Ranskan tiemaksut 2010

JANHONEN MATTI 01.08.2010 10:13

Ranskan tiemaksut on taas ajankohtainen asia niille, jotka suunnittelee matkaa Ranskaan, Espanjaan tai Portugaliin.

Alla linkki josta voitte tutkiskella Ranskan tiemaksuja. Maksutaulukko aukeaa kohdasta Tarifs 2010. Autonne tai auto-vaunuyhdistelmän maksuluokan ja sen määräytymisperusteet löydätte kohdasta vehicle lassification. Havainnollisimmin maksuluokkien määräytyminen näkyy sivujen ranskankielisessä versiossa, jossa määäräytymisperusteet on esitetty mittapiirrosten kanssa. Määräytymisperusteitahan ovat auton korkeus, massa ja akselien lukumäärä.

http://www.autoroutes.fr/

Ranskan läpi voi toki ajaa käyttämättä maksullisia teitä, mutta se sitten eri asia kuinka paljon niitä kannattaa kiertää. Tiemaksutaulukoon sisältyy hyvä maksullisten teiden kartta pdf-muodossa josta näkyy tiemaksut tieosuuksittain I-luokan mukaan laskettuna. Valtaosa matkailuautoista sopii II-luokaan. (Korkeus 2-3 m välillä, massa <3,5 tonnia ja kaksi akselia) Maksutaulukot ja maksujen määräytymisperusteet on niin selkestä laadittu, että ne avautuu lukijalle vaikkei ranskaa osaisikaan. Sivujen kielen voi vaihtaa myös englanniksi. Sivuilta löytyy myös muuta tietoa Ranskan liikenteestä.

Merkatkaa suosikiksi ja käyttäkää hyväksi.

NYYSSÖNEN KAJ 01.08.2010 11:41

Kiitos Matti merkattu on ja pdf tiekartta hintoineen kopioitu omalle kovalevulle.

Mielenkiintoista tuo autoluokitus Ranskassa:

alle 3m korkeat KATEGORIA 2, tähän mahtuu niin yksiakseliset asuntovaunut kuin useimmat 2-akseliset matkailuautot. 2-akselinen vaunuyhdistelmä kuuluu myös tähän luokkaan jos korkeus ei ylitä 3m.

yli 3m korkea tai yli 3,5 tonnia KATEGORIA 3, 50% kalliimpi kuin kategoria 2: Kaikki yli 3m korkeat kaksi akseliset ajoneuvot.

yli 3m korkea ja useampi kuin kaksi akselinen KATEGORIA 4, 100+% kalliimpi kuin kategoria 2 Tähän kuuluu painosta riippumatta kaikki ajoneuvot joilla on vähintään 3-akselia ja joltain osalta yli 3m korkea.

Erittäin valaisevaa infoa! PS! Googlekääntäjä käänsi tämän autoluokituksenkin automaattisesti suomenkielelle.

Viime Portugalin matkalla ajomme aika paljon maksuteitä ja välillä oli niin että maksuttoman tien kautta polttoainelisälasku oli tiemaksun suuruinen. Tätä en tosin en selvittänyt kuin yhden pätkän osalta Reims - Metz.

JANHONEN MATTI 01.08.2010 13:18

Se on tuo Ranskan ilmatila kallista kun ajoneuvon korkeus on merkittävä tekijä tiemaksua määrättäessä. Mitähän tekemistä ajoneuvon korkeudella on tien rakentamisesta ja ylläpidosta johtuvien kulujen kanssa joita tiemaksulla ymmärtääkseni korvataan.

Kun tuon www-osoitteen kirjoittaa Googlekääntäjään, niin se kääntä lähes kaikki osoitteen alla olevat sivut (ei suurimpia) suomen kielelle.

MÄKELÄ EERO 01.08.2010 14:28

Anteeksi Nyyssönen ja ilman mitään riidanhaastamista: Millainen on tuo 2-akselinen vaunuyhdistelmä. Rekkapuolella kun puhutaan vaikkapa 7-akselisesta yhdistelmästä tarkoittaa se sitä, että yleensä silloin on veturissa 3 akselia ja kärryssä 4 akselia. Eli käsittääkseni täällä caravaanipuolella tarvitaan vaunuyhdistelmässä vähintään 3 akselia. Se veturi kun tuskin voi olla 1-akselinen

NYYSSÖNEN KAJ 01.08.2010 15:19

"Millainen on tuo 2-akselinen vaunuyhdistelmä." oikaisin vähän liikaa tuota lausetta, Ranskalaiset tarkoittaa sillä on enempi kuin 1-akseli vaunussa, mutta tuosta Ranskalaistekstistä voisi kuitenkin tulkita että on se sama montako akselia on jos yhistelmä on alle 3m korkea.

HAAPANEN TIMO 01.08.2010 16:45

Puolan maksullisilla teillä katsotaan matkailuauton takapyörien lukumäärä, on sama ovatko pyörät rinnakkain tai peräkkäin. Maksu on noin 2,2 kertainen jos pyöriä on enemmän kuin kaksi. @timppa

SILMUNEN HANNU 01.08.2010 16:55

Miten en tuota Ranskan korkeusmaksua ole ennen huomannutkaan, onkohan se uusi säännös, älytön jokatapauksessa!? Serbiassa olemme tuon korkeuspolitiikan uhriksi kyllä joutuneet, 3,1m autollamme eli siellä maksoimme kuorma-autojen taksan mukaan,,,eikä ollut vähän se...

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 01.08.2010 17:21

Timo monet tietulliasemat ovat miehittämättömiä eikä siellä ole ketään katsomassa (oma kokemus Ranska ja Espanja) joten mittaavat akselien määrän asvaltissa olevalla painesensorilla (Espanja ja Ranska) sekä korkeuden Ranska.

MUTTA MAURI 02.08.2010 10:38

Ajettiin toukokuussa Ranskassa noin 2000 km ja tultiin siihen tulokseen että N-teitä pitkin pääsee todella hyvin kulkemaan ne ovat maksuttomia ja osittain kaksikaistaisia.

PURSIHEIMO TOPI 03.08.2010 00:39

Opit varmaan rakastamaan liikenneympyröitä. Kyllä mekin noita N-teitä mielellään ajamme. Ovat kuitenkin nykyisin D-teitä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.