Ruotsalainen kiertoliittymä
KUNNAS TAPANI
30.07.2009 18:31
Neuvokaapa lajitoverit, miten noissa oikein pitää ajaa, että menee oikein. Minulla menee sormi suuhun joka kerta, kun erehdyn Haaparantaan; siellä on niitä 2-kaistaisia kiertoliittymiä. Olen yrittänyt niitä tulkita ja käsitykseksi on muodostunut, että sisemmältä kaistalta voi ulostautua suoraan mihin tahansa ulosmenoon. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen tullut kiertoliittymään ja sisemmältä kaistalta on joku kurvannut suoraan edestäni pois, siis sellaisesta paikasta, josta ulompaa kaistaa jatketaan ympyrässä ajamista.
JANHONEN MATTI
31.07.2009 10:20
Ei tuo kaksikaistaisuus ja kahdelta kaistalta poistuminen ole vain ruotsalaisten keksintö.
4-tiellä Vaajakoskella on vastaava kaksikaistainen kiertoliittymä, josta saa poistua kahdelta kaistalta Jyväskylään menevälle moottoritielle. Onhan siinä mainitsemastasi syystä joskus pelti rytissyt, mutta onhan se huomattavasti vetävämpi kun yksikaistainen liittymä. Ja erityisesti silloin kun ulommalla kaistalla on rekka kiertämässä liittymää.
HÄNNINEN JUKKA
31.07.2009 11:28
Noitahan riittää kun huitelee Portugaliin maksullisia moottoriteitä välttäen.
Olen itse havainnut mukavimmaksi "inkoolaisen".
Sopivan raon tullen ajan rauhallisesti niin, ettei kummaltakaan puolelta pääse ohi.
Rikon sääntöjä, mutten halua matkani keskeytyvän kolariselvittelyihin.
"inkoolaista" on myös ohittaa traktori tai puimuri sulkuviiva-alueella, kun se on puolittain penkkaviivan toisella puolella.
HAAPANEN TIMO
31.07.2009 15:00
Sen pitäisi olla niin, että uloimmalta olisi aina pakko kääntyä seuraavasta ulos.
JANHONEN MATTI
31.07.2009 15:52
Eipä taitaisi toimia kovin hyvin tuo "seuraavasta ulos" -ajatus.
Mites sitten tehdään kun 22 m pitkä ajoneuvo on menossa vasta kolmannesta ulos ja toisen ja kolmannen ulosmenon väli on alle 20 m. Tämä on todellisuutta juuri tuossa Vaajakosken liittymässä.
Sattaisi syntyä pieniä ryhmittymisvaikeuksia - pienemmille.
SUOMI SEPPO
31.07.2009 17:45
Suomessa löytyy selkeät ohjeet: http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertolii_suomi.pdf Ulkomailla kannatta soveltaa suomalaista käytäntöä höystäen "sisäkaistalta ulos" porukkaa varoen.
@seppo
NYYSSÖNEN KAJ
01.08.2009 08:39
Nykyään se on kolmikaistainen Helsingin vanhin liikenneympyrä. Kaikki sisäänajot kaksikaistaisia ja 4/5 ulosajoista.
On siellä toki peltiäkin taivuteltu
GRÖNLUND JORMA
01.08.2009 11:05
Tässä englantilaisessa kiertoliittymässä voisi mennä sormi suuhun.
http://www.bbc.co.uk/wiltshire/content/images/2007/10/22/msn_magic_roundabout_470x350.jpg
GRÖNLUND JORMA
01.08.2009 11:16
Tässä lisää tuosta ihmeestä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_%28Swindon%29
GRÖNLUND JORMA
01.08.2009 11:29
Tässä se kuuluisa liikenneympyrä on.
Näyttää vaativalta tämäkin, mutta kun siinä on kuitenkin liikennevalo-ohjaus, niin ajaminen on ihan helppoa. Edellyttää kuitenkin jo lähestyessä oikean kaistan valitsemista. Kaistojen yläpuolella on opasteet.
http://wikimapia.org/#lat=60.213671&lon=24.884211&z=17&l=0&m=s&v=9
HÄNNINEN JUKKA
01.08.2009 13:08
Tuollaisen kyllä mielelläni kiertäisin - kaukaa...
HALME MARTTI
03.08.2009 10:24
Suomenkin kiertoliittymät vetäisivät paljon paremmin, jollemme olisi niin hyvin ottaneet oppia Keski-Euroopasta. Nimittäin vain muutamat viitsivät näyttää vilkkua, kun poistuvat ympyrästä. Ehkä sitä eivät kaikki ehdi edes käyttää, kun maamme kiertoliittymät ovat niin pieniä.
Kaikki Ranskassa autoilleet ovat varmaankin tutustuneet vastaaviin hieman isompiin. niihin saattaa johtaa kolme, jopa neljäkin kaistaa ja sama määrä kaistoja jatkuu ainakin pääsuuntaan. Oli siinä itselläkin ihmettelemistä, kun varovaisena autoilijana mieluummin ajaa oikealla, että kiireisimmät pääsevät ohi. Ranskalaiset kiihdyttävät kuin varpusparvi liittymään saavuttaessa ja poukkoilevat kaistalta toiselle. No se on tietysti selvää, kun kaikki alkuasukkaat tietävät, mistä kohtaa poistuvat liittymästä. Sitten meikäpoika orpona piruna joutuu ulkokaistalle ja onhan se poistuttava heti ensimmäisestä, ettei hirveesti kolise.
Sitten otinkin tavaksi (kun ei ollut navigaattoria, eikä tarpeeksi isoa karttaa) ajaa vasemmanpuoleisinta kaistaa ympyrän keskelle ja siellä rauhassa pyörien luimme tienviittoja. Kartanlukija kyseli alussa, että kuinka kauan täällä saa pyöriä. Vastasin, että niin kauan, kun pää kestää.
No oppihan sitä pian ajamaan maan tavan mukaan, jos aioit pois ensimmäisestä liittymästä, niin sitten joko reunakaistalta tai seuraavalta. Keskempänä oli nyvä pyöriä ja vilkkua oikealle ja formuloiden tapaan rauhallisesti hieman taaempana tulevien eteen ja tyylikkäästi ulos ympyrästä sopivalle kaistalle. Kyllä siellä näki joskus, kun alkuasukas ponkaisi ympyrän keskeltä suoraan ulos renkaat vinkuen.
En minäkään ajanut ulkokehällä liittymien ohi, kuin ainoastaan sellaisissa tapauksissa, että ensimmäinen ulosajo jatkui vain yhtenä kaistana johonkin teollisuusalueelle tai muuten vähäliikenteiseen suuntaan. Eivät ne ranskalaisetkaan sellaiseen liittymään kääntyneet muualta, kuin oikeanpuoleiselta kaistalta. Mutta heti jos liittymästä lähti kaksi kaistaa, niin kahdelta sinne myös käännyttiin.
Esim.Torremolinos-Benalmadena-Fuengirola välia ajavat ovat varmaankin todenneet espanjalaisten ajotavan. Siellähän on myös melko pieniä ympyröitä, joihin pääsuunnassa johtaa kaksi kaistaa ja ne jatkuvat pääsuuntaan kahtena. Ympyrään kun ajetaan rinnakkain, niin ajoipa paikallinen kumpaa kaistaa hyvänsä, niin hän ajaa suoraan oikaisten molempien kaistojen kautta. Siellä kannattaa antaa paikalliselle aina hieman etumatkaa, niin on helppo väistää. Ja vilkkua ei tietenkään käytetä, tai se saattaa vilkuttaa siihen suuntaan, mihin se on joskus ajon alkaessa sattunut jäämään.
REINI SEPPO
03.08.2009 18:47
Perskele!! Mut se heittää kohti Upsalaa ,jo ennen kun pääsen siihen kiertoliitymään, siis oikealta kaistalta, kun yritän!! t.se
SEPPÄLÄ MARTTI
04.08.2009 07:46
Espanjassa poliisisedältä tiedusteltessa oikeaa tapaa kiertoliittymässä ajamiseen, vastasivat, että pitää ajaa niin, ettei vahinkoja tapahdu!
NYYSSÖNEN KAJ
04.08.2009 08:14
"Espanjassa poliisisedältä tiedusteltessa oikeaa tapaa kiertoliittymässä ajamiseen, vastasivat, että pitää ajaa niin, ettei vahinkoja tapahdu!"
Pari kertaa Espanjassa kiertänyt vasemman kautta. Kerran kun oli esteet niin lähellä tien reunaa ettei mahtunut oikean kautta.