- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Pyreneitten niemimaa
Pyreneitten niemimaa
Lähdemme huhtikuun alussa Ruotsin,Tanskan kautta kiertämään Pyreneitten niemimaa.Ajankohta huomioiden onko parempi mennä Espanjan aurinkorannikon kautta Portugaliin,vai päinvastoin?Portugalissa ajatuksena viipyä kauemmin.Käyntikohteita siellä?Suomen suveen palataan kesäkuun alussa.Reitti ehdotuksia!Kiitos asiallisista vastauksista.
Kun lähtönne on jo huhtikuussa niin aiemmin pääsette etelän lämpöön menemällä Välimeren rannikon kautta ja palatte Atlantin rannikkoa ylös. Tämä koskee nimenomaan rannikon lämpötiloja. Perillä Malagan - Algarven alueiden lämpötiloilla ei huhti-toukokuussa ole oleskelun kannalta merkittäviä eroja.
Hyviä reittejä on yhtä monta kun on menijöitäkin. Kaikilla tietenkin se paras reitti. Hyvin paljon riippuu siitä mitä matkan aikana haluaa nähdä, paljonko on aikaa ja käyttääkö maksullisia vai maksuttomia teitä. Maksullisten teiden käyttö suunnittelemallanne kiertomatkalla kustantaa vähintään 200-250 e <3,5 tonnin autolla.
En väitä, että nämä reitit on parhaita mutta ne on niitä reittirunkoja joita itse olen käyttänyt. Välimeren puolta alas. -Hampuri -Hannover -Mulhause -Lyon -Monttpellier -Barcelona -Alicante -Malaga
Läntistä puolta alas -Hampuri -Luxemburg (Moselin kautta) -Lermont Ferrand -Bordeaux -Bilbao -La Corona (en käynyt -Porto (en käynyt -Coimra -Lissabon -Algarven alue
Jotkut ajaa tämän läntisen reitin Pariisin kautta, mikä ei olekaan hullumpi vaihtoehto.
Hola!Näillä caravan-sivuilla on erittäin hyviä reittivinkkejä ja tässä olisi pari kohdetta:Missä olette majoittuneet...22.6.2009 josta esim:Hämäläinen Brita 17.7.2009. Moottoritiemaksu Ranskassa... 15.4.2008. Ruotsin läpi ajettu mm.Malmöstä sillan kautta Köpiksen ohi Rödbyhyn ja lautalla Puttgardeniin jne.Maksaa noin saman,kuin Helsingborg-->Helsingör,mutta hienommat maisemat!Moottoriteitä ajaessa ei tarvitse käydä kaikkia "maitolava"-kyliä katsomassa.Sama raha menee polttoaineisiin N-teillä,kun jarruttaa/kiihdyttää, sekä köröttelee rekkojen perässä! Mukavaa matkaa.
Tässä on yksi Itävaltalaisten matkakertomus Espanjaan ja Portugaliin talvella 2009.Sinähän voit liittyä reittiin Ranskan ja Espanjan rajalla.Jos seuraat kertomuksen päivästä päivään niin eiköhän siitä jotain vinkkejä löydy.Tällä matkalla näytti olevan suuria vaikeuksia Hymer Mercedeksen kanssa,hinaukseen jouduttiin parikin kertaa,jossain kohtaa autoa kolhittiin ahtaissa paikoissa,niinikään auto joutui Spray-maali hyökkäyksen kohteeksi Espanjassa.Matkasta on hienoa kuvameteriaalia.karttoja,linkkejä ym.Siinä iltalukemista,Googlen työkalupalkin kääntäjä kääntää luettavaksi Suomeksi. http://www.treitler.tv/SPANIEN%20PORTUGAL%202009/iberien%202009.htm @rami
Jos toimit Janhosen , eli ensimmäisen vastauksen mukaan ja otat ensimmäisen eli Välimeren rantareitin mikään ei periaatteessa voi mennä pieleen.Jos ei tule tekniikkaongelmia. Mun kokemuksen mukaan Espanjassa ei juurikaan kannata käyttää maksullisia teitä.Vaihtoehtoinen tieverkko on melkein aina neli-tai useampikaistaista autoviaa.
Kierrettiin pikku-hymerillä vaimon ja kahden pienen yorkinterrierin (kuvassa Lissabonin keskustassa)kanssa koko niemimaa myötäpäivään. Ajettiin enimmäkseen moottoriteitä, koska pikkuteillä ainakin kesäaikaan oli mahdottomasti liikennettä. Olin ensimmäistä kertaa Espanjassa ja minulle se oli kyllä pettymys. Ihmiset eivät osaa kuin espanjaa ja palvelu on liian usein ynseätä. Mutta Portugali oli ihan toista maata. Ihmiset ovat iloisia ja ystävällisiä. Lissabon ja varsinkin Porto ovat tosi upeita kaupunkeja. Leirintäalueilta pääsee busseilla suoraan keskustoihin. Kyllä näistä etelä-Euroopan maista minusta silti Kroatia on edelleen ylivoimainen ykkönen karavaanarille. Jukka Virtanen Varkaudesta
Ei kannata unohtaa Espanjan mahtavaa pohjoista! Sieltä löytyy "ei-turismin-pilaamia" ikivanhoja kyliä, ja hienoa luontoa ja todella vieraanvaraisia, ystävällisiä ihmisiä. Jotka pitävät selvinkin päin kahviloissa niin kovaäänistä ja iloista keskustelua käynnissä, että ensin ihan häkeltyy:)
Siellä pohjoisessa kulkee pyhiinvaeltajien vanha reitti, Pyrenneiltä Roncasvallesista Pamplonan, Logronon, Burgesin ja Leonin kautta Santiago de Compostelaan. Tältä matkalta löytää myös automatkailija mielettömästi katsottavaa ja koettavaa. Ja mikä ettei vaikka heittäytyisi päivän ajaksi kävelijäksi itsekin...
Meillä investoidaan kohtalaisesti hyvin kuvitettuihin opaskirjoihin, joita lukemalla tulee ahaa-elämyksiä; tuon paikan ainakin haluan nähdä, tuolla rannalla kävellä ja tuolle kukkulalle kiivetä... Espanja sisäosat ovat myäs täynnänsä hienoja paikkoja...ne tuulimyllytkin, mitä vastaan Don Quijote taisteli, on löydettävissä kukkulan päält' Consuegran pienestä kylästä , ja maisemia piisaa silmänkantamattomiin:)
Itse olemme tykästyneet siirtyä useamman kerran Ranskasta Espanjaan Pyrenneitten vuoriston yli semmoista vähän pidennettyä reittiä, mikä lähtee Lourdesin pyhiinvaelluskaupungista, pistäytyy Luz Saint Sauveurin kohdalta Gavarnie de Sirquen umpisolaan, palaa Luziin ja jatkaa sitten Tour de Francesta tuttuun Col du Tourmaletin solaan, ja lopulta Espanjaan joko Bielsan tunnelista tai pykälää idempää, mistä laskeudutaan Aranin kauniiseen laaksoon.
t.Kaarina
Mun mielestä tärkein pointti aloittajalla,mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on matkan alkamisajankohta. Jos haluaa välttää mahdolliset ongelmat sään suhteen, kannattaa ehdottomasti miettiä rantareittiä. Kyllä ne pohjoisen kylät siellä pysyy vaikka tulisi sitä kautta kotiinpäin.
En mä kai sanonutkaan, että ne kylät karkais johonkin, kunhan kerroin seudusta, mistä vähemmän puhutaan ja matkaillaan.
Enkä niitä ongelmia sään suhteen ihan ymmärrä, mistä puhut? Kelit on mitä on, keskikesällä voi joutua raskaiden vesisateiden aiheuttamiin tulviin, ja lunta sataa seuduilla, missä keskimäärin ei sada. Sieltä Biskajanlahden nurkkauksesta, Biarrizista voi ajaa Espanjaan talvellakin huoletta.
Sitä Pyrenneiden yli reittiä olisinkinkin suositellut paluumatkalle, mutta tyydyin näköjään vain kertomaan mielestäni hienosta reitistä:)
En ole koskaan ajatellut kelien olevan ongelma, mutta tuolta Lyonin laakson, ja sieltä Ranskan ja Espanjan rannikkoa ala tulevalla reitillä suurimpana ongelmana itse koen sen, että kaiken lukemani ja kuulemani perusteella se on seutua, missä huoltiksilla tapahtuu eniten matkailijoihin kohdistuvia ryöstöjä, eikä vain nukkujiin kohdistuvia, vaan omaisuuden kanssa saa olla tarkkana päivällä kahvitaukoa pitäessä.
Pohjoinen Espanja ja sisämaan maaseutu on käsittääkseni sen suhteen kaikkein miellyttävintä, ettei tartte rosvoja niin varoa..
Pohjoisesta puuttuu myös se järjetön lomarakentaminen, ja siksikin pidän siitä seudusta itse enemmän, mutta sehän on jo pelkkä makuasia:)
t.Kaarina
Tässäpä sinulle kahden matkan osalta reittikuvaus ja se mitä sieltä on nähty. Nähtävää olisi ollutpaljon enemmän mutta jätettiin väliin. Talven 0809 matka: http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KajPortugal0809#
Talven 0910 matka: tämä on viellä kesken ja paluureittiä ei ole viellä suunniteltu. Todennäköisesti Portugalia ylöspäin Badajoz - Salmanca - Burgos - Vitoria tämä on valtaosin moottoritietä ja ilmainen. Vitoria - San Sebastian - Biarritz välin voi ajaa joko maksutietä tai jyrkkämäkistä tietä. maksaa 23€ yllä oleva pätkä Cat 3 luokan autolle = yli 3,5 tonnia. Siitä matka jatkuu meillä ilmaisia teitä Parisin länsipuolelta Luxnburgiin. Ajatus on mahdollisesti poiketa matkalla Normandian maihinnousupaikalla. http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910#
Tulin viime syksynä sieltä Algarvesta ylös reittiä Sevilla- Cordoba-Madrid-Burgos-Vitoria Casteiz-Bayonne. Yövyin Madridissa campingalpha nimisellä alueella n. 12 km Madridista etelään. http://www.campingalpha.com/ Alueen koordinaatit löytyy www-sivuiltA. Sinne sopii mennä vaikka linja-autolla. Respan pihassa paikat bungalow-matkalaisten isoille busseille. Noin 400 m kävelymatka alueen portilta bussipysäkille josta pääsee bussilla metroasemalle josta muutaman minuutin matka metrolla aivan Madridin keskustaan.
Madridin voi ohittaa kolmea reittiä joista kaksi varsinaisia kehäteitä. Kun liikenne oli hiljaista ajoin lähes keskeltä Madridin läpi eikä sekään mikään ränni ollut, parhaimmillaan 5 + 2 kaistaa suuntaansa.
Tiemaksuja tällä reitillä oli vasta pitkälti Madridin jälkeen ja nekin ihan kohtuullisia Ranskan vastaaviin verrattuna. Tie on hyvä, mitä nyt tietöitä lyhyellä matkalla lähellä Espanjan ja Ranskan rajaa.
Jokainen ajaa omia reittejään silloin kun itse parhaaksi katsoo.Mun vaatimaton mielipiteeni 40 vuoden ammattiautoilun perusteella on , että en halua etuvetoisella matkailuautolla ajaa vaikkapa Pyreneillä lumiolosuhteissa kesärenkailla.Piste. Kelit on ongelma vasta sitten kun joutuu oikeasti huonoihin olosuhteisiin. Ryöstöistä voi myöskin olla mitä mieltä vaan.Kun se sattuu omalle kohdalle ei siinä mitkään ohjeet ja reitinvalinnat auta. Oikeasti todennäköisyys että suomalainen joutuu uhriksi on häviävän pieni.Ja turvallisuutta voi jokainen omilla valinnoillaan parantaa. Tiedoksi vaan ,että pohjoisespanjassa on PALJON itäeuroopasta tulleita uusio eu- kansalaisia.Ja ainakin täällä Espanjassa ollaan laajasti sitä mieltä että näistä maista tulleet ammattirikolliset tehtailevat näitäkin rikoksia.Ja siihen päälle sitten tietysti omat huumehörhöt ja etniset vähemmistöt.Näitä riittää koko maahan,eli kurjuutta riittää tasapuolisesti. Ja sitten aina ajankohtaiseen aiheeseen eli säähän.Moni kumminkin hakee lomaltaan aurinkoa ja siinä suhteessa Andalucia ja Espanjan länsirannikko ja siitä sitten ylöspäin Portugali, tarjoavat parhaat ja varmimmat säät.Pohjoisessa on hienot rannat ja perinteisesti siellä lomaillaan muualta Espanjasta , mutta kylläkin pääasiassa paljon myöhemmin kuin huhtikuussa.Sesonki on tietenkin elokuussa ,niinkuin täällä muuallakin .Suomalaisille siellä voisi arvioida olevan kotimaan kesää paremmat kelit toukokuusta syyskuuhun. Pohjoisespanja on mitä suositeltavin tutustumiskohde ,sieltä löytyy espanjan aivan toiset kasvot kuin perinteisestä etelästä.Ja taas kerran , maailman parhaat ruuat. Jos ei sakemannien makkaroita lasketa mukaan.
kIITOS KAJ hyvästä ja anteliaasta tiedon jaosta kiintoisia kuvia ja ehkä vielä mukavampaa oli nähdä säätila taulukot koska kokemuksieni mukaan täällä suomessa katsottavat viralliset taulukot eivät anna oikeata kuvaa siitä lämmöstä joka tuntuu kun isthtaa etelässä auton viereen ja nauttii olostaan.y.r.t.masa
Niinkuin edellä oivallettiin,on tarkoituksemme päästä nopeasti lämpimiin maisemiin,joten tuntuu,että reitti Lyonin kautta Montbellieriin ja sieltä Espanjan aurinkorannikolle on toteutumis kelpoisin.Aikaa meillä on koko reissuun n.2kk.ja kohdemaa Portugal,joten pyrimme mahdollisimman kauan pysymään siellä ja löytämään sieltä ne meitä kiinnostavat kohteet.Ajoimme 2008 myös Lyonin kautta Välimerelle,silloin Monte Carloon,emmekä kohdanneet mitään vaikeuksia,koskaanhan ei voi olla liian varovainen esim. ryöstöjen suhteen,täytyy vaan pyrkiä olemaan huolellinen ja en- nakoimaan riittävästi,vaikka ei sekään aina riitä?Kiertelimme silloin 6viikkoa Ranskasssa.Vuonna 2007 menimme entisten Itä- Euroopan maiden kautta Turkkiin,eikä kohdattu vaikeuksia,-hyvää tuuria?Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille,jokaisesta kirjoituksesta on ollut suuri apu matkamme suunnitteluun Eki
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.