Kokemuksia "vapaitten paikkojen" yöpymisistä
PYYKKÖNEN ANTERO
22.03.2010 20:31
Kysyin tuolla alempana tätä samaa asiaa, mutta laitoin oheen kysymyksen opaskirjoista. Kirjat veivätkin sitten kaikki vastaukset ja se asia selvisi.
Olisiko jollakin kerrottavaksi joitain yöpymiskokemuksia, joita kannattaa välttää näillä yöpymispaikoilla? Niistä ihan oikeasti voisi oppia.
Miten yöpyminen Keski-Euroopan erilaisilla "paikallisilla ABC-asemilla" siis näiden maiden liikenneasemilla onnistuu? Entä levikkeet ja niiden P-paikat teiden varsilla? Onko ilmennyt ongelmia siellä yöpymisissä?
SILMUNEN HANNU
22.03.2010 20:45
Hei,
tuon alla olevan olen joskus kirjoittanut jollekin muulle, mutta siinä on osin vastauksia sinun kysymykseesi.
Etelä-Ranskassa ja Etelä-Espanjanjassa en jäisi huoltikselle yöksi, enkä missään muuallakaan kuin 24h paikoille.
"Autoa ei kannata jättää syrjäiselle, yksinäiselle paikalle, piipahdatpa huoltiksella kahvilla, jäät yöpymään leirintäalueen ulkopuolella tai käyt tutustumassa kaupunkiin.
Huoltiksella valitse mahdollisimman lähellä sisäänkäyntiä oleva paikka. Ja jos yövyt siellä, valitse alue, mikä on ympäri vuorokauden auki, ja mene katuvalojen alle, muiden autojen kaveriksi, eikä rauhalliseen paikkaan, pimeään nurkkaan puskien suojaan.
Älä jätä autoon näkyville mitään, mikä houkuttelisi varkaita. Ei siis ajon aikana irtonaisena kieriskeleviä lompakoita eikä kameroita - joskus varas avaa liikennevaloissa tms autosi oven ja hämmennyksesi aikana nappaa ne, ja pakenee ruuhkaan, eli ovetkin olisi hyvä pitää ainakin suurkaupungeissa lukittuina ajon aikana. Mutta kun eihän sitä aina muista tehdä, niin arvotavaroiden rutiininomainen piilossapitäminen auttaa.
Ja kun passipussi ja kännykkä on yöksi tungettu tyynyn alle, patjan ja seinän väliin, on niitä aika vaikea varastaa.
Meillä on autossa hälytin ja kaasuhälytin, ja aina kun yövymme muualla kuin leirintäalueella, laitamme euovien väliin kahleen, ja asunto-osan oveen puukalikan. Kahleen viritämme myös aina jättäessämme auton parkkiin kaupunkiin tutustumista tai vaikka pyöräretkeä, uimassa käyntiä yms varten.
Emme ala erikseen miettiä, onko juuri tämä nyt niin "vaarallisen" tuntuinen paikka, että laitetaan kahle, vaan ykskantaan kahle laitetaan aina ja piste. Eipä sitten tarvitse jälkeen päin harmitella, että miksi juuri nyt ei laitettu...
Kerran piipahdimme ex-tempore, ohikulkumatkalla Prahaan iltakävelylle ja syömään. Vartioitua p-paikkaa ei asuntoautolle löytynyt. Niinpä otimme aina kaulassa olevan passipussin ja kameran lisäksi reppuun kannettavan tietsikan, sillä siellä oli valokuvia, mitkä olivat vain siellä. Eli ainoa asia, mitä ei vakuutuksen korvaukset pystyisi paluttamaan. No, ei vakuutusyhtiötä onneksi silloin tarvittu mihinkään:)"
t.Kaarina
HÄNNINEN JUKKA
23.03.2010 16:53
Yöpyminen on useimmiten suht turvallista, kunhan varustautuu kuten Kaarina kertoo. Kaikki ovet sisältä kiinni, niin hyvin, ettei lukon murtanutkaan pääse ovia avaamatta sisään.
Kaasutuskertomukset ovat urbaanilegenda, joka elää sitkeästi, vaikka se on kaikin osin mahdottomaksi tieteellisesti todistettu. Kaasu/savuhälytin on aina hyvä olla parissakin eri korkeudessa.
Hankkikaa autoonne/vaunuunne niin paljon turvavälineitä kuin lompsa kestää. Muuten se voi kadota.
Asunto-osaan on hyvä asentaa oven ulkopuolelle turvalukko. AINA kun menette vaikkapa kahville tai markettiin, muistakaa AINA lukita sisältä etuovet vaikkapa ketjulla tms ja asunto-osan ovi ulkoapäin. Ilman näitä toimenpiteitä voivat rosmot tyhjentää autonne viidessä minuutissa kenenkään huomaamatta.
Nämä pikatyhjennykset ovat vain lisääntyneet viime vuosina.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
23.03.2010 17:38
Bordatlas-kirjasta löytyy myös hyvä ja turvallisia yöpymispaikkoja pikkukylien Gasthausien yhteydessä.
Niissä yövytään usein lähes Gasthausin pitäjän pihalla omistajan asuessa yläkerrassa.
Turvattomimmiksi paikoiksi olen kokenut isot kaupungit, pääteiden parkkipaikat ja paikat missä yleensä on paljon turisteja.
Pikkukylissä joissa turisti on suunnilleen nähtävyys, tiedetään heti kuka sen turistin auton ryösti, se oli se paikallinen hulttio "turmiolan tommi".
Isoissa "maalikylissä" ei ketään kiinnosta mitä joku tekee tuntemattoman autolle.
SILMUNEN HANNU
23.03.2010 18:00
Sama kokemus asiasta Markun kanssa. Jos yöpaikkaa ei helpolla ole muuten löytynyt, on pikkukylän kirkon piha ollut se hyvä oljenkorsi.
Niitä kirjoja kannattaa lukea osin ajatuksella, sillä myös yllättävän monta sellaista, mitkä lukitsevat porttinsa esim.klo 22. Tämmöisiä paikkoja esim jotkut maatilat ja majatalot.
t.Kaarina
LILJEROOS JOUKO
23.03.2010 18:24
Se viritetään kait etuovien väliin. Minkälaisilla kiinnikkeillä? Eli mihin ketju kiinnitetään? Kuvassa näytti ketju tulevan jostakin ylhäältä.
Tarkoitus on ilmeisesti estää ovien aukaisu ns. "iso ruuvitaltta menetelmällä". Ketjun yksi tarkoitushan taitaa olla myös näkyvillä.
Jos on avainpesä vain kuljettajan ovessa, riittisikö silloin oven sisäpuolelle asennettu lisälukko. Olen jossakin kuvissa nähnyt sellaisia. Kuvan mukaiset lukot on jo asennettu asunto-osan ja tavaratilan oveen.
HÄNNINEN JUKKA
23.03.2010 19:20
Tuon ketjun suurin merkitys on se, että ryövärismies näkee sen jo kaukaa, ja pyörtää muita ahdistelemaan.
Ketju kiinnitetään pikalukolla oveen ruuvattuun korvakkeeseen kahdella ruuvilla per ovi. Helppo nopea tehokas halpa. Tarrat vielä koristeeksi..!
SILMUNEN HANNU
23.03.2010 19:23
meillä ei ole ruuvattu mitään, vaan kahle kierretään etuvien kahvojen kautta ja lukitaan kskeltä pienellä riippulukolla. Sen verran löysään, että kuski mahtuu hätätilassa ilman lukon aukaisuakin pujottautumaan kuskin paikalle ja ajamaan pois. Mutta kuitenkin sopivan piukkaan:)
t.kaarina
MANNINEN RISTO
24.03.2010 08:54
Ketju kiertää kahvasta kahvaan keskeltä lukiten. Häntä vielä niin pitkä, että siitä saa asunto-osan oveen (keskiovi)kahleen yöpyessä. Nykäisemällä saa auki. Ei hidasta poistumista. Eikä myöskään nopeaa siirtymistä kuskin paikalle. Autosta poistuessa aiemmin esitelty lukko ovessa.
ANTIKAINEN ESKO
24.03.2010 11:11
Tätä asiaa on käsitelty monen monta kertaa näillä palstoilla. Mutta koska tulee aina uusia jäseniä ja lukijoita, kertaan tässä muutamia asioita.
Suuret matkailuautolehdet (ProMobil ja Reisemobil International) sekä etenkin Saksan poliisi varoittavat kovin sanoin yöpymisestä moottoriteiden levähdyspaikoilla ja P-paikoilla. Ja kuitenkaan Saksa ei tässä suhteessa ole pahin paikka. Se pitäisi vaan uskoa! Moottoritie on nopea pakotie varkaille!
Eri kirjat tarjoavat tuhansia Stellplatzeja (= maksullisia ja maksuttomia yöpymispaikkoja) matkailuautoilijoille eri maissa. Niillä on lähes aina muita autoja, siinä mielessä valvontaa. Olemme kokeneet ne turvallisiksi. Samoin tietenkin France Passionin viinitilat ja farmit, jotka ovat jossain maaseudun sydämessä tai talon pihalla. Epävarmoissa tilanteissa: lähimmälle leirialueelle!
Hymerin tehtaiden teknillinen johtaja sanoi minulle jo vuonna 1997, kun kysyin matkailuauton turvajärjestelyistä: "Matkailuautoon pääsee aina murtautumaan". Tämä lause on syytä ymmärtää niin, että ennakolta torjuu varkaan kiinnostuksen. Esimerkiksi muoviset sivuikkunat voi avata sekunneissa. Keinoja ovat esimerkiksi:
Ketjut ym. alkovi- ja puoli-integroidun auton etuovien väliin. 2. Lisälukot isoihin käyntioviin (estävät "ruuvitaltta-aukaisut"). Tällainen lukko pitää voida lukita myös sisäpuolelta yöksi. 3. Hälytyslaite ja siitä kertovat tarrat joka oveen ja tavaratilan luukkuihin. 4. Jos mahdollista, kytkettävä lisäsireeni auton sisälle (sisälle tulee niin kova melu, että siellä ei voi olla muutamaa sekuntia pitempään!) 5. Arvoesineet mukaan tai hankaliin piiloihin (en ole kuullut, että koskaan olisi murtauduttu WC-tankin pikku luukun kautta!). 6. Kassakaappi istuinpenkin alle. 7. Ehkä tärkein turvan takaaja: maalaisjärki!
LILJEROOS JOUKO
25.03.2010 12:58
Olisko kuvan mukainen toimiva?
Pieni löysyys antaa avata oven niin, että kattovalo syttyy ja samalla mahdollinen "koira" alkaa haukkumaan.
Rakennusohje:
http://chapucillas.acmur.es/chapucilla_71.html
LEIVO JUKKA
25.03.2010 14:29
Meillä on vaijeri ovenkahvojen välissä ja lukittuna päät yhteen. Ranskan Valras-plagessa oli yöllä tiirikoitu ovi auki, sisään ei päästy ketjujen takia, mutta lukko meni uusiksi, kun sivuikkunoissa oli peitteet. Eli ketju ovien kahvoista ja niin näkyvästi että valitsevat jonkun muun kohteen. Vai pistäisikö laittaa kylttti ikkunaan.
LILJEROOS JOUKO
25.03.2010 17:20
Kahvoihin kiinnittäminen on varmaan toimiva. Transitissa ei vaan ole avonaisia kiinnitykseen soveltuvia kahvoja:(
Ehkä silloin pitäisi olla joku kyltti, joka kertoisi monella kielellä, että ei kannata yrittää. Säästyisi lukotkin.
Voisiko joku kielitaitoinen auttaa ja tehdä mallitekstin kaikilla euroopan kielillä.
Suomeksi jotenkin:
"Ovet ovat lukittuja sisäpuolelta ketjulla. Ei kannata haaskata aikaa murtoyritykseen."
KOMULAINEN MIKKO
25.03.2010 22:37
Moro
Tuolla ylempänä kirjoitettiin, että "Asunto-osaan on hyvä asentaa oven ulkopuolelle turvalukko". Mistä tuommoisia lukkoja saa ja onko vaikea asentaa. Tuon kettinginhän löytää kyllä rautakaupasta.
-Mikko
ANTIKAINEN ESKO
25.03.2010 23:16
Täältä niitä esimerkiksi saa. Asensin ensimmäisen autoni käyntioveen täältä ostamani lukon. Nykyiseen tilasin jo tehtaalta kahteen käyntioveen. Asennus ei ollut vaikea.
Jos on kielivaikeuksia, kysy, autan. Heille on syytä ilmoittaa auton merkki, malli ja vuosimalli. Luulen, että heti voivat ilmoittaa oikean lukkomallin.
ANTIKAINEN ESKO
25.03.2010 23:16
Unohtui osite: http://www.quick-safe.de/
HÄNNINEN JUKKA
26.03.2010 01:56
Huuto.net ja sieltä matkailuautot/vaunut/tarvikkeet. Löytyy kuvan mukainen turvaketju pikalukituksella.Hinta postikuluineen n.23 euroa tarroineen. Myös Fiamma-laatua turvalukko www.huuto.net vähän yli 50 € postikuluineen.
HAAPANEN TIMO
26.03.2010 16:23
Jos peukalo ei ole tiellä, voisi hankkia esim. Biltemasta kaksi tuollaista rosterilenkkiä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5969220.jpg
Nämä pultataan oven molemmille puolille, ja putkesta tanko väliin. Tangon toiseen päähän pultti tms. poikittain, ja toiseen päähän reikä munalukkoa varten.
Sopii melkein kaikkiin autoihin. Paras asennuskohta lukon päällä. Lenkit eivät voi olla isompia kuin kuvassa, koska sarananoiden puoleinen lenkki voi ottaa oven pintaan silloin kun ovi on täysin auki.
Tehokas ja tehokkaan näköinen, maksaa parikymppiä+ pitkäsankainen lukko.
@timppa
HALMINEN SANNA
27.03.2010 11:08
Etuovien lukitseminen turvaketjulla tai vastaavalla on helppo ja halpa turvakeino. Asia on opittu kantapään kautta.
Peruslaiskana yksilönä en ole viitsinyt lenkkejä Ducaton oveen pultata vaan olen sitonut ovien kahvat toisiinsa muutaman euron hintaisella, tonnin kestävällä kuormaliinalla. Hihnan voi kiristää sopivaan kireyteen muutamalla lukkolaitteen naksauksella.
t: Jouko
HÄNNINEN JUKKA
27.03.2010 13:00
Jossain olen nähnyt, rautakaupassa puutarhaliikkeessä kuvassa muovista kevyttä ketjua rullalla. 2,5 metriä ja koukut ovien yläpuolelle, ja ketju ratin läpi niin että näkyy.
Tämä laihianturva sekin kääntää rosvon pois, jonsei raatsi metalliketjuun paria kymppiä investoida.Läheskään kaikissa autoissa ei noita kahvoja ole ja vaikka liinakiinnitys on, niin se ei näy ja voro rikkoo lukon. Homman jekkuhan on siinä, että ryövärismies valitsee ensisijaisesti helpoimman kohteen ja ketjun jo kaukaa nähdessään kiroilee synkästi latinaksi poistuen helpompiin kohteisiin - joita joka marketin ja rastastätten parkkipaikoilla suojaamattomina on riittämiin.
Tästä on tehty tutkimuksia, jotka googlettamalla löytyvät, ken ei usko.
HALMINEN SANNA
27.03.2010 15:35
Kerran on etuoven lukko korkattu,eikä sitä toista kertaa halua kohdata. Tämän vuoksi etuosan verhot asetellaan aina öisin siten,että ovien liinakiinnitys varmasti näkyy. Ducaton kahvat soveltuvat hommaan hyvin.
Metalliketjukin on kyllä hankittuna, mutta lenkit ovat jääneet asentamatta. Liinakiinnitys on toiminut niin, että taitavat pois jäädäkin.
t:Jouko
PASANEN MIKKO
27.03.2010 15:48
Terve!
Ovien välinen salpa on hyvä. Ketju on sikäli työläämpi vorolle,
kuin liina. Päättäväinen varas saattaa rikkoa ikkunan ja leikata
liinan helposti poikki.
VIMPARI JUHANI
25.04.2010 19:52
Mistä voi ostaa tai tilata noita turvalukkoja as.auton oveen,sellaisia ulkoapäin lukittavia?
KNAAPI JUHA
25.04.2010 20:03
Motonetistä sai muoviketjua pitkän pätkän halvalla. Väri vain on puna-valkoinen. Täytynee yrittää maalata vannehopealla suihkupurkista. Hyvä puoli on, että ei revi eikä raavi sisustusta. Mitään renkaita tai porauksia ei tarvita, kun vetää oveien kahvoista ratin läpi kaksinkerroin ja Abloy-lukko keskelle.
Rosvo ei ulkopuolelta voi tajuta, etä on muoviketju.
SUOMI SEPPO
25.04.2010 20:13
Caravan liikkeet varmaankin myyvät niitä. Postimyyntinä vaikka tuolta: http://caravanmarket.fi/listurvaa-oville-c-DNM.html
@seppo
NYYSSÖNEN KAJ
26.04.2010 08:47
Joka vuosi kun olemme ajaneet Iberian niemimaalle olemme hyödyntäneet niin Rastplazeja kuin Auto Hof tai ravintolan perustamaa parkkipaikkaa yöpymiseen mennen tullen.
Auto Hof kerää 5€/ yö --> tämä vitonen käy maksusta paikan kaupassa tai ravintolassa suoritetusta ostoksesta.
Ravintolat edellyttävät usein että käytät ravintolan palveluksia.
Omakohtaisesti koettuja "vapaita paikkoja" parin viimeisen matkan aikana löytyy linkistä.
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1
STRÖMMER HEIKKI
26.04.2010 20:40
Me ollaan kyllä nukuttu baanan varrella P-paikalla niin Sisiliassa, Italiassa muuallakin, Ranskassa ja nyt viime reissulla Saksassa ja Puolassa.Ei ollut kettinkiä ovissa eikä muuallakaan, eikä ollut ongelmia. Yleensä ollaan oltu rekkojen välissä. Senverran kun katsoo että vaunu ei jää rekan pakoputken eteen, niin ei ole ollut vaaraa tulla "kaasutetuksi". Olen ollut huomaavinani että vaunuväkeä inhoavia rekkakuskeja löytyy vain täältä koto Suomesta, muualla niiden kanssa kyllä tulee ihan hyvin toimeen.Sisilian reissu tehtiin Defenderillä. Kun vaimo kertoi kaverille että "hullu mies halusi mennä rekkojen väliin nukkumaan" ja vaimo pelkäsi että meidät vähintään tapetaan, vastasi kaverini että " en tiedä kummat pelkäsi enemmän. Te, vai paikalliset että minkähänlainen asehullu tuollaisella autolla ajelee".
HALTTUNEN TEUVO
27.04.2010 18:18
Onko ketjut karkaistua terästä?
MANNINEN JUHA
04.06.2010 17:16
itse olen yöpynyt balttian matkoilla viro-unkari matkalla rekkaparkeissa silloin kun päivä venyy ja leirialueelle ei pääse ne ovat hyviä ja turvallisia paikkoja yöpymiseen jos jotain sattuu niin apuhan on vieressä sillä piha on yöllä autoja täynnä kokemuksen sai itse siitä kun ajoin rekkaa
MÄKELÄ EERO
05.06.2010 13:31
Itsekin on tullut takavuosinaan rekkaa ajeltua sektorilla Ural-Atlanti-Jäämeri-Välimeri. Muistan vielä hyvin, että kuinka osasi jurppia kun tuli väsyneenä ja ajotunnit jo sakkorajoille ajettuna rekkaparkkiin ja rekkaruudut oli täytetty matkailujoneuvoilla. Usein piti ajaa parkista vaan läpi ja jäädä baanan penkalle taukoa pitämään. Siinä tilanteessa jo yksikin matkailuajoneuvo väärässä paikassa väärään aikaan nostattaa kummasti verenpainetta. Nuku siinä sitten itsesi virkeäksi. (Baanan penkalla) ja hytti ties kuinka vinossa. Lisäksi vielä, että se penkka on niin pehmeä, että pyörät uppoavat akseleita myöten.
HOLMSTRÖM JAANA
06.06.2010 01:37
Viime talvellamme noviisimatkallamme Espanjaan yövyimme aina Saksassa ja Ranskassa isoilla, hyvin valaistuilla raztplatseilla ja aireilla, joilla oli ympärivuorokautinen päivystys. Pari kertaa yritimme löytää stellplatseja, huonolla tuloksella. Koska aikaa oli aina niukalti Euroopan läpiajamiseen, päätimme jatkaa entiseen tapaan. Valitsimme aina yöpymispaikan hyvin valaistulla alueella päärakennuksen, yleensä ravintolan vierestä, joissa oli henkilökuntaa ympäri vuorokauden. Aina oli muitakin asuntoautoja yöpymässä, siihen viereen vain, rekkojen vieressä emme yöpyneet. Ajattelimme, että kun päätiet Ranskassa ja Espanjassa ovat maksullisia, mahdolliset rosmot eivät helposti siellä helposti liiku ja hätätilanteissa saa hekilökunnalta apua. Tietenkin autoissa olevien turvavälineiden käyttö on asiallista. Ja "koputa puuta", mitään ei ole sattunut.