- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- halvin meritie saksaan?
halvin meritie saksaan?
Olemme suunnitelleet Saksan/euroopan matkaa.Mutta nyt askarruttaa mikä olisi järkevin reitti saksaan tai puolaan? Via baltica tietä emme haluaisi käyttää,joten muut vaihtoehdot tulisivat kyseeseen.Entä onko navigaattori lähes "pakollinen"hankinta kun lähtee eurooppaan?
Kysymykseesi siitä mikä on halvin on vähän vaikea vastata kun ei tiedä millä kalustolla liikut, mikä on henkilömäärä, syöttekö laivalla ja kuinka useasti, onko elämiä mukana jne.
Mikä taas on järkevin on niin henkilökohtainen asia. Itse pidän järkevimpänä vaihtoehtona Saksaan ja Puolaan Finnlinesin lauttaa. Olen minä Superfastiakin muutamalla reissulla käyttänyt, mutta nyt sen käyttö on jäänyt.
Navigaattori ei ole automatkalla mikään ainoa autuaaksi tekevä laite ja karttojakin edelleen tarvitaan, jos ei nyt muuten niin ainakin yleiskuvan hahmottamisessa. Siihen navi pienestä näytöstä johtuen soveltuu huonosti. Ilman naviakin pärjää, mutta hyvä apu siitä on.
Järkevää reittiä Suomesta ei ole. Aja tai kaiva kuvetta, kuinka syvältä, riippuu itsestäsi.
Nythän Finnlinesillä pääsee Puolaan. Sillä ja sinne tulee ensi suvena ehkä mentyä. Navigaattori on pakollinen, ellei harrasta karttojen pälyilyä ja varsingin kaupungeissa se käy jopa työstä. Ennen se oli pakollinen osa matkaa, onneksi ei enää. Yleiskartta paperiversiona on silti yhtä välttämätön, miksei kaikki mahdolliset muutkin kartat. Minä mieluummin katselen maisemia ja juttelen 'lyytin' kanssa mukavia ja annan navin pähkäillä kääntymiset.
"Järkevää reittiä Suomesta ei ole. Aja tai kaiva kuvetta, kuinka syvältä, riippuu itsestäsi." Nyt Qujis kujeilee
Laskin viime 08/09 talvikauden RUTU hinnoilla mutta nyt pa hinnalla 0,96€/L että
Halvin: lähtöpisteenä Helsinki samoin paluu. 12m auto/yhdistelmä + 2 aikuista + halvin hytti - ei ruokaa
Rostock - Hamburg - Rostock 98,6€ pa + 880€ lautta Travemunde - Hamburg - Travemunde 52,5€ pa + 1032€ lautta Stockholm Hamburg - Stockholm 450€ pa + 654€ lautta Matka Tallin - Hamburg -Tallin 833€ pa + 360€ lauttaVerrattuna hintaan Tallinnan kautta saan sentaan hitaerolla vapaat kädet laivan baarissa;-)
Pitää olla vuaan tällainen naatitoihuihin orjentoitunut matkailuauto, hieman siihen auttaa että on saanut Kylähullun virallisen kasteen. Kaikki reitit on ajettu ja viime talven reittivalinta osui vaihtoehto 2. kohdalle
Niin no, mikä tossa oli se 'järkevä' siivu jolla ulostautua Suomesta?
Miksiköhän ette haluaisi käyttää Via Balticaa? Halvin ja nopein tie Puolaan.
Via baltica ja navikaattori+ koordinaatteja leiritä alueille! (Sopuisa reissu). Helsinki-Tallinna riitää laivamatkaksi! Navikaattori mahdollistaa ajamisen pikkuteillä ja pikku kylissä ja tuo eksyneekin takasin reitille!t.se
Ollaan emon kanssa menossa syyskuussa Kroatiaan, ja meidän mielestä paras reitti eurooppaan on Finnlinesillä Helsinki - Gdynia. Meillä on auto + vaunu 13m. Pelkän auton + vaunun laivaus Hesasta Tallinnaan on 100€ halvempi( vain 100€)mut ajomatkaa tulee 1000km enemmän.Vakuutukseen tulee myös Viro - Liettua - Latvia sektorilla 4 kertainen omavastuu + väh.10 pros osuus vahingon määrästä jos sellainen sattuu. En halua kokeilla paljonko se mahdollisesti olisi. Puolassa vakuutukset toimii kuten muuallakin euroopassa ilman extra lisiä. Jos menis Travemundeen olis ajomatka Kroatiaan 300km lyhyempi, mut laivamatka taas puolestaan 16h pitempi ja 300€ / sivu kalliimpi.( sisältäen myös hyttien hintaerotuksen). Gdyniasta Saksaan on matkaa n. 250km, mut eiköhän sen jaksa ajaa kun siinä tienaa n. 1€/km. Ihan aikuisten oikeasti osta navigaattori. Jossain Ruhrin alueella Saksassa pyörit liikenneympyrässä jossa ympyröitä on kolmessa kerroksessa ja muutama autokin taitaa olla liikkeellä, koitas katsella kartasta mistä rampista käännyt. Navigaattoria sun ei tarvitse edes katsella kuuntele vain kun se kertoo sulle kerralla oikeat ajo-ohjeet. Mut karttakin pitää olla että saat yleiskuvan mihin ollaan menossa.
Älä suotta vierasta navigaattorin hankintaa, on vaivaton ja oiva apu ajomatkalla. Kun muistat päivitellä sitä aika-ajoin, niin pärjäät varmasti.
Karttaa tarvitset, kuten täällä on tullut ilmi, yleiskuvan hahmoittamiseen ja " varmuuden vuoksi ".
Me menemme syyskuussa Finnlinesillä suoraan Trawemundeen 12m:n yhdistelmällä ihan siksi, että voitamme ajomatkassa niin reilusti. Voimme levätä laivassa ja sitten jatkaa siitä Saksan läpi matkaa. Maksaahan se hieman, noin tonnin, edestakaisin! Mutta maksaa ajaminenkin ja väsyttää!
Kannatan edellisiä kommentteja, joissa kehotettiin hankkimaan navigaattori. Itse olisimme olleet kesäkuussa Italian ym. reissulla monta kertaa hukassa ilman navia. Kartoista kun ei yhtä äkkiä saa selville oikeaa tietä ja risteystä joka paikassa. Tosin huomasimme, että "Tomppa" yritti sinnikkäästi aina ohjata meitä tietylle moottoritielle, vaikka halusimme ajaa pienempää tietä eli välillä sen kanssa joutui vähän neuvottelemaan. Joskun se myös kehotti tekemään lainvastaisia käännöksiä ja ei oikein tiennyt missä oltiin. Kaiken kaikkiaan oli tosi tarpeellinen vempele reissussa.
Nämä ovat makuasioita hyvin pitkälle, eli mitä arvostaa eniten sen yleinsä valitsee. Nuo numeroidut reitit oli halvin - kallein järjestyksessä. Hintaero halvimman ja kalliiman välillä on n. 200€ joka menee helpolla laivalla syömiseen ja juomiseen.
Reittejä kaikkia olen käyttänyt useamman kerran ja aina makuasiat ovat vaikuttaneet reittivalintaan. Toisinaan auton kuorman laatu on valinnut reitin, jos autossa on "rahtia" niin autopaikan hinta nousee Rostock ja Travemunde reiteillä 4 kertaiseksi, tosin silloin kuski pääsee ilmaiseksi. Via Vaolticum reittiä en ajanut "rahtia" kyydissä syy: tien laatu.
Tulimme heinäkuun puolessa välissä keski-Saksasta Puolan ja Baltian kautta kotiin. Liikennettä (rekkoja) paljon, tiet OK, eikä muitakaan ongelmia. Yövyttiin leirintäalueilla. Meillä oli näiden via Baltican vastaisten kirjoitusten johdosta epäilys kyseistä reittiä kohtaan, mutta ei ole enään. Meille kyseinen reitti oli (ja tulee olemaan) osa loma matkaa. Navigaattori taasen on oiva apuväline esim. kaupunkiajossa (varsinkin kun pitää päästä sieltä pois). Jos lisäksi haluat välttää moottoriteitä ja nähdä muutakin kuin ohi vilistäviä autoja, siitä on apua.
448€ maksoi meidän auto( 2henk+850*320) Finnlineksen kuljettamana Hki-Trav. Aika halpa, kun täältä Oulusta katselee vaihtoehdot. Ruotsi ja Tanska kera silta tahi lauttamaksujen ynnä yli tuhannen kilometrin ajon kustantaa huoleti tuon laivamaksun. Ja navi...ilman kenties tulisi toimeen, mutta monet murheet ja tuittuilut säästää, kun "tomppaa" uskoo.Löytyy niin reitit kuin kaupat, pankit,vaitoehdot ja jos mitkäkin kädenkäänteessä. Näin ainakin meidän kokemukset kesältä -09.
Kaiken uhallakin haluan kertoa myös sen, että ilman navigaattoria voi pärjätä mainiosti, niin suurkaupungeissa kuin maaseudun pikkuteillä! Teimme ensimmäisen leirintämatkamme Eurooppaan, täysimittainen Ranskan kierto, 25 vuotiaina, vauvan ja teltan kanssa, ilman navigaattoria.
Viimeisimmältä reissulta kotiuduimme tänään, 47vuotiaina, asuntoauton ja sekalaisen lapsilauman kanssa (osa tuli kyytiin kesken matkaa, osa lensi kotiin kesken matkaa jne.) Matka suuntautui Sveitsin jälkeen Albaniaan ja Kreikan kautta Istanbuliin, sieltä Bulgarian vuoristojen, Serbian, Unkarin ja Pohjois-Tsekin vuoriston ja maaseutujen kautta Saksaan mistä Ruotsin kautta kotiin.Ilman navigaattoria.
Näiden matkojen väliin on mahtunut matkaa jos jonkin laista, vuokrataloja katuosoitteella, ajamista Saharassa ja Casablancassa ja vaikka mitä. Mutta navigaattoria ei ole koskaan tullut mieleenkään hankkia. Meistä kartan luku ja suunnistaminen on oleellinen osa matkan kulkua, tuntuisi tosi typerältä kulkea minne kone käskee. Ja ratkovathan jotkut ihmiset ristisanojakin, aivojen käyttö ja niiden rasittaminen kun on kivaa:)
Tottakai olemme "eksyneet" kerran jos toisenkin, eli kadottaneet hetkeksi sijaintimme, tai nopeimman reitin suunnitellusta kohteesta seuraavaan. Mutta omatoimimatkalle me olemme halunnetkin lähteä. Ja juuri Turkissa ja Albaniassa pohdimme, että miten monta mukavaa kohtaamista paikallisten ihmisten kanssa olisimme menettäneet, jos tietä ei koskaan tarvitseisi pysähtyä kysymään!!! Olemme joskus tien kysymisen avulla saaneet kyläkutsujakin!
Mutta, kartanluku on taito siinä missä moni muukin, sellainen, ettei sitä osaa eikä opi, jos ei sitä koskaan tee. Harjoitus tekee siis mestarin, luulen ma.
Kukin taaplaa tyylillään, iloista matkaa miten vain!
t.Kaarina
Hyvä Kaarina! Tuo kansalaistott... eiku kansalaisrohkeutesi on ihalitavaa. Meidän viimeisestä Euroopan seikkailustamme on kolme vuotta ja silloin ei edes joka kolmannella ollut navigaattoria, eikä tietysti meilläkään. Hyvin pärjättiin, tosin ehkä muutama paikka olisi mahdollisesti navigaattorilla löydetty helpommin. Täytyy tunnustaa, että minäkin olen hurahtanut karttoihin. Minulla on sellainen tapa, että aina kun mahdollista, menen paikkakunnan turistitoimistoon ja pyydän kartan. Ainakin aikana ennen navigaattoreita kartat olivat tiskin alla, mutta sen sai pyytämällä. Muuta turistiinfoa oli kyllä hyllyt täynnä. Meillä on kotona erilaisia karttoja satoja ja jos jonkinnoisia. Kävin pari viikkoa sitten hillassa Pyhätunturilla ja kävelin neljä - viisi kilometriä korpeen erään pitkän metsäautotien päästä. Kartan ja kompassin avulla (sekä auringonkin) oli kiva liikkua. Eräs kaverini sanoi, että jonkun gps härvelin avulla olisi ollut helppo tulla samaa reittiä autolle, mutta kun minä en halunnut tulla samaa reittiä takaisin. Ja tulihan niitä hillojakin ihan toista litraa.... Tähän loppuun on pakko tunnustaa, etten uskossani ole kovinkaan vahva ja todennäköisesti olen pikku hiljaa hurahtamassa navigaattoriin, kunhan ne tästä vielä paranevat....
Navigaattori-keskustelussa täytyy muistaa myös kyseisen laitteen ongelmat. Laite on "tyhmä". Ei siis tee mitään ratkaisuja puolestasi. Kone ohjaa sinua vain jonnekin missä "kuvittelee" sopivan reitin olevan. Ainakin yhdistelmällä ( 12m) kuljettaessa tomppa on vienyt meidät aivan ajokelvottomiin paikkoihin ja mitä ihmeellisempiin oikoteihin, joskus jopa todellisiin ongelmiin. Koordinaatit saattavat olla vääriä. Esim. Balttian maiden leirintäalueista tänä kesänä oli huomattavan monta virhettä. Osa koordinaateista oli koottu mm. karavaanareiden sivuilta ja osa leirintäalueiden omista ilmoituksista. Pienikin virhe on hankala kun navigaattori ohjaa esim. melkein oikeaan paikkaan, mutta väärälle puolelle jokea tai rautatietä. Tälläistä virhettä ei tule kartan kanssa tehtyä. Jos taas ohjelmoit laitteen paikannimen mukaan vaikkapa Puolassa, saattaa pienen kirjoitusvirheen seurauksena olla matka jonnekin aivan muualle kuin tarkoitit. Navigaattori on siis hyvä apuväline, mutta ihmisen pitää silti suunnistaa ja seurata reittiä kartalta.
"Jos taas ohjelmoit laitteen paikannimen mukaan vaikkapa Puolassa, saattaa pienen kirjoitusvirheen seurauksena olla matka jonnekin aivan muualle kuin tarkoitit. Navigaattori on siis hyvä apuväline, mutta ihmisen pitää silti suunnistaa ja seurata reittiä kartalta."
Tästä tuli mieleen viimeisessä ABS:n (AutoBildSuomi) numerossa; "viikon näppäily" - ruotsalaispariskunnalle näppäilyvirhe selvisi vasta turisti-infossa kun kyselivät tietystä nähtävyydestä. N. 650km harha tuli kun Italian Caprin sijasta kirjoitti Carpi. Hölmöintä hommassa on se, että Capri on saari ;) Kannattaa niitä painettuja karttojakin harrastaa..
Sen verran tekniikan nörttinä voin nakkilaattoria perustella, että tien viittojen sijaan voi seurata mielenkiintoisempia nähtävää, ajaa yllättäen mielenkiintoisempaa reittiä esim. kaupungissa ilman harhailua. Tällöin yleensä otan laitteesta äänen pois..
Itse usein kohteen valitsen paperikartalta, jonka valitsen päämääräksi navigaattorista "selaa karttaa" -toiminolla, siis osoittamalla koordinaattien tai osoitteiden sijaan.
Kiva harrastaa kaikee kivaa. Sinä harrastat karttojen lukua ja hyvä niin. Minä vertaan navigaattoreita matkapuhelimen käyttöön. Voisin paatoksella todistaa kuinka orjauttavaa sen käyttö on ja kuinka mainiosti ennen sitä tulin toimeen ja niin edelleen ja edelleen. Kuitenkin käytän matkapuhelinta koska se helpottaa elämää, ei sen enempää.
Sammoo mieltä, Kujis! Hölmöö väittelyä, kyseessähän ei ole mikään on-off -asia, käytetään niitä helpottimia, mitkä hyvältä tuntuu, simppeliä! Itselleni navista ollut suurin apu päästä sokkeloisesta suurkaupungista mahdollisimman pikaisesti väljemmille vesille ja jo se riittää sen hankintaan!
Kyllähän ne kartat on edelleen ilman muuta tärkeitä, vaikka navigaattori olisikin. Meillä ainakaan ei ollut kesän reissulla joka kaupungista tai paikasta niin tarkkaa karttaa, että olisi heti tiennyt ajaessa (ja ruuhkassa) minne pitäisi kääntyä ja millä kaistalla olla. Tuollaisissa tapauksissa Tomppa oli mukava kaveri :).
Minusta tässä hölmöä on se, että jos joku kertoo, että ilman navigaattoria voi pärjätä aivan vallan mainiosti, aletaan heti puhua kinastelusta, paatoksellisuudesta yms. Siinä, että reissaa perinteisesti paperikarttojen kanssa, tuntuu olevan jotain hyvin outoa ja kiusallista, eikä sitä saisi ääneen mainita.
Minä ainakaan en ole kertaakaan sanonut kellelkään, että älä hanki navigaattoria, se on tyhmää. Mutta minulle on sata kertaa sanottu, että hanki nyt ihminen hyvä navigaattori, niin elämäsi helpottuu. Osa varmasti leikillään, mutta osa ihan tosissaan. Autoliitossa asioidesakin sitä vähän väliä tyrkytetään. Onko maailma todella menossa siihen, että ihmiset halutaan saada uskomaan, että ovat niin avuttomia, etteivät ilman koneen opastusta maailmalla pärjää?!:)
Minä en suostu sulkemaan suutani, vaikka minut tämän(kin) vuoksi elävältä nyljettäisiin. En siis vaikene, jos joku kysyy, onko navigaattori pakollinen matkakumppani. En vaikene, jos joku kertoo, että se mahdollistaa kaupungeissa, maaseudulla ja liikenteen solmukohdissa ajamisen. En kiistä, etteikö kirjoittaja omalla kohdallaan niin tuntisi, mutta kiistän, ettäkö se olisi yleinen totuus.
Tietenkin jos kaikki alkavat kulkea vain navigaattorin varassa, katoaa pikkuhiljaa koko ihmiskunnalta kyky lukea karttaa ja ympäristöään. Ihan niin kuin olemme jo kadottaneet kyvyn selviytyä luonnossa ja lukea sen merkkejä. Joo, okei kalkkis ja tyhmä, ihan miten vain, mutta ovat vain omia ajatuksiani:)
Minä en edelleenkään kiistele kenenkään kanssa, kerron vain, että minusta on hyvin luonnollista kulkea maailmalla pelkkien paperikarttojen ja kompassin kanssa. Muistan kyllä edelleen hyvin sen, miten nuorukaisina, ekoilla reissuilla olimme kauhuissamme saksan moottoriteillä. Kun olimme juuri kuvitelleet tajunneemme, miten opastus toimii ja kuinka etäältä meidän tulee hakea kaupngin nimeä, jotta löydämme oikeat tiet. Ja sitten yhtäkkiä seuraavassa isossa kyltissä ei puhuta halaistua sanaa siitä paikasta, mitä meidän piti seurata. Kyllä sitten opimme senkin, että mikä logiikka heidän kylteissään on. Eli että pariin kertaan sanotaan mihin isoihin paikkoihin tätä tietä pääsee, ja sen jälkeen seuraa sarja kylttejä, missä kerrotaan vain mihin pienempiin paikkoihin isojen kaupunkien välillä pääsee. Ja sitä rataa.
Kaupungeiss on oppinut sen nyrkkisäännön, että ajetaan keskimmäistä kaistaa, siltä on helppo kääntyä suuntaan jos toiseen. Ja kompassissta on iso apu kun haluaa sieltä "ulos".
Olihan toki hiukan hankalaa kun Bulgarian maaseudulla oli lähes pelkästään kyyrillisä kirkaimia niissä harvoissa kylteissä, mitä sieltä löytyi. Kompassista oli taas iso apu, ja mikä hauskinta, paikallisiin ihmisiin ai kosketuksen, kun "joutui" kysymään apua. Ja yhden kylän läpi meidät halusi opastaa poliisi, kun ymmärsi meidän etsivän oikeaa risteystä. Ja löysimme tosi kauniille maaseudulle, kun emme hoksanneet "oikeaa" risteystä Sofiaa kirtävälle kehätielle:) jne jne...
Kukin tulkoon onnelliseksi tavallaan, meille navigaattori olisi vähän sama kuin siirtyminen seuramatkailuun, me kaipaamme sitä haastetta minkä kartanluku tuo, ja nautimme matkasta kaikkine puolineen, myös eksymiset ja kylttien seuraamiset kuuluvat asiaan eivätkä missään nimessä vähennä matkailun iloa. Joku toinen kokee aivan toisin. Mutta älkää väittäkö, ettäkö navigaattori olisi kaikille pakollinen kapistus:):)!!
Iloisin terveisin, Kaarina
Kyllähän se niin on Kaarina, olet mielestäni oikeassa siinä asiassa, että jokainen voi matkustella maailmalla oman maksunsa mukaan. Ei todellakaan tarvitse olla navigaattoristi, eikä tarvitse puhua kinastelusta tai paatoksella taivutella asian yhteyteen. Jokaisella on yksilön oikeus!
Luulen, että Autoliitossa vain halutaan auttaa, kun ei tunneta matkaajaa ja hänen ajatuksiaan. Nykyaikaa se vain olemaan tuppaa, ainakin niin luullaan!
On hyvä, että olemassa on laisiasi jääriä, siis +- merkillä varustettuja, jotka antavat kuulua ja kuka käskee! Se on viisautta!
Sinä ja perheesi olette sellaisia luonnossa liikkujia, maailmalla pitkään taivaltaneet ja omakohtaisesti kokeneet ja kokeilleet kulkemiset niksit ja naksut, te jos ketkä puhutte kokemuksen syvällä äänellä, jota täälläkin kuunnellaan!
On hyvä, että päästit moisen purkauksen ja älämölön ( + ) asiasta, uskon kylläkin keskustelun silti asiasta jatkuvan ja sinun saavan palautetta asiasta!
Mutta eihän se mitään, olethan tottuntut käyttämään näppäimistöä ja niinmuodoin myös valmis vastaamaan asetettuihin kirjoituksiin.
t. Winemaker
Olettekos koskaan miettineen kuinka monta mukavaa paikkaa on tullut nähtyä vain siitä syystä, että on eksynyt sinne. Poistaako navi löytämisen riemun?
Joopa Kaarina, lähetellään savumerkkejä ja laitellaan pikkukirjeitä etanapostiin, jottei elämä käy liian helpoksi ja lisäksi, ei se että osaa ja haluaa käyttää elämänhelpottimia sulje pois sitä, että osaa ja haluaa nauttia luonnosta, terveisiä vaan täältä pöpelikön keskeltä Päijänteen rannasta.
Olet oikeassa, kuten aina ennenkin.
Meidän 'lyyti' leppyy aina kun mä hänelle noin sanon.
Tietysti minunkin pitää sanoa painava mielipiteeni tähänkin navigaattori asiaan. Olen tähän mennessä ajanut ammatikseni rekkaa reilut 30v.Sekä kotimaassa että ympäri eurooppaa. Kun käyttää navigaattoria pitää muistaa koko ajan että se on tehty henkilöautoilijoita varten. Eli hölmönä ei kannata ajaa just sinne mihin navigaattori neuvoo, eikä se häkelly vaikka et käänny sinne mihin se käskee, se hakee salamana uuden reitin. Siihen ei pysty edes Kaarina. Mutta on se hyvä. Isänikin 75v. vastusti navigaattoria henkeen ja vereen. Sit piti hinata isän mersu jollekin mersutohtorille Tampereelta johonkin Kangasalan taakse paikkaan jossa kumpikaan ei ollut koskaan käynyt. No mulla oli navigaattori mukana, eikun osoite sinne ja matkaan. Eikun kerrasta pihaan ilman mitään haparointia. Tai vein muuttokontin Helsingistä Oulun takametsiin. Asiakas soittaa kun olen Äänekoskella että koskahan olet perillä. No Tomppahan kertoo ajetun keskinopeuden mukaan koska olet perillä? Oikeasti olin perillä 10 minuuttia aikaisemmin kuin mitä Tomppa oli monta tuntia aikaisemmin ilmoittanut saapumisajaksi. Saksassa ja Ranskassa löytää kartta koordinanttien mukaan suoraan leirialueen portille, mut Italiassa varsinkaan Rooman alapuolella mikään ei pidä paikkaansa, mut italialaiset tuntien sitä ei pidä ihmetellä. Leirialueeksi on merkitty paikka johon ehkä joskus 30:n vuoden päästä on ehkä tarkoitus rakentaa sellainen, ellei sada. Etelä-Italiassa ollessaan kannattaa aina muistaa että mailman ohuin kirja ( siinä on vain kannet) on "italialaisten uroteot toisessa maailmansodassa". Mutta kuten sanottu tyhmänä siihen ei kannata luottaa, ei Italiaan eikä navigaattoriin.
Kamalan ilkeenä ihmisenä minäkin vielä jatkan. Meillä on vuosien saatossa ollut kymmenkunta viikon vuokrataloa pitkin eurooppaa, eikä yhdessäkään oltu ennen käyty. Ja kaikkiin niihin löydettiin, käytännössä ajettiin kertalaakista suoraan pihaan. Yhdessä vähän harhailtiin, kun eivät antaneet osoitetta, vaan ajo-ohjeen, mikä ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Joulun tienoilla piipahdettiin Brysselissä sinne muuttaneiden tuttujen luona. Tultiin perille yöllä, se kyllä helpotti kaupungissa ajoa, ostettiin kaupungin tarkka kartta huoltikselta ennen keskustan alkua, haettiin osoite kartalta ja ajettiin perille. Pari kertaa kyllä kierrettiin yksi kortteli, kun ei ymmärretty, että puolet Brysselin kaduista kulkee tunneleissa, jotka siellä päin kaupunkia oli vielä yksisuuntaisia:)
Ja vaikkei kaikkialle osuisikaan ilman hetken kompurointia, tulee meille ainakin hyvä fiilis, että hei, mehän löydettiin tänne!!
Ei kai ennen koneellisia navigaattoreitan porukat jääneet harhailemaan pitkin Suomea ja muuta maailmaa!?! Kyllähän sitä silloinkin kuljettiin ja perille päästiin?!! Ei se tänä päivänä sen kummoisempaa ole, paitsi että jos luopuu perus kartanluvusta kokonaan, tuntuu se varmaan vaikealta sillä hetkellä kun kone temppuilee tai hajoaa, ja yhtäkkiä pitäisikin itse osata lukea karttaa?!
Se tässä kehityksessä huolestuttaa, että viitsitäänkö ajan myötä enää tehdä uusia hyviä paperikarttoja, jos niitä vain harva ostaa.
t.Kaarina
Ethän sinä Kaarina kamalan ilkeä ihminen ole. Ilkeä et ollenkaan. Sieluni silmin kuvittelen pienen kiukun punan pukevan olemustasi viehättävällä tavalla.
Joko on sellainenkin navigaattori markkinoilla, joka kertoo halvimman meritien Saksaan?
Jo, on sellainen.
Tämä navigaattori oli esiintymässä viime viikonloppuna Hartolassa. Hän käsitteli nimenomaan meriteitä.
Kaarinalle. Olet kyllä aivan oikeassa siinä että hyvä kartanlukutaito on tarpeellinen taito. Eikä pelkällä navigaattorilla pärjää, kun pitää saada yleiskuva mihin päin ollaan menossa. Ei siis kannata ainakaan rekalla yrittää oikaista kaupungin läpi sen toiselle puolelle, jos kehäteitäkin on olemassa, vaikka TomTom tarjoaakin sitä lyhimpänä reittinä. Saa siitä äänen pois jos ei kestä kuunnella. Toisaalta jossain Pariisi city:ssä on senverran sähinää ja säihkettä että puuhaa riittää ilman navigaattorin tai kartan katseluakin. Silloin se ääni on tosi hyvä. Se kertoo mitä kaistaa pitää ajaa, kertoo hyvissä ajoin mihin pitää ryhmittyä jne. Ei sitä tarvitse katsella vaan voi keskittyä täysillä ajamiseen samalla kun kuuntelee ajo-ohjeita. Helppoa kuin heinän teko. Juu ja kyllä sitä tässäkin perheessä on karttoja revitty, kun kartanlukija alkoi tietää reitit paremmin kuin kartta. Oli silloinen vaimo väärällä sivulla koko kartassa. Onneks pääsin siitä eroon, se varmaan ajattelee samoin minusta. Niin ja olihan meillä kovaääninen kartanluku tuokio jossain Jugoslaviassa silloin joskus kun isä lampun osti. Jossain kylässä oltiin huolellisesti eksyksissä ja mulla alkoi ääni kohoilla sen verran että arvokkaan näköinen herra saapui puhuttelemaan. Taisi olla joku kylän vanhin tms. Sanoi että kylän miehet ovat nyt päättäneet että jos turisti ei nyt heti tuki turpaansa, turisti uitetaan meressä. Aika ikäviä ihmisiä, vai mitä? Mutta jos sinusta on vain hauskaa eksyä huolellisesti välillä, niin suotakoon se sinulle.Minä itse olen ehkä tullut tarpeettoman allergiseksi eksymiselle näin rekkakuskin ominaisuudessa, kun esim. etelä Ranskassa olen eksynyt pikkukylään, eikä rekka sit mahtunutkaan toisen kerroksen parvekkeen ali. Kiva oli koittaa peruuttaa pois kun liuta henkilöautoja tööttää takana eikä ymmärrä että se ei mahdu, kädet käy ja kova on selvitys ranskaksi josta en ymmärtänyt kuin että solei sola´ tarkoittaa että aurinko paistaa.
Mielenkiintoisia tilanteita muistossa rekkakuskiajoilta nääs. Minulla oli hyvä navigaattori, nimeltään Tuula. Loppuaikoina oli läppäriin ladattuna Route 66 hyvin toimi kun apumiehen penkiltä sai koko ajan tietoa, että missä mennään. No joskus erehtyi navigaattori. Kerran pyörittiin Montpellierissä yliopiston kampuksella kun etsittiin viinikuorman lastauspaikkaa. Luulin jo, että perä edellä sieltä on tultava pois. Onneksi löytyi kuitenkin kääntöpaikka. Viime syksynä etelään ajellessa oltiin Lyonissa vähän eksyksissä. Karttana silloin uunituore Michelinin Luxista ostettu karttakirja. Ei haluttu nääs mennä sitä Lyonin ohi menevää baanaa pitkin. Onneksi ollaan jo eläkeläisiä eikä kiirettä mihinkään (silloin viime syksynä). Toinen jutun aihe olisi sitten kun perässä oli ylikorkea Ruåtsin liikenteeseen tarkoitettu traileri. Verzuoloon (Italia) oltiin menossa ja määräys ajaa Sveitsin kautta. Transittullaus Baselin rajanylityspaikalla oli jo tehty kun paikalle saapui mittamies pitkän kepin kanssa. Sitten ei mentykään silläkertaa siitä eteenpäin. Tullaus piti purkaa ja tullialueelta avattiin portti Ranskan puolelle. Saksaankaan kun ei enää päästetty takaisin sen ylikorkeuden vuoksi, ei ollut Saksan vaatimaa erikoislupaa. Eivät voineet enää tullialuella sakottaakaan sakemannit nääs. Ranskassa saa ajaa 4.4 m korkealla ajoneuvolla ilman erikoislupaa sitäkautta sitten piti ajaa Mont Blancin läpi Italiaan. Oltiin aikataulun mukaan purkupaikallakin Verzuolon paperitehtaan rakennustyömaalla. Meille oli annettu tarkka aika, milloin pitää olla siltanosturin alla lastia purkamassa. Makaronit vaan ei olleet saaneet rakennetuksi tietä halliin jossa siltanosturi oli ja on kai vieläkin. Sitten vaan odoteltiin tien valmistumista. Jonkinlaisen saivat yhden töpäivän aikana tehdyksi. Jaa niin navigaatoreisthan täällä piti kirjoitella. Anteeksi kun pääsi unohtumaan.
Jos meritse Saksaan saakka, niin Helsinki- Travemunde väli yhteen suuntaan laskettuna meno-paluu hinnalla 389,5€ kahdelta henkilöltä ja alle 8m. matkailuautolta.
Lisää vaan tämmöisiä juttuja. :)))
Älkääs hyvät immeiset (ja rekkakuskit) laittako naviin asetusta "lyhin reitti". Tällöin aivan varmasti kaivatte verta nenästänne. Reitti voi kulkea maalaistalon kanalan ja ulkohuussin välistä suoniityn ohi metsäautotielle. Laittakaa hyvät immeiset (ja rekkakuskit) reitiksi "nopein" ja sittekin jos tiedätte ettei tuosta kannata kääntyä vielä oikealle, niin älkää kääntykö. Mikäli olette menossa kaupunkiin X ja haluatte kulkea kylän Y:n kautta, niin laittakaa kohde esim. kaupungin sisääntulotielle ei keskustaan. Olen nähnyt Tompan opastuksella aika monen eurooppalaisen vanhan kaupungin keskustorin keskikiven m-auton ohjaamosta. Aina tämäkään ei ole onnistunut kun on tullut ajokielto tai niin kapea kuja ettei auto taittunut millään risteyksestä. Etelän vanhan kaupungin rakennuttajat eivät osaneet ajatella että joskus ajoneuvon korkeus voisi mennä jopa yli 3m ja parvekkeita ym. kaunista voi tulla yllättäen eteen. Tällä tavalla pääsette halvimmalla meritielle Saksaan kun ei tarvitse tilkitä katon ylimääräisiä reikiä. @seppo
Minä käytän navigaattorin kartta kuten normaaloa maastokarttaa jossa on tiet. Haluan nähdä hieman kauemmaksi kuin mitä ikkunasta näkee. normaalisti läppärillä skaala 1 cm on 1 km mutta kun mitään isompaa risteyaluetta ei ole voi se olla 1 cm on 10 km läppärin ruutu on 15.4"
Tällä hetkellä on ensi talven menomatka jo suunnittelussa ja navigaattorin reitin pituus on n. 3800km jonka saan kerralla näkyviin. En halua ajaa aina samaa reittiä joten nyt valmiina oleva reittiin tulee viellä monta mutkaa. Mistä kohtaa menemme Porttugalin puolelle ei ole ratkaistu mutta ehkä jälleen valitaan uusi reitti siihenkin. Simuloin reitin ajon etukäteen lentämällä reitin läpi hyvin tarkalla skaalalla.
Lisäksi ostan tarkat kartat esim Algarven läänistä ja minulla on Michelin keatta Iberian niemimaasta.
Normaalisti minulla ei ole navigaattorin reittiopastus päällä van ajan paikkaan joka karttapohjalla näyttää mielenkiintoiselta.
Jutunaiheitahan on kertynyt kun on tullut ajeltua Eurooppa raskaalla kalustolla sektorilla Ural-Atlanti-Jäämeri-Välimeri+ kaksi reissua Israeliin (Välimerta pitkin laivalla Pireuksesta Haifaan molemmat reissut). Niitä kaikkia juttuja ei kuitenkaan taida kirjoituspöytien ääressä tai tehdassaleissa töitään tekevät todeksi uskoa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.