Näppärästi Monacoon
KARHU JUHA
21.03.2010 20:05
-Kävin lukemassa vanhat viestiketjut,ja tutkin ACSI:n sivuja Italia /Ranska.Eli jos Monacoon aikoo, niin matkailu auto parasta jättää leirintä alueelle,ilmeisesti Italian puoleltakin leirintä alueilta onnistuu bussi kyyti Monacoon,kun on rajan lähistöllä.Vai onko parempi vaan mennä Ranskaan cämppärille, ja sieltä etsiä bussi kyyti perille Monacoon.Menton siinä lähistöllä lienee myös käynnin arvoinen paikka?Kertokaahan siellä käyneet kokemuksianne. JK
SOHLBERG JUHA
22.03.2010 11:43
Viime kesänä käytiin Italiasta San Remosta Monacossa. Ensin bussilla rajakaupunkiin (Ventimiglia) ja sieltä Junalla Monacoon. Monacon asema on aivan keskiytimessä vuoren sisällä. Taisi koko matka olla n. tunti per suunta ja hinta jotain pientä. Ei mitään ongelmia matkanteossa kahden lapsen kanssa ja oli vaihtelua 2-kerros junalla ajelu asunto-autolla ajoonkin... Leirintäalueelat osasivat neuvoa tarkan reitin. Leirintäalueena meillä oli Villaggio dei Fiori San Remossa.
Juha
LINDSTRÖM NIKLAS
26.03.2010 09:06
Olimme viime kesäkuussa Ranskassa Cagnes-sur-Mer:issä ACSI- alueella vajaan viikon verran parkissa. Monacoon ja moneen paikkaan muuallekin menimme vuokra-autolla jonka vuokrasimme paikallisesta Renault- myymälästä, maksoi perjantai klo 15.00- maanantai 9.00 muistaakseni 73 € ja sisälsi 400 km jos en väärin muista. Pikku Cliolla pääsee paremmin liikkumaan Monacossa kun matkailuautolla. Ja junallakin pääsisi ainakin Ranskan puolelta kätevästi Monacoon.
AHJOS TIMO
26.03.2010 11:18
Sama juna, jolla kerran ajoin Nizzasta Monacoon, jatkaa Italian puolelle. Ja päinvastoin. Junanrata kulkee korkealla vuorten keskivälissä ja sieltä on upeat näkymät silloin kun ei olla tunnelissa. Monacon asemalta laskeudutaan hissillä kaupungin keskustaan katutasolle.
PURSIHEIMO TOPI
27.03.2010 23:31
Vaunun kanssa liikkujalle Monacossa käynti on yksinkertaista. Läheisiltä leirintäalueilta ajat autollasi Monte Carlon kasinon vieressä olevan kongressipalatsin alla olevaan parkkitaloon. Sisäänajo on F1-ajoista tutun tunnelin keskivaiheilta. Parkkeeraus on jopa ilmainen ensimmäisen tunnin ajan. Sinä aikana ehtii mainiosti tutustumaan Kasinon edustalle parkkeerattuihin ökyautoihin ja kävellä kongressipalatsin katolla olevan puiston läpi, josta on mainio näkymä satama-alueelle. Tunnin jälkeen ajat autollasi sataman ja uimalan edustalla olevalle parkkialueelle, joka sekin on maksuton kl 12 - 14. Sinä aikana ehdit taas mainiosti tutustua noihin satamassa oleviin miljonäärien huvipursiin. Tämän jälkeen ajat palatsialueen alla olevaan kallioluolaan, jossa taaskin parkkeeraus on ilmaista ensimmäisen tunnin ajan. Koneen hisseillä ja liukuportailla siirryt Cousteaun merimuseon edustalle, josta kävelet Krace Kellyn hautakirkon kautta palatsiaukiolle, jossa hyvällä onnella voit nähdä vahtiparaatin ja vahdin vaihdon. Tekniikan Maailman entinen päätoimittaja Mauri Salo totesi jossain kirjoituksessaan, että jokaisen pitäisi ainakin kerran elämässään ajaa Basse Cornichea pitkin Monacosta Nizzaan. Olemme tuon tehneet liki 20 kertaa ja aina se tuntuu yhtä upealta.
SINKKONEN JARNO-SAKARI
28.03.2010 10:33
Kerro Topi lisää tuosta basse cornicheasta?
HALME MARTTI
28.03.2010 12:10
Juna on näppärä kulkuväline. Valitse leirintäalue kävelymatkan päästä asemasta.
Me aioimme jäädä mukavalle leirintäaljueelle Italian puolelle (nimi tietysti jo hukassa, joku sitä aikoinaan Caravanlehdessä kehui). Menimme asemalle ja kyselimme junien aikatauluja Monacoon. Kovin harvoin tuntuivat sinne menevän, joten jätimme mukavan kämppärin ja ajoimme Nizaan ja löysimmekin mukiinmenevän paikan läheltä asemaa. Sieltä ostimme päivän lipun ja silloin totesimme, kuten Timo Ahjos jo kertoikin, että Ranskan junat ajavat Italian puolelle Ventimigliaan vaikka kuinka monta kertaa päivässä.
Italian lipunmyyjä ei mitenkään neuvonut tätä mahdollisuutta, että ajaisimme heidän junallaan rajakaupunkiin Ventimigliaan ja siitä Monacoon ranskalaisella junalla.
PURSIHEIMO TOPI
29.03.2010 01:15
Monacon ja Nizzan Välillä kulkee moottoritien lisäksi kolme tietä (cornichea) lähinnä rantaa kulkeva (basse), keskimmäinen vähän ylempänä (moyenne), ylimpäna ns. grande corniche. Kyllä ne ovat kaikki ajamisen väärttejä. Meillä leirintäpaikkana on jokin Antibesin ja Nizzan välillä Biot´n kylässä olevista alueista. Noita Monacon reissuja on takana vajaa kaksikymmentä ja ensi kesäkuun alussa taas yksi. Ei noihin käynteihin koskaan kyllästy. Peruskuvioihin kuuluu myös tuon kuuluisan formularadan kiertäminen.