Onko minusta tullut vellihousu?
STRÖMMER HEIKKI
22.07.2009 23:27
Loma on syyskuussa, ja tekis mieli mennä Kroatiaan, mutta mutta.Olenko hullu jos vedän uutta exelsioori Hobbyäni Balttian - itä Puolan - Slovakian ja Unkarin kautta Kroatiaan? Olen joskus muinoin ajanut rekkaa Helsinki - Moskova välillä. Joo sielläkin oli vartioituja parkkipaikkoja, ja kamat lähti sieltä samaan tahtiin kuin jos olisit jättänyt autosi suoraan kadunvarteen, eli vähän kalliimmaksi tuli mennä vartioidulle paikalle. Onko sama peli balttiassa / Puolassa? Vai olenko vainoharhainen vellihousu?
SUOMI SEPPO
22.07.2009 23:49
Olet aivan oikeassa. Olet vellihousu.
@seppo
KOTILAINEN ISMO
22.07.2009 23:53
Juu olet vellihousu. Ainoa ongelma tulee olemaan mahdolliset huonokuntoiset tiet ja niitäkin taitaa olla nykyään aika vähän tuolla suunnittelemallasi reitillä.
JORVA OLLI
23.07.2009 07:38
Hyppää Heikki Vuosaaressa laivaan ja anna paatin puksuttaa Traween, ei tarvitse ajaa tuota ongelmareittiä ja säästät reilusti toista tuhatta km, suuntaansa.
Ei ku suoraan Saksan baanoille!
UUSITALO MARKO
23.07.2009 08:17
Minäkin suosittelen tuota Travemünden reittiä. Siitä on vain 1400 kilometriä Kroatiaan. Koko matka hyvää moottoritietä Välimerelle asti.
Jos laiva on lauantaiaamuna kello 8.00 Travemündessa, ehdit illaksi jonnekin Nürnbergin ja Münchenin paikkeille. Ja siitä seuraavaksi illaksi Kroatian rannikolle. Sunnuntai on hyvä päivä ajaa jos ei satu pitämään rekkaliikenteestä.
NYMAN MATTI
23.07.2009 08:24
Terve
Just viime viikonloppuna tultiin vaunun kanssa reitti ylhäältä katsottuna Suwalki-Augustow-Lublin-Resnow ja siitä sitten Tarnow-Krakowa ja Slovakiaan Martin-Bratislava. Vaunun kanssa melkoista pelleilyä. Liikenteestä ei ollut pienintäkääm haittaa, mutta tiet, uudistetut pätkät hyviä, mutta korjaamattomat ja paikatut pätkät hytkyttää ja keikuttaa niin mahottomasti. Kyliä varsin paljon ja niissä on ongelma, vaunun kanssa vaikea löytää parkkipaikka. Hidasta ajaa. Suosittelen Saksan moottoriteitä, siellä mekin pysymme jatkossa.
t. Matti
HYTTILÄ ESKO
23.07.2009 08:46
Vuosi sitten ajoin ekana päivänä Tallinna > Wigryn luostari. Toisena Wigry > Zakopane Pari yötä siellä ja Pudapest. Muutama yö siellä ja Sarajevö. Sitten pätkä Mostariin ja Sehän on Kroatian rajalla. Suosittelen vaihtoehtona tätä mielenkiintoisten uusien paikkojen vuoksi. Tiet ei mitään pahoja. Ainuttakaan ruuvia joutunut kiristämään. Mitään ei irronnut, hajonnut ,varastettu tms. Mutta ihan kuten tuntuu itseltä. Vellihousu tai sitten ei. Käyttämistäni teistä ja campingeista saat lisätietoa tarvittaessa.
NYMAN MATTI
23.07.2009 09:33
Terve
Tietöistä tolla meidän reitillä sen verran, että Resnow-Tarnow 75 km kesti 2 tuntia, tietyötä koko pätkä ja lähellä Puola-Slovakia rajaa Chyznen lähellä tiet lähes uudistettu, mutta siellä rajan lähellä on paljon tietöitä, jotka hidastavat kunnolla. Muuten tietöitä Suwalki-Resnow pätkällä ei juuri ollenkaan. Leirintäalueista vielä, että Tarnowissa on hyvä leirintäalue ja Wigryssä useampi, oltiin sitten siellä sillä väärällä, luostari näkyi lahden takana.
t. Matti
ps. joutuu kiristämään ruuveja.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2009 20:53
Kato, että vakuutukset on kunnossa. Elä sen jälkeen normaalia matkailijan elämää nauttien kaikesta. Jos jotain tapahtuu menetät omavastuun, se siitä. Taikka pysy kotona. Itse en ottanut minkäänlaista pulttia reissulla. Toki olin aika huolellinen kamoistani. Ota lisäksi Autoliiton/SFC:n muutaman kympin lisäturva, sekin rauhoittaa mieltä ennakkoon.
LAKKA RAIMO
23.07.2009 21:13
Liikenne samanlaista kun Vaalimaa-Moskova välillä -90 luvulla. Tiet samoin.
Turvallista lomaa !!
EEROLA TEEMU
24.07.2009 13:23
Niinkuin lajitoverit jo on valistaneet, löytyy hyviäkin vaihtoehtoja Kroatian matkalle. Ei kannata tuhlata päiväkausia ja hermojaan, vaan suorinta tietä kohteeseen laivalla ja motareita pitkin. Pikkuteitä voi ajella tarpeeksi perillä, vaikka Kroatian siirtymäreittien moottoritiet ovat aivan mahtavia. Kroatia, Bosnia- Herzegovina ja Montenegro ovat niin mainioita lomailukohteita, että muutama viikko siellä kuluu mukavasti. Ajankohtana syyskuu on hyvä, koska pahimmat ruuhkat on ohitse, mutta ilmat vielä lämpimät, jopa liiankin.
Siirryttiin pois Ruotsin ja ex Itäblokin läpiajoista jo aikoja sitten, eikä olla niille teille kaivattu. Kyllähän ryöstöiltä voi itsensä jotenkuten pelastaa, mutta miksi tuhlata arvokkaita lomapäiviä tarpeettomaan rehkimiseen?
HAAPANEN TIMO
24.07.2009 16:48
Puolan liikenne on minun mielestäni muuttunut parempaan suuntaan sitten 90-luvun alkuvuosien, kyllähän se jotenkin hallinnassa on.
En kuitenkaan taitaisi vaunua vetää Puolan halki, se on hidasta puuhaa. Kylien läpiajot, ja paikoin kuoppaiset tiet pudottaa vaununvetäjän vauhdin melko pieneksi.
Ryöstelijöitä en ole koskaan pelännyt, paljon helpompi kulkea kun ei ajattele koko asiaa. Rikoksen kohteeksi voi joutua missä vain. Kalustoa ei kertakaikkiaan voi täyspäiväisesti vahtia.
KORHONEN ELISA
24.07.2009 18:30
Luettujen juttujen perusteella meilläkin oli luulo, että Puolan tiet on jotain aivan kamalaa. Kuitenkin uskaltauduimme sinne kesäkuussa ajelemaan piirongilla. Ajoimme vielä itäpuolta Lublinin kautta kohti pohjoista. Tiet olivat todella vaihtelevia ja koskaan ei tiennyt, millaiseksi tie seuraavan kylän jälkeen taas muuttuu. Välillä oli todella hyviä teitä ja välillä kuoppaisia ja kapeita teita. Tietöitä oli todella usein eli pyrkivät kovasti parantamaan teitä. Huvitti nähdä, että heillä luotetaan öljysoran paksuuteen uuden tien teossa, sillä sitä vedettiin paikoin valehtematta yhteensä parinkymmenen sentin kerros. Kaiken kaikkiaan kuitenkin Puolan läpi ajaminen oli luultua paljon parempi kokemus. Harmitti ainoastaan se, että maa on sen verran iso ja pari päivää tärväytyi läpiajossa.
EEROLA TEEMU
25.07.2009 10:30
Tottahan on että moni asia on muuttunut siitä kun tuli viimeksi tuota Puolan reittiä koluttua. Tässä välillähän sinne ei päässyt niillä nostalgisilla laivoillakaan, joihin menee paljon mieluummin kuin johonkiin nykypaattiin.
Kuitenkin, kun Puolan on moneen kertaan eri suunnnista kokenut, niinkuin Ruotsinkin, niin tuonne Välimerelle lomaillessa jo ihan mukavuussyistä tulee valittua suora ja nopea reitti oikein ajopäivien mukaan suunniteltua, että on mahd. vähän rekkoja liikenteessä.
Ryöstelyistä olen samaa mieltä, sillä kaikkialla vaanii vaara. Mitkään teknisetkään laitteet eivät pysty ryöstöiltä täysin suojaamaan. Pitää nähdä vähän vaivaa, että pystyy lähes 100- varmasti välttämään ryöstöt. Esim. Stellplatzit, joilla yöpyy muitakin matkailijoita ovat turvallisia paikkoja kunhan sopii jonkun siellä koko illan viettävän kanssa, että tämä tarkkailee tyhjilleen jäävää matkakuljinta. Puolassa saa suojaa erim. ravintoloilta, joissa lupaa käydä iltasella syömässä. Toinen tapa on maksaa pikkaisen valvonnasta.
KIVIOJA HANNU
25.07.2009 19:42
Tulimme viiko takaperin keski Saksasta Puolan halki (yksi yöpyminen) Baltian kautta kotiin (Latviassa yöpyminen Jurmalassa). Mielestäni ei tiet ole sen hullumpia kuin Suomessakaan, eikä myöskään liikenne, ehkä hieman eksoottisempaa, rekkoja oli todella paljon. Pelkäsimme reittiä näiden kirjoitusten pohjalta, mutta kuten kai tuli jo ilmi, emme enään.
HJELM ARTO-VEIKKO
27.07.2009 09:43
Olemme käyneet kroatiassa pari kertaa, matkustaminen on helppoa ja mukavaa.Olemme yöpyneet rajoilla ja erilaisten huolto asemien pihoilla ilman häiriöitä. Syrjäisillä raja-asemilla tulli on joskus käynyt autossa ihan mielenkiinnosta autoa kohtaan.
Kroatia oli jossain tutkimuksessa yksi rehellisempiä maita matkailijan kannalta.
Bratislavan leirintäalue oli ainoa jossa rosvot kävi yöllä ja poliisit aamulla, mutta kaupunki oli hieno.
STRÖMMER HEIKKI
27.07.2009 19:32
Kiitoksia vastauksistanne.Ollaan ajateltu että jos Finnlinesillä saa karavaanari alennuksen myös Gdynian reitillä, menemme sitä kautta. Ajomatkaa tulee n,300km enemmän kuin Traven kautta, mut matkalippu Traveen on 300€ kalliimpi, ja laivamatka lähes puolet pidempi noin ajallisesti. Säästän siis 1€ / km jos ajan 300km Puolassa. Puolassa on myöskin Fennian kaikenvaravakuutukset voimassa ilman lisäomavastuuta, toisin kuin Balttian maissa. Laivalippu Tallinnaan maksaa pelkän auton + vaunun osalta 280€ (yhdistelmäpituus 13m)siis noin puolet Gdynian lipun hinnasta, mut ajomatkaa tulee 1000km enemmän, niin että se ei taas mielestäni kannata paitsi tietysti kokemuksena se voisi olla mieliinpainuva.Jos Gdynian reitille ei sit kuitenkaan saa karavaanialennusta, menemme yllätys, yllätys kaikesta huolimatta kuitenkin Tallinnan kautta.Nimittäin se Traven lipunhinta alennuksineen n.900€/ suunta on niin kallis että maksan koko matkan naftat ja baanamaksut lipunhintojen erotuksella, joka on siis n. 600€/ suunta.Etten mäkään sit kuitenkaan ihan niin vellihousu ole. Ja rekkaliikenteeseen olen kyllä hyvin tottunut, vaimon mielestä liiankin hyvin.
SALO SIMO
27.07.2009 20:08
Kyllä Sinä hyvin voit ajella vaikka sitä itäreunan reittiäkin tulin Kroatiasta viimekesänä eikä ollut mitään ongelmia. Ainoa kehno tieosuus oli Krakova Lublin jossa paikkoja enemmän kuin alkuperäistä asfalttia. Terveiset Lielahdesta / Simo
STRÖMMER HEIKKI
31.07.2009 20:53
Salon Simolle. Otettuani selvää lauttalippujen hinnoista hylkäsimme balttia vaihto-ehdon.Lähdemme 29.08.Finnlinesillä Gdyniaan. Paluu samasta paikasta 25.09. Gdyniasta on Saksaan matkaa n.300km. Saksassa saa ajaa vaunun kanssa 100km/h, kun Puolassa vain 70km/h. Gdyniasta on Kroatiaan matkaa 1000km vähemmän kuin Tallinnasta. Pelkkä vaunu + auto yhdistelmä ilman henkilölippuja Helsinki - Tallinna välillä maksaa 280€. Helsingistä Gdyniaan sama yhdistelmä + 2 B hyttipaikkaa ja ateriat maksaa yht.388,50€/ sivu. Tallinnan suunta ei siis mielestäni ole mikään todellinen vaihto-ehto varsinkaan kun ne kaikenvaravakuutukset on voimassa vain nelinkertaisella omavastuulla ja vähintään 10% osuudella korjauskuluista.Puolassa taas ei ole mitään lisämaksuja vakuutuksiin. Opin varomaan kun joku latasi perään viime reissulla Ranskassa, ja häipyi ennenkuin pääsin Lantikasta ulos. Olis kiva nähdä pitkästä aikaa. Terveisiä Vantaalta Hessu & Rosa.
VAINIO RISTO
05.08.2009 10:32
No, ainakin säästyt vaunun remonteilta.
Juuri Puolasta tulleena (2600km Puolassa)tilasin äsken Knausin (vaunu 2007 kesäkuussa käyttöön otettu) vetoaisaan uuden laakeriyksikön, kun vetopää alkoi lonksua taas kivasti. Edellisestä vaunusta tuhoutui samalla tavalla laakerointi edellisellä Puolan reissulla, mutta siihen sai vielä pelkät laakerit. Gdanskista Toruniin päin on sitten uusi maksullinen moottoritie, maksoi meidän yhdistelmältä 41,50Zl koko pätkä. Kyllä Puolassa vielä löytyy runsaasti teitä, jotka ovat suoraan sanottuna perseestä. Tämä reissu Puolaan oli kyllä viimeinen vaunulla, seuraava on matkailuautolla, jos semmoisen saan joskus hankittua. Joka ei usko Puolan teiden vaunua kuluttavaan vaikutukseen, ei kyllä ole siellä sitten ajanutkaan. Aina hajoaa jotain. Volvosta katkesi myös pakosarja, että silleen.
STRÖMMER HEIKKI
05.08.2009 14:38
Kiitos noista kauniista sanoista Risto. Viestisi jälkeen vaimokin jo vakuuttui että kyllä me ihan oikeasti poistumme Puolasta suorinta reittiä.
JANHONEN MATTI
05.08.2009 15:13
Tuo vaunun 100 km/h vetonopeus ei Saksassa ole mikään automaatti, joka lankeaa kun Manulle illallinen. Se voidaan myöntää vain kalustolle, jonka esim. TÜV on todennut täyttävän Saksan tieliikennelain määräykset ja siitä tehdään merkintä rekisteriin.
Tarkemmaat tiedot asiasta saat kun katson Autoliiton sivuilta kohdasta Saksa/Saksan nopeusrajoitukset.
AL:n sivuille ao. kohtaan pääset omilla SFC:n tunnuksilla.
Ihan vaan siksi ettei tulisi yllätyksiä.
VAINIO RISTO
05.08.2009 15:15
Joo, Gdanskista pääsee melko suoraan rantatietä E28 myöten Szczeciin Saksan rajalle. Tie oli hyvä ja vähäliikenteinen ainakin Leborkiin asti, josta menimme kinttupolkua myöten Lebaan. Gdanskin ja Gnydian alueella moottoritiet ovat ruuhkaisia ja eteneminen jää vaunulla 50km/h keskinopeuteen. Puolassa on aina kaupunkialueilla pirusti ruuhkaa ja kadut monttuineen/reikineen surkeassa kunnossa.
STRÖMMER HEIKKI
05.08.2009 15:23
No jos -09 Hobbyssä ei ole mitään muuta hyvää, niin ainakin se että sitä saksalaisena vaununa sitä saa vetää 100km/h Saksassa.
Varmuuden maximoimiseksi olen varustanut sen vielä rikkoventtiileillä varustetuilla kaasuletkuilla, joita ei vaadita kuin asuntoautoon.
STRÖMMER HEIKKI
05.08.2009 15:30
Vetoautona on Land Rover Defender pakettiauto, jolla saa Suomessa ajaa vain 80km/h, mut esim. siellä Saksassa sen 100km/h vaunun kanssa vaikka suomalainen kasikympinlätkä on perässä. Se kas on kansallinen määräys joka ei ole ulkomailla voimassa.
JANHONEN MATTI
05.08.2009 15:39
Huomaan, että minulla on aukkoja tiedoissa?
STRÖMMER HEIKKI
05.08.2009 16:31
Mutta ihan mielenkiinnosta tarkistin että sattumalta täytän vaaditut ehdot, tosin se oli ihan vahinko. Eli Hobby 610 exelsior:n suurin sallittu kokonaispaino on 1900kg. Defenderin omapaino on 1950kg ja kokonaispaino 3050kg. Siinä on ABS jarrut (vaikka ei ehkä luulis)En ole tarkastanut, mut uskoisin että -09 mallisessa Hobbyssä on alle 6v. vanhat renkaat. Tuskin kuitenkaan haen paikallisesta rekisteritoimistosta 100km/h lätkää, josta sit heti Suomessa saisin sakot. Sitä mä olen aina ihmetellyt täällä karavaanari sivuilla että joku pöyhii jonkun maan kansallisia määräyksiä esiin, kirjoittaa ne tänne ja sit kaikki uskoo kuin raamattuun. Kuten esim. toi em. joka koskee saksalaisia ajoneuvoja Saksassa. Eli jos Saksassa olis pakettiautossa vaikka 5 istuinta, mun ei tarvitse turistina kiinnittää suomalaiseen autooni 3 lisäistuinta aina Saksan rajalla ja taas seuraavaan maahan sen maan kansallisten määräysten mukaiset laitteet, jotka koskevat sen maan omien kansalaisten omia autoja.
JANHONEN MATTI
05.08.2009 19:12
EU:sta huolimatta nopeusrajoitusten osalta on voimassa pelkkä kansallinen lainsäädäntö.
Eikös se kuitenkin ole hyvä, että ulkomailla liikkuvat tuntee kohdemaiden kansalliset nopeusrajoitussäädökset ainakin pääpiirteissään ja osaavat sitten käyttäytyä niiden mukaisesti.
Ihan sama juttuhan se on muualta tänne tulevilla karavaanareilla. Ranskassa vaunua voi vetää jopa 130 km/h, mutta kun he tulevat Suomeen vaunun vetoon niin katto on 80 km/h oli yhdistelmässä mitä varusteita tahansa.
HAAPANEN TIMO
05.08.2009 20:44
Heikille vastaan tästä rikkoventtiilin asennuttamisesta. Jos sun vaunusi oli säädösten mukainen, siinä oli tuollainen säädin:
http://www.aijaa.com/v.php?i=4622012.jpg
Kuva on -09 Soliferista, homma muuten OK mutta käyttökieltotarrat on joku laittanut.
Tuossa säätimessä on sisäänrakennettu letkurikkoventtiili, ja sellainen siinä on oltava. ( EN 12864 Annex D )
Vaunuissa säädin kierretään suoraa pulloon, ilman letkua.
Mitä hyötyä on asentaa letku pullon ja säätimen väliin? Letkun asennus edellyttää sitä pullonpaineenalaista letkurikkoventtiiliä.
Asennutit letkun, jotta voisit asentaa sen letkun vuotamisen
varalle letkurikkoventtiilin.
Mitähän asentaja ajatteli?
STRÖMMER HEIKKI
05.08.2009 21:17
Asennutin siihen kaasupullonvaihtajan (Duo control+secu motion)kun huomasin että kaasupullo loppuu aina keskellä yötä. Sit kun meet ulos vaihtaan pulloa, niin aina sataa. Pullopaine tulee siis vaihtajaan asti, välissä rikkoventtiilit jos esim. kolarissa avonainen pullo lähtee kuin nato-ohjus maata kiertävälle radalle, niin ei sit jää vuotamaan. Se kuulemma on pakollinen varuste se rikkoventtiili letkussa, jos ajaa esim niin että lämmitys, tai vaikka jääkaappi on kaasulla päällä ajon aikana. Sit taas luin jostain että niin on pakollinen, mut vain asuntoautoissa, vaunussa ei kun siellä ei saa oleskella matkan aikana.Eka secu motion kesti yhden pullon. sen jälkeen sieltä ei saanut kaasua tulemaan ulos viisas asentajakaan, minusta nyt puhumattakaan. Kysyit että mitähän ajatteli asentaja? Se varmaan ajatteli että myydään taas yhdelle hölmölle kalliita tarpeettomia osia. Kuten esim vararengasteline vaunun alle. Muuten hyvä mut maavara on nyt telineen kohdalta n.3cm. Saa sit senkin ottaa pois, ettei se jää Finnlinesin ramppiin kiinni.Mut noin kausipaikalla seistessä se varmaan olis ihan hyvä.Niin se vaan näyttää olevan, että jos luotat myyjään sinisilmäisesti, heti kustaan silmään oikein urakalla.
STRÖMMER HEIKKI
06.08.2009 11:01
Hei Matti !
Lukiessani vastauksia mieheni kirjoituksiin niin nimesi osui silmään.Samannimisiä on varmasti kymmeniä suomessa mutta satutko asumaan Vantaalla ?
Kävitte siis Kroatiassa.Olisi mielenkiintoista tietää vähän enemmän matkastanne.Missä kävitte ?Voitko suositella jotain paikkoja tai nähtävyyksiä ? Tai paikkoja minne ei missään nimesssä kannata mennä.ym.ym.
Aijomme siis lähteä matkalle elokuun lopussa.
Menemme laivalla Helsingistä Gnydiaan. Sieltä olisi aikomus ajaa Kroatiaan jotain kautta.Emme ole vielä päättneet tarkempaa matkasuunnitelmaa.
t;Hessun avokki
NYMAN MATTI
06.08.2009 21:47
Hei
Kiitos kysymästä, mutta asutaan tässä Hämeen puolella. Tuntuu samannimisiä olevan myös Mäntsälässä ja Hyvinkäälläkin. Pahoittelen, etten voi antaa vinkkejä mitä Kroatiassa on, vielä ei olla sinne asti keretty, oltiin 3,5 viikkoa Venetsian lähellä ja sieltä sitten tultiin tuota reittiä takasin. Kroatiasta on näillä sivustoilla varsin hyviä kommentteja. Puolassa tosiaan n. 650 km vajaa 13 tuntia. Aika tahkoomista. Jäi Auschwitz välistä. Oli vaan pakko kommentoida Puolan tiestöä. Liikennettä on paljon kritisoitu, mutta rauhallisempaa siellä oli kuin tuossa Hämeenlinnan moottoritiellä aamusin matkalla Helsinkiin.
Kattelin tuota samaa reittiä Gdyniaan ja siitä rantatietä pitkin Berliinin vierestä etelään, mutta lepposampaa oli mennä samalla laivalla Traveen ja ajaa lauantaiaamuna motaria pitkin etelään n. 950 km ja 12 tuntia. Hyvä paikka yöpymiseen on Tenda Camping Rosenheimin lähellä.
t. Matti
SAIKKONEN ERKKI
07.08.2009 08:05
Terve Esko! Lupailit tietoja käyttämistäsi teistä ja campingeistä. Kiinnostunut olisin lähinnä B-H:n teistä, mitä tietä ajoitte alas Budabestistä, ja löytyykö esim. Sarajevosta cämppäri,yms?
HYTTILÄ ESKO
07.08.2009 08:33
http://hoteliilidza.ba/site/eng/oaza/index.html
Budasta lähtee 6-tie. siitä tonavaa seuraillen E73. Seuraavassa näkyy 329 km alkua. autoroute ei näyttänyt loppuosaa Sarajevoon. Hyvä tie sieltä kuitenkin menee.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4629321.gif . Kysele lisää mikäli kaipaat. ps Sarajevosta Mostariin ja sieltä Kroatian rannikolle on myös kauniit reitit. Ihan ok tiet ja Mostarin nurkallakin on camping.
STRÖMMER HEIKKI
07.08.2009 09:13
Hei !
Kiitos vastauksestasi.
Ollemme jo tilaneet matkaliput Gnydiaan,joten ajamme luultavasti rantatietä Berliiniin ja siitä motaria alapäin.
Saa nähdä sitten mihin päädytään.
Hyvää syksyä teille.
t:Hessun avokki
AHOLA JARI
07.08.2009 10:15
Se on tuo yhdistelmällä 100km/h Saksassa sama asia kuin Suomessa asuntoautolla 100km/h. Eli peräpää pitää olla laputettu, ja sitä ei saa luvallisesti tehdä kuin ehdot täyttäen. Nuo kaikki kansalliset säädökset koskevat myös ulkolaisia autoja, esim. Saksan ja Itävallan lasten turvaistuimien merkintä/hyväksymisvaatimukset (löytyy AL:n sivuilta).
Jos saksalainen haluaa Suomessa suhata 100:a autolla, pitäisi hänen ko. keltainen lätkä autoonsa laittaa, ja finskin samanoloinen valk. tarra Saksassa laittaa. Noita muuten näkyy tanskalaisten kärryjenkin perässä.
Tuosta Hki-Tallinna välistä; eikös yhdistelmä maksa SFC-jäsenelle "vain" 115€/suunta (+ 23€/hlö/suunta ruokineen). http://www.karavaanarit.fi/@Bin/48585230/Eckeroline.pdf
Meidän delegaatiolle (m-auto 6.5/2.9m, 2 aik, 2 lasta ja 2 koiraa) selkeästi halvin (ja nopein Puolaan) oli viaBalttia Viking Xprs, 98€/suunta. Esim. 1 koira olisi Finnlinesillä Puolaan ollut 70€/kuono/suunta.
Olen tuosta asuntovaunun rikkomisesta samaa mieltä Riston kanssa - en ihan mielelläni vaunun kanssa lähtisi sitä rynkytystä testaamaan. Paikoin on hyvinkin huonoa, eikä tarvita kuin yksi iso rysäys. Sitten ovat nuo paikoitellen kynnettyä peltoa muistuttava uraiset tiet - vetely leveällä vaunulla ja kapealla autolla on aika kokemus varmaan.