saksalaiset, ranskalaiset, hollantilaiset, englantilaiset ja jopa ruotsalaiset. Ostakaa se kaasuadapterisetti ebay:n kautta. Siellä sen myynti on sallittua, ja ketään ei kiinnosta muu kuin se, että tyhjään kaasupulloon saa helposti kaasua lähes mistä tahansa LPG - GPL automaatista, joka Visan hyväksyttyään ei mitään kysele.

Täten kiellän ankarasti kaikenmaailman olemattomiin sääntöihin ja määräyksiin vetoamisen kaasupullontäytöasioissa. Täten myös ankarasti määrään järjenkäytön sallituksi tässä assiessa.

HÄNNINEN JUKKA 12.09.2010 22:05

Tapani, sovitinsarja Euro-Set on myös adapterisetti, mutta niiden adaptereiden tarkoitus on vain sovittaa erimaalaisten pullojen kierteet sopiviksi meidän letkunpäähän. Siis joka maassa oma pullo ja siihen sovitin meidän liittimeen. Täyttöadapterisetti käsittää LPG-GPL ( autokaasua = propaania/butaania , samaa kuin meidän kaasupulloissa) täyttöpistooleihin ja meidän suomalaiseen pulloon sopivat kombinaatiot. Täyttöpistooli on kuin bensantäyttökahvakin. Nestekaasun (EI MAAKAASUN) täyttöpistooleita on euroopassa kolmea tyyppiä. Adapterisetti sopii kaikkiin kolmeen täyttöpistooliin ja 22mm vasenkierteiseen suomalaiseen, saksalaiseen tai ranskalaiseen jne pulloon. Selvisikö edes sinnepäin ?

BLOMQVIST TAPANI 12.09.2010 23:43

Selailin vanhoja viestiketjuja ja ymmärsin sinun kauttasi onnistuvan tällaisen täyttösetin hankkimisen?? Eli olisin kiinnostunut.

Tapsa

HÄNNINEN JUKKA 13.09.2010 13:24

Soitahan numeroon 0400617919, niin vastaan.

HÄNNINEN JUKKA 13.09.2010 18:50

Ja saat sen adapterisetin.

HAAPANEN TIMO 13.09.2010 19:06

Mietihän Tapani miksi itsetankkaukssen soveltuvat pullot ovat noin monimutkaisia? (kuva) Miksi niitä ylipäänsä edes tehdään? Eikö vain täyteltäisi tavallisia pulloja huoltsikalla?. @timppa

HÄNNINEN JUKKA 13.09.2010 21:54

Hyvä Timo, taas kerran osoitit kuinka järjenkäyttö voidaan ohittaa.

Ja itse syyllistyit "törkeää vakavampaan vaaran aiheuttamiseen" kun Trierissä sallit pullosi tankkuun määräystenvastaisesti.

Käärmeenkin kielessä on kaksi haaraa, Timo. Voisitko yst selittää ensin oman sääntöjäkunnioittamattoman menettelysi Trierissä ja sitten selvittää meille kaikille mikä sääntö ja määräys on oikein, mikä väärin.

Ja eritellä vielä mikä mielestäsi olisi ihannetilanne.

HÄNNINEN JUKKA 14.09.2010 13:40

Tapanille lähtee adapterisetti. Fiksulle miehelle.

BLOMQVIST TAPANI 15.09.2010 22:45

Tuntuu tämä "oma" palsta olevan paitsi erinomainen info-lähde matkaa suunnitellessa, myös varsinainen matkailijan löytöaitta! Eli kiittelen tässä Salon Anttia Kämppärishekeistä, Pulkkisen Lauria ACSIn 2010 kirjasta. Ja olen ilmeisesti vielä saamassa hätävaraksi kaasuntäyttösetin Hännisen Jukalta!

Häkävaroittimet sun muut hälyttimet ja kassakaapit vaunuun nyt asennettu - Itä-Euroopan navi vielä hakusessa (liian paljon hyviä vaihtoehtoja). Ja mikä tärkeintä, asentaja ilmoitti tänään vaunun sähköjenkin taas pelaavan kesäisen salamaniskun jäljiltä.

Elikkä kohta saa hätistellä muksuja takapenkille ja startata taas uudelle "elämysmatkalle"!

Tapsa

SIREENI LEO 16.09.2010 12:52

Budapestiin asti on ehditty, eikä yhdelläkään kämppärille ole kelvannut kortti. Ainoastaan käteinen raha on käynyt. Kannattaa muistaa lähtiessä. Muuten on rauhallista, eikä suomea juuri muut puhu kuin navi.

BLOMQVIST TAPANI 16.09.2010 16:55

Kiitos varoituksesta. Miten alennuskortit (ACSI) tai shekit (Camping Chegue)? Tapsa

SIREENI LEO 16.09.2010 19:25

ASCI toimii kun antaa kortin vastaanottoon. CH luultavasti aina kyseisissä paikoissa, eka tulee vasta sunnuntaina. Mutta jossakin lisäävät siihen päälle veron. Ajettu on niin pieniä teitä, että Garminin täti ( 2011.1 päivitys) oli joutua henkiseen huoltoon. AutoRoute on tuntenut kyllä kaikki käydyt paikat.

BLOMQVIST TAPANI 21.09.2010 22:22

Lupailit sen kaasuntäyttöadapterisarjan myymistä... Olen lähettänyt pari tekstiviestiä, joissa sähköpostini: estfin@online.ee

Eli maksaisin etukäteen ja laittaisit sen jälkeen postiin. Vai onko sinulla toimitusvaikeuksia?

Olemme lähdössä lokakuun alussa, joten vielä ehtii!

Tapsa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.