matkailuauto yli 3500kg

JANSSON JUHANI 06.07.2009 18:44

Hei,olisi taas kysyttävää.Mahtaako täällä olla tietoa millaisia erityisvaatimuksia yli 3500kg:n painoisille matkailuautoille on keskieuroopassa.Saksahan on pykälien ja byrokratian luvattu maa,ja siellä ainakin luulisi jotain olevan.Autoliiton sivuilta selvisi nopeusrajoitukset ,joten ne on hallinnassa ,mutta ei oikeastaan mitään muuta.

ANTIKAINEN ESKO 06.07.2009 21:06

Nopeusrajoitusten lisäksi ainakin seuraavat määräykset (Saksassa, mutta myös useimmissa Euroopan maissa):

Kun on ajokielto 3,5 to merkinnällä, ei voi ajaa (esim. sisälle kaupunkeihin).

Ohituskielto monikaistaisella ajoradalla: Kun kuorma-autolla ohittaminen kielletään, ei saa myöskään yli 3,5 to m-autolla saa ohittaa (esim. moottoritiet).

Jos liikennemerkin alla on lisäkilpi, jossa kuorma-auton kuva, merkki koskee myös > 3,5 to m-autoa.

Pysäköitäessä (ainakin Saksassa) ajoradan reunaan asutusalueella pimeänä vuorokauden aikana tulee autossa olla oma pysäköintiä osoittavan valo tai on vietävä ajoradalle pysäköidystä ajoneuvosta varoittava taulu.

Korotetut maksut moottoriteillä useissa Euroopan maissa. Ranskassa maksuluokka 3. Itävallassa hankittava Go-box, jonka jälkeen vielä jokainen ajettu kilometri 2-akselisella maksaa 0,156 €/km. Hinta on sama kuin 2-akselisen k-auton, jonka paino on alle 16 to, tai isohkon linja-auton maksu. Teliauton maksu on vielä korkeampi.
KERÄNEN KAUKO 06.07.2009 23:17

Ja Soveniassa halvempaa ajaa läpi maan yli 3.5t autolla kuin henkilöautoilla. Siellä nimittäin kuorma-autoilta peritään ajetun matkan mukaan, kun taas keveimmille myydään tarra.

JANSSON JUHANI 06.07.2009 23:36

Mahtaako olla jotain pakollisia varusteita joita ei vaadita kevyemmiltä autoilta?

AHONEN KAI 06.07.2009 23:44

"C-ajokortti kuorma-autolle kannattaa ajaa nyt!

Tekeillä on ajokorttiuudistus, jossa vaatimukset kuorma-auton kuljettamiseen tarvittaviin oppisuorituksiin muuttuvat 10.9.2009."

Omani sain 2,5 tunnin teorioilla ja 2 tunnin ajamisella ja ~500€:n rahanmenolla.

ANTIKAINEN ESKO 07.07.2009 06:55

Melkoisella varmuudella ainakin 7,5 to asti varustevaatimukset ovat samat kuin < 3,5 to m-autoille.

KERÄNEN KAUKO 07.07.2009 08:14

Hyvä pointti. Koska Suomeenkin tulee punnitukset pikkuhiljaa.

NYYSSÖNEN KAJ 07.07.2009 08:45

Esko kohdat 2 ja 3 eivät koske hekilöautoja niitähän matkailuautot Saksassa on painosta riippumatta. Eikä tuo merkki myöskään kiellä linjaautolla ohittamista, silloin merkissä on myöskin linjaauton kuva.

Saksassa on usein ohituskieltomerkki lisäkilveää jossa lisäkilvessä on ha, ka ja la kuva ja joko 3,5 tonnia tai 7,5 tonnia rajapainona. Silloin millään autolla joka ylittää painorajan ei saa ohittaa.

Suomen painavin henkilöauto rekisterissä on 23 tonnia kokonaispainoltaan.

ANTIKAINEN ESKO 07.07.2009 20:15

Valitettavasti en ymmärrä Kaj Nyyssösen viestiä. Olen ottanut määräykset seuraavalta sivulta. Uskon, että saksalaiset ovat asian oikein kirjoittaneet: http://www.tuev-sued.de/uploads/images/1134987063186011170037/1_122.PDF

TENHO TIMO 08.07.2009 09:42

Oikeassa olet Esko. Kaikki ka. määräykset koskevat yli 3.5t piironkia paitsi moottoritiellä alle 7.5t saa ajaa 100 km/h. Kuorma-autojen ohituskielto koskee myös, mutta sitä näkee rikottavan etenkin hiljaisen liikenteen aikaan. -timotee

NYYSSÖNEN KAJ 08.07.2009 10:12

Ei kyllä Saksalaisetkaan ole kuullut tästä määräyksestä vaan niin yli 3,5 tonniset kuin bussitkin ohittavat surutta moottoriteillä ellei sitä ole erikseen liikennemerkin lisäkilvellä kielletty.

Miksiköhän ne tarvitsee sitä lisäkilpeä ,moottoriteillä jos se on muutenkin kielletty, no jatkan ajamista entiseen malliin yrittäen pysyä rekkojen vauhdissa mukana.

_Saksalaista mystikkaakaj

TENHO TIMO 08.07.2009 10:36

Suomenkieli on vaikeaa näin kirjoittaen. Keskustellessa olisi varmaan heti selvinnyt, että liikennemerkillä osoitetulla alueella ohitus on matkailuautolla 3.5t - 7.5t kielletty. Muulla alueellahan rekatkin tekevät niitä kilometrien mittaisia ohituksiaan. - timotee

SOHLBERG JUHA 08.07.2009 16:47

Eipä tuota voi kuin suositella. Meillä jo toinen yli 3,5 tn auto menossa (9 ja 7,5 metriset) ja kolmas kiikarissa... Saksassa tosiaan päästellään lainmukaisesti 100 kmh ja näin me on tehty "laittomasti" myös muissa euroopan maissa, eli rekkojen malliin (ne menee 90-95 koko ajan). Sveitsiin ostettava "valkoinenen vignette" joka on päivähintainen, eli jopa halvempi kuin alle 3,5 tn vuosivignette ja Ranska sekä Italia menee 2-luokkaan, eli tietääkseni samaan kuin pienemmätkin asuntoautot. Poikkeuksen tekee vain telimallit, jotka jostain käsittämästömästa syystä hinnoitellaan korkeammalla hinnalla... Ainoastaan tuo mainittu Itävalta vaatii sen boxin jonka takia me olemme sen kiertäneet siitä päivästä lähtien. Itse en näe mitään järkevää syytä olla ostamatta suuremmalla kantavuudella olevaa autoa. Diisselvero on kymppejä kalliimpi ja siinä ne erot suunnilleen onkin. Ainoastaan jos tulet vetämään yli 750 kg kärryä perässä niin silloin pitää suoritta C1E-tutkinto sille.

Juha

ANTIKAINEN ESKO 08.07.2009 18:05

Tässä kommentti edelliseen viestiin. Sen mukaan, jos auto on joko yli 3 m korkea tai painaa yli 3,5 to, se menee luokkaan 3 (ei 2).

http://www.autoroutes.fr/preparez-votre-voyage/classification-des-vehicules.html

Autot, joissa on yli 2 akselia, menevät luokkaan 4: "Véhicule à plus de 2 essieux". Matkailuauto, jossa on teli, maksaa enemmän kuin iso linja-auto.

Ranskassa ei pitäisi olla niin kiire, että ajaa moottoriteillä. Melko kallista on. Punaiset tiet (RN = route nationale) ovat ihan nopeita matkailuautoille. Saksalaislehti ajoi samoja välejä moottoriteitä ja valtateitä (RN) pitkin ja laski aikaerot ja kustannukset. Pitkilläkin matkoilla aikaerot olivat muutamia tunteja, ja moottoritiemaksut tuntimäärällä jaettuna antoivat "tuntipalkaksi" suuruusluokkaa 6-7 €. Se jonkinlaisena vertailuarvona. Olen ajanut m-autolla Ranskassa kymmeniätuhansia kilometrejä enkä ole vielä maksanut moottoritiemaksuja. Mutta se on vain minun valintani. Netistä saa ladatuksi kartan ilmaisista ranskalaisista moottoriteistä.

NYYSSÖNEN KAJ 08.07.2009 18:21

Kaikki tiet jotka ovat saaneet EU-tukea ovat ilmaisia. Portugaliin voi ajaa ilmaisia moottoritetä miltei koko matkan Suomesta asti. Rajan ylitykset Saksa - Ranska ja Ranska - Espanja ovat osin maksullisia. siitä tulee n. 10€ per suunta maksua

reisuunkaj lähetään

JANSSON JUHANI 08.07.2009 18:55

Autoliiton sivuilla on juttua mm.ranskan osiossa moottoritiemaksuista ja näyttäisi siltä että yli 3,5t autot ovat maksuluokassa 3.Toinen asia on se,millä erottaa matkailuautoista ne yli 3,5t vehkeet. Aiheesta poiketen voinen kertoa että itse aion ajaa tällä kertaa ilmaisia teitä.Ja luulen että navigaattori on hyvä apu siinä.Periaatteessa ,kun panee asetuksiin ,nopein reitti ja ei maksullisia teitä,pitäisi reitin kulkea maksuttomia moottoriteitä pitkin.

TENHO TIMO 08.07.2009 19:43

Käytännössä sen maksun suuruuden määrittelee siinä maksupömpelissä istuva henkilö. Telivehkeet "käryävät" heti, mutta paripyörällisessä siinä on hieman arpajaisten makua. Kokemuksen mukaan se on mennyt suunnilleen tasan 2 ja 3 luokan välillä. -timotee

MÄKELÄ EERO 09.07.2009 13:28

Keskustelu on täällä kääntynyt kustannuslaskennan puolelle. No niitähän (kustannuksia) on useita. Joku haluaa säästää tiemaksuissa ja ajella maksuttomia teitä. Toinen taas päästelee baanoja ja maksaa tiemaksuja mutta myös polttoainekustannukset ja vaikkapa rengaskustannukset kasvavat vauhdin kasvaessa. Viime syksynä ajellessamme Espanjaan, suoritimme polttoaineen kulutusseurantaa. Meidän alkovimallinen 2.8- litraisella moottorilla varustettu Ducatomme kulutti 14 l/100km vauhdin ollessa 100kmh. Kun nopeus oli 90-95kmh, kulutus oli vain 11 l/100 km. Myös se harmitti, että ajoimme kalliilla polttoaineella läpi Euroopan. Pian päästyämme perille, lähti öljyn hinta laskuun ja diesel kävi halvimmillaan alle 0.9 eur. Takaisin tultiin taas vähän kalliimmalla dieselpolttoaineella, sen hinta kun oli keväällä noussut lähelle 1 eur. Eli n 3000km matkalla tuntuu kulutus/hinta jo kukkarossa ja on eläkeläisen pussissa pois jostain muusta, vaikkapa ruokabudjetista. Luulisin, että lapsiperheissäkin on huomioonotettavia monia pakollisia kuluja.

SOHLBERG JUHA 09.07.2009 14:27

Näin juuri ja jos vastassa on maksuautomaatti niin...? Tarkastin juuri viime viikon maksulaput ja 8 maksusta 8 meni kakkosluokkaan (painoa autossa 5 tn ja korkeutta yli 3 m)... ja maksupaikkoina oli henkilöt pömpeleissä tai automaatti. Tämä siis käytäntönä vaikka teoriassa ehkä toisin. Tuo punaisten teiden käyttö riippuu myös aikaslailla missäpäin Ranskaa mennään. Se kun on suhteellisen iso maa ja maisemat ja mäet vaihtelevat sen mukaisesti. Lomalla jos joutuu maksamaan 40-60 eur moottoritiemaksua sen sijaan, että päästelee pienempää tietä niin ei siinä ainakaan meidän lomabudjetti kaadu. Toisaalta niillä pikkuteillä näkee paljon enemmän, mutta myös saa jarrupoljinta pitää lähietäisyydellä. Motarilla voi vetäistä vakionopeussäätimen sataseen ja antaa palaa.

Juha

KERÄNEN KAUKO 09.07.2009 19:53

Pitääpä kertoa eräs säästämis juttu: Palattiin joskus -93 tai -09 Ruotsin puolella kohti satamaa. Tuumasin vaimolle, että en enää tankkaa täällä "kalliissa" maasa. (Silloin Ruotsissa maksoi diesel n.pari penniä enemmän kuin Suomessa) Seuraava tankkaus tehdään Turussa. Tultiin Turkuun ja ajelin lähimmälle kylmäasemalle. Laitoin kortin lukijaan ja näpyttelin tunnukset. Olin ottamassa tankkauskahvaa käteen, kun vaimo kysyi jotain. Vastasin ja otin kahvan. Aloin tankata ja kun olin valutellut 25litraa niin huomasin pitäväni kädessä vihreää letkua. :))) Sinne meni monin kertaisesti nekin säästöt :)))

Sen jälkeen olen kerran tehnyt erään säästö jutskan, mutta sekin meni per...lleen. Nykyisin tankkaan ja maksan, enkä katso hintaa ja ala vertailla mitä tämä maksaisi jossain muualla. Tulee vaan paha mieli.

MÄKELÄ EERO 09.07.2009 22:08

Tuota en tiennytkään, että Ruotsin tai Manner-Euroopan polttoainetankkauslaitteet ovat erilaisia, kuin Suomen. Taitaa dementia vaivata. Olen vaan yrittänyt olla huolellinen tankkauspistoolia käteen ottaessani. Muistaakseni ne on aika hyvin tunnistettavissa ollaan sitten missä tahansa Euroopassa. Jopa Venäjällä olen tankannut tuhansia litroja. Tankkiin on aina mennyt vaan dieseliä. Kovien pakkaskelien vallitessa tarkoituksella sekaan 10% bensaa.(Siellä Venäjällä)

KERÄNEN KAUKO 09.07.2009 22:26

Kuka niin sano et ne on erilaisia? Unohda koko juttu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.