Norjalaiset tiellä

KUNNAS TAPANI 08.07.2010 22:21

Tulipa käydyksi Norjassa, pikku pätkä tosin mutta kuitenkin. Kilpisjärveltä Tromssaan ja takaisin, ilman vaunua. Monesti mollataan suomalaisia autoilijoita, mutta kyllä norjalaiset on - ainakin tämän otoksen perusteella - paljon pahempia. Ajetaan ylinopeutta, ei ymmärretä mitään turvavälistä, eikä osata vilkuttaa käännyttäessä... eikä varsinkaan kiertoliittymissä. Ja erityisesti kaksikaistaisissa kiertoliittymissä (kukahan idiootti nekin on keksinyt) kukaan ei vilkuta, paitsi joku liittymään tullessaan saattaa vilkuttaa vasemmalle. Kyllä on mukava palata kotimaahan.

JORVA OLLI 08.07.2010 22:25

Tapsa, lukiessani kertomustasi norjalaisista liikenteessä en voinut malttaa mieltäni, kertomus on kuin tarina suomalaisesta liikenteestä. Ei eroa!

Ystäwällisesti Winemaker

ARO PERTTI 09.07.2010 09:07

Ei siis mitään uutta Taivaakannen alla !!

KUNNAS TAPANI 09.07.2010 09:38

Niin, nuo ilmiöt toki on tuttuja suomalaisestakin tieliikenteestä, mutta kyllä Suomessa ainakin kiertoliittymissä jo osataan vilkuttaa. Voihan se olla, että Norjan liikennesäännöt eivät sitä edes edellytä, mene ja tiedä.

HUOVINEN SIRPA 09.07.2010 17:47

Sen olen huomannut, että ainakin Pohjois-Norjassa paikalliset ajelevat reilua ylinopeutta ja muutenkin miten sattuu. Ai niin, sitten muistan havainneeni saman ilmiön kotosuomessakin,aivan yhtä päätöntä se on täälläkin, ajotapa. Esko

LAUKKANEN MAURI 09.07.2010 19:24

Olenkohan tulossa vanhaksi,kun minusta tuntuu tuo liikenne sujuvan melkein 99% tyytyväisyyyten tienoilla,mitä tulee minun suhtautumiseen näihin kanssa autoilijoihin. Olin viikon Norjassa ja ei siellä mitään erikoista minusta ollut liikenteen suhteen. Mutta jos nuo kanssakulkijat ymärtävät HYMERIN arvon ja kunnioittavat sitä!!!!.

PÖNTINEN PEKKA 09.07.2010 20:37

Vuosien varrella on tullut Norjassa pistäydyttyä joitkin kertoja. Viimeksi kesäkuussa tänä vuonna. Norjalaiset ajavat varmaan aivan niinkuin mekin kotimaisemissamme. He ovat tottuneet kapeisiin ja mutkaisiin teihin ja ohittavat siellä, missä tietävät riittävän suoran aukeavan. Mehän olemme lomalla ja ainakin minulla on aikaa vetää hetkeksi levikkeelle, jos takana alkaa kertyä jonoa esim. rekkoja tai busseja. Kiertoliittymäkäyttäytyminen on sellainen aihe, etten puutu. Maassa maan tavalla. Ei se vilkku täällä Suomessakaan tunnu kaikilla toimivan.

VALTONEN MARTTI 09.07.2010 23:28

Kohtuullisen paljon Pohjois-Norjan teitä ajelleena minulle on jäänyt eniten mieleen kuorma-autot,menevät vaikka ali jos eivät yli pääse,ja paikassa missä tahansa.

JANHONEN MATTI 10.07.2010 00:02

Itsekin siellä Hammerfestin suunnalla viime viikolla sompailin. Tottahan ne norjalaiset ajelee siellä omilla nurkillaan ja tuntee ne tiet, kun niitä on siellä niin kovin vähän. Ja onhan siellä/kin edelleen päällä sellainen näyttämisen meininki, jossa turistille yritetään näyttää miten mennään eikä meinata.

VALTONEN MARTTI 10.07.2010 00:39

Tärkeintä niillä tunturiteillä on kuitenkin antaa ajatusten askarrella siellä minne silmä ei vielä näe,niin paljon on mäennyppylää ja jyrkkää mutkaa. Tieltä ulos on lyhyt matka ja alas usein hyvin pitkä.Että silleen.

HUOVINEN SIRPA 10.07.2010 21:52

summarum, maassa maan tavalla, jo vain hyvä tulloo. Esko

ARO PERTTI 11.07.2010 08:54

Jos kaikki olisivat yhtä taitavia, lainkuuliaisia ja toisia huomioivia ,kuin Suomalaiset karavaanarit niin kyllä kelpaisi harrastaa leirintä-matkailua !

LATVALA MARKO 11.07.2010 10:28

Tähän keskusteluun oli ihan pakko ottaa vähän kantaa. Nimittäin minun mielestä Norjan liikenteen ainoa ongelma on turistit ! Olen jokusen kerran käynyt Norjassa rekalla viimeisen reilun kuuden vuoden aikana, eli yhteensä noin 300 reissua ja ympäri vuoden, eli myös liukkailla keleillä. Ja mieluumin ajan sinne talvella huonossa ja liukkaassa kelissä kun heinä-elokuussa pahimpaan turistiaikaan. Liukkauden kanssa nimittäin tiedän ,miten toimia, laittaa vaikka ketjut päälle. Mutta turisti on siellä täysin arvoitus. Aika usein turisti huomaa mukavan parkkipaikan vasemmalla puolen tietä, Nopea jarrutus ilman vilkkua tai pysähtyy keskelle tietä kuvaamaan vaikka poroja. Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka paljon. Toinen ongelma on kohtaamistilanteet kapealla tiellä. On nimittäin aika kumma juttu, että kaksi rekkaa mahtuu aika mukavasti kohtaamaan, mutta mutta rekka ja caravaanari ei sitten millään meinaa sopia kohtaamaan. Ja rekat kuitenkin 2.6 m leveitä. Kolmas ongelma on matalat ja kapeat tunnelit. Minun rekka 4.1 m korkea ja kun sillä ajaa 4-4.2 m korkeaan tunneliin ,niin siellä on ajettava aika keskellä tietä, muuten ottaa kulma kiinni tunnelin kattoon. Tämän asian kyllä Norjalaiset tietävät ja osaavat ajaa sen mukaisesti eli ihan tunnelin oikeaan laitaan ja tarvittaessa jopa pysähtyä, että mahdutaan kohtaamaan. Tässäkin asiassa olisi turistilla paljon opittavaa. Tässä vain muutama ongelma, lisää olisi kerrottava vaikka kuinka paljon. No onneksi nämä ongelmat poistuu taas elokuun jälkeen ja liikenne palautuu normaaliksi norjassakin, eli sujuu mallikkaasti ilman suurempia ongelmia. Ja lopuksi vielä lohdutuksen sana kaikille arvon suomalaisille karavaanareille. Nimittäin nämä jutut koskevat kaikkia muunkin maalaisia turisteja, ei vain suomalaisia ja loppujen lopuksi suomalaisia on tuolla pohjoisessa aika vähän. Mukavaa kesän jatkoa kaikille !

VALTONEN MARTTI 11.07.2010 18:34

Siinä tuli yksi näkökulma lisää.Turistien osalta en ole kyllä samaa mieltä mutta hyvä saada rekka-ammattilaisen ongelmista tietää,jos paremmin osataan sitten heitäkin huomioida.Itse olen aina pitänyt kunnia-asianani huolehtia ettei ainakaan takanani rekan tarvitse turhaan körötellä,mistä on tullut ylenmäärin 24 volttisia kiitoksia.

ANTTILA MARKKU 13.07.2010 10:34

Kyllä täytyy myöntää ettei varmasti monellekkaan tule pieneen mieleenkään miksi se rekka ajoi keskellä tietä siellä tunnelissa.Ja monta muuta juttua joka ei vaikeuta karavaanarin menoa mutta muille on hyvinkin menoa hidastavaa.

LAUKKANEN MAURI 13.07.2010 18:16

Pakko ottaa kantaa näin vakavaan asiaan;Kolmas ongelma on matalat ja kapeat tunnelit. Minun rekka 4.1 m korkea ja kun sillä ajaa 4-4.2 m korkeaan tunneliin ,niin siellä on ajettava aika keskellä tietä, muuten ottaa kulma kiinni tunnelin kattoon. Niin kaikki on suhteelista;MITÄ ON AIKA KESKELLÄ TIETÄ?,minun ymärtääkseni jos se rekka on liin leveä ja täytyy ajaa keskellä tietä se on vakava liikenne rikkomus. Yritin hakea tietoa ko.asiasta Norjalaisten nettisivuilta,mutta ei siellä mitään asiaan viitaava löytynyt,kuten ei myöskään Suomen autoliiton sivuilta. Mutta jos minä ajan humalassa keskellätietä,pimeässä tunelissa toisen nokkaan ja jään henkiin,kuinka käy rekkakuskin ,selvin päin.

LAUKKANEN MAURI 13.07.2010 18:19

Niin kysymys on tuomiosta;minä lähden lusimaan,mutta entäs se rekkamies/nainen?.

HYTÖNEN REIJO 13.07.2010 19:42

Minulle on jäänyt mieleen jostain(ehkä autokoulusta tai kursseilta) laukeava lauseke:Jos ajoneuvo ei kokonsa puolesta pysty noudattamaan kääntymis säännöksiä on se velvollinen väistämään muita,tai jotenkin noin.Tämä ehken koskee muutakin liikehtimistä.

LAUKKANEN MAURI 13.07.2010 20:23

Oisko tuossa ajettu keskellä tietä!http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Viisi+kuoli+autojen+t%C3%B6rm%C3%A4tty%C3%A4+tunnelissa+Norjassa/1135247275166

VALTONEN MARTTI 13.07.2010 22:14

Kohtalon ivaa kuolla tulipaloon meren alla! Oisko syynä kova vauhti,tie kun on sitä kapeampi mitä isompi vauhti;kumma fysikaalinen ilmiö.em.tapauksessa kapea putki.Esimerkki norjalaisten nuorten mentaliteetista liikenteessä muutaman vuoden takaa:Lakselvin pohjoispuoleella levähdyspaikalta lähtee nuorten auto,ajaa suoraan Lakselvin suunnasta tulevan auton eteen,joka tulee vauhdilla päälle.Toinen auto vaurioituu ajokelvottomaksi henkilövahinkoja ei ihme kyllä tullut.No ajokelvottomasta siirretään kaljakori toiseen autoon ja molemmat porukat sovussa jatkavat sillä pohjoista kohti.Kaikki tapahtui n.10-15 metrin päässä vaunustamme joten hetken oli melkoinen säikähdys.Että silleen.

LALLO ARJA 13.07.2010 22:37

jaa jaa, Suomessa sentään ajavat kuolonkolareita. Ollaankohan Norjalaisia hivenen edellä tuossa liikenne kulttuurissa.

Vasta Lofooteilta kotiutuneena, ei minkäänlaisia liikenne ongelmia ei kertakaikkiaan. Pitääkö aina purnata toisten liikenne käyttäytymisestä kun ei se Suomalaisellakaan kovin kummoinen ole. No voidaanhan sitä leiikiä kunnon rattimiestä.

Jorma K

VALTONEN MARTTI 13.07.2010 23:06

Minusta tuo tunnelijuttu oli ilmiselvä kuolonkolari...vai mitä?

AHOLA JARI 13.07.2010 23:46

Me seistiin n. 2h tämän onnettomuuden takia E10:llä Lofooteilla http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article5177960.ece

Oli keskiakselipv:llä varustettu k-autoyhdistelmä pahannäköisesti pyörät ylöspäin - nuppi jossain syvällä päreinä rotkon pohjalla. Ei metallikaide paljoa auttanut .. Kaksi ruottalaista näky lähtenee "yläkerran orkesteriin".

Vaan ei tuo yhtään pannut paikallisia kuskeja miettimään - vauhti älytön mutkiin. Aivan sokeana mennään sisään - eri käsitys oikeasta tilannenopeudesta. Hädin tuskin saavat yhdistelmää väistämään näkymättömissä mutkan takaa tulevaa estettä - saati pysäytettyä...

LATVALA MARKO 25.07.2010 15:34

Tunnelit ihan ok isommilla teillä, mutta tarkoitin pieniä, yksikaistaisia tunneleita, jossa vain kohtauspaikkoja. Niissä pienissä tunneleissa ei kertakaikkiaan voi ajaa kun ihan keskellä tunnelia. Tästä asiasta on kyllä ihan turhaa hakea tietoa netistä, mutta jos ihan oikeaa kokemusta haluat, niin tervetuloa yhelle reissulle mukaan kyytiin katsomaan itse kuinka hyvin sovitaan omalle kaistalle, varsinkin jos yksikaistainen tunneli.

LATVALA MARKO 25.07.2010 15:35

Tämä siis oli tarkoitettu Laukkaselle

LAUKKANEN MAURI 25.07.2010 16:30

Enpä rupea väittelemään asiasta;sain tarpeeksi Norjasta kun kävin siellä Nordkapissa. Ensin noli ajatus että ajetaan koko Norja läpi ja sieltä Göteboriin ,sitten ehkä Tanskaan mutta se pohjois Norja riiti meille. Se jäi mieleen siitä liiketeestä että kovaa vautia pidetään kun tulin sieltä Honeyvgerista(Nordkapista),niin titysti rekka tuli takapuskuriin kiinni no minä vähän kaasua lisäsin ja seurasin milloin se rupeaa jäämään,mutta suoran pätkillä se jäi paljon kun sitten tultiin mutkaan mihin minun mielestä tulisi alentaa nopeutta ,kun ei tiedä mitä siellä mutkan takana on. Niin se rekka tuli varmaa 100km/h vautia niihin nyppylöihin ja kurveihin;oli siinä TURSKALLA kiirre markkinoille! ja rekkamiehellä/naisella mutkanäkö!. Elikkä siinä pelatiin kovilla panoksilla!.

LATVALA MARKO 25.07.2010 17:35

Rekat kulkee tasaisella tiellä max 89 km/h.

LATVALA MARKO 25.07.2010 17:49

Ja vielä tuosta kovaa ajamisesta. Monesti olis kiva ajella hiljaa ja olla ns sunnuntaiajelulla, mutta valitettavasti meillä kuskeilla ei mitään mahdollisuutta vaikuttaa aikatauluihin. jos et pysy aikataulussa, niin aika pian tilalle tulee joku toinen kuski joka pysyy aikataulussa. Ja aika suuri syyllinen tähän kiireeseen on tuotteen loppukuluttajat elintarvikekuljetuksissa. Kaikki tuotteet pitää saada niin tuoreena kuin mahdollista. Ja tuo kyseinen nordkapin tie on kyllä mukavan tasaista ja aika suoraakin enimmäkseen. Siellä matka matka taittuu ihan mukavasti.

NYYSSÖNEN KAJ 26.07.2010 10:08

Sattuipa Sveitsi --> Italia rajan lähellä Splügenpass tiellä, saavuimme Italian puolella ensimmäiselle tunnelille.

Liikennemerkki tunnelin suulla ilmoitti että korkeus on 2,4m vuokraamani matkailuauto oli 2,8m korkea. Ravintola tunnelin suulla oli pelastus, sinne ottamaan neuvoa antava ja samalla barimikolta miten tästä eteenpäin. Liikennemerkki 2,4m osoittaa kaistan korkeuden mutta keskiviivaa ajaen olikin 3,7m se vaan piti tietää.

Toinen mielenkiintoinen ilmiöön "törmsimme" kun auton kääntösäde loppui kesken, silloin oli kurvit aina ajettava ulkokaarteessa tämä ei häirinnyt yhtään vastaantulijoita, hekin siirtyvät ajamaan vasenta puolta.

Norjassa on yksi liikenneympyrä josta saa ajaa ulos vasta kun olet kiertänyt sen 6,5 kertaa, jos et usko Googleta spiralen, drammen. Eikä siinä käytetä vilkkuja.

Italian kokemus on vuodelta 1991 http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Eurooppa199102#

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.