Rengaspaineista

SALOMAA MAUNO 22.06.2010 08:45

Netissä ja näillä sivuilla paljon erilaisia tietoja rengaspaineista. Itsellä Adria Izola 687/2006. Renkaat: Micelin X, XC Camping, 225/65 R16, Radial CP. Pitäisi saada semmoinen kokemuksen ja valmistajalta saadun ohjeen jonkinmoinen kompromissitieto.

TEILERI TIMO 22.06.2010 09:37

Minulla on Adria 650SP, mutta hieman eri rengastuksella (225/70 - 15"). Jokin ohje oli käyttää 5,5 bar ja jostain sain käsityksen, että n. 4,5 bar olisi mukavampi. Olen käyttänyt 5-5,2 bar, sillä minusta 4,5 tuntui turhan pehmeältä.

NIKOLA MIKKO 25.06.2010 21:04

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että korkeilla rengaspaineilla normaalit kumiventtiilit eivät ole turvallliset. Yli 3,5 Barin rengaspaineilla tukisi käyttää metallivahvisteisia venttiileitä!

Mikko

AHJOS TIMO 26.06.2010 12:30

Kuva pääsi karkaamaan ennen kuin ehdin kirjoittaa tekstiä! Piti sanomani, että minulla on tuon kuvan näyttämät venttiilit. Sen varsi on metallia ja lisäksi se ei pääse hankaamaan itseään puhki vanteen terävää reunaa vasten kuten monet kumivartiset.

AHJOS TIMO 02.07.2010 15:18

Eilen kuulin yhdeltä tutulta, että hänellä oli Ducaton kumivartinen venttiili puhjennut ajon aikana juhannuksena. Ilmanpaine oli 4,5 baria. Tosin tämä tapahtui kotimaassa, mutta kirjoitan tämän tänne tuon edellisen jatkoksi.

SIRKIÄ MATTI 02.07.2010 21:39

Parhaan käsityksen sopivista rengaspaineista saa itse kokeilemalla omalla autollaan. Rengaspaineisiin vaikuttaa auton kuormaus ja taka-akselin peräylitys. Hyvä lähtökohta kokeilulle on laittaa kaikkiin renkaisiin aluksi 5 kg paine. Ajouratietä ajamalla auto ei saa hakea puolelta toiselle. Etupäästä voi kenties laskea painetta 0,2 kg alaspäin, jos 5 kg tuntuu kovalta renkaalta. Jos auto hakee ajourissa on paineita nostettava, vaikka 0,1 kg kerrallaan ja taas kokeilemaan. Takapäässä voi rengaspainetta joutua vähän nostamaan, jos auton peräpäätä (takaatllia) kuormataan paljon. Akselipainoja ei silti saisi ylittää.

Venttiilitapeista löysin aikaisemman keskustelun. http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=37172534

Tavallinen kumiventtiili kestää max. 4,5 kg painetta.

Vahvistettu kumiventtiili kestää 8 kg. Vahvistetun kumiventtiilin tunnistaa helpoiten siitä, että venttiilihatun puolella venttiilirungossa on kierteen alapuolella n. 1 cm verran venttiilin metallirunkoa näkyvissä. Vahvistettu kumiventtiili riittää useimmille matkailuautoille, koska yleensä renkaiden max täyttöpaineet ovat 5-5,5 kg.

Metalliventtiili kestää 10 kg paineen.

SIRKIÄ MATTI 02.07.2010 21:54

Löysin vielä linkin Matkailuautoilijat ry:n AutoCaravan 1/2008 jäsenlehteen. Siellä on sivulla 8 artikkeli renkaiden venttiilitapeista ja kuvia venttilitapeista.

SIRKIÄ MATTI 02.07.2010 21:54

http://kotisivukone.fi/files/matkailija.kotisivukone.com/kotisivukone/tekstit/LehtiNro1-2008/1_2008sivut1_11.pdf

BERG LEIF 26.07.2010 18:54

Ihan testitarkoituksessa on ajettu monta n.100-300 km reissjua ja meidän auto kulkee parhaiten näillä rengaspaineilla. Edessä 5.2 ja takana 5.5. On metalliventtiilit. Ducato/Adria 2008, kok.paino 3400-3500 kg. Pituus 724 cm. Todellinen matkanopeus n. 90-95 km/h.

SIHVOLA MARKUS 26.07.2010 22:54

Asiahan ei minulle oikeastaan kuulu,mutta ilmeisesti olette testailleet näitä paineita ulkomailla ?

SUOMI SEPPO 28.07.2010 17:08

Ajoimme juuri Saarijärventiellä (633 noin 30km nopeus 20km/h) ja olen sitä mieltä että jos sittenkin testaamme paineita siellä ulkomailla (esim. Puolassa). @seppo. PS. M-autoja ja niiden renkaita on monia. Eiköhän kannattaisi alottaa ohjekirjan (täyden kuorman) paineista. Eipä kai niitä ole arvottu vaan perustuvat johonkin tietoon.

BERG LEIF 29.07.2010 10:02

Ainoastaan Suomessa on ajettu. Renkaat ovat Michelin Agilis Camping 215/70-15. Autossa aina 2-henk. ja täyskuorma.

SALONEN MARKKU 30.07.2010 17:11

Nyt puolassa ja itäisessä saksassa ajellessa 5 baaria misukka campinkeilla oli kuin olisi ajanut umpikumirenkailla. Suomessa ei häirinnyt. Ajoimme 50kmh 100 rajoituksilla. Kun 4 baaria olisi ollut pehmeämpi kuoppiin, niin syvissä urissa ohjattavuus taas olisi kärsinyt ja jossain vaiheessa kuopat iskeneet vanteisiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.