Vapaaparkkeja eri maissa

HÄNNINEN JUKKA 31.10.2009 20:37

http://home.arcor.de/telbus/womo-sp/index.html Näyttäisi aika monipuoliselta, paikkojen kuvauslyhennyksetkin aika monella kielellä.

SILMUNEN HANNU 31.10.2009 21:18

Tämä EI ole Jukka sinua kohtaan ärhentelyä, sattumalta vain asia, mikä minua ihmetyttää. Eli mitenkä te ihmiset tällaisia matkaparkkilistoja, mistä puuttuu kokonaan kartat, oikein käytätte?! Tokihan sitä toisinaan tietää menevänsä johonkin määrättyyn kaupunkiin, ja silloin tuosta voi katsoa, että löytyykö ko.kaupungista matkaparkkia. Mutta yleensä me katsomme matkaparkki-kartasta, sattuisiko meidän reittimme varrelle siitä sopivaa yöpaikkaa, tai sitten teemme mutkan lähellä reittiämme sijaitsevalle parkille. Vaikka kuinka monta kertaa olemme Eurooppaa kolunneet, emme siltikään osaa ulkoa mantereen kaikkien paikkakuntien sijainteja, jotta nimen listalla nähdessään pystyisimme sen heti ajatuksissamme oikeaan paikkaan sijoittamaan.

Ja toinen suorastaan kismittävä juttu on se, että lähes tyystin navigaattori-matkailijoille näkyi tuokin lista olevan tarkoitettu. Olihan siellä joidenkin maiden kohdalla osassa paikassa jonkinlainen katuosoite, mutta harvalla kai jokaisesta kylästä on sellaiset kartat, mitkä kertoo osoitteet. Tai sitten täytyy käyttää aika lailla aikaa, jotta ajaa kylän keskustaan hakemaan opaskarttaa katuosoitteineen, ja kenties palattava kauaskin takaisin. Taikka osoite on maaseudulle, mistä ei opastetauluja edes löydä.

Onneksi on kirjoja, mitkä kertovat ajo-ohjeet! Ja toivottavasti niitä jatkossakin tehdään!

t.Kaarina

Ai niin. Suomen kohdalla näkyi yllätyksekseni Paimion motellin pihalla laitetun matkaparkin. Sinne ollaan avaamassa kuitenkin vissiin ensi viikolla pakolaisten vastaanottokeskusta, että mahtaakohan tieto olla vanhanaikaista.

HÄNNINEN JUKKA 03.11.2009 09:23

Niinpä joopa on kirjoja ja karttoja. Vaikkapa sinänsä hyvä Camperstop Europe, josta löytyy 7200 paikkaa. Sieltä löytyy kyllä osoitteita. Vaan mitenkäs hakeutua esim. Ahosen Kain meille tarvitseville auliisti jakamiin missään kirjoissa merkitsemättömiin vapaaparkkeihin ilman navia? Itse ostin pinttyneenä karttamiehenä ensimmäisen navini kesällä 2007 ja nyt en luopuisi vähän toistasadan tompastani millään rahalla. Paitsi tietty uuteen vaihtaen.. Olin hiukan ennakkoluuloinen koko navigaattoriasenteeseen. Onnekseni parannuin.

SILMUNEN HANNU 03.11.2009 12:49

Niin ja Adacin Stellplatzführer ja Reisemobil BordAtlas, niissä on myös ajo-ohjeet. Eikä niiden ajo-ohjeiden tarvitse kauhean kaksisia olla, kunhan tietää millä puolen taajamaa, ja suunnilleen kuinka etäällä sitä alue sijaitsee. Kyllä sen sitten jo löytää. Ja toki pelkkä osoite on loistava verrattuna siihen, että on vain pelkät koordinaatit.

Niin, se on kyllä voi voi, jos maailma menee siihen, että meille ei enää anneta kuin koordinaatteja. Seuraavassa Caravan-lehdessä minä neuvon ihmisille tien viiteen italialaiseen villiin luonnonlähde -kylpypaikkaan. Minulla ei ole antaa ainuttakaan koordinaattia niistä, mutta olen rustannut seikkaperäiset ajo-ohjeet kaikkiin:) Toivottavasti edes joku löytää perille!

t.Kaarina

MANNINEN RISTO 04.11.2009 11:25

Ainakin yhteen oli ohjeittesi mukaan helppo löytää viime talvena. Varmaan toiseenkin olisi ollut, ellei tullut hirveä vesisade.

HÄNNINEN JUKKA 04.11.2009 13:57

En tiedä hämäränäkökö (haemaeraenaekoekoe:)lie iän myötä heikentynyt, mutta lähes aina kun majoitusaluetta olen pimeässä hakenut vaikka kuinka hyvien ajo-ohjeiden perusteella, niin vaikeeta vaikeeta on ollut. Valoisa aika kun tulee ahnehdittua usein överiksi talvisin etelässä. Vesisade ja pimeys, sepä pahin yhdistelmä, kun kartturikaan ei näe kun just eteenpäin. Viitat, tiennimet ym. jäävät huomaamatta. Ja kun/jos sitä hakemaansa ei löydä, niin edessä on sitten levoton uni, rosvonpelossa jossain pusikossa. Itse olen nuo tilanteet ratkaissut ajamalla lähimmän kirkon parkkipaikalle.

IPATTI VEIKKO 04.11.2009 14:09

Jos kerrsn kaikissa kirjoissa on ko alueen koordinatit niin eihän muuta kirjallista ajo-ohjetta tarvita, kyllä perille löytää jos se koordinaatti on lähellekään oikea. Ja onhan helppo googlettaa ne alueet.

SILMUNEN HANNU 04.11.2009 14:12

Minä en oo keksinyt mitä tekisin niillä koordinaateilla kun en käytä navigaattoria. Ne numerot ei näytä eikä kerro minulle maailmasta yhtään mitään:)!

t.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 04.11.2009 17:53

Mitens on Kaarina, Sinäkö enimmältään luet karttaa vaiko ohjastat? Minä olen tehnyt koko ikäni kumpaakin, ja kyllä usein kartturina olen rattiin kaivannut. Muutaman vuoden naviin tassut tanassa asennoiduin, mutta nyt kun siihen olen tottunut, (tottuminen kesti ehkä viikon) niin huomaan sekä itselleni, että kartturilleni jäävän huomattavasti enemmän aikaa maisemille ja jutustelullekin. Navigaattori kun kertoo kaiken sievällä suomenkielellä niin ettei sitä edes tarvitse vilkuilla. Tietty kartta on oltava käsillä oikealta sivulta avattuna, sillä joskus Elviira (=navi) ehdottaa sinnikkään päättäväisesti uu-käännöstä ja pellon poikki ajoa. Ja näistä kämppäreiden osoitteista. Ei niissä läheskään kaikissa ole mitään kadunnimiä tai -numeroita. Eka karvalakkinavini ei tuntenut koordinaatteja, ja taas piti ihmetellä mitä sille maaliksi tarjoaisi. Aikalailla tasan vuosi sitten hupsahdin ebay.uk sivuille, tilasin tomtom xl:n Euroopan karttoineen, postikuluineen ja ikkunapidikkeineen 108 eurolla. -Punta on heikoilla vieläkin.. Asennejuttuja ?

SILMUNEN HANNU 04.11.2009 22:49

Niin, enpä tiedä, ei meillä oikeastaan asennejuttu, vaan makukysymys. Me luemme kumpikin sujuvasti, ja vähintään yhtä hyvin:) karttaa, mutta loppujen lopuksi Hannu varmaan keskimäärin ajaa enemmän ja minä luen enemmän karttaa. Jotenkin se meillä tiukoissa paikoissa varsinkin toimii niin päin paremmin. Hannu on rohkeampi tekemään tiukkoja käännöksiä ja minun suusanallinen ulosantini on vissiin parempi. Tällä työnjaolla on pimeänä talvi-iltana ajettu pohjoisesta läpi Pariisin, ja suoraan kertalaakista Bolognan metsän kämppärille esimerkiksi.

Olemme me kahdella kompassilla suuntaa pitäen osuneet myös talvella lumimyrskyssä ja kaiken nielevässä sumussa Haltin huipulle, sekä kaamoksen yössä Muorravaarakan kämpältä Luirolle, ilman että missään oli jäljen jälkeä, latu-urasta puhumattakaan. Nämä nyt eivät suoraan liity tähän asiaan, mutta antavat ehkä kuvan siitä, että me ihan oikeasti nautimme kartanluvusta ja suunnistamisesta.

Eli meillä matkaan kuuluu olennaisena osana ne kartat, suunnistus, perillepääsemisen riemu. Ihan yhtälailla kuin etsiminen, eksyminen, neuvon kysyminen ja yhtäkkiä kartan uudelleen paikoilleen loksahtaminen.

Aivan samoin kuin kuin tuo suunnatonta tyydytystä löytää uuteen paikkaan kertalaakista tai yhden kunniakierroksen jälkeen, on myös aivan huikea tunne, kun eksymisen jälkeen yhtäkkiä tajuaa, että missä oltiin ja missä ollaan. Ja on hyvin antoisaa saada neuvoa paikalliselta ihmiseltä, vaikkei yhteistä kieltäkään olisi. Miten monta kaunista turkkilaista hymyä olisinkaan paitsi, jos olisimme Turkista löytäneet tänä kesänä paremman kartan. Emmekä voisi muistella, miten Bulgarian maaseudun uumenissa pääsimme poliisipartion opastamina läpi kylän, mitä karttaan ei oltu merkitty, seudulle, mistä taas löytyi tien viittoja.

Ymmärrän, että navigaattori palvelee joitain ihmisiä. Meiltä taasen kartan luku ei vie mitään, päinvastoin antaa paljon.

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 05.11.2009 10:47

Kiva kuulla Risto! Oletkohan sinä hän, jonka pitkästä matkasta kertovaa reissukuvausta jostain luin joskus, ja palasit pohjois-italiasta vielä takaisin, uudelleen kylpemään Petrioloon?!

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 05.11.2009 11:52

Saman Jukka havainnon mekin tehneet, talvisessa Euroopassa valoisa aika tulee todella ahnehdittua, ja yösijaa etsitään aina pimeällä. Vaikka tän hiiskatin ikänäön mukana myös hämärä on ärsyttävämpi, niin pimeällä taas onnistuu paremmin kuin hämärässä. Mutta kyllä mua kismitti, kun kartoissa, tienumeroiden kasit ja nollat alkoi näyttää samalta, ja sitten Hannu osti mulle pienen kätevän suurennuslasin missä on valo...vieläkin on sekalaiset aatokset kun siihen tarttuu, vaikka on todella hyvä kapistus..

Mitä enemmän maalle menee, sitä rauhemmassa saa nukkua, kirkot tuttuja meillekin. Mutta omakotitalokadut on myös erinomaisia! Meillä myös kahle etuovien välissä ja tavallinen ja kaasuhälytys, sekä kalikka asunto-osan ovessa, yleensä hyvin nukutaan:)

t.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 05.11.2009 14:23

Johan se selkeni. Eli puolustat hyvää harrastusta, jos näin voi tulkita, etkä vastusta navigaattoreihin sortuneita ? Kieltämättä on kovin riemukasta ajella Pariisin läpi suoraan Bois de Bologneen. Olen sen pari kertaa kokenut. Toisaalta pikkuautolla kerran meni neljä tuntia löytää ulos Pariisin keskustasta, jos nyt Louvre sellaiseksi lasketaan. Miksei se minuakin ilahduta, kun maalin löydän. En kuitenkaan ole varsinainen suunnistusharrastaja, joten navi on minulle suuri apu, ehkä juuri sen ääniominaisuuden kautta. Uskon tuohon kartanlukuun vieläkin, joskin on perinjuurin hämmentävää katsoa jukolan viestin juoksijoita, jotka pari kertaa pätkällään vilkaisevat karttaa. Onhan siinä henkeä jos missä, kun kompassin avulla Haltin löytää. Kiitos mukavasta kommentistasi!

MANNINEN RISTO 05.11.2009 21:29

Minäpä minä. Silloin sain niistä paikoista tiedon sinulta, kun näillä sivuilla paikkoja kyselin. Vieläkin on kaikki ajo-ohjeet tallella odottamassa mahdollista uutta reissua.

HAAPANEN TIMO 06.11.2009 17:41

Kyllähän ajo-ohjeillakin pääsee, ei siinä mitään. Mutta jo liikenneturvallisuudenkin kannalta on aivan eri asia ajella kuunnellen navin ohjeita kun kurkkia liikennemerkkejä jarrutellen ja kiihdytellen.

Vielä lisäksi ajo-ohjeet on aloitettava jostain, ja yleensä paikkoihin voi tulla useita reittejä.

Itse olen huomannut ettei tarkkoja karttoja tarvitse enää hankkia, laajemman mittakaavan kartoilla on pärjäillyt navin kanssa. @timppa

HÄNNINEN JUKKA 06.11.2009 20:35

Kiitos Timo kommentistasi.

näinhän se on.
SILMUNEN HANNU 06.11.2009 22:54

Aivan niin tietenkin, mehän olemme kaikki kartanlukijat vaaraksi liikenteelle, anteeksi vain kaikille teiden käyttäjille.

Ekhä me olemme sitten jotenkin ylimaallisen fiksuja ihmisiä, sillä me osaamme lukea karttaa "takaperoistenkin" ohjeiden mukaan. Että jos ohjeessa sanotaan "Sienasta 30km Grosseton suuntaan tietä SS223/E78, sieltä tien itäpuolelle kylttiä Imposto/Santo/Bagni di Petriolo seuraten..." niin hyvä tavaton totta kai minä sinne silloin osaan yhtälailla idästä lännestä kuin lounaastakin käsin löytää!!

Ja by the way, minusta on vaarallista jos ihmiset vielä enemmän vieraantuvat kartasta, eihän kukaan kohta osaa töistä kotiinkaan, jos navi hajoaa:)

t.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 07.11.2009 07:40

Äärivihlailujen kautta sanan sapeli ainakin pysyy terävänä, mutta ei se Kaarina Ystävä hyvä sentään ihan noin mene. yts. Jukka

HAAPANEN TIMO 07.11.2009 09:32

Ei minun kirjoitukseni ollut kenellekkään henkilökohtaisesti, kirjoitus on vain minun mielipiteeni kätevästä ja huokeasta teknisestä apuvälineestä.

Voihan asiaa ajatella toisinpäin. Navin käyttäjältä jää katsomatta ajo-ohjeisiin perustuva paikka, ellei hänellä ole karttaa. @timppa

HÄNNINEN JUKKA 07.11.2009 10:35

Sit on semmonenkin takapakki navissa, että "muistijälki osoitteesta" hukkuu navin ohjeiden alle. Eli jostain Koblenzista ja sinne navin ohjeilla yöllä etappiin ajaneena ei enää ihan entisenlaisen helposti löydä ulos kylästä kun sikäläinen etap-hotelli oli täynnä ja lähdin Kölnin Etappiin mutta ilman koordinaatteja ja katuosoitetta. Ts tulee naviriippuvaiseksi. Näin on mulle käynyt.

SILMUNEN HANNU 07.11.2009 12:24

Mikä ei mene miten?

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 07.11.2009 13:40

Eikö niissä navigaattoreissa olekaan karttoja sisus täynnä??!

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 07.11.2009 13:41

Tämä ei mennyt siihen kohtaan mihin piti, avoinna oli Timon viesti siitä, ettei navin käyttäjät pääse niihin paikkoihin, mihin on annettu vain ajo-ohje, jos heillä ei ole karttoja.

t.Kaarina

KUJANPÄÄ MARKKU 07.11.2009 14:36

Toi Koblenzin kämppäri oli aika tikkusesti löydettävissä eka kerralla ilman navia.

HAAPANEN TIMO 07.11.2009 15:04

Ei pääse, ei. Siksi pitäisikin olla ainakin osoite, ja mieluusti koordinaatit. Enkä tarkoita Sinun ajo-ohjeitasi, vaan yleensä. Niitä pelkkiä ohjeita on vieläkin liian monessa oppaassa, välillä aika sekaviakin. Ajo-ojeiden laittaja on tietenkin itse käynyt ko. paikassa, ja ohjeet tuntuvat selviltä hänelle, mutta vieraalle homma ei välttämättä aukene.

SILMUNEN HANNU 07.11.2009 15:17

Siis miksi eivät pääse? Olen ymmärtänyt, että navi on ladattu täyteen karttoja!??

Itse olen tosi tyytyväinen jos paikasta on kerrottu osoite ja ajo-ohje, ne tukevat toinen toistaan hyvin. Tosi harvoin olen törmännyt niin huonosti laadittuihin ajo-ohjeisiin, etteikö perille olisi löytänyt suht helposti. Ja siitä kehityksestä olen pahoillani ja huolissani, kun näyttää menevän homma siihen suuntaan, että pelkkiä koordinaatteja vain kerrotaa.

t.Kaarina

AHONEN KAI 07.11.2009 16:19

Moi Jukka,

Tuota vapaaparkkilinkkiäsi kannattaa sitten vähän varauksella katsella, ainakin isommalla kulkimella kulkijoiden.

Pikaisella vilkaisulla sieltä löytyi San Roguestakin sellainen tv-aseman edusta julmetun ylämäen päällä, jonne ei oikein 6 metrinenkään mahdu. Tosin tälle listalle on löytynyt paljon ihan oikeitakin paikkoja.

Siinä taas kelpaa noitakin koordinaatteja haeskella ja helmiä poimia kun aikanaan Fugesta jonnekin suunnataan.

PS."Omaan listaani" lisäyksenä: Vinarosin satamaparkkiin on tullut riittävän isot merkit vapaaparkin loppumisesta.

Santa Polan telakan rannassa myös kieltomerkit, tosin olleet jo viime talvena, jolloin meidänkin yöpyessä oli ~20 autoa.

La Marina 38,13983 / -0,63605 & 38,15130 / -0,63210 ovat hyvä vaihtoehto Santa Polalle, löysimme vihjeen perusteella nämä, molempiin mahtunee ~30 autoa, ensin mainittu oli käydessämme täynnä, toinen siisti asvaltti, merinäköalalla kuinkas muuten ;)

Playa De La Entrevistalla ei kannata parkkeerata tien rannan puolelle, Guardia Civil pitää huolen että meillä mäen puolella olevilla säilyy rantamaisema rikkomattomana, ja matka mereen 3-40 metrissä.

Muut parkit Fugeen asti OK, ja täällä vapaa verkko Sohailin linnan suunnalla hyvällä signaalilla.

HÄNNINEN JUKKA 07.11.2009 16:24

Gracias, Amigo Kai Ahonen !

HÄNNINEN JUKKA 07.11.2009 16:30

Lievähkösti ilmaistu..

SILMUNEN HANNU 07.11.2009 17:13

Tämä on Jukka ihan vilpitön kysymys!

t.Kaarina

KATAJISTO VESA 08.11.2009 20:16

Onkos kukaan kokeillut tätä "Reisemobil International" -lehden tarjoamaa mahdollisuutta ladata joko koko Stellplatzatlas tai vain matkaparkit navigaattoreillenne (sivulla suoraan download useille eri navigaattorimerkeille): http://www.reisemobil-international.de/bordatlas2/overlays.html?-session=bordatlas:D9D25C7B02e85198C9Uur1507009

SIRKIÄ MATTI 08.11.2009 22:36

Koordinaattien mukaan voit sijoittaa kohteet kartalle. Navia siihen ei tarvitse käyttää ollenkaan. Voit kokeilla tuosta Raimon laittamasta linkistä http://maps.google.fi/maps/ms?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&ie=UTF8&msa=0&msid=116241561752401826610.000475fe65414b5feff17&ll=65.109148,25.620117&spn=12.720882,25.664063&z=5 kuinka kotimaan matkaparkit löytyvät kartalta. Kartta näkymää voit suurentaa euroopan yleiskartasta lähtien, aina hyvin tarkaksi paikalliskartaksi asti.

Koordinaatit on varmin tapa ilmoittaa osoitteeton paikan sijainti todella tarkasti helpoimmalla tavalla.

NIEMINEN RAIMO 08.11.2009 23:55

Testasin äkkiseltään Map Pointtiin.4519 paikkaa tuli Euroopasta suurin osa Saksasta.Paikkojen informaation saa tuolta Reisemobilin sivuilta,vaatinee ainakin kirjautumisen ellei peräti jotain maksua,en tiedä.Tätä määrää en kyllä Garminiin laittaisi.Matkahan olisi pelkkää Stellplatzia.Parhaat voi tietysti valita.Tuo paikkojen koordinaattitieto näyttäisi pitävän ainakin niiden muutaman osalta jota silmäilin. Tältä se kartta näyttää. http://www.aijaa.com/v.php?i=5224063.jpg @rami

SILMUNEN HANNU 09.11.2009 12:13

Avot! Elikä minun pitäisi luoda itselleni tuollainen googlen kartta. Ja aina kun saan jostain pelkillä koordinaateilla ilmotetun paikan, siirtäisin sen sinne google-kartttaan, jotta saisin kaivettua sille kohteelle osoitteen ja tehtyä itse ajo-ohjeet. Tai jos olen tulostimen äärelleä, tulostaisin sen lähialuen kartan. Sitten siirtäisin paikan paperikartalle, ja muistaisin ottaa kaiken matskun matkalle mukaan. Tai vaihtoehtoisesti, jos vain google-kartan kautta siirtäisin pisteet paperikartalle, pitäisi kartturin jokaista kohdetta lähestyttäessä istua tietsikka sylissä ja maksaa nettiyhteydestä, eikä saisi olla epävarmaa, löytyykö ko. paikassa nettiyhteys.

Ymmärrän, että onhan se nonkin mahdollista, ja joitakin yksittäisiä kohteita voisin ajatella google-kartan kautta paperikarttohin siirtävänikin, mutta ei satoja eikä tuhansia kohteita. Ja lomaan minulla kuuluu ehdottomasti se, ettei tietokoneita eikä sanomalehtiä tarvita:)

Mutta eikö kukaan kerro, mikseikö navigaattori ihmiset löytäisi ajo-ohjeiden mukaan paikkoihin, eikö ne navit ole täynnä karttoja?

t.Kaarina

HYTTILÄ ESKO 09.11.2009 13:32

Ihmisillä on erilaisia navigaatiolaitteita. Kaikkiin ei saa syötettyä esim. koordinaatteja. Toisilla on hankaluuksia keksiä minkä kunnan tai kaupungin laittaa ennen katuosoitetta. Onneksi on ja osaa luke paperikarttaa. Vaikka onkin autossa kiinteä navi ja puhelimessa irtomalli. Kerran en saanut Italiassa selvitettyä juuri kunnan nimeä. Auton navilla scrollasin kylään missä tiesin paikan olevan ja laitoin kohteeksi nuolen näyttämän.

AHONEN KAI 10.11.2009 04:35

"Mutta eikö kukaan kerro, mikseikö navigaattori ihmiset löytäisi ajo-ohjeiden mukaan paikkoihin, eikö ne navit ole täynnä karttoja?"

Veikkaan, etteivät jaksa jauhaa joutavaa, elävät vaan nykyaikaa;) Enkä itsekään tähän vedätykseen lähde.

SILMUNEN HANNU 10.11.2009 18:39

Kukahan tässä Kai vedättää ja ketä?!

t.Kaarina

SIRKIÄ MATTI 10.11.2009 20:05

Olen käyttänyt kävelemään oppimisesta asti eniten pallonavia (oma muisti) suunnistamisessa. Pallonavin tietoja päivitetään vieläkin jatkuvasti. Suunnilleen 10 vuotiaana sain ensimmäiset 2 karttaa (peruskartan ja topografisen kartan) molemmat 1:20000 mittakaavalla, ja tietysti kompassin. Siitä lähtien olen jatkuvasti käyttänyt erilaisia karttoja liikkumisessa, ja kohteiden hakemisessa apuna. Erilaisten reitti vaihtoehtojen suunnitelussa paperikartat ovat vieläkin lyömättömiä.

Lähes 40 vuotta, joskus hyvinkin olemattomien lähi osoitetietojen mukaan, jouduin hommiani hoitamaan. Siirtymä taipaleet menivät pitkälti pallonavin ohjauksella.

Ostin minäkin pari vuotta sitten perusnavin, kun niiden hinnat laskivat houkuttelevan kohtuullisiksi. Tutuilla reiteillä opettelin tuntemaan navin logiikkaa. Sen reititys logiikka erosi aika paljon pallonavin totutuista reiteistä. Opittuani navin käytössä hyödyntämään siitä itselleni sopivat ominaisuudet, niin olen hyväksi apuvälineeksi sen havainnut.

Totesin joskus, että olisipa silloin työelämässä ollut navi käytössä, niin monet turhat koukerot olisivat ositetta hakiessa jääneet tekemättä.

Pallonavin ja paperikarttojen lisäksi pidän navia yhtenä hyvänä apuvälineenä kohteita haettaessa, nimenomaan tässä järjestyksessä.

AHONEN KAI 10.11.2009 22:26

"Kukahan tässä Kai vedättää ja ketä?!"

Minäminäminä, sinähän vain kerrot meidän muiden olevan väärässä, mokomat koordinaattorit, voitat tämänkin skaban sitkeydelläsi ;))

aihetta enempään tässäkään

SILMUNEN HANNU 10.11.2009 22:32

Miten ja missä te muut olette väärässä?

Minä en tiennyt että tässä on joku vedätys käynnissä!

Enkä mä ymmärrä, mitä pahaa tein, kun kysyin, miksi navigaattoreita käyttävät ihmiset eivät voi mennä paikkoihin, mihin on annettu vain ajo-ohje! Halusin oikeasti saada selville, olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin.

Mutta sitkeä olen, se on tosi:):)

t.Kaarina

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.