- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Maailman pisin karavaanireitti & kulkijat
Maailman pisin karavaanireitti & kulkijat
Eika yhtakaan vaanaria. Matkalle mahtuu mm. uiguureja vastaan tehty operaatio: Kiina sulki kaikki yhteydet muuhun maailmaan. Eerolalta on mitattu kuume jo 7 kertaa ja laukut tarkistettu keskimaarin 3 krt per lentoasema Kiiinan puolisilla osuuksilla. Onneksi ei ole ollut kuumetta, koska matkanteko olisi paattynyt siihen. Ollaan siis Sikkitiella ja juuri nyt tarunhohtoisessa Samarkandissa. Huomenna jatketaan Buharaan ja sitten sielta Tashkentiin ja edelleen todelliseen karavaanimaahan, Suomeen.
Maissa , joissa asuu yhteensa 1,4 miljardia ihmista ei ole siis nakynyt yhtakaan m- vaunua tai -autoa. Ei edes nakkikioskina ja reitti on aikanaan ollut maailman pisin karavaanireitti, n. 60 000 km pitka Silkkitie, kaikkine haaroineen. Hyvat ihmiset, jos katsotte vaikka nauhoitettuna sita askettain tullutta SIlkkitie sarjaa, niin monet asiat siina ovat edelleen olemassa. Paastivat jopa kamelilla ratsastanaan. Ja Samarkand on myos tarunhohtoinen. Kerrassaan aivan mahtava.
Kaikesta huolimatta ensilumille on mukava lahtea Suomen Lappiin jos Uzbekistan Airwaysin lennot sujuvat. Terveisia kuitenkin toistaiseksi jatkuvista 30 asteen helteista.
Että kamelilla sitä meidän poijaat, kamelilla sano ...! Sikalunssaako ne siellä pelkäävät kun sitä kuumetta ahkerasti mitataan? Mutta varmasti mielenkiintoista ja eksoottista nähtävää, siellä päin maailmaa. Eikä ole mulkero karavaanareita häiriköimässä? ;-))
Kiinalaiset pelkaa sikaflunssa vallan hemmetisti mutta naissa ex russissa ei ole mitattu kuumetta ja menininki on muutenkin ihan normalnajaa, kuin lannessa ikaan. Kiinan jalkeen entisen sovietin asukkaaat ja muukin meno on tutunoloista. Aanimerkkia kaytetaan sivistyneesti eika jatkuvasti. Ruuaksi saa muutakin kuin rehuja. Entisaikaan Kiinassa sai mm. kanaa ja sikaa kulhoissa, mutta niita kohadanneitten flunssien jalkeen tuli vain vihanneskulhoja ja limasoppaa poytaan.
Tashkent, missa nyt olen on aika moderni uzpekkikaupunki, mille 60 luvun maanjaristys oli vain hyvaksi. Eika etelan hauskoja ihmisia luulisi entisiksi neuvostoliittolaisiksi. Ei Tsingiskaani suotta valloittanut aikanaan naitakin alueita.
Moi Teemu! Äkkiä kerkisit sinne asti, vastahan pikapikaa tapasimme Lahden messuilla. Olin muinoin eli 80-luvulla juuri samalla alueella eli Buhara, Samarkand ja Tashkent, ei sitä silloinkaan neuvostoliitoksi tuntenut. Sen sijaan sen totesi etenkin Samarkandissa, ettei eurooppa ollut hamassa historiassa ainoa sivistyksen kehto. terkut tälläkertaa Jumillan viinialueelta Finca la Molinetasta toivottaa timotee.
Terve Timo! Silloin 80- luvulla olin itsekin jo menossa Silkkitien ihmeitä katsomaan, mutta meni se silloinen Lomamatkat konkurssiin ja jäi vain hatutus päälle, etten ennättänyt. Sinne Länsi- Kiinaan ja Uzbekistaniin ei tulisi ensiksi mieleen lähteä m- autolla kiertelemään. Sitten myöhemmin aioin yhdistää sen reissun Siperian radan junamatkaan ja Tiibetin reissuun. Kiinasta kuitenkin ilmoittivat, ettei 2h makuuhyttejä saa niitten juniin ellei maksa koko hytistä. Siperian radalla se kyllä onnistui, vaikka Tiibettiin pitikin mennä lentäen (nythän sinnekin on jo rata). Jäljelle jäi siis ryhmämatka, missä oli paljon lentoja, jonkinverran bussimatkoja ja yksi yönyli junamatkakin.
Kyllä niillä kulmilla ex. N- liiton alueella asuu sellaista väkeä, että ovat varmaan tulleet alas puusta aikaisemmin kuin arkipäivän Igorit tuossa rajan takaa. Itsenäisyyden aikana ovat pistäneet myös paikkoja ja historiallisia rakennuksia entiseen loistoonsa, vaikka välillä niitä käytettiin ruutikellareina ja elokuvateattereina. Tätähän tehtiin myös tuolla Karjalan laulumailla.
Mukavaa talvehtimista sinne viinialueille teille molemmille. Meiltä lähtee torstaina vaimo katsomaan miten lapsenlapsi on kasvanut Teneriffalla. Itse jään odottamaan lumia ja miettimään uusia retkiä.
Teimme vaimoni kanssa mielenkiintoisen reisun Mongoliaan viime kesänä (5 vk), kun menimme ja tulimme Trans Siperian junilla Ulan Batoriin sekä sisämaassa kävimme n 1100 km;n päässä vuoristossa. Matkalla näimme kaksi matkailuautoa, toinen niistä oli tosierikoinen ranskalainen versio. Me liikuimme menomatkan lentäen sisämaahan, mutta palasimme maastoautolla, jonka 4-veto oli lähes riittämätön paikoittain sateisen kauden jäljiltä. Kuulin kyllä erään normaalimman Matkailuauton nähdyn maan länsiosassa, mutta en kyllä sittenkään lähtisi niillä "teillä", siis oikeammin tienpohjilla omalla autolla retkeilemään. Mielenkiintoisia reissuja suunnittelemaan edelleenkin.
Kävipä teillä säkä! Kun me jokunen vuosi sitten mentiin junalla Mongoliaan ja sieltä sitten pitkälle Kiinan kierrokselle ja Tiibetiin ym. niin ei osunut m- autoja kohdalle 6 vk aikana. Tämä Trans Siberia- reissu tehtiin talvella, joten kävimme vain lähi- vuoristossa Tereljissä UB:n ulkopuolella. Silloin päätettiin, ettei kahta kolmannetta: tullaan vielä joskus Mongoliaan kesällä "festareitten aikaan". Kohta sitä pitäisi aktivoitua, ettei ihan sammaloidu.
Silloin,talvella, yövyttiin vuoristossa jurtassa ja hienoja muistoja jäi yöstä, kun - 20C pakkasessa kaminan kipinät nousivat kohti tähtikirkasta taivasta, kylän, karjan ja varsinkin koirien äänet täyttivät ympäröivän maailman.
Minä olen vieläkin nirsompi: en lähtisi m- autolla edes Neuvosto-Karjalan teille. Viime kesänä kierrettiin siellä bussiretkellä ja kynnöspeltokin voisi paikoin olla tasaisempaa. Mieli tekee kuitenkin jopa ex. ryssiin. Silkkitiereissulla päätettiin "jätkien kanssa + pari muijaakin" että kierretään -STAN -valtiot, jos vaan saadaan jostain sopiva porukka ja matkanjärjestäjä - ja viisumit. Ellei rupea löytymään, niin lienee pakko mennä uudelleen Pohjois- Koreaan. Ensimmäinen reissu oli hieno kokemus, mutta nyt saisi paljon enemmän. Kohta niitä ei enää saa, kun Kiina tai Etelä- Korea "nielaisee" konkurssikypsän niskoittelijan ja hallitsijasukukin alkaa olla pojankloppeja.
Venäjälle olemme vaimoni kanssa tehneet useitakin reissuja, niin Pietariin, Petroskoihin, Vienan-Karjalaan m-autolla, mutta Siperia vielä odottaa tuloamme??? Olemme toki junalla/lentäen käyneet Siperiassa kymmeniä kertoja, mutta autolla sinne meno on vielä vain haaveena. Eräällä matkalla junan ikkunasta näimme Siperian aroilla toistakymmentä m-autoa, jotka arvelimme olevan saksalaisia. Eräs inkeriläinen mies Omskissa kertoi heillä käyneen savonlinnalaisen porukan m-autolla, jotka jatkoivat siitä vielä eteenpäin itään, mutta palasivat yöllä takaisin teiden muuttuessa "kynnöspelloksi". Se tapahtui -90 luvulla. Uralin ylitys on kaikkein riskialttein, koska niissä kylissä saatetaan ryöstää matkalainen. Vaikka olenkin joskus aikonut ja jopa kysellyt kavereita lähtemään kanssani Siperiaan m-autolla, niin taidan jättää väliin ainakin tässä elämässä..? Hyviä reissuja itään!:)
En saanut ihan kiinni, miten aihe liittyi tämän netin aiheseen, nykyiseen karavaanarimatkailuun. Tokihan voidaan ihastella ja haikailla menneeseen aikaan, maailman pisimpään karavaanireittiin, jokunen vuosisata sitten olmassaolleeseen, mutta..... Olisko joku toinen foorumi.. ??
Ottaako päähän? Siltä vähän kuulostaa, mutta koeta kestää. Onhan täällä jäsenkeskustelutkin, missä aina käsitellään pelkkää karavaani-asiaa. Voisit ilmoittautua vaikka sinne luetun ymmärtämiskurssille jos siitä jotain tulee. Otsikon aiheena on kyllä "Matkailu ulkomailla", joten soittele Hämeenlinnaan niin ehkä ne poistaa tällaisen matkailuun liittymättömän aiheen? Tää nyt on kuitenkin karavaanareitten foorumi ja tuskin olet sen kummempi häiskä sinäkään vaikka liikavarpaitasi tallotaankin?
Sinne Siperiaan ja moneen muuhunkin paikkaan Venäjälle järjestää m- autoretkia mm. saksalainen "Perestroika Tours". Minulle tulee tuon Reisemobil- lehden mukana pari kertaa vuodessa heidän matka-esitteensä. Varmaan nuo näkemäsi letkat ovat olleet joltain tällaiselta retkeltä. Joskus olen lukenut Mobilisti- lehdestä parin suomalaisen matkasta halki Venäjän maastoautolla Japaniin auton valmistajatehtaalle. Heille tuli jossain vaiheessa ylipääsemättömiä vaikeuksia, kun suot olivat sulaneet ja autot meinasivat upota sinne. Reitillä olleet rekat vetivät heidät takaisin kuivalle maalle.
Tein 70- luvun lopussa "neitsytmatkan" itse rakentamallani m- autolla niin, että ensin ajettiin Turkkiin Aasian puolelle ja sieltä Bulgarian ja Romanian kautta Odessaan Mustalle merelle. Aika hirveitä tieosuuksia, joissa viemärikaivon kansia oli varastettu ja tiessä oli petollisia reikiä. Odessa sinänsä oli kokemus, mutta Musta meri jumalattoman kylmä vielä elokuussa ja rannalla lenteli miljardi leppäkerttua.
Nämä -STAN reissut olemme aikoneet tehdä lentäen ja/tai junalla. Olisi mielenkiintoista päästä näkemään omin silmin miten näiden pikkuvaltioiden vapautuminen NL:n holhouksesta on "palauttanut" takaisin kyseisten kansojen omia piirteitä ja elämäntapoja.
Ei ota päähän. En kuitenkaan usko että täällä on kysymys kaukomatkafoorumista vaan matkailuauto ja vaunufoorumista. Meidän lehdessä on ollut juttuja eri mantereilla suoritetuista caravaan retkistä. Niissä on kulkimena ollut auto tai vaunu. Kyllä täällä on aika usealla kokemuksia lentokone/juna /laiva matkailusta. Ne eivät mielestäni kuulu tänne. Voin olla väärässäkin ja ei nuo kirjoitukset itseä häiritse.Nehän voi jättää lukematta. Lisäksi tuo asenteesi on aika naurettava. Alat hirnumaan kuin kiimainen ori kun joku huomautaa asiasta. Rauhaisaa joulun aikaa kuitenkin.
Uskoo ken tahtoo, ottiko päähäsi. Kun nyt juuri löytyi pari potentiaalista moderaattori- ehdokasta valvomaan ulkomaan matkailufoorumin oikeaoppista käyttöä ( joka on kerrottu tarkemmin missä??), niin ilmoittautukaa hyvät miehet tehtävään, mutta ei tuolla asenteella.
Kyllä minua pikkasen ituttaa, että että näiden sekametelipalstojen tuotteista ollaan närkästyneitä yleensä vain asiassa pysyvien kirjoitusten kohdalla tai jos jonkun myynti- ilmoitus menee väärälle palstalle. On siinä pipo tiukkana päässä ja naama punaisena. Kehtaavathan eräät närkästyneimmät kritisoida Caravan- lehteenkin tulevien matkakerttomusten kirjoittajia, vaikka kuvista näkyy, että matkat on tehty sallituilla välineillä. Kateus on etuteltassa käsin kosketeltavaa, jos sattuu kertomaan jotain standardista poikkeavaa.
Toisaalta, jos karavaanareitten ulkomaan matkailusta kirjoittelu saa olla vain vaunun tai auton kuljettamista halvinta reittiä pitkin alppien yli tai tietyn risteyksen kautta Puolan läpi samoille tutuille rannoille, niin onpa "matkailunne" köyhää. En yhtään ihmettele, miksi palstat pysyy niin aneemisina ja kirjoittajat vähissä. Koitappa rauhoittua jouluksi sinäkin ja laajentaa ymmärryspiiriäsi jos pystyt! Bitit eivät ole maailmasta mihinkään loppumassa, vaikka suvaitsevaisuus olisikin.
Älkääs kuntit hötkyilkö! Hyvin mielenkiintoinen reissu ja tarina Teemulla. Hyvin sopii tänne, on aiheeseen liittyvä.
Kuka toisin väittää on ite pölijä! KJON!
Rauhoitu kiihkossasi . Jos luet tekstin en kieltänyt sinua kirjoittamasta noita juttuja. Sanoin oman ajatukseni asiassa. Pyydän anteeksi etten ymmärtänyt päätoimittajan käskyä. Mutta ilmeisesti punainen lippu seisoo korvien välissä jos joku on eri mieltä tässä asiassa. Olen itse reissannut omiksi tarpeiksi ettei mene poski valkeaksi vaikka joku elvisteleekin reissuillaan.Rauhallista joulua ja varo verenpainetta.
Älä tunge minun tekemikseni noita "keksimisäsi reissuja" ja muut lukijat muistakaa mitä mieltä Herra Eerola on mieltä teidän lyhyistä matkoistanne. Onneksi kuningas löytyi kertomaan mikä on oikein.
Heippa Esko! ;-)) Joulua ja iloa, Sinullekin!
"En etsi valtaa loistoa .."!
Samoin sinulle Hannu . ja kaikille muillekin palstan lukijoille.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.