- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- rookiet eurooppaan
rookiet eurooppaan
Veneilijä päätti vuokrata matkailuauton kuukaudeksi toukokuun alkupuolelta lähtien ja suunnata eurooppaan. Finnlinesilla Saksaan ja S.Rädyn ajatuksia mukaillen saksa reippaasti alas ja Sveitsiin. Sitten Ranskaan ja vaimon kanssa siinä sitten yritän katsoa yhdet formulakisat Monacossa. Italia ja Kroatia ja sitten Itävallan kautta ylös, kotiin ja sitten alkaakin Suomessa veneilykausi. Olisiko hyviä vinkkejä? Kaikki otetaan nöyrästi vastaan. "Kiasmakulttuuriin" emme ole vielä päässeet sisään, mutta nähtävyydet, korkeat paikat ja hienot vedet kiinnostaa. terveisin nimimerkki tätäkin täytyy kokeilla :-)
Turhaa sun on nähtävyyksiä miettiä. Kunhan ehdit reittisi ajamaan :*D Vai takoititko Italian ,Ranskan ja Kroatian näkemisellä sitä että saat passiin leiman (vaikkei ne enää leimaakaan)
Minä valitsisin vaikka pelkän Ranskan, tai Italian. Ei se oikein tahdo hyvin mennä jos yrittää ahmia liikaa. Ei ota pääkoppakaan vastaan aina vaan uusia paikkoja, täydellisiä huilipäiviä pitää mahtua mukaan. Tosin ei sulle tule niinkään paljon kilometrejä kuin Eskolle Sisilian reissulla, mutta paikkoja on hirveästi.
Juu, ainoat suunnitelmat on ekaks Lausanne ja vähän pyöriä Sveitsissä ja sit Monaco. Emme yritäkään nähdä koko Ranskaa/Italiaa/Kroatiaa. Monacosta mahdollisesti Gardajärven kautta Kroatiaan ja Itävallan kautta takas. Suunnitelmia siis vähän kun ei oo kokemusta siitä kauanko aikaa kuluu ajellessa siellä päin. Kai sitä vois pyöriä yhessä maassa vaikka kuinka kauan... mutta jos jotain ihan must paikkoja tiedossa kertokaa ihmeessä :-) Tää on meille ihan puhtaasti kokeilu jaksaako autossa yleensäkään asuilla kuukautta. Jos veneessä jaksaa, miksei autossakin?
Juu, leimojen kerääminen (?) ei kiinnosta, eikä tarkoitus ole kiertää koko ko. maita läpi. Joku reitti se on kai kuitenkin ajettava. Alussa ja lopussa tonni yhtä päätä niin ei jää liikaa kilometrejä väliin. Kiitos kivasta palautteesta ;-)
Teimme 1991 vuonna kolmen nuoren ja vaimon kanssa vähän vastaavan matkan. Kuitenkin siten että silloin meni Vaasa - Mynchen pikalinjan bussikyydillä edestakaisin ja Dachausta vuoktasimme Asuntoauton neljäksi viikoksi. Tänä päivänä saa taasen lentolipun selvästi halvemmalla kuin minkään muun matkalipun. Sieltä sitten pyörähdimme sellaisen n.5000km mittaisen lenkin eikä kiirettä tarvinnut pitää eikä kertaakaan ajettu pitempää päivätaivalta kuin n. 500km
Lisäksi auto oli puolta halvempi vuokrata Saksasta kuin Suomesta. Huomioiden myöskin lauttaliput ja poisjäävä itse ajettava siirtomatka Eteläsaksaan.
Reitti ja päiväetapit vuonna 1991 http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Eurooppa1991#5182813848485579778
Kuulostaa ihan järkeviltä suunnitelmanne. Teillähän on jo muutamat pisteet merkittyinä, joten siihen pari lisää. Sveitsissä pyöriminen on aika hidasta, mutta mielenkiintoista, toki myös kallista. Siitä kun painatte alas Monacon suuntaaan, niin Provencessa kannattaa pysähtyä ja katsoa pois Ranskan Rivieralla Cannes ja Nizza. Monacon formulakisaan en lähtisi m- autolla vaan ottaisin nopean junayhteyden joltain Nizzan kämppäriltä (varaisin paikan ehkä ennakkoon, kämppäreitä on paljon, netistä löytyy).
Sitten voisi suunnistaa Gardan eteläosiin, vaikka eihän se suurikaan järvi suomalaiselle nyt niin ihmeellinen ole. Ajankohta on sopiva; ei liian kuumaa ja muuten rauhallista. Gardalta on vain parisataa kilsaa Venetsiaan, mitä nyt ei kannata missata. Kaupunkiin sisälle pääsee parhaiten laivoilla eräiden kämppäreiden lähistöltä. Parkkipaikkakin saataa löytyä hyvällä onnella kävelymatkan päästä, mutta voi joutua ottamaan bussin.
Kroatiaan edetessä kannattaa Istrian niemimaa unohtaa ja ajella esim. mukavalle Krk:n saarelle. Sieltä pääsee laivoilla sekä toisille saarille että itään päin mantereelle. Hienoa aluetta. Ylöspäin mennesä voi koukata vähän itään ja käydä Plitvickan kansallispuistossa matkalla kohti Itävaltaa. Salzburg on aina mainio kohde. Kultturelli pikkukaupunki, mutta niin viehättävä.
Tämän tai jonkun muun reitin kuluessa selviää miten siinä m- autossa viihtyy. Mukavaa matkaa.
Se onkin 1 pienehkö kohde. Jos/kun sinne menee on pakko ajaa muutama päivä ihan oikeasti.Ei mene laivaa Soomesta suoraan :( Sitten siellä perillä oleskellaan. Taas noinkoko euroopan kun aikoo lomallaan tutkia niin siinä ei ehdi kuin ajaa joka päivä jonkin matkaa. Viimevuonna olimme Montenegrossa ja hyvin ehti olla paikoillaan, parhaimmillaan viikon verran ja sitten siirryimme uuteen paikkaan. Tuo ajopäivä tarkoittaa parhaimmillaan 700-850km vaunu perässä.
Sinun aloituksesi oli vain niin laajan alueen antava kun luettelit maat mitkä aiotte kietää. Ljubljanaa suosittelemme, samoin Salzburgia . Molemmissa kivat campingit joilta menee polkupyörätiet keskustaan. http://www.campingaigen.com/ ja http://www.ljubljanaresort.si/en/camping/ Sitten Tsekeissä on n 50km Itävallan rajalta (Linzin kautta) Cesky Krumlow joka on maailmanperintökohde. Siellä on myös viehättävä alue muutama kilometri kaupungista järville päin. http://www.petraskuv-dvur.cz/ Kroatia on hieno maa mutta se täytyy varmaan ottaa sitten seuraavalla reissulla. pl Istrian niemimaa mikä on lähellä.
Noin juuri sun Sisilian reissun ajettelinkin. Sinä ajat Sisiliaan, ja sillä selvä, etkä aio väliltä mitään katsellakkaan. Käy hyvin mulle, nyt varsinkin kun otit paluunkin Travesta:)
Yleisesti ottaen olisin kyllä seulan tihentämisen kannalla, ennemmin kuin loikkia maasta toiseen. Kyllä ne katsomattomat paikat siellä pysyy. @timo
Se nyt vain on niin, että joskus joku tapa sopii toiselle, joku toinen toselle:) Ja samallakin ihmisillä voi olla eri elämäntilanteissa ihan erilaiset tarpeet. Paha sitä on tosen sanoa, mikä kellekin hyväksi.
Itse juuri keskitalvella viidessä viikossa tehtiin retki, missä viikko ajeltiin Brysselin ja Atlntin kautta Toscanaan, siellä toinen viikko, kolmas viikko Etelä-Italiaa (Pugliaa ja Calabriaa), neljäs viikko Sisiliassa, viides kotiin.
Oikein hyvä matka, vaikka joka paikassa olisikin haluttanut olla pitempään.Mutta kun aikaa oli tämä, halusimme edetä kuitenkin näin.
Aloittaja kaipasi hienoja vesiä ja korkeita paikkoja. Sveitsin ja Saksan rajalla Schaffhausenissa kohisevat Reinin putoukset, Sveitsissä Meiringenissa Aresluchtin solaan pääsee kävelemään kalliorotkossa kuohuvan joen päälle ja reunoille rakennettuja siltoja pitkin.
Sveitsin ja Ranskan rajalla odottaa vuori-jättiläinen Mont Blanc, 4800 metrin korkeudessa. Sen jäätiköille, rinteille ja huipuille pääsee helposti erilaisilla hisseillä ja junilla, ja niiden avulla ylempänäkin voi tehdä hienoja patikkareissuja. Ranskan Provencessa Mont Ventouxin vuori 1900m, näkyy Avignoniinkin ja houkuttelee pyöräilemään ja kävelemään rinteillään. Hiukan idempänä Verdon kanjonissa voi kiivetä alas valtavan rotkon pohjalle turkoosina virtaavaa vettä, ja muutenkin koko kanjonia Erlaista Välimerta näkee Rhonen suistossa Camarguessa, missä suolaa kuivatetaan merestä isoissa altaissa, ja suolavuoret on ihan normaali näky.
Garda-järven pohjoispäässä järvi on syvä ja huikeiden vuorten ympäröimä. Takuuvarmat surffituulet alkavat joka päivä yhteen mennessä, ja Monte Baldolle, 1760m voi mennä hissillä ja pyöräillä tai kävellä alas. Venetsian vedet on must, ja Cinque Terren kylien välisiä polkuja patikoidessaan saa nauttia taas uudenlaisesta Välimerestä, jyrkkäreunaisesta, sitrus ja oliivitarhojen sekä pikkukylien reunastamasta huikaisevan avarasta vedestä, mitä pienet kalastaja-paatit toisinaan täplittävät.
Kroatiassa todellakin Plitvisen kansallispuisto tuhansine vesiputouksineen on uskomaton näky ja kokemus. Ja sinähän kotimatkan varrelle jää Slovenia, ja siellä Triglavin kansallispuiston melko neitseelliset alppiniityt. ja nähtävyytenä vielä Postoijnan tippukiviluolat.
Taitaa vaan tulla kiire:)
t.Kaarina
Niin ne paikat pysyy ensi kertaan. Varsinkin kun osa niistä on yli 20 vuoden kiertolaistaipaleen varrella jo katseltu. Alasmennessä täytyy käydä Amalfin alapuolella katsomassa paikkoja. Takaisintullessa täytyy kyllä Romantische Strasse ajella läpi, hiljalleen ja tutustuen.
Mikalle on tullut jo monia hyviä neuvoja ja ohjeita jos myös varoituksen sanoja tuosta "leimojen hakemisesta". Mutta niinhän se tuppaa itsekullakin alussa menemään, että ekareissut on enempi määrällistä matkailua ja kokemuksen myötä siihen tulee lisää laadullisia tavoitteita.
Kun ajat ihan Venetsian ohi niin kannattaa poiketa. Parhaisten se käy niin, että ajat auton camping-alueelle josta sitten joko laivalla, junalla tai bussilla menette Venetsiaan.
Ottaen huomioon ajankäyttönne suosittelen, että ajatte auton camping veneziavillagelle ja menette siitä bussilla Venetsiaan. Lähes alueen portilta on 4-5 min bussimatka Venetsian bussiterminaaliin. Alueen tiedot karttoineeen ja ajo-ohjeineen + nuo tärkeät bussitiedot löydät osoitteesta www.veneziavillage.it
Ja jos otatte camping-alueelta vain päiväpaikan Venetsian vierailua varten niin vielä illaksi ehditte ennen Triesteä olevalle camping Village Marepineta Bàia Sistinalle, joka on todella hyvä neljän tähden paikka ennen Triesteä meren rannalla. Alueen tiedot löytyy osoitteesta www.baiaholiday.com
Minusta itsestäni on pienen "ajanhukan" arvoista mennä yöpymään Venetsian itäpuolella olevalle Jesolon niemelle (noin miljoona leirintäaluetta), jotta pääsee sieltä kärjestä, Punta Sabbionesta ajalemaan vesibussilla suoraan Venetsiaan sydämeen, Markuksen torille. Sillä laivamatkalla näkee minusta jo hyvin paljon "Venetsian hengestä".
Ja toinen must-juttu meille on se, että Venetsiaan jäädään aina iltamyöhäiseen, koska pimeällä, sitten kun tuhannet oppaiden sateenvarjojen perässä kulkevat ryhmät ovat poistuneet areenalta, näkee ja kokee kaupungin ihan toisella lailla.
Ja muutenkin, kun kävelee hiukan perus-turisti-reittien ulkopuolelle, näkee ihan toisenlaisen Venetsian. Siellä oikesti asutaan ja eletään, kuivatetaan pyykkiä katujen yllä, pelataan palloa toreilla ja luetaan tentteihin puiston penkeillä:)
t.Kaarina
Tuon Kaarinan mainitseman Venetsian merellisen lähestymisen voit tehdä mm. siten, että ajat Camping Fusinille www.campingfusina.com. Lähelllä leirialuetta olevalta Terminal Fusinalta pääsee vesibussilla ainakin kerran tunnissa Venetsiaan länsipuolen terminaaliin lähelle Canal Granden suuta. Toinen ja tasokkaampi vaihtoehto on ajaa Jesolan niemelle ja siellä www.camping-miramare.it Tämä siksi, että alue on hyvä ja siitä on lyhyt matka kävellä Punta Sabbionin terminaaliin, josta taas pääsee vesibussilla lähelle Piazza San Marcoa. Molemmat alueet koettu mutta Camping Miramare paremmaksi havaittu.
Tuota Jesolon niemimaata on kanssa pakko kehua viimekesän jäljiltä. Runsaasti camping alueita ja helppo päästä Venetsiaan Punta Sabbionesta (näkee samalla miten julmettu työ venetsialaisilla on torjua nousevaa merenpintaa). Hienot hiekkarannat loivaa, matalaa hiekkapohjaa.
Mie oon sitä mieltä että koko croatia ja unkari(varsinkin balaton) kannattaa ottaa rauhallisesti ja katsella kunnolla. Sinne taas mekin mennään ens kesäkuussa :D saksan kautta alas ja via balticaa kotiin...
Moro!
Niinkuin lähes jokainen keskustelu tälläpalstalla, tuppaa muuttumaan rönsyilyksi, niin tämäkin.
Vertaa lauttaa Superfastin Rostockin lauttaan. On ainakin nopeampi.
Pohjois-Italia: En tiedä tuosta Gardasta, mutta suosittelen, että googletat muutkin tuon seudun järvet Como ja Maggiore. Itse olimme Maggiorella (Camping Isolino) n.100 km Milanosta pohjoiseen. Voin suositella!!!
Jos pyöritte Sveitsin ja Ranskan välimailla, niin Chamonix on ihan huippu paikka! Kannattaa ehdottomasti käydä. Kämppäri (nimi ei nyt muistu) on ihan kylän keskustan tuntumassa. Kylässä varsin kv meininki. Kannattaa myös harkita isolla vuorella käyntiä. Chamonixista gondoolilla Aiguille du Midi vuorelle 2800 ja rapiat päälle. Alkaa tavallista jannua huimaamaan hapen vähyys, mutta näkymät aivan mahtavat.
Ranskasta sen verran, että budjettiin kannattaa varata melkoinen summa euroja tietulleja varten. Niihin menee helposti monta sataa euroa...
Sveitsiin mennessä pitää ostaa tiemaksutarra. Sen saa etukäteen ainakin autoliistosta. Maksoi muistaakseni noin 25€.
Varo Italian Rivieraa. Ei hyvää sanottavaa. Ranskan Rivierasta en tiedä, mutta Italian puolella sottaisaa.
Saksassa Göttingenissä Kauf Park. Iso ostari ihan ison tien varressa ennen Kasselin mäkiä. Halpaa ja hyvää tavaraa. Kiinteää ja nestemäistä ;)Siinä muutamia vinkkejä ensi alkuun. Vaikka nimeätkin itsesi "Rookieksi" niin hyvin siellä pärjää. Ei kannata kainostella!!!
Miksi Italian Rivieraa pitäisi varoa!??
Kyselee "Nimimerkki monta kertaa siellä elämästä suuresti nauttinut", Kaarina
Ei sitä Rivieraan tarvitse varoa. Ei se suotta ole Rivieraa. Mutta kannattaa huomioida, että asutus ja liikenne on siellä pakkautunut kapealle kaistalelle meren ja vuorten väliin ja se tuo liikkumiseen omat ongelmansa. Ranskan puolella rantaa kulkee kolme tietä. Aivan rannan tuntumassa oleva pieni tie, sitten on ns. ohitustie, joka sekin on täysin asutuksen sisällä ja vuorilla moottoritie. Italian puolella teitä on pääsänntöiseti vain kaksi, rantatie ja moottoritie. Vuorilla kulkevalta moottoritieltä näkee lähinnä tunneleita ja rotkojen yli rakennettuja siltoja. Eli jos tahtoo pysähdellä ja nähdä jotain niin pitää laskeutua alemmas pienemmille teille.
Se on syytä huomioda, että keskinopeus jää rantatietä ajaen pieneksi ja matkailuauton ja etenkin suuren parkeerauksessa voi ajoittain olla ongelmia. Siellä parkkipaikat - usein jopa talojen katolla - kulkee suvussa perintökalleuksina.
Töykeitä ihmisä ja likaista (suorastaan paskasta)
Mutta eipä takerruta tähän pikku seikkaan ja minun mielipiteeseeni, vaan antakaahan kaverille vikkejä. Nämä olivat minun vinkkini.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.