- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Timmelsjoch
Timmelsjoch
Lähtö olis ens maanantaina ja reitti on vielä hieman hakusessa. Asiaa on varmaan sivuttu täällä aikaisemminkin mutta kaipaisin kutenkin hieman tarkennusta ja kokemusperäistä tietoa/kommenttia kokeneemmilta kulkijoilta.
Eli kuinka paha tämä Timmelsjochn sola (Söldenin ohi) on? Onko sallittu asuntoautoille? Minun auto on 3m korkea ja 7m pitkä, onnistuuko ylitys "helposti"? (jos joku on ajanut vast. kokokoisella autolla).
GrossGlockner on ilmeisesti helpompi, mutta kun ei viitsisi mennä samaa tietä kahteen kertaan. Mitäs muita ylitysteitä suosittelisitte välille Saksa-Itävalta-pohj.Italia?
Ajokokemusta alpeilta ei ole mutta henkilöautolla on tullut Norjassa seikkailtua jonkun verran ja korttikin ollut kohta 30v joten ihan noviisina sen suhteen en matkaan lähde :-)
Mitenkäs yöpyminen noilla ylitysteillä, onko siellä virallisia paikkoja? Tää tulee nyt hieman viime tinkaan mutta kiitoksia tiedoista jos joku kerkee vastaileen!
Karttaohjelmani ei suostunut laskemaan reittiä Umhausenista Söldenin ohi kuin Obergurgliin asti, jossa korkeutta oli jo 2000m ja jyrkin nousu 12,5%. Varsinainen Timmelsjoch alkaa kuitenkin vasta sieltä Italiaan päin ja siinä noustaan jo 2500 metriin. Epäilen ettei sinne pääse ollenkaan turistiautoilla. Grossglocner on sen sijaan ihan suositeltava mikäli lumikinokset ei ole esteenä. Ja nythän siellä on satanut vähän vettä, joten varmaan hyvä reitti. Vaihtoehtoreitiksi voisin suositella Brennerin autobahnan vieressä kulkevaa vanhaa solatietä, joka on muistaakseni maksuton. Siellä voi kuitenkin olla kielto ajaa yli 3500 kg:n autoilla. Hauskaa alppimatkaa!
Tervehdys,
olen samoille reiteille lähdössä 2 viikon päästä. Katsoin Itävällan kartastastani, niin siinä oli Timmeljosch -reitin alkupäässä matkailuauton kuva, jossa oli henkselit päällä. Itselläni on samanlainen 7 metriä pitkä ja ainakin se 3.500 kg painava auto ja en lähde tuota reittiä yrittämään. Ajattelin mennä Brennerin solan kautta alas ja tulla ylös Bozenin kaupungista Meranoon ja siitä Landeckiin. Kartan mukaan reitti merkitty Tourist strasseksi.
Mutta missä on tuo Grossglockner mistä edellinen kirjoittaja kirjoitti. En löytänyt sitä kartasta. Annatteko isommat kaupungit, joiden välillä ko reitti on.
terveisin
Jukka Ruotsalainen
Grossglockner löytyy kun löydät ensin Zell am Zeen. tie lähtee sieltä alppien yli Italiaan. On hieno reitti opastuskeskuksineen aivan jäätikön reunalla. hyvä ajaa asuntoautolla. Zell am Zeen järven pohjoispäässä hyvä leirintäalue.
Tervehdys Rauno Olen ajanut tuon Passo del Rombon muistaakseni kesällä 2006 asuntoautolla, joka oli 675m pitkä puoli-integroitu. Tulimme Italiasta Itävaltaan ja nousu Timmelsjochille Italian puolella on varsin syheröinen. Tornantet ovat tiukkoja ja tie paikoitellen hyvin kapea. Jouduin yhdessä ventissä ottamaan pari laakia pakkia, kun en varautunut riittävästi. Tie nousee ylimmillään 2474 metriin ja on kyllä ihan näkemisen arvoinen. Tuon korkeimman kohdan jälkeen Itävallan puoleinen osuus on leveämpää ja helppoa asuntoautolle. Meidän kanssa yhtä jalkaa ylitti Passon hollantilaiset teli-dettelillä ja hyvin näkyivät sopineen. Tuohon ajokieltoon palaisin sen verran, että kesällä 2006 ajoneuvon pituusrajoitus ko. tiellä oli 10 metriä, painorajoitusta en muista. Noiden nettitietojen rajoituksissa pitää aina muistaa kyseenalaistaa käännös, onko kysymys asuntoautoista vai asuntovaunuista! Useimmat Alppien solatiet ovat sallittuja asuntoautoille, mutta ei asuntovaunuille. Olen ajanut asuntoautolla melkoisen määrän eri passeja Alpeilla ja Pyreneillä ja tämä Timmelsjochin Passo del Rombo on minun kohdalleni saattuneista vaikein. Voin suositella varauksella "vain kovapäisimmille rattimiehille". Jos kokemusta ylityksistä ei isommin ole ja hirvittää, on ehkä viisasta jättää toiseen kertaan. Ylitys maksoi muistaakseni 16 euroa v. 2006. Muita ylityksiä tuossa Itävalta - Italia akselilla jo aiemmissa kirjoituksissa mainittujen lisäksi oikeastaan ole, jollet sitten halua ajella Sveitsin kautta. Sitten vaihtoehtoja löytyy useampia. Leirintäalueita löytyy kyllä noiden ylitysteiden varsilta, kaikki eivät ole välttämättä merkitty edes eri leirintäoppaisiin. Keski- Euroopan rankkasateiden vuoksi on syytä tarkistaa etukäteen ylitysteiden käytettävyys, voi olla viisasta käyttää esim. Brennerin solatietä, jos keli on pahana. Toisaalta sateella ylityksistä jää väärä kuva, kun näkyväisyys on nollilla. Hyvää ja turvallista matkaa t. Esa
Kiitoksia Esa erittäin perusteellisesta kuvauksesta. Taitaa sittenkin olla viisainta suunnitella joku toinen reitti ja jätetään tämä toiseen kertaan.
Onhan se silloinkin ensimmäinen kerta. Onko Esa paljon vaikeampi, kuin äsken mainostamani Grossglockner? Uskon sinun selviävän hyvin kyseisetä osuudesta, jos joku tasamaan mies teliautollaankin. Pitää vaan muistaa ajaa tarpeeksi rauhallisesti ja samalla vaihteella alas, millä mentiin ylös. Jarrujen jäähdyttelytaukoja myös voi ja kannattaa pitää. Hyvää lomaa!
Tässä tietoa. Sola avattu 6.6. Sallitut ajoneuvokoot ja hinnat sekä valokuvakilpailun tuloksia. Yli 3,5 to max 8 to autoille myydään ilmeisesti vain edestakaisia lippuja. Ajo sallittu matkailuautoille max. 8,0 to, kielletty perävaunuilta ja matkailuvaunuilta.
http://www.timmelsjoch-hochalpenstrasse.at/en/home.html
Tässä lisää kuvia:
http://images.google.fi/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s&hl=fi&q=timmelsjoch&um=1&ie=UTF-8&ei=m0BESsXTDIrE-QbX1pwo&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=245570273
Ja ajamaan moottoripyörällä:
http://www.youtube.com/watch?v=lmO5MLJUx3E
ja toinenkin:
http://video.google.com/videoplay?docid=-1720610504729877275
Tässä muiden Tirolin solien määräyksiä:
http://www.provinz.bz.it/vmz/report/index_d.asp?Type=2
Ja lisää, kun kirjoitat Googleen Timmelsjoch.
Moi Martti Lyhyt vastaus tuohon vertaukseen Grossclockneriin, Rombo on huomattavasti vaativampi. Glocknerilla Hochtorin kautta pääsee helposti turistibusseilla ja jopa paikalliseet pikkurekat menee siitä simppelisti, koska serpentiinien mutkat ovat varsin leveitä, Passo del Rombolla mutkat ovat kapeita ja koko tie Italian puolella hyvin kaponen. Toki siitä asuntoautolla mahtuu maltilla kulkemaan, mutta niinkuin totesin, se on ajamistani ehdottomasti vaikein. Paikkapaikoin on syytä olla hyvinkin varovainen, että ei raavi auton seiniä kallioulokkeisiin väistellessä vastaantulijoita. Maisemiltaan Glockner on yksi komeimmista ylityksistä ja hinta oli 26 euroa, kun viimeksi siitä ajoin. Timmelsjochin tie muuttuu kyllä eteläänkin päin tultaessa helpommaksi tuossa Sant Leonanardon paikkeilla. Siitä tie nro s 44 pitkin Gardalle on paljon omenaviljelyksiä ja tietä olen kuullut kutsuttavan omenatieksi ja maisemiltaan se on ihan hieno. En halua pelotella ketään näillä Alppiylityksillä, päinvastoin kannustan ajamaan ja kokemaan vuoret sieltä ylhäältä katsottuna, maisemat ovat sieltä katsottuna kovasti erillaiset, kuin alhaalta tiirattuna. Periaatteessa kaikki passit, jotka ovat sallittuja asuntoautoille, ovat ajettavissa. Yleensä autot noudattavat varovaisuutta joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta, eikä moottoripyöratkään välttämättä ajele tuhannen sataa. Terveisin Esa PS. Nuo Alppitiet ovat yleisesti ottaen Italian puolella kapeampia ja huonokuntoisempia kuin Itävallassa, Sveitsissä tai Ranskassa.
Grossglockner nyt kesäkuussa 2009 alle 6 metrisellä 28 euroa. Kuten muillakin alppiteillä säät saattavat vaihtua todella nopeasti, meillä esim. näköala paikalla franz josef höhellä kohtalaisen hyvä näkyvyys ja puoli tuntia myöhemmin hochtorin kohdalla pilvessä, rankkasade ja näkyvyys nolla. käsittääkseni lipun näyttämällä saa seuraavana päivänä ajaa uudelleen 4 euron hintaan, eli jos aikaa on kannattaa varata 2 päivää lähistölle.
Me mentiin pari vuotta sitten tuo timmelsjoch nimenomaan söldenistä päin, autona vanha Hobby 600 eli on melko pieni.
Mutta kun menee juuri noin kuin suunnitteli niin kaikki pahimmat käännökset on alamäkeen päin ja ei mun mielestä ole mitenkään vaikea ajaa. Alas mennessä kun näkee käännökset paremmin ja näkee mitä tulee vastaan jne.
Eli suosittelen tuonne vaan rohkeasti.
Niin joo 2.5d vaparina tyrkkäsi mäet ylös räyhäkkäästi ykkösvaihteella :D juuri ja juuri pääsi polkupyöräilijöistä ohi...
Ihan vaan tiedoksi että reissu tuli tehtyä ja oltiin vielä mennessä kahden vaiheilla että mennäkkö vai ei mutta sitten etelä Saksassa ajettaessa Garmisch-Partenkircheniltä kohti Insbrukkia niin siinä oli kyltit että vaarallinen lasku ja kaltevuus 16%.
No kolmosta silmään ja moottorilla jarrutettiin mutta kun vauhti meinasi silti koko ajan kiihtyä niin piti sitä jarruakin sitten painella (tiesin kyllä, teoriassa, että jarrut kuumenee) kunnes sitten hetken kuluttua huomasin että niitähän saa painaa ihan tosissaan jotta saa vauhtia hiljennettyä, no äkkiä auto johonkin parkkiin että jarrut saadaan jäähtymään.
Auton pysähdyttyä molemmista pyöränkoteloista tuli käryä ja savua oikein kunnolla ja vanteita koittaessa ne oli "tulikuumat". Vaimo siinä pelästyi senverran (itellekin jo tuli mieleen että sammutin on pelkääjän penkin takana) että meinasi jäädä kaikki alppitiet väliin, no kovan vakuuttelun jälkeen (tullaan vaikka ykkösellä alas niin ei tarvii jarrutella) päästiin sitten kuitenkin tälle Grossglocnerille jolla ei sitten enää ollutkaan mitään ongelmia nousun tai laskun suhteen. Tästä sitten jatkettiin pienemmällä ylityksellä Italian puolelle "Waldach - Tolmezzo" jossa olikin melkoista syheröä heti Itävallan rajan jälkeen mutta se menikin sitten jo "rutiinilla".
Eli tää Timmelsjochn jäi nyt sitten kuitenkin seuraavalle kerralle, jos sitä omaa autoa nyt enää viitsii kiusata noilla nousuilla ja laskuilla.
-Zirl`n mäkihän se on mikä"viettää" sinne Insbruckiin päin.Itse olen siinä alamäki osuudella 3080kg painavalla autolla joutunut kakkosta ja jopa ykköstä "pesään" työntämään...Jarrut joutuu melkein unohtamaan,kyllä sieltä yllättävän hyvällä vauhdilla vielä ykköselläkin alaspäin tullaan.Jos mahdollista kannattaa treenata täällä kotimaassa sitä alaspäin tuloa vaihteella,puijon tornilta tie alaspäin ja jarruihin koskematta antaa vihiä aiheesta.Muistaakseni tie kotkapesältä Berchtesgadeniin ,oli alaspäin vielä jyrkempi,,,tosin olen kuullut sinne olevan helpommankin reitin,jota käytän kyllä jos sinnepäin vielä asiaa tulee. JK
Seuraavaa kertaa varten vanha vinkki: alas tullaan samalla vaihteella kuin ylös on noustu. Nyky turbovehkeissä kannattaa pitää vielä pykälää piempää vaihdetta alas tullessa. Jos nousu tapahtuu kakkosella niin alas tullaan ykkösellä. Tarvittaessa reipas jarrutus, miltei pysähdyksiin ja sitten jalka pois jarrulta. 26 - 28% mäessä ykköselläkin jarrutus tuntuu kuin polkisi kaasua. Tällöin on vain jarrutettava hetkittäin reippaasti siinä vaiheessa kun pelkää kierrosten nousevan liian suuriksi. Jarruja kannatta toki jäähdytellä hyvissä ajoin ennen kuin ne häipyvät kuumetessaan. Itävallassa pitävät rekoille jarruratsioita jossa tarkistetaan onko jarrut kuumana (poliisi kävelee rekan ohi ja heiluttaa kämmenselkää pyörien vieressä tunnustellakseen jarrujen lämpötilaa)
Juha ja Markku tuossa kertoivat, kuinka alppiteillä pitää ajaa. Oikein kylmä hiki nojusi pintaan, kun luin Raunon kertomuksen alkua. Ja minä hullu vielä yllytin häntä lähtemään noille reiteille.(taisin kyllä mainita jotain ylämäki- ja alamäkivaihteista) No onneksi Rauno näytti oppineen oikean ajotavan. Raunon omakohtainen ja rehellinen kirjoitus on hyvä oppitunti alppiteille lähteville. Käytännössä lähes neljätonninen asuntoauto on aivan jotain muuta, kuin henkilöauto, jonka senkin jarrut saa hiipumaan. Suosittelenkin, että se joka aikoo kylmiltään lähteä alppiteille seikkailemaan tulostaa itselleen ym. herrojen kirjoitukset ja lukee ne ajatuksen kanssa. Siinä on paras henki- ja liikennevakuutus noille teille.
Tää on teoriassa ja muistisääntönä ihan hyvä ohje että samalla vaihteella alas millä on menty ylöskin. Ongelmana vaan yleensä on että jos ylös mennään eri reittiä kuin mitä tullaan alas (vuorien ylitys) niin mäkien profiilit eivät kuitenkaan ole 1:1:een, no tärkeintä lienee oikea jarrutustekniikka (oikean vaihteen lisäksi) - Eli lyhyehköt terävät jarrutukset ja sitten jalka pois jarrulta.
Tämä "Insbrukin mäki" aiheutti yllätyksen siinä mielessä että en edes huomannut siinä olevan mitään ylämäkeä vaan yht'äkkiä oli kyltit että vaarallinen lasku... Lisäksi ajoimme vielä ns. päätietä jossa kulki myös rekat ja linja-autot - En kerta kaikkiaan kokenut olevani missään sen kummemmalla mäellä mistään vuoresta puhumattakaan.
Niinkuin silloin ekassa viestissä totesin niin teoria on/oli hallussa, no nyt on käytäntökin!
Itse Kotkanpesältä ei Berchtesgardeniin ainakan 2007 saanut yksityisautolla ajaa,vaan linja-auto vei sille tasolle,mistä mentiin alkuperäisellä hissillä Hitlerin 'majalle'. Ja majalta poistuloajat oli suositeltavaa ilmoittaa,ettei tule bussin jonottamista.Sille parkkialueelle oli vähän nousua,mutta toista oli ajaa tänä kesänä heinäkuussa Ranskassa Tarnin ja Verdonin kanjonit sekä Ranskan Etelä-Alppien yli Italiaan.Samoin reitti Italiassa Trentosta pikkutietä Cortina d'Ampezzoon oli aika syheröä.Grossclocknerin uusi näköalatalo on hieno,jos on hyvät ilmat(mies ajoi 6-metrisellä,2.75 korkealla ympyrää ko.talon ylätasanteelle,sallittu korkeus 2.90,tiukkaa teki tuo parkkitalo).Hochtorin ylitys tällä kertaa oli osin sateist/sumuista,mutta jos sattuu hyvät ilmat,niin sekin kannattaa ajaa.Suosittelemme Tarnin kanjonia ja Verdonia myös.
Samanlainen kokemus meilläkin syksyltä 2003. Sen verran lisään vielä, että ostettaessa pääsylippu tuli lippuun bussin numero ja sen lähtöaika. Näin kuhunkin ylös lähtevään bussiin tuli sopiva määrä ihmisiä, eikä kenenkään tarvinnut seisoa. Tämä kaikki toimi saksalaisella täsmällisyydellä ja bussikuskit tarkistivat jokaisen lipusta, että kyseinen henkilö varmaan oli oikeassa bussissa. Ylhäällä sitten piti kertoa poislähtöaika. kaikki eivät sitä huomanneet tehdä, tai eivät sitä aivan noudattaneet, joten pientä jonotusta esiintyi paluumatkalla. Ylös vuorelle ei päässyt yksityisautoilla. Bussitkin kohtasivat tietyissä levennetyissä kohdissa.
Juuri näin oli myös vuonna 2007.
Ja automaattivaihteisella ei kannata tulla D:llä alas vaikka olisi sillä ylös mennytkin :-) Eli myös automaattivaihteisen saa jarruttamaan kun käyttää niitä pienempiä 4-3-2-1 pakotus asentoja, tai miten ne sitten onkin merkitty.
Olisi pitänyt varmaan tarkentaa,eli Obersalzberg´ istä jonne ajoneuvot on jätettävä eikä Berchtesgaden,joka on alempana. JK
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.