Auton rengastus syysmatkalla

KEMPPAINEN OLAVI 18.08.2009 19:50

Olemme lähdössä syyskuun lopulla Espanjaan ja paluu kotiin on joulukuussa. Kilometrejä tullee 7000-9000 km. Autona citimaasturi, jonka renkaissa on kulutuspintaa n 4 mm. Rengaskoko on harvinainen 50-profiilin 18 tuumaa. Mielessä häilyy kysymyksiä: Riittääkö kulutuspinta tälle matkalle? Mitkä ovat paluumatkan kelit Saksassa, Suomesta puhumattakaan? Satamasta pitäisi päästä vielä Pirkanmaalle. Saksassahan olisi hyvät markkinat ostaa vaikka keskisen euroopan kitkat alle, koska sielläkin on jonkinmoinen talvirengaspakko nykyään. Eikös ne kestä pohjoismaisia versioita(jotka meillä olisi myös pantavissa alle) paremmin kesäajoa? Millaiset ovat rengasmarkkinat Espanjassa? Kysymyksiähän löytyisi varmasti paljon lisääkin. Keskisen Euroopan maita olemme kiertäneet autolla ja vaunun kanssa kesäisin parikymmentä kertaa. Eli nyt kiinnostaa mitä tämä ajanjakso ja uusi maa tuo mukanaan.

LIETTILÄ ANSSI 20.08.2009 09:43

Renkaat vaihtoon ilman muuta. Suositus on vaihtaa just 4 millin kohdalla. Olen joutunut vesiliirtoon paremmillakin renkailla. Sun kohdalla varmaan kannattaisi ostaa ne ulkomailta (esim. Saksa). Kun palaat reisusta joulukuussa niin Suomessa on jo talvirengaspakko eli renkaissa pitää olla M+S-merkintä. Jos ostat kitkat niin vältä halpoja kopioita, jos meinaat pärjätä Suomen talvessa. Renkaan nopeusluokka on yks pointti mikä nostaa renkaan hintaa. Eli mieti tarkkaan, mitä autoosi laitat.

VÄLIAHDE JUSSI 20.08.2009 19:57

Vähän mainospuheelta vaikutti. Mitkä merkit ovat halpoja kopioita ja minkä merkkisistä renkaista? Minulle raha ratkaisee. Mitä halvimmat sen parempi.Vähän niin kuin öljyssä, miksi maksaa 5w-50w 28€/l kun, tulee hyvin toimeen 10w-40w 7€/l? Ja siinäkään ei merkillä väliä.

NYYSSÖNEN KAJ 21.08.2009 09:13

Jussilla vasta kallista öljyä on. Viime öljynvaihdossa Raskoneella maksoi 3€ litra Nesteen voiteluöljy. Vaihtoväli on Vuosi tai 10000km.

Minä ostan aina pinnotus rungot renkaiksi jossa on 4 mm kulutuspintaa jäljellä, kestävät n. 30000km ennenkuin ovat 1mm joka on kulutuspinnan minimi vähintään yhdessä parissa per akseli yli 3,5 tonnisissa.

LIETTILÄ ANSSI 21.08.2009 11:32

Joo-o. Mä oon varsinainen mainosmies, kun kehotin ostaan renkaat esim. Saksasta kun Suomessa maasturin renkaat maksaa maltaita. Kopioilla tarkoitin Kiinassa valmistettuja "huippumerkkien" näköisiä kumeja. Rungon ja kumiseoksen laatu onkin jo sitten ihan toista. Kannattaisi vilkaista rengastestejä ja vertailla vaikkapa jarrutusmatkoja. Eipä tarvi sitten etsiä HALVINTA peltiseppää...

ASIKAINEN MATTI 21.08.2009 17:00

Ajettuani 70-luvun Toyota-bensamaasturilla 27 vuotta ja 400000 km käyttäen tavallista 10-W30 öljyä vaihtaen 3000 km:n välein oli kone alkanut kuluttaa ölyä ja sinistä savua tuli jonkin verran. Vaihdettuani auton pois se joutui eräälle huoltoaseman pitäjälle, joka vaihtoi siihen kunnon synteettisen öljyn ja sininen savutus loppui sekä öljynkulutus. Kunnon öljy oli tehnyt tehtävänsä ja pessyt männänrenkaat irti ja toimimaan tarkoitetulla tavalla. Moottoriremonttiin ei ollut siten tarvetta. Johtopäätös: halpa ei anna aina halvinta lopputulosta.

VÄLIAHDE JUSSI 21.08.2009 18:08

No nyt puhutkin 2:ta eri asiasta. 10-w30 mineraali tavallisesta öljystä ja siihen sotkettuja lisäaineistettuja eli synteettisistä öljyistä.Niillä ennen kaikkea merkki maksaa ja juoksevuus w50 eihän sitä tarvitse kuin uralin vaihdelaatikko. On sitä nähty mitä, liian pesevä öljy saa aikaan. Halvinta aina,mutta suodattimien kanssa ei kannata säästellä. Sama renkaissa. Tulimieleen vähän aikaan sitten, joku kyseli jollain saitilla ,miten käy jos 100:sen vauhdissa rengas yhtä äkkiä tyhjenee, pinnattujen renkaiden kanssa voi käydä niin. Pinnattuja en käytäisi ollenkaan jos mulla olis 86.300€ auto, enkä myöskään kaikkein halvinta rengas sarjaa,mutta polttoaineen kulutusta seuraisin.

KEMPPAINEN OLAVI 21.08.2009 20:21

En kaipaa keskustelua öljyistä vaan kokemuksia renkaista ja rengaskaupasta Espanjassa. Suomessa maksavat autoni renkaat nokialaisina ja continentaleina n 1200 euroa. Korealaisia saanee 700 eurolla. Mitä mieltä ollaan amerikkalaisista BF Goodricheista, joita saa sarjan alle 500 eurolla? Viime syksynä kyselimme edelliseen autoomme renkaita Saksasta. Tarjous nokialaisista oli siellä 310 euroa, ostimme kuitenkin samat renkaat Suomesta 350 eurolla! Ja eikö todellakaan lukijoista löydy espanjalaiseen rengaskauppaan tutustuneita? Eikö rutuilla ole kokemuksia??

NYYSSÖNEN KAJ 22.08.2009 07:54

2007 keväällä Malagan ohituksessa räjähti takarengas, no minulla on paripyörät takana joten nilkutin moottoritietä hätävilkut päällä (50km/h) kohti lentokentän vieressä olevaa teollisuus aluetta jossa tiesin olevan rengasliikkeitä.

renkaani ovat kokoa 12R22,5 eli halkaisija n. 1,2m

Koputin yhtä rengasasentajaa selkään, vinkkasin ulos katsomaan rengasta, mitä haluan. Sanaakaan muutakieltä kuin espanjaa hän ei puhunut. Hän kysyi jotain lauseella jossa oli sana novo= uusi johon vastasin no novo = käytetty. siis sellainen alle

Alkoivat samantien vaihtaa mutta vanha vanteeni oli niin ruosteessa että ei se asettunut paikoilleen. Sainpahan ostaa uuden vanteen (kunnostettu) nyt onnistui.

Hinta käytetty renga+kunnostettu vanne + työ = 145€ Pelkkä uusi rengas 1 kpl Suomessa 400€

PYSTYNEN JUHANI 22.08.2009 08:28

Kyllä 4mm.kannattaa vaihtaa.Suomessa saa vielä vaihdossa hyvitystä 4mm.renkaista.Aikoinaan vaihdoin auntoauton kesärenkaat kitkoihin väliraha oli mielestäni ihan hyvä.Alle tuli Bridgestone Blizzakit(M-S),jotka toimivat loistavasti etelässä ja myös Suomessa.Kahtena talvena olen ollut niillä etelässä eikä kulumaa ole nimeksikään.Mielestäni renkaiden hinnat nykyään ovat muualla on samaa luokkaa kuin täällä.Vaihtohyvityksestä en tiedä siellä.

VÄLIAHDE JUSSI 22.08.2009 19:44

Eli halvimmat, on se tyhmää maksaa liikaa.

HALME MARTTI 24.08.2009 10:29

Tässä pientä tietoa espanjan rengasmarkkinoista. http://www.tienda-neumaticos.com/articulos?list=completo&cantidad=5&marca=none&anchura=235&altura=50&diametro=18&carga=none&velocidad=none&runflat=none&temporada=Invierno Olisiko siinä sinun renkaasi? Paina ostoskärryn kuvaa ja saat kokonaishinnan renkaille, mikä veroineen ja maksuineen nokialaisille on 728,11 EUR. Huom. tuo hinta on vain renkaiden hinta. Asennus ym. puuttuu. En saanut sivustolta selvää, onko tuo ketju myös jossain fyysisesti tavoitettavissa, vai onko vain ostettavissa netin ja puhelimen välityksellä. Tosin firman, Tienda neumaticos, esittelyssä kertoo toimivansa 600 pisteessä koko Espanjassa. Oma kielitaitoni toimii hyvin vain tasolla "una cerveza porfafor". Pientä sanastoa: neumatico=autonrengas, invierno=talvi, verano=kesä, montaje (lausutaan montahe)=asennus, convergencia=aurauskulma, precio=hinta, taller=korjaamo tms., nuevo=uusi. Venttilitapin nimeä en hädissäni löytänyt mistään, mutta ne myyvät mielellään uudet.

Mikäli sinulta taittuu englanti kohtuudella, niin uskoisin, että puhelimeen tai sähköpostikysymykseen saa englanninkielisen vastauksen. Lisää rengasfirmoja saat, kun googletat sanat neumaticos malaga. Oletin sinun menevän aurinkorannikolle. Nyt kun saat jotain tietoa renkaiden hinnoista voit sen jälkeen soittaa Fuengirolan Los Bolicheksessa toimivaan suomalaiseen autokorjaamoon Viking Auto nimiseen firmaan. Siellä Max Bjorkström matkapuh. +34 695359666, tai lankapuh. +34 952470589. Toinen vaihtoehto Jirka Jurvasen autokorjaamo, matkapuh. 34 +607522017. Herrat varmaan antavat sinulle hintatietoa koko rengaspaketista. Jos päädyt uhkarohkeana kuitenkin suoraan johonkin Malagan liepeillä olevaan espanjalaiseen rengasfirmaan ja kun olet löytänyt sopivat renkaat, kysy kehittämälläni uudella espanjankielellä: "quanto es quatro neumaticos i todo montahe", eli paljonko maksaa neljä rengasta ja koko aennustyö. Tällä tavalla olen itse ostanut renkaat minihametytöltä ja heti miellyttävän ostotapahtuman jälkeen alkoi asennustyö hallin puolella ystävllisen asentajan toimesta. Toisaalta rengaskokosi voi olla sielläkin melko harvinainen ja vielä talvirengas, niin tuskin sitä heti kaikista paikoista löytyy. Varmista, että ovat kitkarenkaat, tuskin siellä nastarenkaita myydäänkään. Jos tätä lukee joku oikeasti espanjaa taitava henkilö, toivon, että hän ei kuole nauruun! ja jos selvisi hengissä, voisi ystävällisesti laittaa oikean lauseen.

Mitä sitten tulee 4mm renkailla syyskuussa Espanjaan ajamisesta, niin en minä nuukana nihilistinä yhtään sitä epäröisi, jos saisin sieltä, tai esim. Saksasta ostettua uudet kunnolliset kitkarenkaat. Eihän sitä vesikelissä tarvitse tuhatta ja sataa ajaa.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mistä renkaat ostit ja mitä maksoi. kateellisena toivotan hyvää matkaa: Martti

NEVALAINEN TENHO 25.08.2009 07:42

http://www.rengas-online.com/. Renkaat tulee Saksasta. Esim. Nokian WR G2 235/50 R18 101V XL, 690,80 EUR kotiin tuotuna.

TENHO TIMO 25.08.2009 09:55

Rengas asioissa on yleensä niin monta mieltä kuin on miestäkin. Omat kokemukset ovat sekä ha että matkailuautoista. Ns. työkalujen ja henkilöautojen kitkat ovat aivan eri planeetalta. Ha kitkat saa "sulamaan" jo yhdellä etelän keikalla kun vaan pitää oikeaa jalkaa riittävän syvällä. Lisäksi ne ovat erittäin liukkaat kuumalla ja kuivalla asfaltilla, kokemusta löytyy n. 30.000 mk:n edestä. Työkalujen kitkat taas ovat huomattavasti kovempaa kamaa ja kestävät myös lämpimiä kelejä huomattavasti paremmin. Ajelen niillä ympäri vuoden ja mm. viime huhtikuussa Pyreneillä Bielsan solan pohjoispuolella lunta tuli kevätmyrskyn mukana n. 30 cm parissa tunnissa, muut jäivät ihmettelemaan ja kaivelemaan lumiketjujaan, meillä matka jatkui vaikkei se herkkua ollutkaan. Ajelin myös ha:lla keski-euroopan kitkoilla pari keikkaa. Loskalla ihan ok, mutta pakkasella ei tee mitään. BF Goodrich kuuluu ns. halpa rengas sarjaan, sen huomaa jo hinnasta, eikö vaan. Espanjassa ei talvirenkaita tunneta juuri lainkaan. Ketjut kuuluvat vuoristossa varustukseen. Ne ovat jopa pakolliset huonoilla keleillä.

timotee
HALME MARTTI 26.08.2009 10:18

Ihan uteliasuuttani ja vastaisen varalle kyselisin, että eroavatko Espanjassa, Saksassa ja Suomessa myytävät Nokian merkkiset kitkarenkaat jotenkin toisistaan. Kerroit tuossa kokemuksestasi, että Keski-Euroopan kitkoilla ei tehnyt pakkasella mitään. Onko renkaan merkki muuten Suomessakin nykyään Nokian? Mitä tarkotit BF Goodrich termillä? Anteeksi, jos on tyhmä kysymys, mutta asia on mulle täysin vieras.

Sitten vielä pohdin alkuperäisen kysyjän tilannetta. Hän kertoi lähtevänsä syyskuussa ajelemaan 4 mm kulutuspinnalla varustetuilla kitkoilla. Ei kylläkään kertonut, onko hänellä vaunu perässä. Olisiko syksyllä asfaltti vielä niin kuumaa, että renkaat "sulavat"? Sen minäkin tiedän, että vesisateessa pitää olla malttia mukana. Espanjassa on 120 km/h korkein sallittu moottoriteillä ja Ranskassa vastaava 130 km/h. Tuskin Saksassakaan käytännössä paljon kovempaa pääsee ajamaan. Omalta kohdaltani ajattelisin, että ostaisin uudet kitkat vasta vähän ennen paluumatkaa, jos ne Espanjasta ostaisin ja Saksastakin vasta paluumatkalla. Saa muutkin tietävät vastata!

TENHO TIMO 26.08.2009 21:24

Kävin www.nokianrenkaat.fi sivulla ja huomasin, että ns. keskieuroopan kitkarengas ei ole enään heillä tuotannossa. Se oli huomattavasti kovempi kuin "oikea" kitkarengas. Se toimi oikein hyvin kuivalla kelillä ja sateessa mutta se vähä mitä ajoin Suomessa talvella oli silkkaa tuskaa eli ei pitoa mihinkään suuntaan, kuin olisi ollut uudet suvikumit alla. Nykyiset Nokialaiset ovat näköjään kaikki oikeita talvirenkaita, ei ns. välikelinkumeja. BF Goodrich löytyy tästä keskusteluketjusta hieman aikaisemmin. Se on erään tunnetun rengasfirman halpatuote, jossa on laadusta hieman tingitty. Esim. kehitysversio hieman vanhentunut ja raaka-aineet vähän halvemmat. Kyllä niilläkin pärjää jos ei vaadi mitään huippu ominaisuuksia. Paketti- ja kuorma-autojen renkaat ovat sitten aivan eri asia. -timotee

NYYSSÖNEN KAJ 26.08.2009 21:33

Minun Nokialaisen kyljessä lukee Made in UK ostettu Suomessa 12R22,5 ajettu 120 000 km kulutuspintaa 8mm ikä 8 vuotta iän takia ei talvipitoa ---> menen pyörittelemään sitä talveksi Portugalin rannikolle

KEMPPAINEN OLAVI 18.09.2009 20:23

Nyt BF Goodrichit alla; ei viitsitty jättää Keski-Euroopasta etsimiseen. Rengas on amerikkalainen M+S-merkintäinen, näyttää ja tuntuu hyvältä. Hinta alle 500 euroa sarja allelaitettuna. Nokian jo vanhentunut Keski-Euroopan kitkarengassarja olisi löytynyt yhdeltä johtavista rengaskaupoista, ja hinta, muka alle omakustannushinnan,lähes 900 euroa. Ja viikon päästä Finnlinesilla kohti Travemundeä ja sieltä Tomtomin ohjeiden mukaan eteenpäin!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.